lördag 4 december 2010

Beauty and the beast...

Igår var det dags för tagteam-turnering på Aqva d.v.s. två spelare i varje lag där man turas om att ta vartannat beslut så om spelare 1 t.ex. checkar preflop så är det spelare 2 som får ta första beslutet på flopp och så vidare. Ett riktigt intressant koncept och bra mycket roligare än t.ex. lagvarianten där man spelar på olika bord och fördelar markerna inom laget i pauserna m.m., den här varianten blir ju mer som en gemensam upplevelse där man verkligen får dela på både glädje och misär. Jag slog ihop mina påsar med Stina, ett litet skrällbud kanske men ändå ett hyfsat naturligt val sett till vår historik då vi har riktigt bra koll på varandras personligheter. Det roliga var att hon tyckte det var så bra att vi skulle spela ihop för då kunde hon bromsa min aggressivitet men det skulle visa sig bli helt tvärtom, jag var den som fick dra i handbromsen några gånger. Vår käre klubbvärd döpte oss till "Beauty and the beast" och det blev en del interna diskussioner om vem som var vem men vi kom nog aldrig fram till något definitivt utan accepterade att den frågan nog förblir olöst...

Vi lottades till ett bord med lekfulla namn så som "The Buksvågerz", "Tight and tighter", "Helan och Halvan" samt ett lag till som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Det började lite småtungt för oss då vi tappade ner oss till 7k från startstacken 12,5k utan att göra några större misstag men efter en liten minirusch tog vi oss tillbaka till runt 11k när kvällens första stora hand kom. Jag kan redan nu dock tillägga att jag sällan varit med om så sjukt dåligt kortsnitt som vi hade under hela kvällen, högsta hålparet vi fick var TT och vi hade en AK och kanske två AQ samtidigt som de händer vi fick var i klass med K4 och Q7 hela tiden. Nu fick vi ju dock acceptera de händer vi fick och jobba så gott det gick med dom, vilket denna första stora hand får vara ett bevis på. Vi får K7klöver och Stina höjer upp det pre till 3xBB eller något dylikt, The Buksvågerz slår upp det till runt 9xBB och jag tar synen. Floppen kommer KQx och motståndarna bettar ut, Stina slår om och buksvågrarna ställer. Potten är rejält stor vid det här laget och eftersom vi spelar fyrhandat tror jag att vår kung kan stå eftersom motståndarna i det här fallet är rätt luriga i sitt spel generellt, jag tar i alla fall synen och får tyvärr se herrarna vika upp AK. Jag är dock dealer och har inte gett upp hoppet, innan turn ber jag om en sjua men det blir en tia eller något men jag gör samma sak inför rivern och se på fan...där kom ju en sjua. The Buksvågerz är ute och om blickar skulle kunna döda vore jag och Stina två våta fläckar vid det här laget...

Efter den handen är vi uppe på nästan 25k som vi fortsätter att förvalta ett tag innan vi hamnar i nästa dust, denna gång mot Helan och Halvan. Vi har Q7o och jag tror Stina slår upp den pre och motståndarna synar, floppen kommer 4xQ med två spader och jag bettar ut. En i motståndarlaget gör en minraise tillbaka varpå Stina gör likadant d.v.s. dubblar deras bet, nu kommer det en all-in från dom och beslutet är återigen mitt om vi ska syna en all-in eller inte. I det här läget ser jag än mindre läge att vika jämfört med fallet mot Buksvågerz men skillnaden är att jag i det här fallet är mer eller mindre övertygad om att vi ligger under, dock finns det inte på världskartan att vika handen så jag tar till slut synen. Som tack får jag en rak höger på axeln från Stina som vrålar att hon visste att vi hade dom, grym read av henne i så fall men det visade sig vara rätt då de satt på A4sp och hade rätt bra drag. Turn kommer en Q till och river en 9ruter vilket gör att vi är uppe på 44k helt plötsligt och livet leker, vi är riktigt nöjda med spelet och samspelet oss emellan, det känns som att vi fullföljer den andres tankespår hela tiden.

Nu tar dock oflytet över för vår del då vi tappar stora potter trots att vi ändå får in allt med bäst hand, först dubblar vi upp Tight and tighter när vi först raisat upp det pre med omslag all-in från dom som vi tar syn på, vi har 55 och de har A7. Floppen blankar men tyvärr kommer det en vidrig sjua på turn samtidigt som rivern blankar, vi tappar runt 15k i den handen och är nere på average. Strax efteråt får vi in det med 99 mot T8 pre mot ett halvshort lag, självklart träffar de sin tia och vi tappar än mer. Strax innan andra pausen är vi nere på 15k med blinds på 600/1200 eller något liknande, vi har 72o på BB och checkar en limp från SB. Floppen kommer A79 och jag bettar ut vår träff som vi får syn på, turn kommer en ljuvlig 7:a till och det är Stina som ska agera och hon pushar in ett brutalt överbett där vår all-in är 3xpotten. Både hon och jag börjar agera nervöst och efter en lång stunds stek hittar motståndarna synen med A9 eller något liknande men när rivern blankar är vår uppdubbling ett faktum. Tror ni dock att jag får cred här? Nejdå, det är bara Stinas förtjänst så jag får sitta där tyst och lyssna på hennes lovordande av sig själv. Jag tror jag börjar förstå vem som är the beauty och vem som är the beast...

Efter den uppdubblingen är det dock misär för oss resten av turneringen, vi sitter säkert i två timmar och kämpar med näbbar och klor för att hålla oss flytande. Vi ligger hela tiden på runt 10-15BB utan att få något vettigt gjort, premiumhänderna skyr oss som elden och vi får stjäla med diverse skräp för att inte tappa konceptet helt. Vi lyckas gneta oss till finalbordet och det dröjer inte länge förrän ett lag åker och vi är fyra kvar med priser till tre, vi är fortfarande nere i 10BB-träsket och letar bara efter en hand att pusha med, till slut kommer den i form av A2o som Stina ställer med och vi får syn av Kalenderpojkarna som har KQo. Klassisk nätsyn och vi vet ju alltid hur de slutar, självklart kommer det en vidrig K på turn medan resten av brädan är slut så där var den sagan alles. Bittert...

Som helhet tycker jag vi spelade jävligt synkat och hade som sagt koll på varandra hela vägen, vi fullföljde varandras ageranden och bibehöll lugnet trots att det stormade en del kring oss till och från. En riktigt trevlig kväll som gärna hade fått toppas med en seger men man kan inte få allt här i livet, jag är riktigt nöjd med spelet och tycker inte vi gjorde bort oss någon gång även om motståndarna säkert har andra åsikter om det. För er som inte provat på det här spelkonceptet än rekommenderar jag det starkt ifall ni får tillfälle, det ger mycket att få diskutera taktik och få den andres input på spelet. Vi får väl se om Beauty and the beast får tillfälle att visa upp sig vid något annat tillfälle...

Ikväll blir det SM-spel på nätet, PLO står på schemat på Unibet och jag känner mig taggad efter att ha varit något stort på spåren i motsvarande SM-event på SvS. Det vore ju trevligt att ta hem det andra SM-tecknet till stan då Ryssen lyckades plocka hem mörkpokern i veckan. Stort grattis till det så här i efterskott! Imorgon är det ju main och även där blir det spel för egen del, ikväll läggs dock fokus på PLOn och jag hoppas PLO-gudarna är med mig. På tal om PLO, jag läste ju förut om att FBI/CIA i USA har någon form av övervakning av all trafik över nätet där de flaggar vissa nyckelord som ger utslag i deras system. Ett av dessa var ju PLO och därmed måste min blogg i deras ögon vara det största hotet efter Bin Laden så ofta som PLO skrivs, bara i det här stycket har det hittills skrivits sex gånger om jag inte räknar fel i all hast. Vi får väl hoppas att deras flaggningssystem blir överbelastat imorgon när jag skriver en segerkrönika...

Utöver det har det inte hunnit hända så mycket, jag sov medvetet sent idag och pallrade inte mig upp förrän runt 14-snåret. I am a slacker, yes I am. Nu blir det väl att titta på lite TV-serier som uppladdning inför PLOn som sparkar igång om knappa två timmar, wish me luck.

2 kommentarer:

Anonym sa...

bra jobbat robert
/Pungen

Koivulainen sa...

Detsamma, PekkaPung, synd att era skills inte räckte längre. ;)