måndag 16 maj 2011

Suomi on maailmanmestari...

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev några rader här så det är väl mycket väl dags för att sparka lite liv i det här döda liket, det är inte min mening att låta den här bloggen ligga och självdö utan ambitionerna finns där men tiden har återigen bara sprungit iväg. Jag vet att jag lovar och lovar att jag ska upprätthålla en viss frekvens här men har vissa svårigheter att fullfölja det löftet, jag ska dock styra om mitt liv på flera plan nu och hoppas därmed kunna införliva bloggen som en naturlig del av tillvaron.

Det har varit mycket de senaste veckorna som sagt, pokermässigt har det varit både toppar och dalar. Jag har bl.a. lyckats vinna en djuping på SvS varefter jag tog vinstpengarna och spelade till mig en vinst på 10k på 1-2/2-4/2,5-5/5-10 PLO på några timmar, jag älskar verkligen när jag får de ruscherna för det blir ett helt annat spel från min sida när jag får lite stack att leka med. Tyvärr går det ju allt som oftast ner lika fort men den här gången plockade jag ut degen för att fördela den över lite längre tidsperiod, inte vaska bort allt på en gång så att säga. Pengarna räckte väl i typ två veckor så var de borta efter diverse äventyr, jag är dock inte så missnöjd över det utan ser mina vunna pengar som verktyg. Tyvärr har jag nallat lite väl mycket ur livsrullen på sistone så där måste jag verkligen skärpa till mig, det håller inte i längden. Min stora läcka är ju PLO-cg men jag är ju fortfarande förvissad om att jag har någon form av edge där, jag skulle dock behöva någon objektiv se över mitt spel...fast jag vet inte om jag vågar någon titta på mina händer, risken är att jag blir totalt idiotförklarad. Live har det spelats en del också, jag lyckades vinna en miniturnering häromveckan och det var första gången på bra länge som jag överhuvudtaget kom i pengarna. Med förhoppningar om större framgångar äntrade jag Västerås Open som gick för någon helg sedan, dock grusades mitt hopp där rätt fort. Startstacken var på 20k men det dröjde inte länge förrän jag var nere på runt 7k, där harvade jag mer tiltad än någonsin i tre timmar innan jag plockade upp AA. I mitt mörker hade jag missat blindshöjningen så jag bettar ut typ 2BB istället för 4BB och får syn av J9, floppen kommer J9K och allt åker in då jag har runt 10-15BB bakom och hans hand håller ju självklart. Bitter som få gånger förut lämnar jag lokalerna och lommar hemåt...

I Pokerallsvenskan har Club Aqva gått riktigt bra, vi har två vinster före kvällens omgång och den här gången blev det troligtvis "bara" en andraplats. Vi har säkrat en kvartsfinalplats men siktar självklart på seger i divisionen för att få "sämsta" motståndet från andra divisionen mot oss i kvarten. Efter en lite knackig start har vårt lagspel tagit sig även om det alltid blir några blunders här och där, det är rätt intressant hur dynamiken kring ett bord kan förändras drastiskt om man helt plötsligt är fem man från egna laget. Det blir så mycket lättare att styra spelet och chipdumpningar går smärtfritt samtidigt som man sätter stor press på de motståndare som råkar ha oturen att sitta där, lite småkul faktiskt även om många blir frustrerade över att behöva lägga monster och så vidare. Jag tycker det bara är småkul och känner en delaktighet i framgången om jag lyckas bra med min lagmässiga insats, nu rosar jag ju inte direkt marknaden i de här sammanhangen utan försöker hålla ihop det hela från sidlinjen. Jag fick lite kommentarer idag om att jag kan vara dryg i chatten och det vill jag ju inte så jag får välja mina ord lite bättre framöver, det ska ju vara en rå men hjärtlig stämning vid borden och det tycker jag att det har varit för det mesta. Det har blivit några kommentarer i form av "ty" från motståndarna efter vunnen pott vilket jag tycker är jävligt onödigt, det kommer jag nog alltid att anmärka på. Vi får se hur allting tar sig när vi väl är i kvarten där det börjar gälla på allvar, det är väldigt fina priser att hämta ifall man kommer topp fyra så vi kommer ju att göra allt vi kan för att försvara vår titel från förra året. Vore ju riktigt fint om vi kunde ta back-to-back-segrar och visa vilken klubb som äger i Sverige...

Den stora händelsen på sistone är ju dock Finlands VM-guld igår, jösses vad underbart det var. Det var 16 år sedan sist och nu var det äntligen dags, jag måste dock helt ärligt säga att jag inte lägger någon som helst vikt vid att det var Sverige vi spöade eller att det rann iväg mot slutet. Jag är bara så oerhört lättad över att Finland äntligen lyckades vinna igen, jag hade antagligen inte klarat av en förlust till mot Sverige för det har stuckits alltför många syradoppade dolkar i våra hjärtan och själar hitintills. Nu fick vi äntligen visa att vi också kan fullfölja ett helt VM och ta hem en värdig seger, det var en sådan ro som infann sig i kroppen när slutsignalen gick igår kväll och jag tror nästan det till och med bildades en tår i ögonvrån. Finland som hockeynation är förtjänt detta efter årtionden av nesliga nederlag och rollen som den eviga tvåan får förhoppnings blekna i skuggan av kommande framgångar, det är ett ungt och talangfullt lag som vi fått ihop numera. Mikael Granlund ser ut att kunna bli en ny världsstjärna och sent ska vi glömma hans mål mot Ryssland, att svenskar kommer att kalla det för ett dussinmål för alltid berör inte oss för vi vet att det är få 19-åringar som klarar av något dylikt i en VM-semi. Nej, framförda av lillebrodern till mannen bakom mitt nick fanns det inget som kunde stoppa dom, guldet togs till Finland och det var precis vad den finska själen behövde. Kiitos Leijonat!

Fetmamässigt har jag nog slagit rekord nu, jag skrattade gott åt gamle hockeylegenden Timo Jutila på TV men inser att jag är på god väg mot hans överdrivna pondus. Nu måste jag verkligen ta tag i det här och styra upp både kost och motion en gång för alla, annars kan jag ställa upp i UFC som näste sumo-utövare att bli brutalt dräpt. Någon måtta på frossandet måste det ju finnas...

Jag låter det nog bero där för nu och ser till att återkomma här om en dag eller två, jag ville mest visa att jag faktiskt fortfarande lever. Skärpning kommer det att bli som sagt...

Inga kommentarer: