måndag 31 mars 2014

SM är igång...

Igår sparkade årets online-SM igång på allvar, på lördagen var det ju en förvärmare i form av den numera traditionsenliga SvePof-frirullen. Jag hade förhoppningar om att spela den och hade även reggat mig till den, dock satte livespel stopp för de planerna. Årets version av Bruksmästerskapen spelades nämligen då, jag gick bra till en början men sprang på en fin setup med KK mot AA där jag får in degen pre. Floppar flushdrag men det sitter aldrig och efter det är jag rätt skadeskjuten, jobbar mig dock tillbaka och hamnar i ett prekärt läge med runt 15BB i stacken med 18 kvar av 56. Jag hittar AKo i SB, en hyfsat stabil kille har höjt till 2-2,5BB men en mer labil kille slår upp det en gång till genom att stoppa in 2/3 av sin stack. Här ringer alla varningsklockor i hela universum i mitt huvud, 95% av gångerna autostoppar jag här men just hans udda betting gör att jag drar öronen åt mig. Måhända vara för tight men jag hittar viket där, ursprungshöjaren viker också så vi får aldrig veta vad den labile hade men han hävdade själv efteråt att det var en 60/40 till hans fördel om jag hade synat med AK. Jag satte honom på typ AA eller KK, det skrek styrka om honom. Nåväl, handen efter får jag QTsp och stoppar in det istället bara för att få syn av AQo och åka ut, så här i efterhand borde jag väl antagligen ha skottat med AK istället.

Nå, tillbaka till SM, det körde alltså igång på allvar igår och jag hade ju antagit Valteregos utmaning om att köra en liten utmaning i shorthanded-eventet. Det började hyfsat för min del men ganska snart tappade jag halva stacken efter toppträff mot floppat set, efter det var det bara att börja gneta vilket jag också gjorde. Någon timme in i det hela har jag jobbat upp mig till startstack igen när följande hand utspelar sig:

PokerStars hand #114068363690: Turnering #865919317, $100+$9 USD Holdem No limit - Nivå VII (100/200) - 2014-03-30 21:23:51 CET [2014-03-30 15:23:51 ET]
Bord '865919317 9' 6-max Plats #1 har knappen
Plats 1: AresKK (7767 i marker)
Plats 2: Koivulainen (10867 i marker)
Plats 3: matmatmat (16124 i marker)
Plats 4: jillmell (10484 i marker)
Plats 5: mendieta19 (21313 i marker)
Plats 6: emmaolivia (5926 i marker)
AresKK: lägger ante 25
Koivulainen: lägger ante 25
matmatmat: lägger ante 25
jillmell: lägger ante 25
mendieta19: lägger ante 25
emmaolivia: lägger ante 25
Koivulainen: lägger small blind 100
matmatmat: lägger big blind 200
*** HÅLKORT ***
Utdelat till Koivulainen [Kd Kc]
jillmell: fold
mendieta19: raise 200 till 400
emmaolivia: fold
AresKK: call 400
Koivulainen: raise 1200 till 1600
matmatmat: fold
mendieta19: call 1200
AresKK: raise 6142 till 7742 och är all-in
Koivulainen: raise 3100 till 10842 och är all-in
mendieta19: call 9242
*** FLOPP *** [2c 3h Ad]
*** TURN *** [2c 3h Ad] [9c]
*** RIVER *** [2c 3h Ad 9c] [Th]
*** VISNING ***
Koivulainen: visar [Kd Kc] (par i kungar)
mendieta19: visar [As Ks] (par i ess)
mendieta19 vann 6200 från  sidopotten
AresKK: visar [Js Jc] (par i knektar)
mendieta19 vann 23576 från  huvudpotten
Koivulainen avslutade turneringen på 248:e plats
AresKK avslutade turneringen på 249:e plats
*** SAMMANFATTNING ***
Total pott 29776 Huvudpott 23576. Sidopott 6200. | Avgift 0
Bord [2c 3h Ad 9c Th]
Plats 1: AresKK (knappen) visade [Js Jc] och förlorade med par i knektar
Plats 2: Koivulainen (small blind) visade [Kd Kc] och förlorade med par i kungar
Plats 3: matmatmat (big blind) foldade innan Flopp
Plats 4: jillmell foldade innan Flopp (satsade inte)
Plats 5: mendieta19 visade [As Ks] och vann (29776) med par i ess
Plats 6: emmaolivia foldade innan Flopp (satsade inte)


Vad har ni för synpunkter på den? Själv tycker jag att det är semikallt spel av mendieta19 som är en erkänt duktig turneringsspelare, måste han verkligen syna av halva sin stack(50BB) i det här läget när hans edge över fältet borde vara rätt stort? Eller är det bara en korvturre där han hoppas på att få en riktigt bra skjuts i markerstapeln för att orka bemöda sig om att slåss om det hela ända in i kaklet?
Ikväll blir det inget spel för egen del, tror jag. Det är 8-game och turbo som står på agendan, inget av dessa är direkt mina favoritformer av spel även om jag i den sistnämnda disciplinen haft lite framgångar tidigare. Mest ser jag framemot deepstacken, mixed PLO/NLH och vanliga PLOn vad gäller sidoeventen även om main event självklart känns hetast. Tyvärr är min dagsform som ni ser i händerna ovan inte direkt på topp, får väl hoppas att jag får lite pardon från pokergudarna så att de ger mig en välförtjänt framgång snart. Alldeles för länge sedan sist nu...

Inga kommentarer: