tisdag 22 november 2011

Living the dream...

Mycket poker blir det nuförtiden, det är knappt tiden räcker till något annat känns det som och det är väl både på gott och ont. Nu blir jag dock sjukt tilt här och nu då grannen nedanför håller på med någon jävla form av renovering där han borrar som aldrig förr, hela lägenheten är som en enda kakofoni av ett obehagligt jävla oljud som får öronen att skaka av olust. Skönt att komma hem efter en arbetsdag och mötas av detta oljud, det är samma förbannade grann-as vars lapp i trapphuset fick lite mer noteringar gjorda på av mig. En annan av grannarna nedanför har till och med påtalat för honom att dra ner på oljudet men det verkar inte ha skett någon förbättring, seriöst så kreverar jag snart på grund av oljudet. Helt sinnes!

Nåja, ska fokusera på att skriva den här texten och låtsas som om det regnar även om det är svårt när musiken på datorn blir överröstad av oljudet trots att jag har maxvolym på. I alla fall så har mycket av tiden gått åt till poker och det med en viss fortsatt framgång, i fredags var jag återigen turneringsvärd på Aqva och ni som vet hur jag springer vet ju vad som var att vänta. MEN, och det är ett stort MEN, ingen regel utan undantag. Jag lyckas trots mina administrativa uppgifter ta mig så långt som till en tredje plats, riktigt förvånansvärt på många plan men jag har nog mitt sinnessjuka spring att tacka för den framgången. T ex lyckas jag dra in en treoutare i en uppdubblingspott under rebuyen och i ett kritiskt läge på finalbordet drar jag in en stege med 67 bara för att strax efteråt dubbla igen med AK mot AK när jag drar in fyrfärgen. Min motståndare Rami var nog så glad i det läget, handen efter får jag 88 på SB och efter en raise från knappen tar jag syn med en allin från Rami på BB som följd. Ursprungshöjaren viker och jag sitter och funderar en bra stund, i normala fall hade det varit en instasyn men något i maggropen säger att jag bör vika vilket jag också till slut gör. Rami slänger upp QQ lagom glad, det är skönt när jag till och med hittar vägar ur mitt vanliga fiskspel där synen på hans all-in hade kommit fortare än en munk i ett glädjehus i vanliga fall.

Efter genomfört arbete på klubben letade jag mig hemåt och landade i soffan framför några virtuella PLO-bord, mina tidigare framgångar i veckan hade gjort mig förtjänt av lite PLO-slask och jag lyckades nog fånga in den största fisken på bra länge. Berlock hette han och han landade vid mitt 5/10-bord sent på natten bara för att mer eller mindre donera bort åtminstone 12k vid vårt bord där jag till slut lyckades plocka honom på runt 8k, av ren nyfikenhet över hans totala fylletilt vad det verkade kikade jag upp om han spelade fler bord. Jodå, han satt på ett par höga texas-bord också och under den lilla stunden jag observerade honom tappade han nog ytterligare 20k på dessa, han hade nog inte ett skönt uppvaknande på lördagsmorgonen. Efter att ha bärgat hem ett plus på drygt 9k kände jag att det var dags att leta upp sängen, klockan hade redan slagit 05.00 på lördagsmorgonen så det var väl mer än dags.

Lördagen till ära körde jag som vanligt Långlördag toppat med 500-kronors och djupingen, de två sistnämnda var snabbt avklarade medan den förstnämnda gick riktigt bra. Så pass bra att jag till slut slutade på en åttonde plats, mycket tack vare det grava flytet jag hittat i avgörande lägen på sistone. Rätt långt in i turneringen får jag återigen in det pre med QQ mot KK och de virtuella damerna gillar mig verkligen till skillnad från de verkliga, på rivern uppenbarar sig en tredje och MikeTime fick en fin lördagskvällstilt att vårda. När vi var två bord kvar började det dock vända för mig, jag tappar två stora potter där jag går in med pockets mot två överkort och motståndarna träffar båda gångerna. En aning stukad tar jag mig till finalbord ändå men där tar det som sagt slut ganska snart, jag får in med AKhj mot 99 och floppen kommer med ett A men tyvärr även med en nia där rivern fullbordar fyrtalet för motståndaren. Nog för att man vill åka ut med stil men kom igen, den hade jag gärnat vunnit för att säkra vidare framgång i turneringen. Lördagen slutar med ett back på 3,5k där 2k tappas på PLO medan resten går åt till turneringar, hela helgen kändes som en freeroll för mg med tanke på PLO-framgången under fredagsnatten.

Söndagen blev än värre i turneringsväg, jag registrerade mig till turneringar för ett värde av drygt 4k samtidigt som jag tappade en dryg tusing på PLO, tyvärr blev det inga cashningar alls även om jag var nära i Febern, Veckopotten och Topp100. I den första åkte jag på en 12:e plats efter att ha hittat JJ men sprungit in i AA, riktigt surt efter att ha spelat bra och kämpat väl. I Veckopotten var det dock än surare eftersom jag spelat än mer stabilt där och hade läget under kontroll hela vägen, den turneringen känns dock väldigt ovärd att köra då det är få deltagare och de som kör är mer eller mindre rutinerade turneringsrävar. Jag tänkte dock att jag kunde prova mina vingar, mest efter en ganska bra övertalningskampanj från MikeTime även om jag självklart var sugen på de fina priser det ändå blir i den turneringen. Nåväl, jag tar mig till finalbord där men åker först, jag får in det med TT mot AQ men torskar även denna flipp och det var bittert. En vinst där och det hade sett riktigt bra ut, istället fick packa väskorna och lämna Veckopotten därhän. Topp100 kämpar jag mig till en framskjuten placering men även där åker jag på en flipp, Steken klarade jag dock av på 20 minuter efter att ha fått en runner-runner T-hög flush men där motståndaren hittade samma flush fast i nötform. Blä.

Idiotjäveln borrar fortfarande, snart går jag ner och kör upp hans maskin någonstans där det gör djävulskt ont.

PLO-SM hade jag lite förhoppningar på men efter en rätt snabb uppdubbling bar det bara av nedåt och slutet var ofrånkomligt, en timme in och jag kunde roa mig med annat. Bättre gick det dock för några lokala förmågor där den bäst placerade av dessa slutade trea, riktigt bra spelat och trist att det inte bar hela vägen fram. Nu återstår bara main och den har jag ju laddat för länge, hoppas innerligt att jag kan bära över min formtopp till den och få till en run anno 2009 igen. Verkar bli ett större startfält än förra året och måste säga att Svenska Spel sopar mattan med Unibet så det heter duga, tycka vad man vill om det. Det känns som om Svenska Pokerförbundet gör ett bra jobb i att göra sig själv umbärliga, har hört att live-SM verkar bli ett mindre fiasko i år också och det efter att det bara var runt 160 personer med nere på Malta förra året om jag minns rätt. Senaste var väl att de slagit ihop 1A och 1B till en enda startdag och det bådar ju inte direkt gott, nere på Malta kördes det ändå två startdagar. Det är en handfull härifrån trakterna som drar till Riga för att försöka plocka hem titeln, stort lycka till till dessa herrar där flera är mer än kompetenta nog att mäkta med denna uppgift. Samtidigt drar ytterligare ett gäng till Tallinn för att köra Nordicbets Superweekend där, Aqva vann ju som bekant Pokerallsvenskan för andra året i rad så folk här har ju samlat på sig en del paket de senaste åren. Även där önskas ju självklart ett stort lycka till, må någon Aqvarian plocka hem lejonparten av degen därifrån också.

För egen del är PLO-skottandet över för denna gång, nu ska det återigen turneringsgrindas för fulla muggar. Blev ju dock en lyckad skottning denna gång då vinsterna från PLOn finansierade en tung turneringshelg där jag var nära att få återbäring i flera av fallen. Planerna för den här veckan är att köra Wigg-turneringarna ikväll och så Lillördag imorgon, på fredag blir det väl Aqva i vanlig ordning som uppladdning inför höjdpunkten i form av main i SM på lördag. Ser sjukt mycket framemot den drabbningen, frågan är bara om man ska orka leta sig till någon grindstuga eller om jag ska köra solo så som jag brukar. Solo-stuket har ju gett en viss framgång om vi säger så, det lutar nog åt att katten och jag samlar kraft tillsammans och dräper fiskarna rygg mot rygg.

Utöver pokern har det väl inte hänt överdrivet mycket, jag gjorde en karmamässigt god insats idag då jag ringde upp Tele2 och påtalade bristerna i deras fakturering av mig. Jag har nämligen de två senaste månaderna endast blivit fakturerad den förhöjda månadsavgiften även fast jag har deras Maxi-abonnemang knutet till mitt nummer, det har alltså blivit billiga månader för mig och jag hade ju kunnat låta det fortgå så men vis av erfarenheten vet jag ju vad Being Koivu egentligen innebär. I det här fallet hade det inneburit en fet fakturering av alla uteblivna abonnemangsavgifter med påslag för ränta och annat dylikt, lika bra att avhjälpa det hela innan smällen kommer. Nu var ju de så vänliga att de blundade för de två månader som gått och korrigerade framåt i tiden, det är ändå lite nobelt av dom att inte börja avkräva mig på avgifter som de glömt att fakturera vilket hade varit rätt småaktigt eftersom det ändå är jag som gör jobbet åt dom genom att påtala bristen. Jag får hoppas jag tjänar några karmapoäng någonstans och kanske kan nyttja dessa i något viktigt sammanhang...

Såg också att en intressant rättegång har kört igång, morden på Sigge och bröderna Moussa på Oasen i Södertälje är uppe för genomgång nu. Totalt är det 17 personer ur Södertäljenätverket som står åtalade och förundersökningen omfattas av runt 10 000 sidor som jag förstått det, jag har tagit hem FUP:en för mordet på Sigge men har ännu inte hunnit ögna igenom det men det torde vara rätt intressant läsning likväl som FUP:en på Moussa-bröderna lär vara. Allt detta får nog betecknas som maffiaverksamhet så som den är på riktigt, intrigerna är nästan mer fascinerande än Goodfellas. Det ska bli intressant att se ifall de kan få någon/några fällda för dessa mord, det finns olika åsikter om hur stark grund de fyra åklagarna har att stå på.

Nu verkar borren ha tystnat för ikväll, vi får i alla fall verkligen hoppas det för jag ljuger inte när jag säger att det susar i öronen efter den holmgången. Jag förstår inte hur ljudet kan vidareförmedlas så väl eller till och med förstärkas, det var ju som när jag pratade med Wettis häromdagen i telefon och borrningen pågick samtidigt. Vi var tvungna att lägga ner då han inte kunde höra vad jag sa...ska det vara så? Fan heller.

Diska eller xboxa innan turneringarna startar, det är stora frågan.

3 kommentarer:

Tele2 sa...

Hej Koivulainen,

Vi beklagar att du blivit feldebiterad för ditt abonnemang hos oss, vi är glada att se att du kontaktade vår kundservice så att vi kunde rätta till misstaget. Som tack för din ärlighet skulle vi vilja ge dig en fri månadsavgift, du är välkommen att mejla mig på adressen nedan.

Om du har några frågor eller funderingar får du också gärna mejla mig.

Med vänliga hälsningar

Cecilia Uhr, Tele2

cecilia.uhr@tele2.com

generationX.se sa...

Koivu! Och du gnäller på att du inte har flyt med damerna? De lämnar ju till och med namn och nummer i din blogg! En del surfar då fram genom livet på en räkmacka... ;)

Koivulainen sa...

Cecilia: Ok, jag drar iväg ett mail, tack för givmildheten. :)

GenX: Nu ska du inte överdriva, det här är ju ren och skär business bara. :)