måndag 4 juni 2012

Tjänstepojke...

Nu är det mycket tjänsteresor om vi säger så, det hinns inte med mycket mer än att mellanlanda innan det är dags igen men på något absurt gillar jag det. Det är skönt att vara ute i vida världen och känna att det händer grejer, dock har mitt hemmaliv i Svedala blivit lidande då jag numera känner mig som en understimulerad rockstjärna på jakt efter nästa fix istället. Jag börjar förstå hur de känner sig när de väl hittar hem efter en turné på ett par år, det är svårt att landa i verkligheten och börjar leva ett Svensson-liv. Tyvärr har ju inte jag i närheten av samma utdelning vad gäller groupies, inte heller orkar jag leva ut några myter genom att kasta ut TV-apparter ur fönster eller dylikt. Istället knaprar jag försiktigt på en Snickers från minibaren på hotellrummet samtidigt som jag sippar på lite mineralvatten, kolsyrat om jag är riktigt wild and crazy.

Jag får ta tillbaka mitt uttalande om det kvasiromantiska med att sitta i ett flygplan, jag blev utsatt för den vidrigaste stolsgrannen ever i förra veckan. Jag spanar in sluskeländet redan innan vi stiger på och tänker att han verkligen ser ut som något som katten släpat hem fastän han själv tror han är läcker i sin öststatsinspirerade kavaj. Nåväl, väl på planet går han före mig och jag ser hur han viker in mot en rad som borde vara i närheten där jag ska sitta. Fan! Det är ju precis min tvåplatsrad han satt sig på, knappt hinner jag sätta mig innan han börjar peta sig i näsan och det här fortsätter han med oavbrutet hela flygresan bortsett från de gånger då samma hand letar sig innanför byxan hans för att leka lite med lill-snorre. Aldrig varit med om något så vidrigt, försökte ihärdigt att inte titta men likt en olycka drogs mina blickar till hans förehavanden hela tiden och äcklet i mig bara intensifierades. Kom på mig själv att ha stirrat på samma sida i min bok i fem minuter vid något tillfälle eftersom jag var så fokuserad på att följa hans rörelser, flygningen ville aldrig ta slut kändes det som och när jag väl kom av planet ville jag använda en rasp på hela min kropp för att skrubba bort varenda uns av smuts som kan ha kommit från honom. Vedervärdiga människa! Ja just det, han blev tillsagd att stänga av sin telefon vid starten också men tror ni han gjorde det eller? As.

En annan hjälte trängde sig först förbi halva kön vid incheckningen för att sedan vid avstigningen rycka sin väska från utrymmet ovanför sätena med sådan kraft att han sopade den stenhårt i axeln på en annan snubbe som riktigt kved av smärta. Tror ni han ens bad om ursäkt eller överhuvudtaget kommenterade det hela? Ibland får jag lust att bara spöa skiten ur respektlösa människor, trots att jag är en fredsduva personifierad i vanliga fall. Fy fan för människor.

Pokern har gått sisådär, har fortsatt nöta mina turneringar på SvS utan några större framgångar även om det återigen var nära i lördags då jag knep en tiondeplats i LL. Jag vet inte riktigt hur jag tog mig dit mer än med stabilt spel där jag dock tappade rätt mycket marker precis innan finalbordet mot en aggro spelare, bara för att ganska tidigt på FT få in det med AK mot 44 men utan någon lycka dock. Lite bittert att efter fem timmars spel och nästan 350 utslagna spelare senare inkassera knappt fyra gånger insatsen, vem har sagt att poker är tacksamt att utöva. Tyvärr har jag under mina resor också roat mig med PLO-cg på hotellrummet för att ha något att göra och det har gått som vanligt, idag tappade jag t ex en 6k-pott i en hyfsat vidrig pott. Resten av mitt insatta kapital åkte när jag floppade toppset med nötflushdrag där motståndaren satte en hålstege på turn som höll hela vägen. Nej, jag måste driva ut mina PLO-demoner ur kroppen så jag lägger ner eländet. Nog för att jag lugnat ner mig betydligt med det hela det senaste året men det gör ont i själen att spela skiten, även om inte tappen blir så stora i det stora hela. Blä för PLO.

Annars ser jag brutalt hårt framemot SuperWeekend som går av stapeln nästa vecka i Tallinn, vi blir ett hyfsat gäng som drar från Västerås och jag hoppas innerligt att det är dags för min stora liveklonk nu. Jag har sparat min liveform och har inte smekt en grön duk på nästan en månad snart, tror jag kommer att vara absurt taggad och hoppas det slår åt rätt håll så att jag bara går in och kör över allt motstånd. Det vore jag värd tycker jag...

Mediastormen efter mitt deltagande i "Dybban flyttar in" har nu bedarrat och det glädjer mig att jag endast fått positiva omdömen för det hela, de flesta har tyckt att det varit det bästa avsnittet hittills. Säger kanske inte överdrivet mycket då endast tre avsnitt visats men jag känner mig ärad ändå, kul att på något sätt bräcka proffsen Jelassi och Iremark när jag knappast rår på gossarna vid dukarna. Det var en kul grej att vara med på och jag mäktade faktiskt med till slut att se mig själv in action, man får på något sätt låtsas att det är ens onda tvilling eller något som härjar i rutan.

Plockade upp en till synes klockren bok i pocketshopen, "En sista riktig kyss" av James Crumley. Är tydligen en klassiker i hårdkokta detektiv-genren och jag bara älskar språket i den, man får läsa meningarna flera gånger för att plocka in alla nyanser. Stilen är en föregångare till storheter som Lehane och Ellroy som är mina stora deckaridoler, deras skrivande är en konstform i mina ögon. Den här av Crumley verkar också leva upp till sin legendariska status, är en fröjd att läsa den faktiskt. Mer kvalitativ läsning åt folket. Annars kan jag rekommendera "Den sista goda människan" av AJ Kazinski också, sjukt bra bok om man gillar lite udda stories och finess i berättandet. Jag har kommit in i en ny bokmalsperiod och betar av böcker till höger och vänster, många riktigt bra och en som jag tipsat om tidigare("Vi måste prata om Kevin") ska har tydligen blivit film nu också. Läs den innan ni ser filmen, boken är grymt gripande och jag har svårt att se hur filmen på något sätt kan matcha uppbyggnaden i boken. Vissa böcker borde aldrig filmatiseras.

Jaja, dags att knyta ihop säcken för idag, hoppas få återkomma snart med någon form av klonkberättelse. Eller kan jag ha tappat min one time?

2 kommentarer:

generationX.se sa...

Om du nu vill ha en bok att analysera kan jag rekommendera Kafkas bästa (IMHO) "Amerika". Vill du hellre ha något mer pokerrelaterat, men som ändå har anknytning till lite "gangstas" kan jag varmt rekommendera McManus "Positively Fifth Street".

Koivulainen sa...

Kafka går ju alltid ner så får väl kolla upp den och även McManus, man kan aldrig få nog av bra böcker. :)