måndag 19 november 2012

Nära steker inget rådjur...

Idag var det dags igen, en nära-livet-upplevelse i form av rådjur som korsar vägen framför bilen i en alldeles för närgången stil. Jag är på väg hem i godan ro, är inne i Västerås tätort när jag helt plötsligt ser hur en av dessa kamikazepiloter dundrar ut ur den lilla skogen som kantar vägen. Jag ställer mig på bromsen och som tur är har hastigheten satts till 60 på vägen så jag har skaplig kontroll, jag lyckas få rådjuret att ta sig förbi bilen innan jag plockar det men samtidigt matar jag mantrat "Det kommer säkert ett till! Det kommer säkert ett till!" i huvudet gång efter annan och väljer att stanna bilen helt. Mycket väl, någon halvsekund senare dundrar nästa krabat ut och korsar vägen dryga metern framför min motorhuv, jag hade banne mig inte pallat en till närkontakt av rådjursgraden. Tror dock jag får sopa upp x antal CD-fodral från baksätesgolven då de tidigare låg så fint på baksätet självt...

Igår höll på att bli en fin repris på förra årets Steken-klonk, tror nästan det i princip är exakt ett år sedan jag drog in den fina vinsten då det var precis efter att jag betalat in min kvarskatt vilket görs här i november så vitt jag minns. Nåväl, igår körde jag Steken alltså och lyckas till slut hitta en 13:e plats efter att ha legat topp-fem bra länge, jag hade en hel del fina set-ups längs vägen där den bästa kom när jag hade JJ och höjde upp det pre. Jag får ett hyfsat litet omslag av chiptvåan vid bordet som dock precis som jag i det läget är i princip topp-fem i turneringen, jag vill inte vika handen pre utan tar en spekulativ syn samtidigt som jag ropar "Knekt!" hundra gånger om i huvudet i väntan på floppen. Tadaa! Det kommer en helt osannolikt underbar flopp i form av J42rainbow och jag håller på att kissa på mig av upphetsning, jag checkar till honom och han bombar på i form av pott så jag ser ingen anledning till att slowa utan trycker in allt och får instasyn av honom då han sitter på AA. Turn och river blankar och jag sitter på en redigt fin stack i det läget...

Efter det börjar det dock smälla på åt fel håll då jag torskar lite flips och åker på en set-up själv men jag kämpar på, ligger runt 80-100k hela vägen till att vi är två bord kvar. Under vägen har jag också noterat att en vän är med i turneringen och då han är en duktig lirare så föreslår jag procentbyte, han vägrar dock vänligt men bestämt då han menar på att han behöver få in varje vinstkrona han kan då han haft en tung månad så långt. Jaja, bara att acceptera det hela även om jag vid erbjudandet nästan har dubbelt så mycket marker som honom...  När vi är runt 13 kvar gör jag väl egentligen mitt enda misstag under turneringen, en aktiv spelare klickraisar från tidig position med 3k/6k i blinds och jag sitter med 90k i BB. Jag har 9To och med fold till mig tänker jag att jag alltid kan kika en flopp, den kommer J8K med två klöver. Han bettar vekt och jag floatar med, turn kommer T och det blir rundcheck. Rivern kommer 5kl och fyller alltså färgen, nu bettar jag ut för att fullfölja min till synes trovärdiga historia men efter en lång tids stek hittar han till slut synen med J6ru. Jag blir lite förvånad över hans preflopspel men också synen, känns en aning vågat i det läget men jag tackar och tar emot även om jag förlorar just den här handen. Jag får senare bannor från herrn som vägrade mig procenten för just den här typen av spel, med all rätt också då den i det här fallet fick mig att tappa en hel del av min stack även om spelet hade kunnat/borde ha gått vägen.

Efter det missödet är jag mer eller mindre död då jag bara har 38k i stacken och när jag hittar QJkl i SB och det är foldat till mig är ju pushen det mest naturliga i världen, BB steker en stund för att sedan hitta synen med 87kl. Hur mycket jag än älskar den synen vet jag ju hur det kommer att sluta och visst, floppen kommer med en sjua som sedan är det enda av värde som uppenbarar sig på brädan. Bara att tacka för mig på en sketen 13:e plats när jag närde drömmar om så mycket mer, tycker inte jag gjorde några överdrivna misstag men blindsen blir ju så brutala i slutet på en dylik turnering att det är mer eller mindre lotto från tre bord och framåt. En aning trist när det ändå är rätt mycket deg på spel... Behöver jag nämna att procentvägrarpolaren gick och vann hela skiten? Nej, tänkte väl det. Jag är inte bitter.

En som var bitter vid borden var en karaktär vid namn oogb, han vräkte ur sig både det ena och det andra i nedklankande väg mot alla motståndare. Till slut fick jag en skopa av hans bitterhet trots att jag inte ens spelat mot honom eller tilltalat honom, han betedde sig rent ut sagt som en idiot men jag orkade inte ens bemöta eländet. Det var en ren fröjd när han väl åkte så att man slapp läsa menlösheterna...jag förstår inte hur folk orkar, att vara så hatiska av sig att man måste ge sig helt okända människor för att få avreagera sig. Det värsta är dock när folk hånar andra när de vinner en pott, skriver typ "ty" när de dragit ut brutalt eller dylikt. Det är så lågt i mina ögon att det är i klass med SD-grabbarnas arla-morgon-röj...

På tal om miserabla karaktärer så är jag lite orolig för SAS nu, biljetterna till Malta är ju beställda och SAS har hand om den första delen av flygsträckan. Ska det behöva bli en being-Koivu av den grejen också? Jag ska liksom göra min enda årliga privata resa i princip och då väljer kolossen SAS att gå i konkurs, det är ju bara sånt som händer mig.

Under helgen har det skördats en hel del lokala framgångar i pokersvängen, i lördags lyckades Robin Y knipa en femteplats i WPTn i Köpenhamn. Honom har man ju spelat en del större lokala turneringar mot och den killen kan veva, tro mig. Han har dock grym koll på läget och vet oftast vad han sysslar med, det är ju den framskjutna placeringen i WPTn ett tecken på om inte annat. Utöver det gick en viss Rasmus och blev femma i Dublins EMOP, ännu en skön lirare som också vevar på rätt bra om tillfälle ges. Nu blev det en fin semiklonk för hans del och vem vet vilket finalbord han sitter på härnäst... Online har det också sett bra ut, en polare vann ju Steken som sagt och en annan leder fullrings-eventet för PLO i SM på SvS inför finalbordet som kör igång om en halvtimme. Jag hoppas ju själv kunna fullborda denna Mälardalsdominans med en riktig fin och framskjuten placering i main-event i SM om en vecka, vore riktigt sjukt.

Ett plus i kanten med tillvaron numera är ju den formidabelt sköna flickvän som jag begåvats med, hon är en pokerspelares våta dröm. Föreställ er följande scenario från igår: vi ligger och skedar i soffan samtidigt som jag kör Steken, vi tittar på en massa fails på YouTube samtidigt som hon hejar på mig när det behövs i pokern. Hon har redan plockat upp fraser så som "One time!" och även lärt sig ett perfekt uttal av Koivula, när hon sedan kombinerar dessa med Mike Matusows one-time-svada från VM:et där han åker ut med AK mot AQ blir det nästan för mycket. Jag håller på att gå åt av gullighetsfaktorn och hela scenariot gör det faktiskt lättare att släppa den tråkiga utåkningen till slut, vad gör det liksom när jag kan vända mig om i sängen och få ett kärvänligt leende samtidigt som hon utbrister "Du är min Koivula!". Jag vet, töntighetsfaktorn är kapital hos alla inblandade men jag fucking älskar det.

Utöver detta har jag hunnit med en del xboxande där förra veckans session av Borderlands 2 med grabbarna verkligen var manlig kvalitetstid, bromance på hög nivå så att säga. Ibland behövs det inte mer än lite kollektivt skjutande och en för ögonblicket intalad känsla av "alla för en, en för alla" för att livet ska te sig fullkomligt. Ikväll blir det en ny omgång och det blir en skön hjärnrensare om inte annat...

Veckans planer är annars att klara av lite läkarbesök imorgon och onsdag för att sedan styra upp lite turneringsspel på Aqva på lördagen, klara av gudsonens ettårsdag på lördagen för att sedan säkra upp avancemang i online-SM på söndag. Späckat värre...och nästa vecka bär det av till Malta. Ni kanske förstår att tiden inte räcker riktigt till för att hålla er frekvent uppdaterade om alla förehavanden men hav tröst, jag överger inte er så lätt. Vi ses vid borden...eller under dom...

Inga kommentarer: