tisdag 12 januari 2010

Comeback på flera plan...

Nu ska jag försöka spotta igång den här bloggen på allvar igen, det nya året måste bli lite mer frekvent uppdaterat än det föregående och jag har en hel del små projekt som jag kanske sparkar igång. Det största projektet har jag sparkat igång igen, nämligen GI-stuket vad gäller maten och detta eftersom december inte varit nådigt mot mitt stackars lekamen på något sätt. När jag kom hem från senaste tjänsteresan höll jag på att få en smärre chock, vågen verkade aldrig vilja stanna så nu är det allvar igen och inga ursäkter. Jag vill dock fortsätta äta godis så det kommer jag att återuppta vid ett senare tillfälle men just nu gäller det att kontrollera katastrofen och försöka hitta tillbaka till någon form av form. Första steget i den processen var att göra comeback i innebandyn och det avklarades idag, jag har inte spelat med grabbarna på tre månader och det kändes kan jag lova. Bröstet brände, fötterna ömmade, hälsenorna knakade oroväckande men jag klarade mig igenom det hela helskinnad ändå. Spelmässigt började det bedrövligt men mot slutet kunde jag ändå prestera på en acceptabel nivå även om bollkänslan och den lilla fart jag haft inte gick att återfinna någonstans. Alltid en början och man måste ju krypa innan man kan volta...

Igår var det mitt andra stora pokeruppträdande för det nya året då Ivanhoe var första insatsen, igår var det dags för årsfinalen i SR på SS och jag var riktigt laddad även om känslan i kroppen inte var bra. Med startstack på 5k var jag dock ganska snabbt nere på 2k efter lite kallt spel från min sida och noll träffbild, jag var på väg att ge upp men hittade till slut en rusch där jag gick från nyss nämnda 2k till 22k. Att jag fick tre AA inom loppet av 15 minuter gjorde ju sitt till, det var dock en mödosam väg dit då jag hankade mig fram på runt 10BB i flera timmar kändes det som. Efter det rullade det på rätt bra och jag var som mest uppe på 36k men sedan började blindsen bli riktigt brutala, kortsnittet dog ut helt och jag fick aldrig chans att göra några spel. Till slut får jag min fjärde AA för dagen när blindsen är 800/1600 med ante på 200 eller något, jag har 20k i stacken och average är runt 27k. Det är foldat fram till mig i halvsen position och jag har lite funderingar på hur jag ska få maxvärde på handen, jag har inte många kvar bakom mig och jag vill inte bara få blindsen och antarna. Jag väljer därmed att limpa som ett väldigt okonventionellt spel för att vara mig, det viks fram till SB som synar med och BB checkar. Floppen kommer KT2rainbow och både SB och BB checkar, jag bettar ut 4 800 i potten och SB viker men BB ställer mig däremot. Jag blixtsynar ju och får till min förvåning se T6ruter hos honom, en ruter på floppen återfinns det dock. Turn ger honom 7ruter och redan där känner jag ju vartåt det bär, rivern ger ju honom en rättvis Aruter och jag är ute på 51:a plats där förstapriset låg på 130k. Så otroligt upphetsande. Jag var banne mig beredd att döda där och då, jag har lugnat ner mig hyfsat nu men den var riktigt bitter och är det något jag hatar så är det runner-runner. Att jag inte får vinna mina 80/20 i brutalt avgörande lägen...

Jag hade en hätsk diskussion med Wettis om det hela också då han halvt som halvt insinuerade att jag fick skylla mig själv då jag slowspelade handen, jag hade lite svårt att hålla med dock då jag hävdar att ju inte var slowspelandet som dödade mig utan motståndarens megadonkutdragning. Hans ståndpunkt var att ifall jag hade spelat den "normalt" och höjt upp alternativt ställt så hade ju den andre aldrig gått med i potten. Nej, visst, men jag vill inte i det prekära läget jag befinner mig i bara vinna blindsen utan jag är beredd att riskera lite för att få in alla marker, jag vet liksom inte hur jag inte ska vara nöjd med mitt spel när jag får in allt som 80/20-favorit. Att han sedan har det äckligaste flytet i mannaminne och drar in en brutal runner-runner är ju en helt annan femma...Nej, kom inte och säg att mitt slowspel var fel i det här fallet för då jävlar.

Ikväll blir det lite xboxande igen för första gången på länge, jag ska slå ihop mina påsar med Valterego & co och köra lite Borderlands där vi kör en coop-kampanj. Jag har dock införskaffat några till nya spel också, "Bayonetta" och "Darksiders" där båda är typ slash-and-hack-em-up-spel som kan vara roliga att roa sig med. Det är rätt mycket spännande på gång också, "Mass Effect 2" kommer snart och jag har inte ens lirat klart ettan. "Army Of Two:40th Day" är också på g och sedan spelet som jag verkligen längtar efter, "Bioshock 2", där ettan är bland det bästa spelet jag lirat på bra länge. Utöver dessa kommer ju "Splinter Cell:Conviction" också och så kommer det nedladdningsbart material till "Assassin's Creed II"...ja, ni ser, det råder ju ingen brist på spel att sysselsätta sig med. Jag har även lirat en hel del "Batman:Arkham Asylum" på sistone och det är också ett riktigt bra spel där en massa spelglädje gör tillställningen fenomenal. Jag tycker dock inte om achievements där då man ska klara av en massa challenges som kräver en massa knapptryckskombinationer som ska funka i tid och otid, det är min akilleshäl. Ge mig logiska problem, gåtor, pussel eller vad som helst och jag knäcker det men knappkomnbinationer...ugh. Och det säger jag som precis köpt två spel som bygger på just detta fenomen...

Nej, nu är det nog dags att runda av här, xbox-sessionen verkar ta sin början en aning tidigare än beräknat så det är bara att ge sig hän...

6 kommentarer:

Wettis sa...

Jag höll ju med dig om att det var ett ok spel för att få mer värde eftersom du trodde alla skulle lägga sig om du höjde. Du hoppades ju att sb el bb skulle träffa flopp så mer marker skulle leta sig in i potten (risky men kanske en risk man kan ta i det läget). Och om man visste att man efter flopp skulle få in allt som 80-20 favorit (som det blev nu) så skulle man naturligtvis göra det spelet varje gång.

Det du däremot inte höll med om var att det var limpen som gjorde att du bustade...vilket jag inte fattar hur du kan säga emot.

Koivulainen sa...

Jamen då kan man ju säga att bajsande igår kl. 19.22 gjorde att jag åkte ut för hade jag inte gjort det hade det kanske sett annorlunda ut. Klart att limpen gjorde så att jag åkte ut eftersom de händelser som inträffade efteråt inte skulle ha utvecklats så som de gjorde om jag inte hade limpat, du försökte ju uttryckligen få det till att mitt slowspel var anledningen till att jag åkte och det var det jag motsatte mig. Jag gjorde ju allt rätt och fick in pengarna som storfavorit, jag gav mig själv chansen att dubbla som 80%:ig favorit. What more can a man do? Jag skulle göra om samma sak 100 gånger av 100...

Visst förstår jag din "poäng" men den är ju helt menlös i sammanhanget, kausalitet i all ära men någon måtta får det väl finnas. :) Jag åkte ut på grund av att han hittade en väg ut via sina 20%...

Anonym sa...

Jag tycker ditt spel är "självklart", speciellt om du verkligen tror att dom andra viker om du raisar. I detta läge av turneringen så måste du ju "gambla/riska" lite för att en stack, om man nu överhuvudtaget kan se det som att riska...
Du får in dina deg i ett väldigt bra läge, att du sedan har oturen att han klonkar..Thats Life!
Fredrik N
Ps. Inte ofta jag tycker som dig;)Ds.

Koivulainen sa...

FN: Någon gång ska väl vara den första. :) Nämen, det var precis så jag tänkte, jag var mer eller mindre säker på att det skulle bli vik av resterande ifall jag pushade och det ville jag inte. Jag limpar för att antingen:

a) få en push från någon som ser mig som svag

eller

b) få med mig i alla fall en till en flopp

Jag använde exakt samma taktik tidigare i turren då jag även den gången limpade med AA(hade råd med det då det var min tredje på en kvart), där hände precis det jag önskade nämligen att BB ställde med A6o och det var bara för mig att raka in markerna. Jag gör om detta spelet 10 gånger av 10 för jag vill inte bara ha blindsen i det läget...

dybban sa...

Haha. Du fortsätter med din limpfest. Är det inte J5s så är det AA. Det går ju åt helvete varenda gång så det kanske är dags att sluta nu? =)

Koivulainen sa...

Dybban: Vafan, lite skillnad i det här fallet mot min fatala J5 mot dig, va? ;) Grattis till totalsegern i SR! Hur botar du SR-abstinensen? Någon turre du kan rekommendera som substitut?