måndag 6 december 2010

SM-helg...

Helgen kom och gick som vanligt, det smäller bara till så är härligheten förbi och det är lite trist när veckorna i sig också har en tendens att snurra på i bra tempo. Det känns inte som att man riktigt hinner med mycket alls...även om man uppenbarligen gör det, som nu i helgen blev det återigen en hel del poker.

Lördagskvällen ägnades åt PLO-eventet i Unibets SM-satsning och det var nära att bli en exPLOsion men blev snarare en imPLOsion, jag lyckades hålla mig topp tre mer eller mindre hela vägen fram till min 21:a plats. Det var först mot slutet jag tappade och då tappade jag tyvärr så mycket att jag åkte ut, egentligen var det två händer som dräpte mig:

** Spel-ID 3657141724 startar - 2010-12-04 22:52:06
** Poker-SM Omaha €100 + €5[3673718]:Table 2 [Multi Table Omaha] (600|1,200 PL - MTT) Äkta peng.

Daviant sitter på plats 1 med 41475.00
julleswe sitter på plats 3 med 21255.00[Dealer]
Difmicke sitter på plats 4 med 12115.00
eyelie sitter på plats 5 med 14150.00
Koivulainen sitter på plats 6 med 67684.00
ollebull88 sitter på plats 8 med 62945.50
Dan_Glimne sitter på plats 9 med 28160.00
Magicmeerlin sitter på plats 10 med 54370.00
Difmicke lade lilla mörken - 300.00
eyelie lade stora mörken - 600.00

** Delar ut kort till Koivulainen: Dk, Knk, 5r, 10s
Koivulainen höjde till 1800.00
ollebull88 la sig
Dan_Glimne la sig
Magicmeerlin la sig
Daviant la sig
julleswe höjde till 4800.00
Difmicke la sig
eyelie la sig
Koivulainen synade - 4800.00

** Delar ut floppen: 10r, 5s, 8h
Koivulainen checkade
julleswe checkade

** Delar ut turnen: 3r
Koivulainen satsade - 10500.00
julleswe synade - 10500.00

** Delar ut River: 2r
Koivulainen satsade - 31500.00
julleswe gick all-in - 5955.00
julleswe visar: 8s, Er, 9r, Es
Koivulainen visar: Dk, Knk, 5r, 10s
julleswe vann 43410.00 från huvudpotten

Här vet jag att jag äger honom på floppen med mitt två par och min check är ju för att få honom att betta så att jag kan slå om men fanskapet checkar bakom, turn levererar det för honom så viktiga färgdraget som självklart sitter på rivern. Hade han bara bettat floppen hade jag tagit handen där och då eller i alla fall fått in pengarna bra, tyvärr drar han sin runner-runner färg till mitt stora förtret. Det är dock inte den stora handen utan den kommer här och jag vill gärna ha åsikter på mitt spel i den:

** Spel-ID 3657151653 startar - 2010-12-04 22:58:10
** Poker-SM Omaha €100 + €5[3673718]:Table 2 [Multi Table Omaha] (800|1,600 PL - MTT) Äkta peng.

Daviant sitter på plats 1 med 53075.00
julleswe sitter på plats 3 med 33010.00
Difmicke sitter på plats 4 med 23630.00
eyelie sitter på plats 5 med 11950.00
Koivulainen sitter på plats 6 med 44429.00
ollebull88 sitter på plats 8 med 65745.50
Dan_Glimne sitter på plats 9 med 26560.00
Magicmeerlin sitter på plats 10 med 43755.00[Dealer]
Daviant lade lilla mörken - 400.00
julleswe lade stora mörken - 800.00

** Delar ut kort till Koivulainen: 7r, 3s, 4k, Ek
Difmicke la sig
eyelie la sig
Koivulainen höjde till 2400.00
ollebull88 la sig
Dan_Glimne la sig
Magicmeerlin synade - 2400.00
Daviant la sig
julleswe la sig

** Delar ut floppen: 5s, 10k, 3k
Koivulainen satsade - 4000.00
Magicmeerlin synade - 4000.00

** Delar ut turnen: 8r
Koivulainen satsade - 10400.00
Magicmeerlin gick all-in - 37355.00
Koivulainen synade - 37355.00
Koivulainen visar: 7r, 3s, 4k, Ek
Magicmeerlin visar: 9k, Knr, Knk, Dk

** Delar ut River: Kr
Magicmeerlin vann 88710.00 från huvudpotten

Jag kan ju säga att jag lätt går för vinst i turneringar som dessa där ITM inte spelar någon roll ur ett ekonomiskt perspektiv och det är det som är avgörande för mig i den här "chanstagningen", jag har inte kollat outsen men jag tror mig ju ändå ha hyfsat mycket outs på turn och som också är vinnande outs. Jag läser honom som svag och så här i efterhand måste jag säga att hans push är usel, han är i princip tom i det läget och måste lita på att han träffar ett drag. Detta är han alltså beredd att sätta sin existens på spel med, ok att han också har väldigt mycket outs med öppet stegdrag och färgdraget samt trissouts. Jag hävdar dock att spelet i sig är kallt från hans sida, en syn är i mina ögon det helt rätta i det läget för att sedan kunna vika på rivern ifall handen inte förbättras och jag som motståndare fortsätter visa styrka. Jag läser ju honom som svag på grund av att han inte slår om på floppen, hade han träffat bra där hade han varit rädd för färgdraget och bombat tillbaka. Nu synar han bara och då måste han vara på drag där åttan på turn inte förbättrar hans eventuella draghand på något sätt, det är därför jag tror mig antingen ha honom som det är eller helt klart äga honom outs-mässigt. Åsikter? Spelade jag kasst? Ska jag vika min hand på hans omslag när vi spelar om ballongen och jag får drygt 30BB kvar bakom?

Efter det var det roliga slut och jag hade bara knappt en BB kvar och fick äran att bli utslagen av pokerprofessorn himself, herr Glimne. Det var lite bittert då jag som sagt legat bra till hela vägen och kände att jag spelade stabilt och bra, det är väl den näst sista handen som går att diskutera men jag ångrar den inte för jag hade bara som mål att ta första platsen och då känns det som att man måste våga för att vinna där det här läget kändes tillräckligt attraktivt för mig men fiskförklara mig gärna med hållbara argument.

Söndagen ägnades åt main event där jag i ren desperation reggade mig för den sista satelliten som gick 18.00 för €22 med runt 130 deltagare, tro det eller ej men jag lyckades till slut knipa en av de 12 platser som prispotten gav. Riktigt skönt med en liten miniklonk som gjorde att jag sparade €190 bara så där, jag hade ju tänkt köpa in vilket fall som helst men varje sparad krona är en vunnen krona. Själva main finns ju inget att säga om, jag kom aldrig in i det. Speedad och adrenalinstinn som jag var efter satelliten, som slutade fem minuter före starten av main, lyckades jag bluffa bort nästan 40% av stacken i den tredje handen och jag hämtade mig aldrig från det. Stacken åkte dock upp och ner mellan 5k och 8k tills jag var nere på runt 700 och vände innan det bar av uppåt igen, tyvärr till ingen nytta för efter en timme eller något var det slutspelat för mig. De här main eventen i SM-varianterna har blivit verkliga antiklimax för mig i år och jag tror att det beror på att jag velat för mycket för fort, jag har varit så sugen att spela dessa att jag gett mig in i dusterna direkt utan att blinka. Det är inte riktigt rätt taktik i de här djupa och flacka turneringarna, igår var det ju extra påtagligt i och med mitt adrenalin från satelliten precis innan.

Nåväl, jag är nöjd med min PLO-turnering i alla fall och känner att det är ett spel som jag utvecklat oerhört bara senaste året. Tyvärr visade det sig inte så tydligt ikväll när jag trots alla instinkters nej-skrik letade mig ner till Aqva för KM i PLO, hela åtta personer hade letat sig ner till denna första av två startdagar och jag trodde det skulle kunna bli en lätt promenad att bli bland de fem bästa som tar sig till finaldagen. Efter en bra start med dubblad stack rasade allting efter lite medvetna slowrolls och andra psykningar mot mig och sista biten var bara en förnedring av mig, så fort jag tiltat iväg alla marker tog jag bara min jacka och gick därifrån utan att vända mig om. Lite ledsen i ögat blir man men det är väl bara att bita ihop och komma igen, just nu är jag dock fortfarande helt anti allt vad poker heter och skulle inte ens spela om jag fick en miljon. Eller ja, ok då, kanske då...

Annars laddas det för helgens bravader i Tallinn då ett stycke Superweekend ska klaras av, trots lite pessimistiska rapporter i början om antalet deltagare verkar det som att taket på 200 nås vilket innebär att prispotten kommer att ligga på €60 000 i huvudturneringen. Inte illa pinkat, vore inte alls fel att åka hem med runt 125k-150k som första priset bör landa på. Nu är det ju en bit kvar tills segerchecken kan cashas men hoppet finns... Hemfärd på söndagen och nu är det så illa att jag inte ens hinner hem emellan utan jag får vända på Arlanda och dra iväg på en femdagars tjänsteresa som jag kommer hem ifrån på torsdagskvällen. På fredagen där är det sedan julfest på jobbet så det kommer att bli hyfsat intensivt de kommande två veckorna då det redan nu finns mycket att göra på de flesta fronterna, jag ska väl dock inte klaga utan vara glad åt att mina dagar är späckade av diverse aktiviteter.

Nu ska jag väl nästan börja leta mig i säng trots att klockan ännu inte slagit 22.00, har planer på att försöka ta mig till jobbet i arla gryning. Jag kanske dock sparkar igång xboxen innan dess och lönnmördar några oskyldiga i Assassin's Creed:Brotherhood eller bara lattjar runt lite med Kinect, vi får väl se vem som vinner kampen mellan ängel-Koivulainen och djävul-Koivulainen. Jag är ju en snäll teddybjörn i grunden så segern borde vara given...

2 kommentarer:

Hef sa...

"så här i efterhand måste jag säga att hans push är usel, han är i princip tom i det läget och måste lita på att han träffar ett drag. Detta är han alltså beredd att sätta sin existens på spel med"

Där berättar du vad du själv tycker om din syn :)

Koivulainen sa...

Vad är det du antyder? ;) Du är som en chinese fortune cookie...eller Yoda...