söndag 5 juni 2011

Speltorsk...

Det är jag ju vad det verkar eftersom jag lyckats med konststycket att tappa min vinst på 14k från förra helgen, mer eller mindre i alla fall och det känns ju inte direkt bra. Pengarna i sig är ju inte enorma men det är principen, förut har jag inte tillåtit mig själv till något dylikt även om jag haft swings i PLO där jag under säg fyra dagar plussat 20k för att sedan tappa i princip allt på tre. Jag vet inte, bara en liten otäck känsla av ej tillräcklig kontroll som gror i mig så jag ska därför ta och lugna ner mig med spelandet avsevärt. Målet är väl att låta juni vara så spelfri som möjligt, för att få en liten andningspaus och rikta in mig på annat som också behöver mäktas med så som återupprättandet av någon form av fysisk form. Det är ju PLO-spelandet som gör att jag blöder, jag spelar ju över min rulle där och bör nog fundera på att ta det på det allvar som krävs. Jag har pratat med en del vänner om mitt spel och fått en del pointers som helt klart är värda att beakta, jag bör också nog bli mer disciplinerad i mitt val av nivå för spelet. Eftersom mitt förstahandsval i dagsläget är SvS som klient så är väl nivån 0,5-1 den som är spelbar för mig ur ett bankrulleperspektiv där mitt krav nog är minst 100 inköp för att det ska vara hållbart. Nästa nivå är ju 1-2 och det skulle innebära 20k i rulle men när jag tänker på de swings jag har på den nivån(samt 2-4) så känns nästan 40k närmare sanningen. Det är väl det tydligaste tecknet på vilka marginaler som krävs för att få en rulle att hålla i PLO, det är så sjukt mycket svängningar och risken att bli permanent rövknullad är påtaglig.

Jag ska som sagt försöka andas lite nu, känns inte bra mentalt med tappet som varit sista veckan och mitt spel kommer att vara rätt begränsat ett tag framöver. Imorgon ska jag dock vara med och försöka ta Aqva till final i Pokerallsvenskan, vi möter Visby och de är inte att förakta då vi sett deras spel på nära håll i gruppspelet. Jag hoppas dock vi kan visa vår styrka och ta hem semifinalen, vore riktigt härligt med final och brutal chans på att försvara titeln. Ni får hålla de tummar ni har...

Den långa ledigheten har annars ägnats mest åt att sova, spela lite xbox och glo på film. Jag är ingen solknarkare så har inte brytt mig så mycket om vädret ute direkt, jag vet vad jag behöver för egen del och det har varit lite lugn och ro på egen hand och då har det blivit så. Häromkvällen var dock Hef över för lite häng och efter att ha dragit i mig en vinare på egen hand delade vi på en andra samtidigt som vi körde lite Black Ops mot random muppar på nätet, inte direkt oväntat blev vi brutalt ägda men vem hade trott något annat.

Igår kväll fick kissen något brutalt ryck när hon varit på toa och gjort nummer två, hon kommer springandes i 190km/h och rusar över bord och soffa upp på hennes vanliga plats i form av fönsterbrädet. Nu sker dock det konstiga i att hon liksom sätter sig på rumpan och drar rumpan efter sig längs med brädan, helt omedveten om att hon är på väg in i ett hörn med en blomkruka mellan sig och hörnet. Jag försöker tilltala henne lite obekymrat men hon mosar bara på tills jag kommer för nära för då hoppar hon ner och drar iväg i 190 igen, den här gången in under min säng. Jag kan ju förstå att det hade något med en mindre lyckad bajsning att göra men tänker inte så mycket mer på det... Imorse(typ 13.30) när jag går upp kliver jag dock på något hårt i hallen och ser först inte vad det är men vid närmare anblick inser jag att det är stelnad avföring från henne som ligger där, trevligare saker kan man ju mötas av på morgonkvisten. Bara att ta fram en svamp och skrubba bort skiten(!), stackaren fick väl panik igår när hon insåg att det fastnat bajs i hennes stjärthår. Inte lätt att vara så renlig av sig...

Filmerna som jag kikat på:

Titel: Unknown
Genre: Thriller

En riktigt bra film där Liam Neeson är den äkte maken som är på kombinerad tjänste-/kärleksresa med sin fru i Berlin, dock glömmer de kvar en väska på flygplatsen och han ger sig iväg i ilfart för att hämta den. På vägen dit råkar han dock ut för en bilolycka och slår i huvudet, omtöcknad vaknar han upp på sjukhuset och försöker leta reda på sin fru. När han väl hittar henne känner inte hon igen honom, snacka om jobbigt läge. Filmen påminner en del om t ex Bourne-filmerna i sitt tempo och sin stil, den är riktigt bra då man hela tiden får själv försöka klura ut vad som egentligen händer precis som huvudpersonen. En av de bättre filmerna på länge...

Betyg: R R R R R

Titel: Elephant White
Genre: Action

En lönnmördare i Bangkok får i uppdrag att mörda några män som utnyttjat en affärsmans dotter men allting är inte vad det verkar, det blir ganska snart mer komplicerat än så. En ganska ordinär rulle som börjar lovande men planar sedan ut i en ganska medioker tillställning, man försöker krydda det hela med lite asiatisk mysticism men det faller ganska platt ändå. Några sköna scener finns det en det räddar inte filmen i sin helhet, det blir inte mer än lite tidsdödande av det hela i njutningsväg till slut.

Betyg: R R

Titel: Rango
Genre: Animerad komedi

Här får vi följa en ödla som får sin trygga akvarietillvaro utbytt mot ökensand och brutal överlevnad i småkrypens minicivilisation, han inser att han kan börja om från scratch med den han är så han hittar på sin egen bakgrund och förför på så vis de andra små liven så pass mycket att han får äran att bli deras sheriff. En charmig berättelse där stilen på filmen och humorn skördar stora framgångar, man sitter småleende mest hela tiden och bara njuter. Musik och stil flörtar hej vilt med gamla western-klassiker och referenserna är många, blir en liten nostalgisk tripp till Clintans storhetstider. Helt klart sevärd.

Betyg: R R R R

Titel: The Hangover II
Genre: Komedi

Svensexegänget är tillbaka för en ny omgång av galenskap och den första filmen var i mina ögon klockren, kan fortfarande fnissa lätt åt scenen där en av killarna får det att se ut som att en bebis sitter och runkar. Nåväl, nu är det dags igen och den här gången är det en av de andra killarna som ska gifta sig och det i Bangkok, väl där är det bestämt att alla bara ska ta det lugnt men syftet med filmen skulle ju försvinna ifall de inte råkade ut för en ny minneslucksframkallande ösarkväll. Filmen i sig känns som en upprepning, obviously, och tappar därför lite av charmen även om det finns ställen där jag garvar lite högt. Det är ju det som är det trista med Hollywood, har de hittat något som funkar så vill de gärna få det att funka fler gånger för att casha in än mer. Här hade det räckt med en omgång faktiskt...

Betyg: R R R
-----------

Det var väl det i filmväg, det har blivit en del gluttande på nätterna nu då sommaren är min älsklingstid på året vad gäller nätterna. Finns inget underbarare än att sitta upp sent på nätterna när det är halvljust ute och bara vara, luften har blivit svalare och en skön tystnad lägger sig över staden. Det är därför jag mer eller mindre vänt på dygnet på några dagar här, jag tror inte jag gått och lagt mig tidigare än två en enda natt. Ikväll kan det dock bli hyfsat normal tid då jag faktiskt är lite trött, all pokerstress och -ångest har tagit ut sin rätt och nu när loppet är kört ännu en gång så infinner sig någon form av miserabelt lugn. Jag blir alltid så stressad när jag når en framgång, är ju helt förvissad om att jag ska smida medan järnet är varmt så då öser jag på från alla håll och så slutar det så som det oftast gör...i total misär. Är det någon som har tips på hur man ska tänka i liknande lägen? Om man klonkar något, ska man breaka eller ska man ösa på? Vad är era erfarenheter? Jag vet ju att jag mer eller mindre aldrig lyckats med något liknande, de senaste månaderna har jag haft tre eller fyra dylika klonka och varje gång har pengarna försvunnit snabbare än jag hunnit säga "Ship it, holla!".

Nu är det nog dags att glo på någon mer film innan nanna-dags, jag hoppas jag kan skriva ett finalinlägg imorgon om inte annat...

2 kommentarer:

Wettis sa...

Stackars kisse...Du hade säkerligen glömt en öppnad senapstub i köket...

Koivulainen sa...

Nejdu, den här olyckan var hon helt sin egen skapare av. Har hört talas om räserbajs men det här var något annat...