måndag 5 september 2011

Där satt den - inte...

Igår landade jag hemma igen runt 20-snåret, lagom mör och slut i både kropp och huvud men dock inte av pokern då den som vanligt på mina pokerresor får en icke så framträdande roll på grund av tidigare utåkningar men låt oss som seden kräver ta det från början...

På lördagseftermiddagen styrde jag kosan mot Råby för att plocka upp P1 och någon minut sen kom han traskande till bilen, denna gång förvånansvärt nog med en packning som faktiskt kan kallas packning då han vanligtvis reser ungefär som en bankrånare d.v.s. bara med det absolut nödvändigaste som då ryms i en mindre necessär i princip. Nåväl, vi brummar längs med E18 mot hufvudstaden och vår prematura oro för svårigheterna att hitta grusas brutalt när vi hittar rätt direkt som om vi vore professionella yrkesförare, inte en meter rullar vi fel längs vägen och detta trots att det råder bristfällig skyltning på grund av vägarbeten på sina ställen. Mycket stolta promenerar vi till terminalen där vi förhoppningsvis ska stöta på vår enda ditintills kända reskamrat från hemtrakterna, Lill-Micke, men döm vår förvåning när vi hittar två andra lokala fiskar i form av Häggan och Roger78. Vi intar baren för lite uppvärmning och varma blir vi, dock inte av alkoholen utan av luftkonditionering eller snarare bristen av densamma. Efter en stunds hett samkväm letar vi ut oss mot köerna för ombordsstigning som bara växer, 20 minuter före avgången släpps vi ombord och vi letar relativt snabbt upp vår hytt som är en helt standard-sunkig B-hytt.

Det blir dock en väldigt kort och snabb mellanlandning då middagsbuffén kallar så vi letar oss direkt vid båtens avfärd ner till rätt däck och väl på plats visar det sig vara helt acceptabla köer samtidigt som vi faktiskt har fått platser bokade för oss. Vi intar våra säten och börjar även ta för oss av allt restaurangen har att erbjuda, det är ju inga kulinariska läckerheter direkt utan snarare mer bukfyllnad än något annat. Vi hinner igenom huvudrätterna innan vi får lite random sällskap vid bordet och det blir lite konstig stämning när P1 misstar killen i parsällskapet för lill-Micke men det avfrostas så sakteliga när vi väl börjar fokusera på efterrättsbuffén. Lagom mätta drar vi oss mot konferensrummet som ska stå som skådeplats för själva turneringen, registreringen sker snabbt och vi får en stund över så vi drar och expresshandlar i tax-freen. Jag betar av ett par beställningar jag fått och P1 slår till på en platta long drinks som kommer att ge honom lite bekymmer längre fram. Efter att slängt in varorna i hytten rusar vi ner till konferensrummet igen i denne exposé av effektivitet, vi hinner dit med runt tio minuters marginal men eftersom spektaklet blir försenat hade vi inte behövt skynda oss direkt.

Vi får dra seating cards och jag får en lokal kändis från Västerås-trakten vid mitt bord direkt till vänster men annars är det bara okända ansikten, dock blir det rätt lättsam stämning i vår ände av bordet ganska snabbt då det är ett gäng sköna personer som sitter där. Jag blir ganska snabbt igenkänd som den bloggare jag är av en kille som heter Nicke, alltid kul när det visar sig att jag är (ö)känd men får ändå lite beröm för bloggen så helt värdelös kan jag inte vara. Nåväl, spelet kör igång och jag försöker ta det lugnt men är ändå inne och grottar i potter här och där utan att träffa något nämnvärt. Jag får en del pockets och Ax-händer men träffbilden är miserabel så jag får inte spelet att stämma riktigt, jag halkar ner till runt 13k ett tag för att sedan hitta en minirusch och ta mig strax över startstacken på 15k. Dock är det en kort lycka då ytterligare fiskande drar mig ner till runt 12k igen innan sista handen innan första pausen kommer, jag har KJkl och slår upp det från UTG och får syn av en ung förmåga några säten bort. Floppen kommer J59 och jag har för mig att vi båda checkar, turn kommer en T och jag börjar ju bli lite orolig så jag måste se var jag står med en bet men får ett omslag tillbaka som jag efter en viss tveksamhet synar. River kommer med en 5:a och jag checkar till motspelaren som slänger ut ett halvpottbet, jag gör en hjältesyn i all min idioti och han har 99. Vet inte vad jag tänkte där och ångrar spelet kapitalt, jag borde ju självklart ha vikt på river. Istället tappar jag runt 6k i sista handen innan paus och är nere på drygt 6k. Under första blocket av perioder hände det dock en väldigt intressant sak i en hand där UTG bettar 3xBB och jag synar med fold tillbaka till bettaren som slänger upp sin hand, QQ i det här fallet. För mig är handen död och potten min i det läget, utan någon som helst diskussion. Nu tillkallas dock TD och han dömer sjukt nog att handen ska spelas vidare eftersom det är ett uppenbart misstag och han väger visst in att UTG sitter på plats 9 och jag på plats 1 så dealern är en del av problemet då hon skymmer sikten. Handen får alltså fortsätta med den skillnaden att hans QQ spelas öppet, jag vet inte riktigt vad jag ska tro eller göra men vi checkar ner det till rivern där jag inte kan låta bli att betta av någon outgrundlig anledning på en T-hög bräda som han självklart synar och tar därmed hem potten. Jag blev riktigt ställd över beslutet och kände att efter alla diskussioner så var potten mer eller mindre förbannad så jag ville inte ens vinna den i slutändan, jag trodde jag skulle få igen något i karmaväg senare men sådan tur har ju inte jag. Nicke och jag skakar bara på huvudena och vi får erfara flera gånger hur inkonsekvent tävlningsledningens beslut är och out of turn-spel får ske utan åtgärd, fastän det betonades i början av turneringen att detta var en av grundreglerna som skulle hållas. En annan var att one chip-rule skulle gälla d.v.s. slängs en marker in utan att något sägs räknas det som en syn bara och när det gjordes vid vårt bord av Nicke dömdes det ändå som raise för att han hade två marker inne. Bedömningen må vara rätt men då bör man också vara klarare i det man förklarar innan turneringsstart...

Nåväl, efter pausen var jag lagom tiltad och kände mig mer eller mindre uppgiven samtidigt som den lokala killen bredvid mig springer som en gud men blir mer och mer onykter, inte mig emot men hans spel lider oerhört av detta. När jag väl börjar bli tillräckligt desperat tar jag åter syn på en preflopraise med KJkl, som jag låter min lokala granne få en glimt av innan floppen. Problemet för mig är dock att floppen kommer K4K och han utbrister ett "Såja!", jag muttrar lite inombords och checkar varpå motspelaren också checkar. Turn kommer 4 och nu hörs ett "Robert, nu har du kåk!" från grannen, jag vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen och informationen han avger men lägger ut ett bet i alla fall och motståndaren ställer mig så jag tar synen självklart. Rivern kommer blank och han muckar sin hand, uppdubblingen är ett faktum trots min grannes glada tillrop. Nu när jag nämner muckandet så kommer jag på en annan incident i regelväg, vi har en pott som har säg fem spelare med och den blir nedcheckad på rivern. Nu muckar Nicke som sitter först sin hand utan att visa den, ska reglerna följas borde hans hand visas först men nu reagerar ingen i ledningen på detta och ännu en inkonsekvent bedömning görs, att Nicke sedan testade på reglerna ordentligt är en annan femma. Efter uppdubblingen känns det hyfsat men efter att ha fått AQ och höjt upp med en flopp i form av KTx med bet från motståndare tvingas jag vika och tappar en del på det, någon hand senare får jag JJ för andra gången för dagen och den är sjukt svårspelad så jag tar bara syn på en bet pre. Floppen kommer A-hög och jag tror den checkas ned med en tredje ruter som faller på turn, där bettar en kille ut oh jag är tvungen att vika. Den första JJ jag fick lyckades min lokala granne dra ut med QT så jag var lite bitter över mina semihöga pockets oförmåga att leverera...

Efter att ha kämpat med ovilliga kort får jag till slut AJ och efter en raise från min tidigare antagonist med QQ ställer jag in mina 6k och min mer än salongsberusade granne hinner säga högt att han vek AThj innan alla agerat. Jag tror dock inte det påverkade något så för min del var det lugnt men han fick minsann en tillsägelse för det från dealern, skönt att de är med i matchen ibland i alla fall. Efter fold fram till raisaren tar han instasyn med TT och jag har en out mindre att dra emot, självklart blankar brädan och mitt pokeräventyr är över efter runt 2,5 timme av spel. Lite småbesviken lommar jag ut ur lokalen men lyckas krossa ett ölglas innan jag lämnat mitt bord, det var väl lite payback mot min granne som fortfarande var kvar i turneringen. Nädå, hade inga problem med hans berusning även om det kan ha påverkat spelet vid bordet en aning, han är en trevlig snubbe så han menade inget ont. Jag och Roger78 slår ihop våra utslagna påsar och drar vidare mot äventyren på båtens restauranger och nattklubbar, vi landar i huvudbaren där det pågår liveuppträdande och vi slår oss ner med varsin dryck för att iaktta spektaklet. Ganska snabbt ser vi ett gäng kvinnor stå och skaka loss på golvet, de ser hyfsat dragna och smådryga ut och när de är på väg att lämna dansgolvet säger jag åt Roger78 att det inte skulle förvåna mig om de slår sig ner hos oss och märk väl, blondinen i gänget sätter sig på ryggstödet på vår soffa och inleder en konversation. Hon svamlar på om att de är där för att se ett coverband som enligt henne inte verkar ha uppträtt men min gissning är att fröken intagit någon slurk för mycket alkohol. Nåväl, hon håller låda och roar oss ganska bra i all sin enfald, hon får upp ångan rätt rejält men precis när hon ska nå momentum dyker hennes kompis upp och tar över. Hon kliver helt sonika in och kapa all kommunikation mellan oss i den tidigare trion och fokuserar istället allt på Roger, jag och blondinen sitter i varsitt hörn av soffan och roar oss själva bäst vi kan. Jag känner att situationen blir mindre och mindre givande och föreslår lite diskret till Roger att vi drar vidare men han vill fortsätta snacka med den dominanta tjejen, dock vill tjejerna ha ut oss på dansgolvet men eftersom vi vägrar så drar de iväg dit själva till slut.

Efter den lilla upplevelsen tar jag och Roger oss tillbaka till spellokalen där vi springer på P1 som är kvar i turneringen fortfarande, vi låter honom fortsätta sin holmgång och kollar in cg-borden men det är proppfullt och verkar inte bli något spel för vår del så vi beslutar oss för att rikta in oss på spritintagningsaktiviteter istället. Vi drar oss upp till discot och där hittar vi på lill-Micke och Häggan, vi beställer lite drinkar och sätter oss vid borden för att iaktta all denna white trashighet i all sin ärlighet. Jag blir banne mig deprimerad av allt det jag ser, det känns som att vara på en s.k. krog i en småstadsort där all form av klass kastats överbord. Vi roar oss så gott det går och vid ett tillfälle ute på däck när några av boysen vill röka får vi påhälsning av en trio finska systrar med tillhörande vän och pojkvän som high fivar oss på sin väg in, dock stannar de till vid mig och utbrister "Du är finne, va?!?!" och jag kan ju inte annat än erkänna. Jag trodde jag ändå intagit någon form av undercoverstil efter alla mina år men finskheten går visst inte att få bort, svider lite att det är så uppenbart när min bild av finnar är att de går i stövlar, neonmönstrad träningsoverall och bonnkepa. Killen i sällskapet försöker dock rädda situationen genom att säga att det är för att jag ser så hård ut som de kunde förstå att jag var finne... Vi slår i alla fall följe med det sällskapet och fortsätter festandet, dock tar allting en lite obehaglig vändning vid en senare rökpaus. Vi sitter med tjejerna i sällskapet och bara tar det lugnt när en ung herre av utländsk härkomst letar sig fram till oss, han är propert klädd med en partyhatt på sniskan på huvudet samtidigt som han kommit på den briljanta idén att hans raggning av tjejer underlättas om han har en kanin-som-hoppar-ur-en-hatt-pinne som han kan använda för att charma det täcka könet. Han har ju dock precis innan slängt ur sig en kommentar i stil med "Vi ska ha sex..." till en av tjejerna...Nåväl, han glider fram med sin läckra lilla kanin och börja köra sin repertoar men han hinner knappt börja innan tjejerna i sällskapet ber honom lägga ner. Han ger sig dock inte utan fortsätter tränga sig på så han får en till tillsägelse i lite mer skarpa ordalag om att avlägsna sig, nu börjar han dock ta ton och säga att han nog minsann gör som han vill. Då rycker en av tjejerna kaninpinne från honom varpå han blir riktigt arg och kräver tillbaka den, när han väl fått den fortsätter han att ösa skit ur sig så till slut lackar lill-Micke och börjar signalera att det är dags att slåss. Inte världens bästa taktik kanske men i alla fall börjar de dra sig runt ett hörn men lill-Micke kommer snart tillbaka och säger att killen drog kniv mot honom, vi rusar till vakterna för att låta dom plocka in killen vilket de också gör och vi tror att allt är över.

Det dröjer dock inte länge förrän han är tillbaka, han rusar direkt till oss och frågar lill-Micke om det var honom han "snackade" med förut men han nekar ju taktiskt nog. Här hinner jag få lite ögonkontakt med den totala idioten och blir nästan mörkrädd för hans blick, den är stirrig och han känns helt klart påverkad av annat än sprit. Vi märker hur hans posse spanar in oss resten av kvällen med grymma blickar, vi känner att läget är lite olustigt och bestämmer oss för att verkligen hålla ihop resten av natten. Vi fortsätter att festa med fnskorna och när baren stänger beslutar vi oss för att dra oss vidare till hytterna för att inte behöva avsluta det hela, väl på väg dit händer nästa obehagliga incident. Vi går förbi en äldre man som ligger raklång, däckad och klar, i sin hytt med benen ute i korridoren. Vi skrattar åt honom då vi märker att det inte verkar vara någon fara med honom, väl framme vid tjejernas hytt hänger vi ett tag för at de ska göra iordning sig. Under tiden går ett yngre par förbi med gamlingen hack i häl, när han kommer ifatt paret uppstår någon form av diskussion mellan gamlingen och den yngre mannen. Hårda ord fälls av ynglingen och innan vi vet ordet av det så har han lagt krokben för gubben och puttat honom med full kraft bakåt, han flyger som en vante och landar hårt samtidigt som han slår i bakhuvudet rejält. Omtöcknad ligger han kvar och det sista den här unga gentlemannen säger innan han drar är "Han fick vad han förtjänade...". Eller hur säger jag. Vi tar i alla fall hand om honom och tillkallar sjukvårdare och vakter, de fraktar honom till sjukstugan för omplåstring då han slagit upp ett jack i bakhuvudet. Vi kan inte annat än skaka på våra huvuden åt galenskaperna som utspelar sig på båten, vi orkar dock inget annat än fortsätta vårt festande. Väl i tjejernas hytt delar vi på en hel del alkohol samtidigt som all möjlig galenskap utspelar sig där t ex groggrace samt brottning ingår. Inte förrän 08.00 ramlar jag i säng, lagom mör och glad över dagen. Vilan blir dock inte så långvarig då P1 ska upp och spela dag 2 så jag kliver upp i samband med att han drar sig mot lokalen vid 12-snåret.

Andra dagen blir uppenbarligen rätt mycket lugnare, jag och Häggan samt Roger78 intar en frukost/lunch i köttrestaurangen och det mest för att det inte serveras någon bakispizza på båten. Mätta och glada letar vi oss till spellokalen för att se hur det går för P1 men när vi kommer dit har han precis åkt ut, jag och Häggan bestämmer oss för att köra lite cg och tar plats vid DC-bordet. Jag går lika kackigt här som i turneringen, jag får inga träffar överhuvudtaget och efter att ha halkat ner på runt 700 av mitt ursprungliga inköp 2000 trycker jag in det med topp-/bottenpar på flopp och får en syn, sjukt nog håller min hand och jag dubblar. Det hjälper dock inte när träffbilden fortsätter suga gammal pensionärspung, jag blir än mer när jag ser vilket värde det är vid bordet då minst hälften inte har en aning om vad de håller på med i PLO-händerna. Till slut vaknar jag upp med TT44ds och efter en raise och en push före mig bestämmer jag mig för att ta ett skott, tyvärr blankar brädan för min del och jag får till min förskräckelse se att en av tomtarna pushat med 6623 pre och självklart träffar han kåk trots att den andre får triss i kungar. Bitter drar jag mig tillbaka och nöjer mig med att ha torskat 2k... Vid cg-bordet blev okunskapen hos dealersarna än mer påtaglig, vid ett tillfälle när vi kör texas säger en spelar att han bettar pott. Det vägrar dealern godta då han säger att vi kör ett NL-spel, hallå liksom. Det går väl att betta pott vilket jävla spel man än spelar, nu blir spelaren dock konfunderad så han trycker en del av markerna och säger all-in. Då får dealern spel igen och säger att han inte sköt in alla marker och då räknas det inte som en all-in, kaoset är totalt och jag ger upp i min tro om bättring. En stund senare ifrågasätter jag dealerns beräkning av pott också men får då höra att om man sitter på blinds ska inte blindsen räknas in i potten, jag är alldeles för trött för att försöka ta till mig denna förklaring och låter saken bara bero.

Efter att ha tappat min budget för resan tar jag mig till taxfreen för lite tröstinköp av godis, det är snabbt avklarat så jag vandrar runt båten en stund innan jag springer på P1. Vi roar oss en stund innan vi drar oss till hytten för lite vila innan ankomst i hamnen, P1 har under tiden förberett sin transport av plattan med long drinks genom att lägga in alla burkar löst i sin väska. Redan nu har dock en av dessa sprungit läck och på vägen till bilen väl i hamn spricker en till bara för att lämna ett vått snigelspår efter honom, jag tror till och med att väskans hjul gav upp på grund av all belastning och grus den fick genomlida. Vi tar oss dock hem utan några incidenter och jag landar i lägenheten 20.00 på söndagen, helt slut men ändå glad över trippen trots de uteblivna framgångarna i poker och de lite otrevliga händelserna vi råkade ut för. En sak är säker, alla dessa pokerresor är alltid minnesvärda händelser, det händer alltid saker på både gott och ont.

Idag spontanregistrerade jag mig till WCOOP-4 av någon konstig anledning, buyin var $320 och det är inte direkt den nivån jag brukar köra på vanligtvis. I alla fall gick det bra och efter latereggen på tre(!) timmar tagit slut låg jag bland topp 50 av de 800 som var kvar, nu vänder dock flytet där jag tappar en pott värd topp 20-placering med AAxx när jag floppar dessutom öppet stegdrag, problemet är att han har ett högre stegdrag som sitter på turn och jag tappar en stor pott. Strax efteråt floppar jag nöten med återdrag på nästnötsfärgen, turn parar dock bordet och efter minbet från motståndaren hänger jag med till rivern som inte förändrar situationen nämnvärt. Här bettar han halvpott och jag klarar inte av att vika, självklart har han floppat topptvå som blir till kåk på turn och jag är mer tilt och skadeskjuten. Förnedringen blir total när jag ännu en stund senare får in allt på floppen med öppet nötstegdrag mot två spelare, det sitter på turn men på rivern sitter en flush som gör att istället för average stack så är jag ute. Bittert som fan, speciellt när jag inte fattar varför jag ens spelade överhuvudtaget. Dags att gräva ner mig, djupt.

5 kommentarer:

generationX.se sa...

Grym reseskildring! Synd att inte turren gick bättre, men du fick ju lite "Fun with the Fin", för att citera John Cleese. =)

Koivulainen sa...

Tackar. Ja, det kändes lite träligt med icke-framgången men som du säger fick jag ju ändå min beskärda del av upplevelser. :) Hoppas det går bra med junior, jag förutsätter att han redan fått känna på lite marker. ;)

Anonym sa...

Riktigt bra sammanfattning av er resa!
Att lista ut att du är finne är lika lätt som att lista ut att en svart man har sina rötter i Afrika :)

//sudde

generationX.se sa...

Ok, Koivu, jag har replikerat i min blogg, only for you! Senaste inlägget idag. =)

Koivulainen sa...

Sudde: Tackar men håll käften vad gäller mitt finländska arv, jag skäms inte för det men jag intalar mig själv att jag är en kameleont. :) Jag kan nog smälta in som afrikan också om det krävs. ;)

GenX: Såg det, coolt. ;) Gillar't.