måndag 8 mars 2010

The Hurt Locker...

Jag har ju inte för vana att börja diskutera en film innan jag ens sett klart den men jag måste redan nu lyfta fram "The Hurt Locker" som är gjord i samma stil som "Generation Kill" om än dock i lite lugnare ton snackmässigt. Vi får följa några soldater i den amerikanska armén som tjänstgör som desarmerare av IED(Improvised Explosive Devices) d.v.s. hemmagjorda bomber som fienderna placerar ut lite varstans, det hela börjar med en nervpirrande desarmering som tar en otäck vändning. Jag har kommit halvvägs i filmen men ser den redan som en klassiker och en av de värre jag-vågar-inte-andas-ögonblicken på länge är när de nyss nämnda soldaterna hamnar i ett prekärt läge mitt ute i ingenstans när de blir beskjutna av prickskyttar, jag tror inte jag suttit så på spänn sedan motsvarande scen i "Full Metal Jacket" när soldaterna där blir beskjutna av en prickskytt från ett sönderbombat höghus eller ännu hellre scenen i "Saving Private Ryan" när en tysk leker med amerikanarna. Nej, spana in den här filmen direkt om ni är ute efter kvalitet!

Inga kommentarer: