söndag 29 januari 2012

Back from the dead...

Jag vet att jag inte skrivit en endaste bokstav här de senaste två veckorna och den senaste veckans uteblivna uppdatering kan enkelt beskrivas med ett ord: förkylning. Ingen lätt sådan utan en brutal som däckade mig i sex dagar i horisontellt läge, där matintaget skedde var 30:e timme i princip och vardagen kretsade kring sovande och lite xboxande samt pokerspelande på nätet mellan varven. Inte så kul direkt och även om jag är mer eller mindre fit for fight nu så sitter den delvis i än, vi män anklagas ju för att överdriva förkylningars verkan men frågan är om jag inte tar ett barnafödande vilken dag som helst före detta. Nåväl, nu är jag alltså på rätt sida om eländet och kan börja leva normalt igen, även om tröttheten har mitt kropp i ett rätt bra grepp. En anledning till det kan ju dock vara att jag körde ett 12-timmarspass på Aqva i fredags som turneringsvärd, jag betalar väl fortfarande av den sömnskulden.

Pokermässigt har det gått helt ok, jag lyckades precis innan insjuknandet ta en seger på Aqva i deras fredagsturnering där framgången egentligen kunde tillskrivas det lyckade utfallet i en pott. Jag får in det med QQ preflopp i en trevägspott och jag möter JJ och KK, dock med det springet jag har nu var jag aldrig riktigt orolig och på turn kommer den ack så väntade damen. Det var en monsterpott i sammanhanget och efter det kunde jag via stabilt spel plocka hem det hela, rätt skönt med lite liveframgångar ibland också. Online har det gått tyngre...eller ja, finalbord har jag mäktat med ett antal stycken men jag har inte nått ända fram tyvärr. I tisdags drog jag en andraplats i MiniWiggen och i torsdags tog jag en andraplats i Afterworken, den senare var lite tyngre då jag i en avgörande hand headsup får in det med KJ mot JT och han träffar en T på rivern. Jag har även kört en del PLO-cg och lyckats hitta ett plus där, den senaste veckan gav nog ett nettoplus på runt 6-7k så finns ju ingen anledning att klaga antar jag. Jag saknar dock fortfarande en turneringsseger för 2012 och med tanke på hur många jag knep mot slutet av 2011 känns det som att det vore dags för en nu, även om jag självklart vet att det ena inte har något med det andra att göra utan jag vill bara försöka hitta tillbaka till samma flyt.

Har i dagarna också bokat in en turnering på Irland, den 25-26 februari körs en rätt stor och billig liveturnering där(för mer info kolla in http://www.superpokerevent.com/). Vi är ett rätt stort gäng härifrån som drar iväg och jag ska bara dubbelkolla med jobbet så jag får ledigt innan jag bokar flyg och hotell, det känns som att det kan bli en riktigt fin resa och turnering. Utöver det verkar våren vara rätt välfylld med liveturneringar då Berga knackar på dörren snart likväl som ASPW gör det, Aqva ska ha en jubileumsturnering och så självklart Västerås Open senare i vår. Som extra krydda på moset kör Pokerallsvenskan igång inom en snar framtid och där ska jag iväg på ett uppstartsmöte nästa helg, vi på Aqva har ju en del att leva upp till då vi är back-to-back-mästare varför det också vore episkt att vinna en tredje titel av tre möjliga. Efter det kan JJ på NB lika gärna lägga ner konceptet så är vår klubb eviga mästare...

Som ni märker tar pokern sin beskärda del av vardagen minst sagt men nu under sjukligheten har jag ändå hunnit med lite annat väsentligt, så som fortsatt utforskande av Skyrim. Det spelet är det mest absurda i storleksväg jag någonsin spelat, finns ju inga gränser där och efter att ha lagt ner runt 40 timmar i det känns det fortfarande som att jag i princip skapat på ytan. Det finns miljoner av uppdrag känns det som och intrigerna är hyfsat täta, jag måste dock försöka beta av det snart då det börjar dyka upp nya spännande titlar. Dock tror jag att jag har runt 80 timmar kvar att plöja ner i det innan dess för att maxa det så det är ingen lätt match direkt...

I filmväg har jag tittat på två epos på sistone:

Titel: Puss In Boots
Genre: Animerat äventyr

Min favoritkisse från Shrek har förärats en helt egen film och förväntningarna var rätt stora på humorfaktorn, dock lever den inte riktigt upp till detta även om en viss mysfaktor finns hela tiden. Filmen kretsar kring jakten på ett gäng magiska bönor som ska ge rot åt en klängväxt som leder upp till molnen där en guldäggsvärpande gås återfinns. Det blandas hejvilt med olika delar från sagor och det är fart och fläkt mest genom hela filmen men jag tycker inte det når upp till några högre höjder(no pun intended om molnen och gåsen), det är behagligt men varken mer eller mindre. Då tyckte jag kattens insatser i Shrek-filmerna var mer minnesvärda, här blir det nästan för mycket av det goda.

Betyg: R R R
---------------------
Titel: Tinker, Tailor, Soldier, Spy
Genre: Thriller

Här har vi en klassisk spionthriller om än utspelad i slowmotion, den här filmen är absolut inte för dom som vill att det ska hända saker hela tiden. Jag tyckte den var riktigt bra men det är ju för att jag gillar filmer som inte serverar allt på ett guldfat, här krävs att du intar filmen i den takt regissören vill och regissören i det här fallet är alltså svenske Tomas Alfredson. Det hela handlar i alla fall om misstankarna om en mullvad i den brittiska underrättelsetjänstens topp och jakten på denne, jag tycker hela filmen lyser av kvalitet i all aspekter. Skådespelare, miljöer, musik, bildspel, allt. Den är väldigt tät i stämningen och är trots sin låga energi väldigt intensiv, det känns som det är detaljerna som gör helheten här.

Betyg: R R R R

Jag har även börjat titta på några nya serier med ännu fler på ingång, jag har sett de tre första avsnitten av Alcatraz men känner inga bra vibbar kring den. Den känns mycket som Alias blandat med Fringe och risken är att det blir en ganska lättsam historia till slut, knepen för att fånga tittarens intresse är för enkla redan tidigt i serien och det känns inte bra ur ett långsiktigt perspektiv. Utöver detta har jag tankat hem Suits och Homeland, många i umgängeskretsen har rekommenderat dessa så det är bara att börja beta av dessa också. Att jag har ett skuldkapital för många andra serier vad gäller osedda avsnitt är en annan femma...

Söndagspokern börjar dock inget bra alls, är ute ur Söndagsfebern efter en knapp kvart. Jag har T7sp och är med på en höjning pre, floppen kommer 963 med två spader och jag bettar ut med syn från två. Medan turnen är på väg ut mässar jag för mig själv "klöver åtta, klöver åtta, klöver åtta" och vad tror ni dyker upp på turn? Ruter två. Nejdå, faktiskt klöver åtta. Jag jublar och bettar ut 3/4-pott varpå första killen slår om med runt 3xmitt bet och den andre synar. Vad fan? Jag har nöten och får äcklig action, jag inser att det bara är att trycka in eländet och köra. Första killen tar syn ganska snabbt medan den andre viker, motståndaren visar upp 33 och lika säker som jag var på att åttan skulle komma på turn lika säker är jag att jag kommer att torska handen. Mycket riktigt kommer det en till åtta på river och han drar ut min stege med en kåk, istället för en gudomlig start med en dryg uppdubbling i bagaget så är jag ute och 550 kr fattigare. Poker är så himla kul.

På tal om kul saker var jag på väg att göra bort mig rätt brutalt i trafiken i förrförra veckan, jag var på väg hem från jobbet och kör i lugn och ro när jag helt plötsligt får en bil som kör rätt upp i rumpan på mig där den ligger och stressar på som bara den. Jag låtsas dock som ingenting varpå han blinkar till med helljusen bara för att direkt efteråt blåsa om mig aggressivt, jag svär för mig själv och har handen klar för att blinka tillbaka med helljusen när han väl passerat mig men som tur är hinner jag i ögonvrån se reflexerna på sidan. Det är en polisbil som bränner förbi mig och när jag lyfter blicken ser jag att det är en trafikolycka som skett lite längre fram, var tur att jag inte fullföljde min revansch för då hade de väl handbromssvängt och blockerat vägen för mig med efterföljande kroppsbesiktning som följd. Ibland är det bra att tänka till innan man agerar...

Nej, fy fan vad surt med Febern, hade ju varit en sådan euforisk start men nu känner jag mig mest avtänd. Frågan är om jag ens orkar regga mig till Steken men känner jag mig rätt så är jag reggad och klar till den i god tid innan start, är man fisk så är man.

1 kommentar:

generationX.se sa...

Tusan! Lira live på Irland låter grymt! Stort lycka till om du kommer iväg.