söndag 21 mars 2010

Söndag blodiga söndag...

Jaha, då var helgen avklarad och inte mycket vettigt blev gjort även om det inte var mer än väntat. Jag har fortfarande känt mig sliten efter förra veckans sjukligheter så mycket tid har ägnats åt ren och skär vila, idag mäktade jag dock med att hämta hem min favoritpussy i form av Minttu. Jag har knappt haft henne hemma sen oktober så det var mer än dags att ta hem sötnosen, nu ligger hon och sover här på divanen bredvid mig och allt känns som vanligt. Hon har varit borta så länge så jag mot slutet knappt ens saknade henne men det är skönt att ha henne hemma igen, det är ju här hon hör hemma. Jobbiga är ju bara att mor och far hunnit bli så fästa vid henne så det är jobbigt att hämta hem henne då de blir så ledsna över att inte få ha henne kvar men vad ska jag göra, det är ju min katt faktiskt. Jaja, i-landsproblem...

Jag kan fortfarande inte riktigt fatta det där med min polare från back in the days, känns helt absurt.

Allmänt sett är jag inne i en bedöma-mina-vänner-period, jag funderar mycket kring sådana som varit och som är i min närhet och hur de agerar och inte agerar. Jag kan bara skratta åt många av de element som fallit bort de senaste åren, det är många gånger jag trott på djupare vänskap men där jag varje gång blivit djupt besviken när det väl kommit till kritan. Antingen framkommer det djup disrespekt förr eller senare där de beter sig som svin mot mig eller så får de för sig något som de inte vågar konfrontera mig med eller något dylikt, andra fall finns där de inte vågar stå för det de har gjort/sagt varför de inte heller vågar ta kontakt även fast de borde. När jag verkligen ser tillbaka på listan av de s.k. vänner jag haft under åren är de väldigt få som faktiskt visat sig vara det till slut, det är många som på ett eller annat sätt bränt sina broar. I en del fall har jag säkert mig själv att skylla också eftersom jag är en väldigt känslomässig och intensiv person att umgås, gillar jag någon är jag inte sen att påtala och visa detta vilket säkert kan skrämma många. Problemet är att jag numera, efter alla gånger jag blivit bränd, börjat bli väldigt nogräknad med vem jag släpper in på livet på allvar. Jag är ganska snabb med att skjuta ifrån oönskade element så fort de visar på någon som helst tendens till att börja utvecklas till något icke önskvärt. Min livsfilosofi är att vara rak och ärlig oavsett om det gäller bra eller dåliga saker, jag förväntar mig liknande beteende från de människor som jag umgås med men trots min noggranna urvalsprocess slinker det alltid igenom någon eller några som gör mig besvikna. Nej, återigen, ibland funderar jag i samma banor som Thåström..."Det är ni som e dom konstiga"...

Jag körde LL på SS igår och det gick väl som vanligt nuförtiden, inte alls. Jag kom aldrig med in i matchen även om jag efter mycket slit lyckades dubbla mig tillbaka till startstack precis innan första pausen. Strax efter pausen plockar jag upp 99 och slår upp det pre men får en reraise emot mig, jag tar bara syn och floppen kommer 7-hög och jag vet ju att jag är med 90% sannolikhet är slagen. Jag checkar och han bettar ut ett minbet som jag slår om allin på med blixt syn från honom, självklart sitter han på QQ och turn och river blankar varpå jag kan krypa till kojs tidigt. Nej, jag har spelat för lite på sistone så jag har tappat en del av tålamodet och förmågan att hitta laydowns i uppenbara underlägen. Jag får försöka styra upp lite mer spel framöver för att försöka hitta tillbaka till "storformen"...hade tänkt att köra main i miniFTOPS ikväll men orkar inte, vill vara fräsch till jobbet imorgon och vem vet hur länge det kan dra ut på tiden. Vem bestämde att söndagar ska vara turredagen nummer ett för onlinepoker? Varför inte lördag eller fredag? For fuck's sake.

Filmer:

Titel: Percy Jackson And The Olympians
Genre: Fantasy/Action

En uppenbar Harry Potter-kopia men med lite mer amerikansk touch och "coolare" känsla, detta är alltså min uppfattning om skaparnas målbild. Jag tycker det hela bara blir mest larvigt och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när Pierce Brosnan kliver in i handlingen som en kentaur, det blir bara för mycket. Zeus åskvigg är i alla fall stulen och Percy, som är Poseidons son, misstas som tjuven av alla onda makter som vill ha tag på den nyss nämnda viggen varför han får fly hals över huvudet med några följeslagare. Jag ser inga fördelar alls med filmen egentligen, den kändes mer som en pina att ta sig igenom och borde inte kunna attrahera en vuxen publik i någon större utsträckning.

Betyg: R

Titel: Shutter Island
Genre: Thriller

Baserad på Dennis Lehanes bok "Patient 67" och regisserad av Martin Scorsese, kan det bli bättre på förhand? Nej, knappt. Filmen börjar bra och känns väldigt intensiv och ruggig vad gäller karaktärer och stämning, genomgående bra skådespel av alla som deltar. För oss som läst boken blir nog inte slutet en lika stor mindblower som för alla andra men det har ändå sin charm eller vad man ska kalla det, jag tycker man fångar bokens anda bra och sinnesförvirringen är konstant närvarande filmen igenom. DiCaprio gör en ruggigt bra insats återigen och han har verkligen vuxit sedan Titanic, det går ju knappast att förneka. En riktigt bra film som rekommenderas för alla som vill tänka till lite medan de tuggar på sina lördagspopcorn

Betyg: R R R R

Titel: The Battle of Red Cliff
Genre: Krigsdrama

En John Woo-rulle om något stort slag i Kina, fiktivt eller inte har jag ingen aning om mer än att själva striderna i sig är väldigt fiktiva. Det handlar om en ond premiärminister som vill ta över hela Kina för att kunna komma åt sin ungdomskärlek som dock är gift med en av upprorsmakarna. De två upprorsledarna slår ihop sina påsar och försvarar sig gemensamt mot den onde varpå ett antal fältslag äger rum under stor dramatik och effektfullhet. Jag vet inte vad jag tyckte om filmen egentligen, den var varken bra eller dålig och gav egentligen ingenting men gick att kolla på ändå. Duger det som sammanfattning?

Betyg: R R R

Jaha, det får väl kanske räcka för idag, ska nog slå på X360 en stund och köra lite FFXIII. Där vet man vad som gäller i alla fall och vilka som är ens vänner... :)

Inga kommentarer: