fredag 9 maj 2014

Intressant dom...

En fågel viskade i mitt öra att rättegången, som var ett resultat av tillslaget mot Klubb Krukan 2009, nyligen avslutats och att dom fallit så jag begärde ut både dom och FUP varav jag hitintills fått det förstnämnda dokumentet. Mycket intressant läsning, de två åtalspunkterna var:

1) Grovt dobbleri och brott mot lotterilagen, grovt brott

samt

2) Olovligt innehav av alkoholdrycker, olovlig försäljning av alkoholdrycker, grovt brott

Den åtalade blev frikänd på båda punkterna och det är här det intressanta börjar, man kan säga att åklagaren tajmade ut. Ni förstår snart vad jag menar...

Dobbleriåtalet föll på:

a) Avsevärt mindre omfattning än i Grebbestadsmålet vilket gör gällande att slumpen var avgörande för utgången av turneringen eftersom argumentet att skickligheten överspelar turen på lång sikt inte går att göra gällande i just den här turneringen
b) Inköp skedde genom förutbestämda belopp och det fanns ingen chans att fortsätta spela om man blev utslagen, därmed fanns det alltså inget utrymme för impulsiva och oöverlagda risktaganden. Kan inte anses äventyrligt enligt dobblerilagen.
c) Insatserna kunde inte höjas under turneringens gång, därmed stärks faktumet att det inte är äventyrligt.
d) Ingen ekonomisk vinning kunde stärkas av de beslag som gjorts

Lotteriåtalet föll på:

a) Den åtalade delgavs stämning för sent, preskriptionstiden på ett dylikt brott är två år

Det sistnämnda fick mig att le lite, här har åklagaren tafflat till det rejält. Den åtalade bedömdes ha brutit mot lotterilagen av normalgraden, dock spelar det alltså ingen roll eftersom personen ifråga inte delgavs stämningen innan preskriptionstiden gick ut. Nu är ju det här också än så länge på tingsrättsnivå, jag har ingen aning om någon överklagan har gjorts men deadlinen för en sådan är 14:e maj.

Jag väntar på FUP nu, enligt uppgift ska jag få den på måndag då den var för stor att mailas i sin helhet och behöver styckas upp. Ska bli intressant att ta del av...

Inga kommentarer: