måndag 28 november 2011

Antiklimax...

Ett tag sedan jag uppdaterade här så blir väl ett semilångt alster ännu en gång, vi börjar med onsdagen förra veckan då jag fortsatte mina pokeräventyr på nätet och som om det inte var nog med framgångarna tills dess så fick jag till ännu en fin placering. Den här gången var det Lillördag som jag försökte bemästra men en sketen Dybban kom i vägen, vi följdes åt genom startfältet och möttes till slut HU. Jag hade väl ett markerövertag på 2/1 när vi började och efter en stund hade jag fått ner honom på runt 10BB när det small, jag hade turnat tvåpar med K6 men vad hjälpte det när han hade floppat detsamma med A3 så han dubblar upp. Dansen fortsätter och jag får återigen ner honom till 10BB och återigen hittar jag tvåpar på turn med KT, problemet är dock att han hittar nötstegen samtidigt med AJ. Tack för ännu en setup säger jag bara, dock skulle det inte sluta där för bara några händer senare hittar jag KQo som jag floppar toppar med och lite semitilt som jag är får jag in allt där men tyvärr har Dybban hittat ett set med 77 på hand. Trist som attans att åka på sådana feta smällar HU men jag ska väl inte klaga för då får jag halva poker-Sverige efter mig, bannandes mig för mina klonking skills. Jag har ju försatt mina chanser att få gnälla enligt majoriteten så jag får väl hålla god min, förstår dock inte vad det ena har med det andra att göra...

Torsdagen blev lugn, var väl inne och slaskade lite PLO men klarade mig undan med ett nollresultat och det är väl så gott som ett plus i mina ögon. Fredagen bjöd på KM på Aqva så jag drog mig ner dit och blev glad över att min prognos på dryga 40 spelare höll, det blev till slut 46 som skulle göra upp om titeln och jag sprang fortsatt bra även live. Fältet dog sakta men säkert och jag letade mig längre och längre fram, när finalbordet väl körde igång var jag väl inte chippie men låg ändå med bra och hade väl haft en del flyt på vägen. T ex Calle fick ju smaka på det hela när jag ställde honom från SB när det var fold till mig, lite överdriven push kanske med tanke på att jag satt på runt 20BB vilket även Calle gjorde. Jag hade i alla fall hittat A9o och tyckte att den borde mer än väl räcka, efter mycket stek och många men synar Calle ändå till slut och vänder upp nöten AJ. Jag bannar honom lite för hans stekande och menar på att det är autosyn, lägger en liten kommentar i förbifarten om att han nog ska få betala för det beteendet nu. Flopp blankar, turn blankar, river kommer en vacker nia. Hela bordet brister ut i gapskratt men Calle kan nog hålla sig, han lommar iväg lite stukad och jag tycker lite synd om honom. Han är en av de trevligare och mest genuina lirarna på den lokala scenen, honom vill man gärna ha bredvid sig för lite skönt snack på lagom nivå.

Efter det fortsätter bataljerna och jag letar upp mig som mer eller mindre etta i stackväg, dock är det en ynling från Sura-hållet till som heter Jonas som också aspirerar på titeln rejält. Vi har haft en del duster innan och han är en väldigt aktiv spelare så jag tror mig veta var jag har honom på ett ungefär, handen som avgör allt för min del är när jag får KJo och synar ett omslag pre. Floppen kommer K-hög och jag tror mig sitta på nöten, efter lite bettande och omslag hamnar vi allin på floppen och tyvärr har Jonas hittat AA. Efter en blank bräda är jag nere på 2BB som jag snabbt slänger in handen efter med Q9, jag får en syn och dubblar upp. Efter det hinner jag dubbla en gång till tills jag får in det med A9 mot KQ, tyvärr för mig är det min nemesis Roger78 som jag möter och han är något av en expert på att dräpa mig vilket han gör även denna gång när han träffar en Q. Jag är rejält tiltad vid det här laget och steamar ur mig svordomar, blir så besviken när jag är på väg tillbaka bara för att dö ännu en gång. Hade jag vunnit den potten hade jag mer eller mindre varit tillbaka där jag var innan AA-debaclet, så sjukt trist. Som om inte eländet vore nog åker jag hem och tappar 3k på PLO där jag redan innan turneringen tappat 2k, ingen bra dag trots att jag i KM:et kom på sista prisplats. Uppladdningen inför SM på SvS hade kunnat varit bättre...

SM, ja. I lördags var det alltså dags och jag hade stora förhoppningar med tanke på mitt spring på sistone, dock visste jag hur det blivit de senaste åren med det då jag varit riktigt laddad men alltid fått en kall turnering serverad till mig. Det blev samma visa denna gång, jag kom aldrig in i det och var som mest uppe på 15k och det efter 15 min när jag floppade ett öppet stegdrag som satt på turn. Efter det var det bara isbitar överallt, jag fick inga spelbara händer överhuvudtaget och de få gånger jag försökte mig på något fick jag ingen respekt utan omslagen haglade som en elak styvfarsas slag. Wettis ringde mig ett par gånger under kvällen för att kolla läget i turneringen allmänt då hans dator packat ihop, jag tror han insåg ganska fort vilken nivå min frustration hade nått och tredje gången när han ringde mäktade jag inte ens med att svara för så mörk var min värld då. Jag kom ändå halvvägs igenom fältet och det måste ses som en bragd med tanke på förutsättningarna, dock var det så själadräpande trist att jag inte fick bättre spring i årets turnering. Sjuka 1,2 miljoner i förstapris, det hade varit mumma att lägga vantarna på. Som grädde på tiltmoset registrerade jag mig till Startstacken, någon ny turnering på SvS, med hopp om deepstackspel men ack vad jag bedrog mig. Visst, man började med 20k och det var 12-minutersperioder men de var väldigt dåliga på att upplysa om att blindsen började på 100/200 d.v.s. startstacken motsvarade 5k i en vanlig standardturnering på SvS. Det var många härifrån som var med och slogs om äran i SM och den som kom längst dog strax innan FT, hade varit riktigt fint med en Västeråsare där men så blev det inte i år.

På tal om SM så måste jag bara säga att förbundet gjort ett katastrofjobb i år, officiella online-SM:et samlade runt 1/3 av SvS dito medan officiella live-SM:et samlade 58 spelare. Ni läste rätt, femtioåtta jävla spelare. Hur fiaskoartat är inte det? Jag var ju på live-SM förra året då det gick på Malta och då tyckte jag att de drygt 160 som var med då var väldigt lite och nu detta... Nej, något måste göras och det fort och rejält om inte SvS ska äga den svenska marknaden, just nu krossar de allt motstånd i mina ögon och växer nog så det knakar. Vore ju trist om de skulle vinna kampen om SM-arrangemanget på en walkover...

Igår söndag körde jag det mesta som rörde sig på SvS i turneringsväg och jag fick lite framgångar, i Supersöndag såg det riktigt bra ut ett tag men mot slutet dog korten ut så jag krampade mig in i pengarna där jag strax efteråt fick QQ som det åkte in med. Tyvärr vaknade ju motståndaren upp med AA så det var tack och godnatt på en 27:e plats, känner inte att jag kan vara missnöjd med den placeringen då jag gjorde vad jag kunde. Lite bättre gick det i 500-kronors där jag efter ett ganska sjukt kortsnitt mitt i turneringen lyckas ta mig till ett FT, där är blindsen dock riktigt höga och de flesta sitter på max 20BB i sina stackar så det är verkligen lotto. När det foldats fram till mig på cutoff och jag har 9-10BB i stacken ser jag inget alternativ mer än att pusha med Q8o, tyvärr synar knappen direkt med fold från blindsen som följd. Han har vaknat upp med 99 och en blank bräda senare är jag ute som sexa, ITM där också så totalt slutar kvällen på ett plus vilket var mer än väntat efter SM-nesan.

Vi får väl se hur närmaste tiden ter sig, börjar känna en viss pokermättnad igen men den brukar ju släppa efter några dagars vila så det blir nog till att hålla turneringsspelandet vid liv även under de kommande veckorna, frågan är bara hur mycket jag ska orka klämma in live. Det vore skönt med en helt ren(pokerfri) helg inom en snar framtid, tyvärr ser det inte ut att bli så då jag nog ska till Sala nu på lördag och så Berga lördagen efter. Vet inte om jag orkar dock, får ta en dag i taget och se var det landar.

Vädret suger ganska rejäl pung just nu och bilkörningen är ingen fröjd när regnet piskar fram genom mörkret och likställer visibiliteten med noll, som om det inte vore nog så är helljusens tid här igen. Jag vet att jag har gnällt om det förut men jag kan inte låta bli att göra det igen för det är det mest irriterande på länge, jag förstår inte för alla pokermarker i världen varför alla idioter har så förbannat bråttom med att slå på helljusen när de är på väg att passera motsatt trafik. Det händer 80% av gångerna att bilen som är på väg att passera mig slår på helljusen när de är halvvägs förbi, med följden att jag får en ljusstöt i ögonen som känns ett brutalare uppvaknande än den man skulle få efter att ha kört en Isildur-sejour på nosebleedborden. Det gör fysiskt ont i ögonen att få denna ljuschock från ingenstans och några millisekunder efteråt är min syn bara ett virrvarr av dansande små elefanter eller något. Nej, jag hatar dessa mentala tröskverk som inte har insikt nog att fundera på vilka konsekvenser deras beteende har och jag skulle så gärna vilja höra deras motivering till beteendet. Vad är det som ska hända under den sekund det tar för dom att passera mig helt tills de slår på helljusen som gör att de inte mäktar med att fullfölja utan måste tjuva med påsättandet? Fy fan för folk.

Utöver detta är det inte mycket som har hänt, det har xboxats en del medan TV-serierna och filmerna fått ligga en stund men det ska väl återupptas under en mörk kväll här framöver. Ikväll ska jag försöka hitta sängen tidigt dock och inte köra någon poker alls, om jag inte råkar göra en PLO-insättning och ge lite socialbidrag åt bättre behövande igen...

Inga kommentarer: