lördag 30 juli 2011

It's been awhile...

Eftersom jag fått påstridiga önskningar om uppdateringar från några av mina fans så kan jag inte hålla mig längre, det är dags att börja uppdatera den här bloggen regelbundet igen. Jag vet att jag lovade att jag skulle skriva lite under semestern men jag tog faktiskt rikgtig semester och struntade sonika i att uppdatera här, inte för att det inte hände något men jag orkade inte ta mig den tiden utan såg bara till att slappa och njuta av tillvaron istället. Nu har jag snart varit hemma en vecka och på måndag börjar jobbet igen så det är slut på det roliga inom ett par dagar, på ett sätt skönt att komma in i rutinerna igen men samtidigt hade jag banne mig inte tackat nej till ytterligare x antal veckor av slapppande.

Det var en trevlig vistelse som jag avnjöt på andra sidan Östersjön, största delen av tiden tillbringades hos föräldrarna även om det blev några övernattningar på andra håll. Jag fick väl uppleva allt det som är standard för Finland: bondlivet, fyllor, fylletjafs, fikande, bastande och så vidare. Det är en påtaglig känsla som infinner sig varje gång jag kör av färjan på finska sidan, det är som en form av ro samt samhörighet som infinner sig och jag ser alltid framemot körningen till stugan på finska sidan. Alla stoppen på bensinmackarna längs vägen där jag får utnyttja min finska för första gången för året på finsk mark, när jag får insupa den finska mentaliteten i dess äkta form. Nu brukar jag i och för sig fuska vad gäller starten av mitt användande av finskan redan på båten, jag tar alltid tillfället i akt att börja använda den så fort jag får chansen. Den här gången lyckades jag t ex pricka samma servitris i köttrestaurangen på båten både på ditresan och hemresan, på hemresan fick jag henne att garva rätt gott då hon välkomnade mig med "Tervetuloa" och jag svarade "Tervetuloa" i all min trötthet. Det är sådant man får bjuda på som korsbefruktning av det finska och det svenska...man är ju så van att bara upprepa hälsningsfrasen från den andre och jag trodde hon skulle nöja sig med "Terve" men tji fick jag.

Jag vet inte om det hände något så där överdrivet nämnvärt där borta, jag var dock med på en årlig reunion-fest de har på bygden där alla som gått eller går på den lokala skolan är välkomna för att ha kul och återuppleva minnen. Jag hängde på min kusin dit och fick se alla inklusive byfånarna samlas, det var komafyllor på vissa unga och stupa-i-asfalten-med-knogarna-före på andra äldre. Som helhet dock en trevlig kväll där jag fick återknyta bekantskapen med några lokala förmågor som jag inte sett på ett bra tag, har ju ändå spenderat rätt många barndomssomrar där. En annan kväll provade vi på rökbastu och det var min rökbastuoskuld som rök(pun intended) där, riktigt behagligt även om andningen inte kanske var optimal i alla lägen men värmen och svettningarna var på en optimal nivå mest hela tiden. Jag kan rekommendera det för de som ännu inte provat på det, det är kanske inget man gör varje dag då bastun tar typ en hel dag att värma upp så man får njuta av de gånger som erbjuds. Kvällen efter var det grillkväll hos kusinen där han fick besök av någon tidigare barndomskompis så det blev mat och bastu för hela slanten, de sena nätterna avlöste varandra ett tag där.

Det sjuka är att jag inte råkade ut för några dråpligheter alls, det brukar ju alltid hända när jag är ute på egna äventyr. Trafiken på den finska sidan var brutal, de kör verkligen som idioter där och om man jämför vägarna med de svenska så är det stor skillnad. I Finland är alla vägar krokiga och det är dåligt med omkörningstillfällen så folk hetsar verkligen för att ta sig förbi varandra, det slutar ofta i väldigt farliga situationer och speciellt när fartkameror adderas som försvårande förutsättningar till det hela. Det var rätt många gånger som jag med förfäran såg hur omkörningarna genomfördes, väntade bara på att det skulle smälla men sjukt nog lyckades dårarna undvika krockar. Jag hade dock finsk radio på och där var det prat om olyckor stup i kvarten vilket inte var särskilt förvånande med mina förstahandsuppgifter om förfarandet i trafiken...

Poker körde jag lite under tiden i Finland och det gick väl sisådär fram till sista kvällen innan avfärd då jag lyckades komma tvåa i djupingen på SvS, det gav 2,6k som jag sedan mitt löfte till trots lastade in på PLO-borden där jag för en gångs skull lyckades få upp dessa till 4,6k innan jag plockade ut det hela. Jag vet att det var dåligt av mig att bryta mitt löfte men jag är på bra väg att slita mig från PLOns vidriga klor. Tänk er själva, vad fan ska man göra mitt ute i ingenstans i Finland? På hemmaplan har jag fortsatt köra lite turneringar men ingen lycka i dessa trots grymma starter i vissa fall, vet inte vad det är men korten har inte riktigt velat falla min väg. Det är väl bara att fortsätta nöta som alla tidigare gånger...

Veckan på hemmaplan har egentligen bara slappats bort, enda avbrottet var en soft svensexa som vi hade igår fredag. Vi blev ingen stor styrka och det blev inte mycket dricka men kul hade vi, vi började med lite gokart på Hälla där jag fick mitt feta arsle omkört typ fem gånger under en halvtimme av den som vann. Jag vet inte hur mycket jag kan skylla på vikten men nog vore det väl konstigt om inte en hälften så stor kille spöade mig oavsett hur bra jag är på att köra... Nåväl, därifrån fortsatte färden till Arosfortet där vi betade av två timmar av problemlösande i olika former. I gänget på fem personer fanns det med tre som var mer än ivriga i att ta tag i de olika problemen och jag hamnade ofta på efterkälken så min uppgift blev väl mer eller mindre till att återstarta cellerna de gånger vi inte lyckades och fick röd lampa. Vi har alla vår uppgift här i världen. Lite pinsamt var det dock då vi blev spöade av snorungar och annat patrask, när vi åkte därifrån strax innan stängning var vår poäng efter två timmar bara värd en tionde-plats i topplistan för dagen. Pinsamt var bara förnamnet. Efter detta skulle det ha varit dags för lite bowling men en person i sällskapet kände sig lite sliten efter tidigare nattliga äventyr så vi styrde kosan till brudgummens hem där det blev grillkväll med tillhörande gräsmattespel. Det var dock ett nytt spel för mig som erbjöds, det var en korsning mellan biljard - bowling - kubb - dart och finskt självklart. Jag dominerade dock rätt bra med mina precisionskast och mitt lag slutade segrande, inte direkt oväntat.

I TV-serieväg har jag på grund av en individs starka rekommendation snöat in mig på The Ghost Hunters, en reality-show som följer ett gäng som utreder paranormal händelser och hemsökta byggnader. Tyvärr för min del har det väl kommit sju säsonger av det hela och varje säsong har i princip 20 avsnitt, jag har hunnit halvvägs på andra säsongen så jag vet i alla fall vad jag ska pyssla med den närmaste framtiden. Annars har ju Breaking Bad börjat igen och första avsnittet var riktigt bra och följde de tidigare säsongens spår i kvalitetsväg, True Blood har också gjort comeback men än har jag inte sett något av fem avsnitt som sänts av den nya säsongen så jag kan inte uttala mig om kvaliteten där. Filmer har jag dock betat av i rätt stor mängd så jag orkar inte ens köra kortrecensioner utan kör bara en lista rakt upp och ner med betyg samt eventuell minikommentar:

The Rite R R R Besatthetsdrama som funkar
Due Date R R Menlös komedi som snott Baksmällan-dåren
In Her Skin R R R Verklighetsbaserat drama om ett tonårsmord
Kung Fu Panda 2 R R Var inte ens rolig
Rio R R R Småskön animerad historia om en papegoja
Source Code R R Gyllenhaal i rätt miserabel terrorthriller
Thor R R Dålig asainspirerad superhjältefilm
Tucker And Dale Vs Evil R R R Rätt skön feelgoodparodi på skräckfilm
X-Men First Class R R R Intetsägande prequel

Inga höjdare som synes men det kan väl inte alltid vara klassiker som man ser...

Vet inte om det finns så mycket mer att berätta för tillfället, imorgon väntar en dag av lite små förberedelser inför arbetsstarten samt en oskön tvättstuga. Jag var där och bokade tid idag och råkade nog skrämma halvt slag på en tant i 80-årsåldern, jag hade precis fyllt i min tid och var på väg ut ur lokalen när jag kommer åt ljusknappen så allting blir mörkt. Jag hinner höra ett nervöst litet skratt innan jag snabbt tänder lampan igen och ursäktar mig, banne mig om inte tanten har ett besviket uttryck i ansiktet när hon hasplar ur sig "Så lätt att bara släcka av ren rutin...he he...". Jag tror nog hon hade hoppats på lite intimitet på tvättstugans golv men jag hastade därifrån med ett lätt leende på läpparna, så roligt ska inte tant få idag inte. Peace.

Inga kommentarer: