söndag 12 juli 2009

Avfärd mot evigheten...

Jaha, då är det dags att packa grejerna och ta färjan österut, fäderneslandet Finland väntar på det årliga besöket och mor och far inväntar oss vid stugan mitt ute i ingenmansland. Det ska bli så skönt att få byta stadslivet mot lite lantliv i ett par veckor och bara få vara utan vare sig stress eller press, chillish on a higher level. Datorn är fullmatad med filmer, MP3-spelaren laddad och väskan full av böcker så nog ska det alltid finnas något att göra även om vädret visar sig från sin dåliga sida. Kissekatten lämnades in på katthotellet i Härkeberga idag då avfärden för vår del sker så tidigt imorgon att det inte hade funkat att dumpa henne där då, för min del återstår bara packning som sagt men det bör ju inte ta mer än en halvtimme så är det fixat. Jag har fått förvarningar från en av mina dryga 40 finnkusiner att det tydligen blir utgång nästa lördag och att vi då ska få njuta av finn-rap, vet inte om jag ska bli glad eller bara mörkrädd. Jaja, det blir soft vilket som och jag längtar faktiskt efter att få sätta fötterna på finsk mark, det är alltid en speciell känsla att hitta tillbaka till sina rötter.

Senaste veckan har inte varit rolig och det är därför det varit sparsamt med skrivande, det är inget som lämpar sig i tryck här men det har hänt grejer som verkligen får en att tänka till kring livet.

Igår blev det i alla fall lite socialt umgänge med Rille och en av hans okända brorsor(trodde bara det fanns en), grundtanken var att det skulle grindas RB för hela slanten men Rille avstyrde det hela ganska snabbt när han hävdade att hans skills rostat för mycket så det blev en filmkväll istället. Jag måste dock bara berätta om upprinnelsen till arrangemanget, det nämndes först över MSN under sena fredagskvällen och runt 12.30 på lördagen ringer mobilen och jag ser att det är Rille som ringer så jag svarar lite coolt "Tja Rille". Bara för att höra hans flickvän Annelie i andra ändan, "Wtf!" tänker jag och innan jag hinner fundera alltför mycket börjar hon mala om att hon och Rille minsann hade tänkt sig en romantisk kväll med barnvakt fixad och allting. Ställd som jag är säger jag bara att det är ju självklart att de ska ha sin kväll tillsammans, jag funderar ju hela tiden febrilt på vad fan det är som försiggår och med tanke på Rilles "busiga" sida är det ju inte alls omöjligt att det är ett skämt av något slag men tänk om det inte är det och jag pissar flickan hans i nyllet genom något brutalt påhopp? Nej, jag behåller fattningen skrattandes lite nervöst...tills hela grejen faller på en enda mening från henne: "Och förresten så är ju Rille mycket bättre än dig på trummorna.". Där och då inser jag att allt är ett skämt och likväl gör hon det så hon lämnar skrattande över luren till Rille och vi kan fortsätta en mer normal konversation...rolig kille det där...

Nåväl, det skulle inte sluta med hans practical jokes för kvällen där inte, när jag sitter och kör trummorna på RB hijackar han mitt MSN och följande konversation utspelar sig mellan honom och Harju:

Robert säger:
Hej, vad gör du?
Mharju säger:
halloj
Robert säger:
Själv har jag så tråkigt. Har precis onanerat
Mharju säger:
inte mööe
tomte
Robert säger:
Vad ska man göra då?
Har hunnit med 3 gånger idag
Nu börjar det göra ont lixom
Mharju säger:
tomte, wtf. låt mig vara om du kommer med sånt där
Robert säger:
Ok, måste nog ändå till affären och köpa ny lotion.. den är slut nu
Mharju säger:
haha, grind idag?
Robert säger:
Nä jag gick in och provade lyckan på 10/20 idag, har spelat bort nästan hela lönen
Därför jag sitter och rycker i skinnet istället.. för att tröstrunka
Mharju säger:
haha, idiot. sluta spela cashgames. såna som du och jag är turneringsfiskar
har du ens provat sit and gos på svenska spel? såna idioter så att det är sjukt
Robert säger:
Dom är verkligen dumma i huvudet.. Sista jag spelade, en har höjt, en annan raisat, en tredje reraisat.. jag har A7 os på knappen och squeezar såklart.. tomten hittar syn med AK

Som tur är hinner jag inse vad som är i görningen och kan återta kommandot här men Harju höll nog på att sätta både det ena och det andra i halsen där ett tag. Jaja, strax efter den här incidenten bestämmer vi oss för att glo på film istället och det blir följande:

Titel: Transformers 2: Revenge of The Fallen
Genre: Action

Jag vet, jag kanske inte har rätt titel men orkar inte kolla upp den riktiga...shit the same. Filmen handlar i alla fall om robotar(näe?!?) och det är ju det klassiska goda mot onda där människorna blir någon slags avgörande faktor trots deras fysiska underlägsenhet. Storyn är lite halvt förvirrande där båda sidor börjar jaga en annan kraft än den AllSpark som förstördes i ettan och actionscenerna avlöser varandra, det blir nästan svårt att hämta andan mellan alla gigantiska robotar som flyger, springer, rullar och åker fram över rutan. Det smäller till höger och vänster där plåt skrynklas snabbare än du hinner säga "Aj!", det blir för mycket av det till slut och den skrala intrigen försöker man gömma i denna orgie av stål som krossas. Visst, effekterna är grymma men sjuttonde gången man ser en robot bli skrot börjar det bli lite väl förutsägbart. Nej, ettan håller betydligt bättre klass och det här känns bara som en kassako i jämförelse...

Betyg: R R R
-------------
Titel: X-Men Origins: Wolverine
Genre: Action

Här snackar vi dock en film med mer djup och story än föregående filmer i samma serie, jag menar då alltså alla X-Men-rullarna då dessa egentligen är uppföljare till den här fastän den här nu alltså släppts efteråt. Rörigt, japp, men riktigt bra också... I den här filmen får vi alltså veta bakgrunden till Wolverine, den i mina ögon mest intressanta karaktären av alla X-Men(bortsett från hon som är kroppsmålad och naken, Mystique eller vad hon heter :) ). Bara under förtexterna hinner vi se Wolverines färd från första världskriget till en nutida supertrupp av ostoppbara actionhjältar, det är dock här allting tar en ugly turn för honom och storyn kan börja på allvar. En klassisk goda mot onda-kamp tar sin början och allting bottnar i en konflikt bröder emellan, även om själva konflikten är ganska förutsägbar och platt känns dynamiken mellan Hugh Jackman och Liev Schreiber elektriskt där jag tycker allt sammanfattas på bästa sätt när Liev räddat Hugh i en scen: "Nobody kills you but me.". Världsklass.

Betyg: R R R R
-----------

Det är väl ungefär det jag har att förtälja så här i avfärdens startgropar, jag blir borta i två veckor och antagligen kommer uppdateringarna här att vara väldigt sporadiska. Jag ska nog dock försöka nedteckna lite redogörelser som sedan kan publiceras vid hemkomst så att ni ännu en gång ska få en närgående inblick i den finska mentaliteten och det finska levernet. Jag har svårt att tro att tiden i Finland ska förflyta fritt på incidenter, det lär finnas en hel del att berätta om vi säger så. Jag tror faktiskt jag ska klämma en SR ikväll som en fin uppladdning för resan, om jag mot all förmodan lyckas klonka så slänger jag in en blänkare här innan avfärd.

Må gott allihopa och ha en skön semester, hav dock förtröstan då jag alltså är tillbaka om två veckor så ni behöver inte vänta så länge på nästa dos av min härlighet. Take care, mates!

Inga kommentarer: