tisdag 7 maj 2013

Kvinnors vara eller icke vara...

Det dök ju upp lite åsikter under gångna online-SM gällande det faktum att tjejerna fått ett eget event och det uppstod en viss hätskhet som gjorde gällande att det var minsann att gå över gränsen för det är om inget annat bara förolämpande mot kvinnorna och bakåtsträvande ur jämlikhetshänseende. Någon drog till med en rätt rutten jämförelse också som vi inte behöver gå in på, jag har dock bara detta att säga: News flash! Vill man kämpa för jämlikhet inom pokern finns det x antal andra saker att fokusera på som kommunicerar en rätt vidrig kvinnosyn rent generellt....

Min uppfattning är att en tjejs närvaro vid ett bord i princip ger fyra typer av reaktioner hos motståndarna:

1) Det blir männen mot kvinnan/kvinnorna, de ska sättas på plats allra helst med aggressivt och kraftfullt spel

2) Någon börjar stöta på dessa hej vilt, helt utan vare sig finess eller charm

3) Snacket runt bordet blir väldigt sexistiskt där plumpa skämt riktade mot kvinnorna avlöser varandra

4) De ses som vilka som helst

Det fjärde alternativet vore det optimala och även om majoriteten ändå är inom den gruppen finns det nästintill alltid minst en inom varje ytterligare grupp, även om den tredje känns gravt överrepresenterad. Det är ofta snacket kretsar kring sex när tjejer väljer att närvara vid bordet, det behöver inte vara fel för det finns ju tjejer som tycker att det är helt ok och att de trivs med jargongen. Jag skulle dock våga påstå att allmänt sett är det negativt för kvinnors närvaro i pokern, tror det avskräcker mer än något annat när en nykomling till tjej sätter sig vid ett bord och hamnar i dylika diskussioner.

Själv finner jag ingen större glädje i det utan jag snackar helst om annat, är också mycket för att ha respekt för varandra även fast man är motståndare och det oavsett kön. Det är därför jag kan reagera känslomässigt vid borden någon gång, när jag känner att någon jag förväntat mig respekt ifrån inte visat det genom sitt snack eller agerande. Det är som vissa som säger att det som sägs på nätet inte spelar någon roll i verkligheten, det är ju inte på riktigt. Värre bullshit får man leta efter, man är ju sig själv i alla forum och jag anser att poker kan spelas mer än väl med respekten för varandra i behåll även fast det är mycket prestige och pengar som står på spel.

Det ovan nämnda är ju också bara agerandet gentemot kvinnorna vid borden, det är ju ett helt annat kapitel det som försiggår utanför borden i pokerns tecken. Hur ofta är det inte strippklubbar som är det givna målet som avslut på pokerkvällen? Det hör ju inte heller till ovanligheterna att pokerspelare ute på turneringar till och med tar del av den lokala prostitutionen utan någon som helst tvekan, där det sedan gärna också skryts om hur mycket pengar man bränt på olika tjänster som utförts av glädjeflickorna.

Det är i mina ögon sådant hyckleri att i det läget gnälla över ett sketet Ladies Event i jämlikhetens tecken när dessa ovan nämnda element är så påtagliga och tusenfallt mer brutala i sin skadeverkan mot att få fler tjejer att spela poker. Vill vi förändra fördelningen vad gäller män och kvinnor inom pokern är detta områden som det absolut bör fokuseras på för att få bort samtidigt som det inte direkt är negativt för allmänhetens bild av pokerspelare heller. Nej, vill ni ha en jämlikhetsdiskussion inom pokern är det detta vi ska diskutera och inget annat...

Inga kommentarer: