söndag 2 maj 2010

DM avklarat...

Det blev ingen liknande succé som förra året även om jag fick en drömstart, bara en kvart in i turneringen plockar jag upp KK på BB och efter att två limpare hängt på gör jag det till 600 med blinds på 50/100. Första limparen trycker all-in varpå den andre också gör det, nu får ju jag lite att fundera på men samtidigt tycker jag inte det finns så mycket att diskutera. Visst, första killen skulle ha kunnat göra en slowplay med AA men tror inte på det riktigt, för tidigt i turren för att räkna med någon större action. Att han sedan pushar på min raise känns som en gambling move från hans sida, att han antingen sitter på AQ-AK eller någon form av lägre eller mellanpockets och är beredd att chansa. Vad den andre killen pysslar med är dock svårare att läsa, han väljer att pusha efter en raise och en all-in vilket bör tyda på en stark hand. Jag tror dock att han med AA hade slagit upp det från den positionen och inte bara limpat eftersom han redan hade en limp före sig och bara några kvar att prata bakom. När han väl ställer så luktar det ju än mer gambling från hans sida, att han sitter på typ AK-AQ och vill ta ett skott. Jag kan i alla fall inte vika utan trycker in allt jag med, det visar sig att den första killen har AQo och den andre 44 där vi alltså kan se att den andre killen överspelade sin hand lite lätt. Brädan blankar dock och jag har helt plötsligt trippel startstack och är chippie i turneringen...

Vid mitt bord sitter också ett stycke Kenneth E som är mer pratglad än vanligt och han förgyller tillvaron i väntan på de bättre korten, jag hamnar dock i en svacka efter upptripplingen och ingenting händer till första paus. Strax efter pausen hittar jag dock 55 på SB och limpar med tillsammans med tre eller fyra andra, BB tycker läget är helt under kontroll och checkar. Floppen kommer A58 och jag checkar som förste man med förhoppningar om bet från någon men det blir rundcheck, turn kommer 8 och jag gnuggar händer funderandes på hur jag får maxbetalt för handen. Jag känner dock att jag måste beta ut vilket jag också gör varpå BB synar medan de andra lägger sig, rivern kommer en 4:a i hjärter vilket ger bordet en runner-runner färg. Jag är ju nästintill övertygad om att jag sitter på bäst hand så jag slänger ut ett bet på rivern varpå BB slår om mitt bet 3x. Que? Vad kan karln ha? Han kan vara så pass optimistisk att han slår om med en rivrad färg även om den är osannolik på grund av sin runner-runner-tillkomst, han kan även vara inne på att hans triss i åttor står om han tror att jag sitter på ett starkt A. Att han sitter på 88 känns osannolikt och AA känns väldigt långsökt då han bara checkade pre med fyra spelare till i potten. Då återstår egentligen bara A8 eller 85 som händer han kan ha om han är en spelare som någorlunda vet vad han pysslar med, vilket i sin tur innebär att det inte är mycket jag slår. Jag kan trots detta inte hitta viket utan tar synen och blir mäkta förvånad, han sitter nämligen på AA och jag måste säga att det var ett av de mer udda spelen jag sett. Nu fick han ju en lyxsetup med brädan men det hade kunnat bli oerhört dyrt för honom också...

Skadeskjuten och mindre glad fortsätter jag att traggla men jag känner mig chockskadad, inte lång stund senare tar jag en syn på en shorties all-in med AJklöver för en fjärdedel av min stack där en annan kille också är med och tittar utöver shortien. Floppen kommer 6Q6 och den andre killen pushar så det är bara att vika, han har AQ och shortien KJ. Turn blank och river K. Nu är jag nere på startstack som jag lyckas tappa ner till 1,7k innan jag tripplar med QQ mot Patrik S som har AQ. Det är ungefär det sista flytet jag har för sedan äts jag upp av blindsen och när jag har 2k kvar och blindsen är på 125/250 tappar jag uppkopplingen, det precis när det är min tur att få BB. Så djävulskt tiltande. Innan jag lyckas återfå uppkopplingen har det spelats fyra händer och jag har missat både min BB och SB, tilten är total och jag pushar med första bästa hand som jag torskar och med bara brödsmulor kvar pushar jag även i nästa hand där det hela då tar slut. Riktigt bittert med de tekniska problemen även om det säkerligen inte hade gjort någon skillnad, vetskapen dock om att jag kanske gått miste om bra pushlägen gör att det känns jäkligt trist. Usch, trodde tiden med uppkopplingsproblem var förbi men icke sa nicke.

Som lite tröst på de saltade såren gick Kenneth E i alla fall och vann hela skiten, stort grattis till karln som kom in som en dark horse som ingen sett på 100 år och uppbackad av Munken brottade han ner hela Västmanland. Imponerande! Sin vana trogen lät han tangenterna smattra i samma takt som hans käft brukar gå i, motståndarna ömsom skrattade nervöst och ömsom skakade suckandes på huvudet. Världsklass hela vägen helt enkelt, nu hoppas vi SS gör honom till deras talesman så mupparna Norinder och Kent-Lennart får något att bita i vad gäller bloggning och frispråkiga uttalanden. Stort grattis, Kenneth! Välförtjänt(nåja) och välspelat(hmm...)!

Inga kommentarer: