tisdag 21 juni 2011

Deer hunter...

Jaha, idag var det då dags att ta min krock-oskuld, jag klippte ett rådjur på vägen till jobbet idag och det har förstört hela min dag och det så pass att jag sitter här rejält nedstämd på kvällskvisten. Jag var på godan väg till jobbet när jag hyfsat sent ser hur ett rådjur knallar över vägen från höger till vänster, den är 3/4 över vägen när den inser att jag närmar mig och får då panik och börjar springa några steg längs mittdelen av vägen innan den viker av till höger igen. Problemet är ju dock att jag börjat styra bilen åt det hållet med förhoppning om att fanstyget ska försvinna in i skogen till vänster, nu får jag istället försöka ratta febrilt till vänster för att undvika krock...men det lyckas jag ju inte. Rådjuret träffas av min högersida och jag klipper den på rumpan så att den i princip rullar längs med och emot min högra framsida för att sedan flippas in i skogen, jag lyckas snabbt få stopp på bilen och går ut för att inspektera skadorna. Framlyktan är helt rökt och plastdelarna har hål i sig medan plåten har bucklat till sig strax bakom framdäcket, det verkar som att jag lyckats flippa den in i sidan på mig innan den studsat in i skogen. Jag inser att jag aldrig kommer att hitta djuret själv så jag försöker först ringa 112 men får inget svar(hur sjukt är det på en skala?), sen inser jag efter lite konsultation av Wettis att 114 14 är rätt nummer att ringa. Där får jag snabbt tag på rätt person som först tar upp detaljer var det hänt för att sedan komplettera med mina persondetaljer, jägare skickas ut och jag kan dra vidare efter att ha markerat upp platsen.

Bilen var i alla fall i körbart skick så så långt allt väl, jag var dock mest ledsen över rådjuret...och självrisken på 5k som jag erfor senare att jag måste erlägga. Dagen har till och från gått åt till att prata med försäkringsbolaget samt styra upp reparationstid på verkstad, det visar sig att jag i försäkringsväg missat något som benämns som merförsäkring och som kostar ett par hundralappar per år. Hade jag haft det hade jag bara behövt betala en självrisk på 1k samt att jag hade fått tillgång till hyrbil och annat, grattis att jag får reda på det nu. Som om det inte vore nog så säger reparatören att de xenonlyktor jag har på bilen är restnoterade något brutalt, detta då underleverantören till Saab vägrar sälja fler tills Saab betalat sina räkningar. Grattis Sverige. Nu ska jag ändå förbi med bilen där imorgon för att få en bedömning på åtgärder samt ge reparatören en chans att redovisa skadorna till försäkringsbolaget och få ett godkännande, med mitt flyt får jag väl inte ens ett godkännande därifrån så jag får stå för kalaset själv av någon odefinierbar anledning.

Nej, mitt humör är inte alls på topp nu utan jag är rejält nedstämd, jag försökte ju också göra en desperat räddning av dagen genom att tanka in 2k på SvS för lite PLO-grind men det roliga tog slut rätt snabbt. Jag har tappat några hundringar när jag får runt 1k med floppad stege och flushdrag mot högre flushdrag, självklart sitter flushen och jag tar mina kvarvarande 400 och ger upp. Det känns hyfsat tungt nu, ekonomin och själen åker på smäll efter smäll. Jag får väl säga som en polare sa, att rådjuret nog i alla fall haft en sämre dag än mig...

Inga kommentarer: