tisdag 26 april 2011

Tungt värre...

Jag är ledsen om jag whinar en hel del här men det finns faktiskt anledning till det just nu då det mesta går emot mig, "som vanligt" skulle jag ju nästintill kunna lägga till där då min formkurva ständigt känns som att den ligger på en låg lägstanivå. Jag är dock evig optimist och tror att det vänder till slut och om det inte gör det så är det väl så, vad kan jag göra mer än bara streta på och vara den jag vill vara och göra det jag vill göra. Nåja, vi tar väl senaste veckans pokeräventyr först:

Långfredagen tillbringades på Aqva spelandes påskbountyturren där, för varje spelare som man slog ut fick man för övrigt ett fint litet påskägg med godis och det uppskattades av de som lyckades lägga vantarna på dessa. Själv lyckades jag faktiskt få en innan det var dags för mig själv att lämna in, jag dräpte Plzd2BeatU med två tunga smällar där jag i den första handen vi drabbade samman hade AA medan han hävdade att han satt på QQ. Handen i sig var hyfsat lugn även om det bettades hela vägen på brädan men jag försökte hålla potten nere, det värsta jag vet är att förlora marker till den dåren. Som tur var var det han som började koka och det dröjde inte länge förrän han skyfflade in sina resterande marker när jag tittar ner på 77, jag funderar en stund men får ett vresigt "Vafan funderar du på? Är väl bara att syna eller folda!" från Plzd2BeatU så jag inser ju att han tigger om det så jag tar synen. Han har A6klöver men jag lyckas undvika allt och får hans bounty samt möjligheten att rista in ännu en skåra till min fördel i vår evighetskamp. Tyvärr befann sig en annan av mina klassiska ärkefiender vid bordet i form av Rami, vi hade tassat runt varandra ett tag men till slut kom den ofrånkomliga sammandrabbningen. Jag tror mig nästan ha ett visst övertag historiskt sett i vunna bataljer mot herrn ifråga men ska inte svära på det, den här gången fick dock han gå vinnande ur striden. Jag sitter till vänster om honom och efter att han har höjt tar jag syn med T8o, floppen kommer 8-hög och jag bettar ut med syn från honom(har jag för mig). Turn kommer blank och jag bettar ut igen bara för att få en all-in från honom emot mig, det ligger en massa drag plus att potten är så pass stor att jag känner mig tvungen att syna. Tyvärr visar han upp K8 och jag ligger risigt till, rivern blankar och jag är nere på smulor igen. Efter det tar inte lång tid innan allt åker när jag har 78 eller något liknande, jag får syn av den kommande vinnaren av turneringen d.v.s. Veronika som har A5 där hon träffat floppen med sitt svaga A. Bara att tacka för mig och ta mitt lilla påskägg och fara hemåt...

På lördagen körde jag LL och djupingen 21.00 på SvS men det blev inte mycket av det, jag kommer inte ens ihåg hur det gick och då kan det ju knappast ha varit något märkvärdigt. Söndagen skulle dock ägnas åt livepoker i Köping då den lokala klubben där körde deras Spring Open-turnering med 20k i startmarker och 30-minutersperioder, jag har kört en dylik en gång förut och det var en snabb vända så jag hoppades ju på lite längre vistelse den här gången. Jag får ett helt ok bord med två luriga spelare som jag känner sedan tidigare, FN och Pommes, men jag kände mig inte särskilt orolig utan tänkte mer ha inriktningen av att försöka hålla mig utanför de största drabbningarna. Jag börjar hyfsat och får upp stacken till runt 23k som mest men sedan tappar jag i olika omgångar ner till runt 15k, det är då min avgörande hand för turneringen kommer och då inser ni att det inte blev så långvarigt den här gången heller. Blindsen är 100/200 och jag sitter på SB med QTklöver, UTG höjer till 600 och Pommes från cutoff höjer till 1 600. Jag har precis innan handen deklarerat att Pommes har ett psykologiskt övertag på mig, att jag ofta springer in i skit mot honom och att han även bluffat mig redan ett par gånger denna dag varför jag måste sätta ner foten någon gång. Med denna psykologiska aspekt i bakhuvudet tar jag synen med förhoppning om att kunna få tillfälle att försöka spela ut honom, jag har för mig att ursprungshöjaren också tar syn så potten är på runt 5k när floppen landar. Den blir QJ6 med QJ i hjärter och jag checkar varpå även ursprungshöjaren checkar bakom, Pommes höjer till 3,5k efter viss betänketid och jag känner att jag nog vill fortsätta handen med toppträff och fina bluffmöjligheter längre fram. Den tredje killen i handen viker och turn kommer en Thjärter och jag instaställer varpå Pommes suckar djupt och säger "Fan, det sämsta kortet som kunde komma...", där och då är jag ju hundra på att jag är stark jämfört med honom men hoppas ju ändå på att få avsluta handen där och då. Jag har ställt med runt 9,5k och Pommes har runt 8k kvar, jag dyker ner i min huva för att försöka förvilla honom lite. Han suckar och stånkar och stönar och funderar, till slut kommer den i mina ögon dåliga synen med AA(där han har ena i hjärter). Jag hinner knappt säga att det här kommer att gå åt helvete innan rivern faller med en Kspader och jag tappar en monsterpott ännu en gång på en sur utdragning när jag väl fått in pengarna bra. Jag hoppas och tror att jag hade kunnat hitta vik med AA men jag tror nästan att han nog satte mig på en bluff, det är väl det enda "försvaret" för synen för han måste ju inse att han får in sina pengar väldigt dåligt i det läget. Jag bluffar väldigt sällan där... Nåja, jag ska inte gnälla på hur handen utspelade sig, vore bara skönt om en avgörande hand kunde få hålla någon gång. Efter det har jag bara några k kvar som jag lyckas dubbla en gång men tappar sedan allt mot Pommes självklart, han tar syn på min allin med J9sp med ett svagt A och efter en blank flopp får jag både flush- och stegdrag på turn men ve den idioten som tror att jag sätter något. Rivern blankar och jag sätter mig i bilen, farandes hemåt tom och besviken. Det är första gången på länge som jag blir irriterad och ledsen över spelet, tar flera timmar av söndagseftermiddagen/-kvällen innan jag lyckas släppa det.

Måndagen innebar att det var dags för nästa omgång i Pokerallsvenskan och mina förhoppningar om fler deltagare från Aqvas sida föll väl ut då runt 35 letade sig till de virtuella borden, tyvärr gav det ingen direkt förbättring i poäng- och framgångsväg då vi fick lika många bland topp 30 som förra gången d.v.s. fem stycken medan poängen ökade från 85 till 91. Tyvärr hade vi inte samma tur med de andra lagen som förra gången så vi fick "bara" två lagpoäng den här gången och med det ligger vi tvåa i tabellen, bra så men jag är fortfarande besviken på våra prestationer. Vi kan så mycket bättre och den här gången åkte vi på brutalt många vidriga utdragningar i avgörande händer, om inte någon får stå blir det svårt i slutändan. Nu är det dock fortfarande fyra omgångar kvar så det är ingen fara på taket men vi måste lyfta oss för att säkra en slutspelsplats, en vinst i nästa omgång vore inte alls fel. Kan vi få hoppas på det om en vecka?

Cashgamet måste, med betoning på MÅSTE, jag lägga ner pronto för jag blöder som den stuckna gris jag är och det blir inte bättre ju mer jag försöker. Nu får det bli fokus på turneringar även om det är lite småkallt även där som ni märker, jag hoppas på lite framgångar i kommande Västerås Open och på nätet får jag väl gneta på med mina LL och djupingar samt några andra spännande varianter. Det är dock riktigt tungt på pokerfronten just nu och jag kämpar på med en bulldogs frenesi för att försöka vända på trenden men det känns som förgjort...

Påskhelgen i stort gick åt att sjukbevaka mitt söndriga knä som inte ville bli bättre hur mycket liniment, Ipren eller värme jag matade det med. Någon dag kunde det kännas lite bättre för ögonblicket men sedan när jag vaknade nästa dag var det tillbaka till ursprungsläget. Jag ska inte säga för mycket men det verkar banne mig som att det börjar släppa nu, man ska dock inte ropa hej förrän man är förbi bäckenet. Nu har det dock börjar göra ont på vänstersidan vid revbenen, det är inte lätt att vara mig. Lägg sedan på runt fem extra kilo i kroppsvikt som införskaffats senaste halvåret så inser ni att denna finne är mer lönnfet än någonsin och att formkurvan definitivt inte har letat sig uppåt. Jag måste även här ta tag i både kost och motion och se till att få lite ordning på rutiner, det enda jag kan skylla på är de eviga tjänsteresorna jag sysselsatt mig med på sistone för de förstör både rutiner och annat. Det är ju mest på tjänsteresorna jag tappat på PLO-cg t ex då jag roat mig med det på kvällarna med oönskad effekt... Det finns alltså lite att ta tag i men det är bara bra, då vet man att man har sitt på det torra.

I filmväg har följande mästerverk betittats:

Titel: Seasons Of The Witch
Genre: Actionäventyr

Två tempelriddare i kristendomens tjänst springer på lite moraliska dilemmor och väljer att lämna krigets fasor för en pensionerad tillvaro som vandrare, de hinner dock inte långt innan kyrkan hugger tag i dom och kräver deras hjälp att ta en misstänkt häxa till ett kloster för botgöring. Självklart råkar de ut för allt möjligt längs vägen där de samtidigt försöker lista ut ifall kvinnan ifråga faktiskt är en häxa eller bara en vanlig människa... Jag måste säga att jag blir positivt överraskad men kanske mest för att jag inte hade några förväntningar alls, det är en perfekt lördagspopcorns-film med lagom mycket action och lagom lättsam i sitt intag.

Betyg: R R R
-----------------
Titel: The Serbian Film
Genre: Psykologisk thriller

Alltså...jag vet inte var jag ska börja vad gäller den här filmen. Jag fick ett tips från Plzd2BeatU om att den skulle vara sjuk och det är väl bara förnamnet, dock kan jag inte ens bli berörd då det hela är så uppenbart gjort för att chockera. Det handlar i alla fall om en avdankad porrskådis som lockas in i ett konstnärligt porrprojekt där insatserna trappas upp för varje scen och när han vill ångra sig pumpar de honom full med någon sexdrog som gör honom ofattbart kåt. Nu börjar dock det sjuka där det toppas med en scen där en snubbe har samlag med en nyfödd bebis, meningslös provokation och det fortsätter i den andan där det jag fascineras mest över är när huvudpersonen dödar en annan snubbe genom att stöta sin styva lem i mannens ögonhåla. Världsklass. Eller inte. Undvik skiten säger jag.

Betyg: R
------------

Det var väl det i filmväg men i TV-serieväg har det plöjts en hel del, jag har bl.a. tittat klart på senaste säsongen av Sons Of Anarchy och det måste faktiskt anses som en av de bästa serierna på länge. Det är en nerv i serien hela tiden som vägrar att ge med sig och karaktärerna är mångfacetterade där man till slut tycker om nästan var och en av dom trots deras uppenbara brister som människor. Jag sitter ju själv och fantiserar om att vara lika cool som Opie eller Jax, då inser ni hur illa det är. En annan serie som jag kan starkt rekommendera är Spartacus som gått i en ordinarie säsong och en prolog, den ordinare hade jag kollat på sedan tidigare men nu i påskhelgen tog jag mig igenom den sex avsnitt långa prologen också och jösses vad bra det var. Om första säsongen var riktigt bra var prologen nästintill magisk, här fick vi bakgrunden till allt som utspelade sig i den ordinarie säsongen ihopkokat i en spännande blandning där intrigerna avlöser varandra. Det är en kvalitetsserie om någon även om den vid en första anblick kan verka vara lite b-aktig, ge den en chans och ni kommer inte att ångra er. Ytterligare en serie måste jag bara nämna, det är en ny som börjat sedan en vecka tillbaka som går under namnet Game Of Thrones. Det här är något för er som är fantasy- och medeltidsfascinerade då det handlar om sju kungadömen som kämpar om makten i en fiktiv värld där drakar och andra mörka väsen gör sig gällande. Känslan över serien efter två avsnitt är snarlik t ex Spartacus med en djup karaktärsflora och en väl genomtänkt värld där möjligheterna för framtida historieberättande vägar känns outtömliga. Efter att ha sett Walking Dead och blivit lite lurad av de initiala avsnitten ska jag inte gå händelserna i förväg men den här serien andas också kvalitet, jag ser väldigt mycket framemot de kommande avsnitten då det två första övertygad rejält.

Börjar bli något av ett mastodontinlägg det här men det får ni leva med, det är ju ändå kvalitativ läsning rakt igenom vi snackar om. Den närmaste tiden har jag inte så bra koll på just nu, det är väl jobb och lite poker som gäller som vanligt men jag ska försöka hitta pokerformen genom lite selektivt spelande och inte nöta varje dag. Jag ska dock försöka styra upp mina rutiner som sagt och däri ingår också bloggandet, jag tror och hoppas att det blir mer regelbundenhet här så det slipper bli romaner varje gång.

Nu ska jag kolla till min vänstra sida av bröstkorgen då det gör förbannat ont nu efter att jag nyss nös, ska det aldrig ta slut?

Inga kommentarer: