onsdag 18 maj 2011

Ordinär vardag...

Det har det blivit nu igen efter all hysteri kring VM-guldet, det är fortfarande dock en oerhört skön känsla i kroppen som bottnar i en lättnad så som jag tidigare förklarat. Det är nog svårt för några andra än finländare att förstå den återupprättningen den här vinsten står för, det är många med mig som tror att det i och med den här segern har tagits ett steg förbi den tidigare psykiska spärren av att inte kunna leverera när det väl gäller. Vi får hoppas det hela blir ett positivt lyft på fler plan än hockeyn, inte för att överdriva det hela men det kan mycket väl ge sköna följdeffekter. Det hela har dock grumlats en aning i det finska medvetandet då lirarna ifråga firat guldet rätt hårt och allting har sänts, streamats och rapporterats rakt in i de finska folkhemmen. Själv har jag sett bilder på hur målvaktstränaren gör en Anja Pärson-säl när han tar sig ur ett plan, jag har sett en av backarna i en intervju ironisera över de spelare i truppen som faktiskt inte fick spela och på den nivån fortsätter det. Jag vet inte vad jag ska tycka, självklart ska de ju få fira guldet men samtidigt är de ju förebilder så de skulle ju kunna spara det grövsta firandet till senare när alla kameror inte är påslagna och alla journalister inte är närvarande. Jaja, shit the same, de har gjort en grym insats och lyft ett folk tack vare det. Nu ska jag dock släppa det ämnet, jag kan bara sammanfatta med att det är den sköna känslan från detta som jag kommer att bära med mig länge. Inte att vi slog Sverige med 6-1...

Pokermässigt har det varit hyfsat drag, i måndags kördes ju som sagt Pokerallsvenskans femte omgång och vi fick som väntat en andraplats i totalen så nu står vi och Lesjöfors på exakt samma poäng inför sista omgången och det är mellan oss divisionsvinsten står. Vi kommer ju att göra allt vi kan för att placera oss före dom men det kommer att bli en rejäl uppgift att bita i då de verkligen imponerat fram tills nu och de är väl den enda klubben(i alla fall vår division) som kan matcha oss antalsmässigt. Det glada i kråksången är ju dock att vi inte kommer att möta dom igen förrän i en final, jag tror det bör bli så i alla fall. En annan match som verkligen kan bli intressant ifall den blir av i slutspelet är ett eventuellt derby mot HPK, stämningen mellan klubbarna har hetsats upp en aning på sistone och tyvärr mest i negativ anda så jag tror inte en dylik drabbning blir den lokala folkfesten det borde bli utan att det i så fall blir rätt hätskt. Vi får väl se, kanske aldrig ens blir aktuellt... Hela spektaklet går ju på NordicBet och efter min fjärdeplats i förra veckan fick jag ju runt €50 som prispengar, dessa slaskade jag runt med på PLO-borden en stund innan de som sig bör tog slut. Till den här veckan fick jag lite rakeback varav jag använde €5,5 för att regga mig till Pokerallsvenskan, de knappa €20 som jag fick över fortsatte jag att slaska med och när måndagskvällen var slut hade jag runt €160. Dessa fortsatte jag att leka med igår och jag var uppe i €400 innan allting slog bakut, jag tappar €120 i en pott där jag turnar nöten och där jag bombat hela vägen samt fortsätter göra så bara för att se rivern para sig. Jag vet att jag är slagen då han instaställer sina resterande €30 och jag blir tvungen att syna eftersom potten är så stor, självklart har han jagat in en naken kåk. Någon minut senare i halvtiltat tillstånd ställer alla fyra motståndare vid ett annat bord pre, alla är inne med runt €100 och jag sitter på 9953 med en massa bryderier i huvudet. Jag vet ju att jag inte har stor chans att ta hem potten men jag skulle förbanna mig själv i år och dagar om det kom en nia på brädan som gjorde att jag vann, mot fyra motståndare är jag ju mer eller mindre stendöd men tilten från den tidigare nämnda handen gör att jag trycker in allt och blundar. Självklart har jag inte en chans utan tappar ytterligare €120 i en €550-pott, nu är tröttheten på det hela än mer rejäl och jag slaskar bort ytterligare €100 i bara förbifarten. De sista €80 jag har kvar lyckas jag hålla levande ett tag men åker på en till halvsur utdragning och dundertiltar bort resten, nu är jag alltså nere på 0 igen så det är bara att vänta in nästa veckas rakeback och köra hårt igen. Jävligt surt dock att jag inte lyckades få hålla mig kvar på €400, allting kändes så bra där och då. Blä.

Idag körde jag Topp100 och Lillördag på SvS men det gick åt helvete som vanligt, Topp100 kom jag aldrig riktigt in i då jag tidigt tappade halva stacken med QT när jag floppar toppar och får hårda bet mot mig hela vägen med ställ på river. Där får jag vika då det blir rätt uppenbart att han bombat med ett överpar hela vägen, ibland kostar det att komma till insikt. Efter det harvar jag bara runt och snackar skit med Dybban och lite annat löst folk vid bordet, jag får till slut in det med AJ mot TT eller något dylikt men träffar självklart inget. I Lillördag går det inte så mycket bättre, jag harvar länge runt med svikande antal BB och när jag är nere på runt 15-20BB får jag 75ruter som jag tar en prefloppsyn från knappen på en minraise pre. Floppen kommer 89T med två ruter och efter lite om och men så hamnar jag allin mot en kille och döm min förvåning när han viker upp 34ruter, han måste ha tänkt att jag är ute på världens turné men icke sa nicke. Som grädde på moset kommer det en fin 6ruter på turn som fullbordar min färgstege men dock till ingen större nytta då jag mer eller mindre ägde honom redan innan. Nu kommer jag igång en aning men stacken går bara upp och ner på stället, det händer liksom inget dramatiskt men det blir det ändring på drygt två timmar in i turneringen. Jag plockar upp KK på BB och det är två killar som ställer innan mig men jag ser inte hur jag ska kunna vika semishort som jag är, jag är ju livrädd för AA men jag får se att killen som var än shortare än mig ställde med QQ och den andre som har mer än mig försökte isolera med 99. Alla vet ju hur det här slutar, floppen blankar men turn ger isoleringsmuppen en nia och rivern blankar. Grattis som fan...fy fan vad surt det var, istället för typ dubbla average-stack så är jag ute och det trots att jag går in som stor favorit. Standard för mig. Jag lovade innan Finlands VM-guld att jag inte skulle whina om de vann så jag får väl hålla i tyglarna nu och inte bära iväg men det gör fan ont att åka på dylika grejer mest hela tiden, det spelar ingen roll hur solitt jag får in pengarna för nog ska någon alltid hitta någon out. Jag vet att det enda jag kan göra är att få in pengarna så som jag gör men pengarna tar fan slut till slut om jag aldrig får något att hålla, med pengarna tar även tålamodet slut. Skitspel.

På tal om spel så fick jag hem Brink häromdagen, det skulle vara ett nytt revolutionerande FPS till X360 men ack så besviken jag blev. Jag hade hoppats på ett nytt mästerverk men intresset för spelet dog totalt efter bara en halvtimmes spel. totalt rörigt och allmänt värdelöst kändes det då strukturen saknades och det var mest som att kliva rakt in i en multiplayer-orgie. Singleplayer-läget är obefintligt och det är ju ändå det jag oftast köper mina spel för, jag vet inte om jag orkar försöka mig på multiplayerläget framöver då det känns som att det finns roligare spel att spela. Jag har de senaste dagarna plockat upp Bulletstorm som faktiskt är ett rätt roligt spel där man får poäng för innovation och stil i sitt dödande, det är ett bra spel att koppla bort hjärnan till. Ungefär som en popcorn-film på en lördag... Annars väntar jag på L.A. Noire som kommer på fredag, det är Rockstars senaste epos och ska tydligen vara äckligt bra. De har utvecklat en ny mjukvara som återskapar ansiktsuttryck på ett väldigt naturligt sätt och du ska till och med kunna tolka ansiktsuttrycken så pass att du ser ifall personen ifråga ljuger eller inte. Storyn i spelet rör sig kring en polis på 50-talet(tror jag det är) i USA som ska lösa olika fall, jag läste i någon recension att det kunde ses som en modern tappning av Police Quest och eftersom dessa Police Quest var bland mina favoritspel i ung ålder gör jag nästan i byxorna av upphetsning över detta släpp. Jag har alltid närt en dröm av att få vara en utredare av något slag, få ihop logik - motiv - bevis för att sedan kunna deklarera vem som gjort vad och varför. Det är väl därför jag hänger så mycket på Flashbacks brottsforum och gräver ner mig i så många olika brottsfall, det bor en liten utredare i mig tror jag.

Imorgon blir det lite lir med boysen i Borderlands-gänget, vi får inte ihop det så ofta längre så man får njuta av de tillfällen som erbjuds.

Utöver det hela är det väl inte så mycket som är på tapeten just nu, jag tror jag ska följa kattens exempel och leta mig mot sömnens jaktmarker. Hon ligger här bredvid mig på soffan och andas djupt, drömmer säkert om en mer tillfredsställande tillvaro än att leva ihop med en bitter, mer än lönnfet och trist finne. Hoppas hon tycker att det kan vara trevligt någon minut om dagen i alla fall...

3 kommentarer:

Jörgen E sa...

Det verkar som jag har missat något ?
Ur min synvinkel och den delar jag med många på klubben så skulle en slutspelsmatch mot Aqva i Allsvenskan (helst final) verkligen bli en folkfest.
Men som sagt jag har kanske missat något.....

Jörgen E sa...

Dessutom är ju jordens undergång imorgon lördag så det kanske inte blir nått slutspel :-)

Koivulainen sa...

Jag hoppas ju och tror på din uppfattning om saker och ting också men har bara en känsla av att det ligger skit och gror under ytan hos vissa individer, jag skulle också tycka det vore skitkul med en rå men hjärtlig batalj. :) Ungefär som Sverige mot Finland i hockey typ...fastän det skulle vara blandade lag den här gången. ;) Som du säger så behöver vi kanske inte bry oss om någonting efter 18.00 imorgon...