onsdag 10 oktober 2012

Blandade givar...

Ledsen för ett uppehåll i uppdateringarna här men har haft rätt fullt upp på olika plan om vi säger så, hela förra veckan tillbringades på resande fot i tjänstens tecken medan den här veckan har tillägnats den ädla sjukdomen magsjuka. Det kostar att ligga på topp helt enkelt, under helgen hann jag också med att köra den årliga turneringen HPK Open på...HPK.

Det var ett tvådagarsevent där 38 hugade fiskar samlades på lördagen för spel, med 30k i stacken och 40-minutersperioder rådde det inget tvivel om att en spelvänlig struktur skulle råda. För egen del började det ganska illa då jag relativt fort tappade ner till 20k efter lite missade floppar och annat, jag hade min ökända antagonist Andreas N vid bordet och hans psykologiska övertag på mig går inte att mäta i pengar, han har dräpt mig så många gånger förr att jag tappat räkningen. Dock fick jag en liten revansch mot honom då jag dubblar med 65 mot hans 52 då brädan ligger A324, det roliga var att jag innan turn föll ropade ut "Klöver fyra!" medan det då blev en spaderfyra men detta satte dock myror i huvudet på den unge Andreas då han i efterhand klargjorde att han också hade haft samma önskemål i huvudet. Dock hade det ju blivit lite lurigt för honom då jag ropat in det kort han ville ha, turligt för mig vägrade han vika sig utan lät mig dubbla upp.

Den lyckan skulle inte vara så länge då jag precis innan matpausen tappar motsvarande pott till honom när jag gör en ganska lös syn på hans all-in då jag har träffat en nia på en smålurig bräda, han sitter dock på överpar och kan raka in potten. Efter det får jag byta bord där jag roar mig med att dubbla upp Majsan med en väldigt lös syn med 9Tsp på hans allin för en tredjedel av min stack, hade bara en magkänsla om att det skulle gå vägen men icke sa nicke. Som närmaste bordsgranne till höger hittar jag också Mördaren som skulle bli min käraste fiende under turneringen, vi skulle gå i klinch med varandra mer än en gång. Det börjar med att jag synar upp hans raise pre med J8o och floppen kommer Jxx där de okända korten är lägre än åtta, han bettar ut igen och jag synar bara för att få se en underbar åtta landa på turn. Här får vi in det och han har QJ vilket får honom att förbanna min tur något oerhört, den handen kommer jag att påminnas ett flertal gånger under helgen.

Lördagen fortsätter i sakta mak och det händer ingenting överdrivet dramatiskt vad jag minns, jag bygger stack sakteliga och när spelet bryts för dagen är vi 15 kvar och jag ligger fyra med 113k med blinds på 1k/2k. Borden lottas om för dag två och jag hamnar vid ett ganska intressant bord där mitt största hot nog måste ses i form av Harju, han får dock en olycklig start på dagen där han blir ganska brutalt utdragen i en pott, efter det är hans tålamod slut och även spelet efter en stund. Tur för mig då han hade kunnat bli farlig, trist dock för han är en skön grabb. Spelet vid bordet är ganska passivt då det är flera tighta spelare i form av Fredrik J, Jörgen och Stefan S så jag gör så gott jag kan för att sno potter. Lyckas med en fin bluff mot Jörgen också när floppen kommer AQT i hjärter och jag har synat en raise från honom pre, han bettar ut igen och jag synar bara med. Turn kommer 8hj och han checkar, jag försöker hålla nerverna i kontroll och slänger ut ett tungt bet och som tur är hittar han viket. Han avslöjar senare att han hade AK men utan hjärter då obviously...

Jag bygger upp stacken mot 200k och lyckas med att slå ut spelarna på platserna 10-7 vilket gör att jag när vi bara är sex kvar har runt 600k av 1 100k i spel, hyfsat slagläge men det ändras snart då jag gör en rätt rejäl felläsning. Taal har härjat friskt och höjer ännu en gång när jag hittar A9sp på BB, jag tar synen och får se en 9-hög flopp med två hjärter och en ruter. Taal kör en självklar continuationbet som jag synar, turn kommer med ett kort under nio i ruter och jag tar nu kommandot och bettar ut istället. Till min förvåning ställer nu Taal och tyvärr begrundar jag inte hans stackstorlek tillräckligt utan funderar bara på vad han kan göra så med, jag känner att han är lurig nog att göra motsvarande move med AK, AQ eller AJ i antingen hjärter eller ruter i det läget så jag tar en ganska snabb syn. Tyvärr kollade jag som sagt inte stackstorleken innan, jag trodde han satt på dryga 100k men det var 200k egentligen som gubbfan satt på. Han visar upp QQ och jag drar tunt på rivern, den blankar och min stack är helt plötsligt nere på 200k.

Strax efteråt åker jag på en till smäll när jag får in det med TT mot Fredrik Js A9 och han drar in ett självklart ess, där och då dör jag nästintill psykiskt och sluter mig i min luva för en bra stund framöver för att försöka hitta spelet igen. Hånen haglar från railen men jag skulle inte kunna bry mig mindre, vissa andra spelare är framme i pausen och "tröstar" mig vilket är en värmande gest som visar på att det ändå finns en respekt för medspelarna. Efter pausen börjar jag sakta jobba mig uppåt igen bara för att ännu en gång få in det riktigt bra mot Fredrik J igen, nu med KK mot 77 men med floppen AA7 och blank turn och river vill jag bara börja grina. Nu är mitt tålamod hyfsat slut och när Mördaren som återigen sitter till höger om mig höjer upp för sjuttioelfte gången stoppar jag in det med A8ru bara för att få en steksyn från honom med AJ, jag säger innan brädan blottas att det är väl min dags att dra ut nu och nog besannas mina drömmar. Floppen kommer med en åtta och när turn ger en till är det klart, uppdubblingen är ett faktum till Mördarens stora förtret. Han hade tidigare åkt på en riktigt ful utdragning också när han får in det med QQ mot AK, floppen kommer QKK, turn J, river J. Tyckte lite synd om honom men i slutändan gick det ingen nöd på honom...

Efter den uppdubblingen får jag lite fart igen och börjar semidominera bordet igen, jag är inne och tar potter här och där samtidigt som stacken bara växer och växer. Jag är nästan uppe i mina tidigare fantasinivåer av 600k när jag och Mördaren drabbar samman igen, nu får jag in det med AJ mot A9 och när Mördaren drar en fyrfärg på brädan och har 9:an i klöver så är hans uppdubbling klar. Vi tog och gav helt enkelt... Vi spelar en bra stund med fem spelare men till slut trillar Snygg-Stefan, Taal och Fredrik J av pinn så det är jag och Mördaren HU. Det var enligt mig en rätt rättvis HU sett till spelet genom hela turneringen, båda hade spelat stabilt och lyckats återhämta sig från rejäla snytingar. När vi väl kör igång HU:en så har han ett markerövertag på 2:1 och jag får kämpa hårt från start, det känns dock som att han har ett psykologiskt övertag då han vann den sista utdragningspotten mot mig samtidigt som han verkar oerhört sugen på titeln medan jag är nöjd med andraplatsen sett till min turneringsutveckling.

Efter lite dribblingar fram och tillbaka får vi till slut in det på en T84-flopp, han har T8 och jag AT. Turn är en 8:a och river blank, segern är ett faktum för Mördaren och det är bara att gratulera herrn till en välspelad turnering. Det sköna är att min liveform verkar mer än stabil, hoppas den håller i sig fortsatt och jag också kan skärpa till onlineformen där det ju stundar SM-turneringar inom en snar framtid.

Mer än så har jag inte hunnit med i pokerväg men det duger väl, nu hoppas jag att jag ser ljuset i tunneln vad gäller magsjukan så att jag kan återvända till jobbet imorgon. Här och nu pockar dock LL på uppmärksamheten, har rosjon vid bordet så målsättningen är klar...kill'em all...

2 kommentarer:

generationX.se sa...

Jahaja! Magsjuk, alltså? Jag trodde du skaffat puma, därav frånvaron. Men det var mindre trevliga ting som var anledningen. Nåväl, grattis till silvret och lycka till i LL. Du får krya på dig, jag hoppas göra detsamma. Ligger hemma i feber och fick ställa in några kundbesök imorgon. Hoppas kunna lira någon SM-satellit längre fram, vore skoj att vara med i huvudtävlingen.

Koivulainen sa...

Jodå, en viss puma finns med och "stör" också. :) Angenämt i-landsproblem dock så lär inte klaga direkt... Krya på dig och hoppas jag springer på dig vid borden snart, är dock skapligt tilt på hela pokerhelvetet just nu efter kvällens äventyr. :) Ha det gott!