måndag 16 januari 2012

Så nära...

Jag var riktigt nära att få till en fin klonk igår igen då jag tog mig an Febern och Steken på SvS, det såg dock inte alls bra ut till en början i någon av turneringarna och Febern fick ett lite mindre trevligt slut. Efter en knagglig start fick jag upp farten i mitten av turneringen och såg ut att gå ett framgångsrikt öde till mötes men sedan satte pokergudarna stopp, jag torskade följande händer i relativt rask takt och alla var allin pre:

77 mot A6
44 mot AQ
AK mot AQ
AA mot JT och AK

Efter de fina dråpen förstår ni att min stack inte mådde vidare värst bra och det som såg ut att bli en framskjuten placering blev bara en enda stor besvikelse, färgad av detta vägrade jag regga mig till Djupen och 500-kronors så som ursprungsplanen var samtidigt som jag nästintill kände för att vaska Steken. Jag bet dock ihop och bra var det då jag trots en seg start även där började få upp tempot ju längre turneringen led, ett riktigt kallt kortsnitt till trots lyckades jag på något sätt bygga på stacken med vältajmade moves och snygga reads på motståndarna. Det hela ser underbart ut från att vi är 20 kvar till finalbord, jag ömsom leder och ömsom ligger trea hela vägen in. När finalbordet väl börjar ligger jag fyra och allting känns riktigt bra men sedan kommer tre händer som jag gärna tar lite synpunkter på. Ni som hatar handhistorik kan scrolla en bra bit ner:

Hand 1
***** Hand 1694249822 *****

4000.00/8000.00 Texas Hold'em (No Limit )
Hand startade: den 16 januari 2012 00:52:07
Söndagssteken (Vanlig /Turnering )
Plats 1: Peterhgbg (199398.00)
Plats 2: sweeeeet (113014.00)
Plats 3: (Tom)
Plats 4: slacker_ (259813.00)
Plats 5: coprofag (137502.00)
Plats 6: (Tom)
Plats 7: (Tom)
Plats 8: Koivula (280710.00)
Plats 9: (Tom)
Plats 10: (Tom)
slacker_ är Givare
Peterhgbg lägg Ante 400.00
sweeeeet lägg Ante 400.00
slacker_ lägg Ante 400.00
coprofag lägg Ante 400.00
Koivula lägg Ante 400.00
coprofag lägg Lilla M 4000.00
Koivula lägg Stora M 8000.00
** Giv **
Koivula [Eh, 9r]
*** Bet Runda 1 ***
Peterhgbg Synar 8000.00
sweeeeet Lägger sig
slacker_ Lägger sig
coprofag Synar 8000.00
Koivula Höjer 32000.00
Peterhgbg Synar 32000.00
coprofag Lägger sig
*** Flop(Board): *** : [2k, 2r, 2s]
*** Bet Runda 2 ***
Koivula Passar
Peterhgbg Passar
*** Turn(Board): *** : [2k, 2r, 2s, 10s]
*** Bet Runda 3 ***
Koivula Satsar 48000.00
Peterhgbg Synar 48000.00
*** River(Board): *** : [2k, 2r, 2s, 10s, 4s]
*** Bet Runda 4 ***
Koivula Passar
Peterhgbg Satsar 40000.00
Koivula Lägger sig

Jag vet inte egentligen vad jag gör i den här handen, jag tror mig kunna vinna handen med min raise pre men samtidigt signalerar ju Peterhgbgs limp och syn på min raise väldig styrka om man vill måla fan på väggen även om det kan vara precis tvärtom också. Floppen orkar jag inte göra något på då den är intetsägande, hade han bettat där hade jag lagt mig direkt men när han checkar försöker jag sno potten på turn. När han synar än en gång är handen död för mig, jag sätter honom på rätt högt pocket i stil med JJ - QQ med tanke på hans spel men kan ju självklart vara helt ute och cykla. En sak är i alla fall säker, han hade mig. Ett tråkigt tapp på 80k för min del och den fina stacken blir helt plötsligt en ok stack...
 
Hand 2
***** Hand 1694255407 *****
4000.00/8000.00 Texas Hold'em (No Limit )
Hand startade: den 16 januari 2012 01:06:53
Söndagssteken (Vanlig /Turnering )
Plats 1: Peterhgbg (232098.00)
Plats 2: sweeeeet (97099.00)
Plats 3: RooD (58164.00)
Plats 4: slacker_ (280078.00)
Plats 5: coprofag (223552.00)
Plats 6: Ässainen (116334.00)
Plats 7: Propax (161202.00)
Plats 8: Koivula (180310.00)
Plats 9: SirOliver (92789.00)
Plats 10: Integrale (175374.00)
Peterhgbg är Givare
Peterhgbg lägg Ante 400.00
sweeeeet lägg Ante 400.00
RooD lägg Ante 400.00
slacker_ lägg Ante 400.00
coprofag lägg Ante 400.00
Ässainen lägg Ante 400.00
Propax lägg Ante 400.00
Koivula lägg Ante 400.00
SirOliver lägg Ante 400.00
Integrale lägg Ante 400.00
sweeeeet lägg Lilla M 4000.00
RooD lägg Stora M 8000.00
** Giv **
Koivula [9s, 9h]
*** Bet Runda 1 ***
slacker_ Höjer 19255.00
coprofag Lägger sig
Ässainen Lägger sig
Propax Lägger sig
Koivula Höjer 54510.00
SirOliver Lägger sig
Integrale Lägger sig
Peterhgbg Lägger sig
sweeeeet Lägger sig
RooD Lägger sig
slacker_ All-In 279678.00
Koivula Lägger sig
 
Här tror jag mig ha hittat en riktigt bra hand och känner att jag kan ta hem potten med en reraise, slacker_ hade varit väldigt aktiv innan och höjt många potter så hans raise sa i mina ögon ingenting. När han dock slår om och ställer på min reraise ändras läget drastiskt, jag tycker att min reraise signalerar riktig styrka och ÄNDÅ väljer han att bomba in med hela sin stack. Jag vet inte om jag är feg här och det här är egentligen den enda handen jag ångrar, jag låg och funderade på den i natt och insåg att jag nog ändå borde ha tagit skottet här med facit i hand. Han kan göra motsvarande med AK men det är i princip den enda handen han bör göra det movet med i det läget som inte är bättre än min i utgångsläget, vi är ändå på FT och han har en bra stack även om han viker efter mitt omslag. Jag är fortfarande lite kluven, hjärnan säger att jag borde vara slagen medan hjärtat hade velat chansa här och hoppas på att det är en flipp. Vad säger ni? Gjorde jag rätt?
 
Hand 3
***** Hand 1694257058 *****

5000.00/10000.00 Texas Hold'em (No Limit )
Hand startade: den 16 januari 2012 01:11:29
Söndagssteken (Vanlig /Turnering )
Plats 1: Peterhgbg (221498.00)
Plats 2: sweeeeet (122499.00)
Plats 3: RooD (63564.00)
Plats 4: slacker_ (355988.00)
Plats 5: coprofag (171502.00)
Plats 6: Ässainen (100734.00)
Plats 7: Propax (159602.00)
Plats 8: Koivula (113200.00)
Plats 9: SirOliver (135639.00)
Plats 10: Integrale (172774.00)
Propax är Givare
Peterhgbg lägg Ante 500.00
sweeeeet lägg Ante 500.00
RooD lägg Ante 500.00
slacker_ lägg Ante 500.00
coprofag lägg Ante 500.00
Ässainen lägg Ante 500.00
Propax lägg Ante 500.00
Koivula lägg Ante 500.00
SirOliver lägg Ante 500.00
Integrale lägg Ante 500.00
Koivula lägg Lilla M 5000.00
SirOliver lägg Stora M 10000.00
** Giv **
Koivula [10s, Ks]
*** Bet Runda 1 ***
Integrale Lägger sig
Peterhgbg Lägger sig
sweeeeet Synar 10000.00
RooD Lägger sig
slacker_ Lägger sig
coprofag Lägger sig
Ässainen Lägger sig
Propax Lägger sig
Koivula Synar 10000.00
SirOliver Passar
*** Flop(Board): *** : [7h, 6s, 10k]
*** Bet Runda 2 ***
Koivula Satsar 20000.00
SirOliver Lägger sig
sweeeeet Synar 20000.00
*** Turn(Board): *** : [7h, 6s, 10k, 5r]
*** Bet Runda 3 ***
Koivula All-In 82700.00
sweeeeet Synar 82700.00
*** River(Board): *** : [7h, 6s, 10k, 5r, 8r]
*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 240400.00
sweeeeet [6h, 6r] Triss i sexor Vinst: 240400.00
Koivula [10s, Ks] Par i tior Vinst: 0.00

I den här handen blir jag delvis utspelad samtidigt som jag ser det en regelrätt setup, en svitad KT känns rätt bra i det här läget och inte en chans att jag viker den med den action som varit. Jag funderar ett tag på att slå upp den men vill ta det säkra före det osäkra och minimera risken genom att bara limpa med, floppen kommer ungefär så bra som jag kan hoppas så jag bettar ut direkt. SirOliver lägger sig men sweeeeet synar bakom, behöver inte betyda någonting alls och jag har ju knappast en aning om hans range här. Turn känns som en lanka så jag bestämmer mig för att tro att min toppträff med nästbäst kicker är nog men tråkigt nog har han vaknat upp med 66 och setat på flopp. Jag drar dött och bitterheten är total.

Det är dessa tre händer som avgör mitt äventyr på finalbordet i Steken och en tung turneringssöndag är till sin ända, det känns riktigt värdelöst att åka som tia i Steken med tanke på utvecklingen i turneringen och de dryga 2k jag får som vinst känns som ett hån. Jag är väldigt hård mot mig själv och känner mig en aning kritisk till hur jag spelade dessa händer, antagligen mest för att det inte gick vägen för om det hade gjort det hade jag väl ansett mig själv vara genialisk istället. Tar gärna som sagt emot synpunkter ifall ni orkar engagera er...

Idag tröstslaskade jag lite PLO med de fördömda vinstslantarna ifrån igår men det var rätt snabbt avklarat och jag hann även med att köra en AW, fick en katastrofal start när jag torskar med KK mot AJ efter att allt har åkt in på en helrutrad flopp i form av T98. Var ju inte direkt favorit men överlevde turn i alla fall innan en ruter på river beseglade ödet, efter det var jag nere på smulor men lyckades jobba mig upp till över startstack igen innan tålamodet tog slut när jag tappade lite kronor på PLOn och allt åkte in i AW i ren tilt med färg- samt hålstegsdrag. En blank river senare var det roliga slut, få se om jag ska köra Djupen och 500-kronors senare idag, känner mig lite revanschsugen efter gårdagen misslyckande.

Glömde att berätta om lite fysisk intimitet som jag bjöds på i affären häromdagen, jag står i godan ro i kön och väntar på att få komma fram till kassan när jag känner en arm och en hand som letar sig runt högersidan av min midja. Inte nog med det, samtidigt trycker någon sin kropp mot mig bakifrån och jag börjar nästan tro att gudarna förbarmat sig över mig tills jag slänger en blick över axeln. Det är en gammal och saggig tant som febrilt sträcker sig efter en chokladask med hjärtan som står en bit framför mig, hon når till slut sitt mål och lika snabbt som det började är det över. Jag får inte ens ett "Var det lika skönt för dig?" från henne utan hon låtsas som ingenting, nu vet jag hur det känns att bli utnyttjad för sin kropp och inte få någon bekräftelse i retur.

En annan rolig detalj som jag märkt av på sistone är att mina pokeräventyr och mitt pokerliv börjar få en inverkan på andra delar av mitt liv i ren igenkänningsfaktorväg, förut har t ex mitt arbetsliv varit frikopplat även om jag självklart berättat om mina pokeräventyr till och från. I och med mina flitiga FB-uppdateringar om mina fram- och motgångar har dock kollegorna också blivit varse om uttryck så som "one time" och "being Koivu", snacka om att jag höll på att sätta kaffet i halsen i morse när en av de närmaste kollegorna kommer in och dräper mig med ett "being Koivu" när jag beklagat mig över min seghet. Det är kärlek. Tror jag snart får lägga ner mitt riktiga namn och istället börja köra Koivulainen konsekvent i alla samhällets korridorer...

Igår var jag även iväg på styrelsemöte på HPK, för första gången på bra länge och det är inte för att jag inte velat utan för att det bara inte funkat. Tyvärr har mitt spelande där uteblivit nästintill helt det senaste året och de gånger jag väl letar mig ner blir jag varse om att det faktiskt finns en hel del folk även i den klubben som jag saknar, det finns många karaktärer där som verkligen genomsyras av en godhet som är odiskutabel och sådana människor trivs jag rätt bra med och speciellt efter de lite turbulenta tider som varit. Man vet vad man får i umgängesväg och det är inga konstigheter alls, mer sådant åt folket. Jag ska försöka leta mig ner dit oftare, det borde gå att få ihop med resterande delar av mitt pokerleverne tycker jag för om jag kan dra iväg till Kumla eller Askersund ska jag väl kunna ta mig till Hallsta mellan varven också.

Nu är det nog dags att värma upp resterna av min baller-pizza ifrån igår, jag beställde nämligen den via onlinepizza.se och fick betala det habila priset av 160 kr för mästerverket. Det gör så ont att beställa den vägen och även om det här nog bara var andra gången som jag gjorde det känns det nästan kriminellt att vara så lat, jag har två pizzerior på ett par hundra meters avstånd men tror ni att jag orkade släpa mig ut för det? Nej, det här miserabla åbäket till människa behöver nog rycka upp sig några snäpp och höja sin lägstanivå en aning om det ska bli något av det hela. Men det gör jag imorgon, nu ska jag svulla lite för omväxlings skull. Not.

3 kommentarer:

generationX.se sa...

"Det är en gammal och saggig tant som febrilt sträcker sig efter en chokladask med hjärtan som står en bit framför mig, hon når till slut sitt mål och lika snabbt som det började är det över. Jag får inte ens ett "Var det lika skönt för dig?" från henne utan hon låtsas som ingenting, nu vet jag hur det känns att bli utnyttjad för sin kropp och inte få någon bekräftelse i retur."

-Haha! Världsklass! Jag dör! =)

"jag har två pizzerior på ett par hundra meters avstånd men tror ni att jag orkade släpa mig ut för det? Nej, det här miserabla åbäket till människa behöver nog rycka upp sig några snäpp och höja sin lägstanivå"

Jisses! Ja, lägstanivån just nu torde vara rock bottom. Nu kan det bara gå upp. Kom igen Koivu!

generationX.se sa...

Det var någon vecka sedan, men idag klonkade det till igen. Se där ja! Karman återställd!

På tal om feber, den enda feber jag är i närheten av, den har fått mig sängliggandes efter jobbet idag. Sov någon timma väl hemkommen och gick upp vid 21-snåret och lirade Skalpen strax därefter. Får se hur morgonen känns.

Hoppas allt är väl med dig.

Koivulainen sa...

Sorry för sent svar här men har banne mig varit däckad på riktigt, usch. Jag kan ju säga ju att lägstanivån inte direkt höjts under denna svacka men nu ska det tas tag i saker och ting. :) Hoppas dina klonkningar fortsatt, jag har varit lite "kall" med några FTs men inga riktiga cashningar. De kanske kommer snart igen... :)