torsdag 22 september 2011

Stiltje...

Efter helgens sammandrabbning har veckan tett sig betydligt lugnare, jag har försökt fokusera på jobbet men har varit lite småkrasslig så det har inte varit en dans på rosor direkt. Jag har dock sugit rätt hårt på vinstkaramellen sedan helgen och försökt smälta faktumet att jag mäktat med att vinna en liveturnering, det hände som sagt inte igår och inte heller i en turnering av den kalibern som det här var både vad gäller inköp och motstånd. Det som värmer mest är dock nog gemenskapen som kommer till ytan vid dylika tillfällen, det är en fröjd att bara umgås och ta del av alla karaktärer och personligheter så det bästa med att vinna är ju egentligen inte att få pengarna utan att få vara kvar längst och därmed maxa möjligheten till socialt intag. Nu känns det som att jag plussade minst tio upptag socialt också så jag kan inte vara annat än dundernöjd...

Under söndagen körde jag också Söndagsfebern och det blev den enda turneringen för dagen då jag egentligen var för trött för att spela överhuvudtaget, kände att det var mest +EV i att skippa de andra som jag normalt brukar köra. Nu gick det ju så pass bra att jag faktiskt slutade trea där och inkasserade dryga 3,5k i vinst, helt ok när det bara blir så utan att jag egentligen anstränger mig. Lejonparten av pengarna är dock long gone vid det här laget då jag fick ett litet PLO-återfall, lyckades bygga upp en insättning på 2k till 6k men sedan försvann all vinst på några minuter när jag sprang in i lite jobbiga saker. Sådan är ju PLOn men det kändes lite jobbigt när till och med en kille på ett 0,5/1-bord(dit jag irrat mig) påpekade att jag nog minsann inte var så bra på PLO om man fick tro det jag skrev på bloggen, det känns ju sisådär när jag själv underbygger folks misstro på mig redan på förhand. Å andra sidan är det väl den bästa imagen jag kan ha, att alla tror att jag är en superfisk. Det må jag kanske också vara ömsom men jag hävdar med en dåres envishet att jag ändå har hyfsad koll på PLO, jag har lite saker jag borde grovjustera bara så borde det kunna hålla men jag är lite för rastlös för det. Min paroll i PLO är ju att det inte finns några dåliga kort utan bara dåliga floppar, det ger ju också effekt därefter vad gäller min VPIP-siffra. Den ska vi inte ta upp här för då lär det sista unset av trovärdighet jag har som pokerspelare försvinna all världens väg, vi kan upprätthålla bubblan en stund till.

Jag har kört turneringar varje kväll här och det har inte direkt blivit några framgångar, det var dock riktigt nära i en djuping i förrgår när jag efter en timmes spel lyckats skrapa ihop 8 x startstack och det kunde ha fortsatt så om jag inte sprang in i lite bad beats. Först får jag in allt på J-hög flopp med AJ mot KJ där han sitter på kanske 1/4 av min stack, han drar in en K på rivern. Sedan får jag in allt med KK pre mot K5sp och AJru för största delen av min stack, det kommer ett A på flopp och en viss läsare av den här bloggen kan raka in sin "välförtjänta" pott. Efter det dröjer det inte en lång stund innan jag vaknar upp med QQ som jag trycker in allt med, självklart har BB hittat AA och så är sagan alles. Det är bara ett perfekt bevis på hur fort det kan svänga trots att man själv inte gör något fel överhuvudtaget, timing och tur är väsentliga ingredienser för att kunna ta hem en turnering. Fast tur-begreppet skulle jag nästan vilja skriva om till att-slippa-ha-otur, det är om än viktigare i alla fall i mitt fall då jag ganska ofta ändå får in pengarna som favorit när allt väl åker in. Att jag sedan spekulerat och fiskat innan dess är en helt annan femma...

Det händer lite på den allmänna pokerfronten, gudfadern Glimne har hittat till Superbloggen på AB där han ska samsas med Dödarn, JJ och Dybban. Det blir en bra blandning tror jag och Glimne är alltid läsvärd då han sitter inne på absurt mycket kunskap och anekdoter om branschen som sådan, han är en perfekt sagofarbror att lyssna på och jag fick ju den äran för en stund på Malta häromåret under SM. Vi satt i hotellfoajén på sena natten och han drog den ena storyn efter den andra, hade kunnat sitta kvar där än idag om jag inte hade haft en SM-turnering att busta i. Något som dock är brutalt mycket vidrigare är Full Tilt-skandalen som bara verkar växa, nu börjar det komma fram riktigt fula detaljer kring det hela och jag tror en del av de spelare som associerats med sajten kommer att få det rätt tufft här framöver ur ett trovärdighetshänseende. Riktigt illa när branschens trovärdighet dras än djupare i smutsen...

Kvällarna har annars ägnats åt att spela Gears Of War 3 som damp ner i brevlådan i tisdags, sjukt nog har jag redan spelat igenom singleplayer-kampanjen och det utan att på något sätt förta mig. Spelet är väldigt linjärt och relativt enformigt men det vet ju de som spelat tidigare spel i serien redan om, det blir bara mer av den varan helt enkelt. Grafiken är vacker att beskåda och storyn helt ok även om den fortfarande osar mucho macho, den här gången väver de dock in lite mjukare sidor hos grabbarna och låter till och med ett par tjejer vara en mer fundamental del av det som utspelar sig på skärmen. Det är dock på multiplayer-sidan som det här spelet kommer att skina tror jag, jag har ju ännu inte hunnit med mer än att ta några myrsteg på den fronten men tendensen är tydlig vad gäller den biten för den här serien. Första spelet hade mycket fokus på singleplayer, andra spelet hade väl ungefär 50/50 även om multiplayer-läget växte och blev enormt till slut. Nu känns det som att 90% av fokus legat just på multiplayer, det ska bli intressant att börja gräva djupare i de delarna när vi väl får ihop styrkorna in real life. Spelfronten är annars brutal framöver som sagt, gäller att träna upp tummarna för den brutala hösten/vintern som väntar.

Utöver dessa små punkter finns det väl inte så mycket att förtälja just nu, helgen känns lagom planerad så här långt då jag imorgon ska hålla i turneringen på Aqva vilket innebär att jag kommer att kunna ägna mig åt turneringsledarsysslorna fulltid efter en timme typ. Lördagen lutar åt grindkväll hos Valterego om hans erbjudande kvarstår och söndagen blir nog en TV-seriegrinddag, ska försöka ta mig igenom x antal Breaking Bad hade jag tänkt mig. Någonstans i allt detta försöker jag även inkludera några flaskor Molina och en påse lösvikt, vi får se vad slutkontentan blir.

7 kommentarer:

generationx.se sa...

Molina?

Koivulainen sa...

Rödvin. :) Dricks helst direkt ur flaskan...

generationx.se sa...

Haha! Ok, då är jag med. Är själv ingen rödvinsfantast, inte som sällskapsvin iaf. Men kan gärna ta någon Amarone till mat etc. Du har svar i min blogg förresten.

Just ja, grattis till vinsten i söndags. Men, skulle du inte sluta slaska i PLO? ;)

Koivulainen sa...

Jupp, been there and replied. :)

generationx.se sa...

Thx för länk.

Btw, du lirar inte trav någonting?

Koivulainen sa...

Nej, trav är inget för mig. Jobbade i spelbutik i sju år och om jag inte fastnade för det då lär jag aldrig göra det, känns inte spännande nog helt enkelt. :)

generationx.se sa...

Point taken. =)