onsdag 4 augusti 2010

Back from the dead...

Ni trodde ni hade sluppit mig nu, va? Erkänn att ett visst hopp hade tänts om att fisken Koivulainen kastat in handduken och gått för att sova med fiskarna men ack vad fel ni kan ha, så lätt kommer ni inte undan. Efter ett semesterrelaterat break tar jag mig nu i kragen och återstartar min kära blogg, det vore ju skam att lägga ner en sådan kulturskatt. Anledningen till att jag inte skrivit är helt enkelt att jag inte velat, jag har bara tagit ett avbrott från allting och ägnat mig åt kravlösa ting. Allt är helt enligt planerna och en permanent nedläggning var det aldrig tal om utan jag behövde ladda batterierna för att komma tillbaka som världens Duracell-kanin, nu får vi hoppas att ambitionerna håller och att jag kan fullfölja med äran i behåll.

Ni undrar förstås om allt det spännande jag upplevt under den senaste dryga månaden men tyvärr måste jag göra er lite besvikna för det har inte hänt alltför dramatiska saker utan det har som sagt mest varit fokus på att bara vara. Semestern är precis avslutad och den första veckan av den tillbringades i Finland, sommarstugan vår fick sig ett besök och nog för att det var avslappnande men för mycket kvalitetstid med familjen tar seriöst på psyket. De resterande tre veckorna tillbringades på hemmaplan där mesta tiden gick åt till själavård i form av festande, poker, TV-serier och lite TV-spel. Vi kan väl ta varje ämnesområde för sig:

Festande:
Semester är ju ofta nästintill lika med seriöst alkoholintag och så var även fallet detta år, efter lite uppvärmning i Finland tog jag vardags-vinandet till nya höjder när jag t.ex. drack en flaska fem kvällar i rad utan att blinka. Inget jag på något sätt försöker stoltsera med utan bara ett konstaterande av fakta, jag gillar vin och ser det som en skön vardagsdryck(när inte jobbet stör). Utöver detta har det även blivit ett antal festkvällar där den senaste var i fredags då Plzd2BeatU bjöd in till 35-årsfest och med den sköna samlingen människor som närvarade kunde det ju inte bli annat än lyckat, efter en jävligt nödvändig visit till BMB 01.00 blev det lite efterkakespel hos Statoil. Jag, Statoil, Guldbullen, Antrax och Stina var de hågade som körde lite homegame på tidiga lördagsmorgonen, jag hängde i tappert en stund men gav upp vid 05.45-tiden då jag planerade på att närvara på big stacken i Hallsta 12.00. Jag lyckades i alla fall skinna fiskarna på några kronor så det blev en fint avslut på den kvällen, riktigt trevligt hela vägen som sagt.

Poker:
Mycket poker har det blivit och med blandade framgångar, jag har ju heligt lovat i tidigare inlägg att aldrig spela PLO mer men jag är ju inte mer fisk än att jag faller dit gång efter annan. Det positiva i kråksången är att jag verkar ha fått lite mer ordning på mitt spel numera då swingsen tenderar att vara lite mer stabila och inte lika mycket åt fel håll som förut. PLO är ju bara för roligt även om det kan vara själadödande å det grövsta många gånger också, det är en bra antitilt-skola om någon. Igår fick jag dock en riktigt skön setup till min fördel, jag floppar fyrtal med par i sjuor på hand samtidigt som en annan floppar QQQ77-kåken medan en ytterligare snubbe är med också. Det blir lite bettande och alla hänger med till rivern som kommer ett A, ni kan ju gissa vad den tredje sitter på. På rivern betar QQQ77-killen ut och jag slår om varpå AAA77-killen slår om igen, tyvärr har QQQ77-killen vet nog att lägga sig men jag tackar och tar emot. En 2,5k-pott på 1/2 är min att inkassera, helt ok. Jag har kört en hel del turneringar också och har oväntat bra form där, det är inte många turneringar som jag inte är med och slåss om äran långt in i spektaklet. Tyvärr har dock tendensen varit att jag inte lyckats hålla ända fram trots brutalt övertag strax innan FT, senast var nu i måndags då jag med runt två bord kvar hade 1/5 av markerna men åkte ändå till slut som sexa efter att mina dubbla AK sprungit in i TT respektive AA på FT. En 100-kronors djuping har jag dock lyckats vinna under senaste månaden och det var skönt att faktiskt få vinna igen för det var ett tag sedan sist, alltid skönt att se att man har det som krävs för att nå högst. Jag ser med tillförsikt framemot hösten och tror mig ha siktet inställt på ett deltagande i live-SM bl.a., jag tror det är dags för mig att ge mig in i den kampen.

TV-serier:
Semestern har nyttjats till viss del åt att plöja igenom TV-serier som blivit lidande tidigare under året och efter många om och men lyckades jag sätta tänderna i två serier som rekommenderats starkt av umgängeskretsen men som jag aldrig fått för mig att börja se på, nämligen Spartacus och Breaking Bad. Båda serierna var riktigt bra där den första handlar alltså om en gladiator som slåss för sin kärlek och i slutändan frihet, serien går stilmässigt i 300-skolan och det är mycket naket genom hela serien för de som går igång på det. Jag själv fick en smärre chock när det tidigt i serien visades scener med män utrustade som hästar spatserandes runt nakna i djupa dialoger med varandra... Den andra serien, Breaking Bad, handlar om en kemilärare som diagnosticeras med obotlig lungcancer vilket får honom att börja med knarktillverkning och -försäljning för att säkra familjens fortlevnad efter hans frånfälle. Den serien är riktigt bra från första stund och det blir bara bättre och bättre för varje avsnitt som går, jag betade mig igenom alla de tre säsonger som hittills kommit och ett tag var det så att jag inte kunde sluta titta utan vakade ända till småtimmarna framför skärmen. Mycket bra. Utöver detta är det de vanliga serierna som också betats av, så som Californication, True Blood o.s.v.

TV-spel:
Semestern till ära införskaffade jag lite nya spel där Singularity var det nyaste och kanske även det bästa av de jag införskaffade, en lite Bioshock-liknande upplevelse faktiskt och väldigt trevligt att ta sig igenom det hela då storyn och miljöerna var oväntat stimulerande. För att ge andra delar av hjärnan stimulans tog jag mig igenom det lite äldre Army of Two:40th Day samt Alan Wake, jag känner att jag har en hel del pärlor som jag lämnat därhän som egentligen borde klaras av. Ett tufft spel som jag också införskaffade var Dante's Inferno och det är i God Of War-skolan där en fördömd tempelriddare börjar med att döda Döden för att sedan försöka få tag på sin fru i livet-efter-detta. Låter väl lagom tufft? Annars ser spelhösten sjukt intressant ut med ett otal grymma titlar på gång där det ur FPS-perspektiv ser riktigt spännande ut med både Call Of Duty 7 samt nystarten av Medal Of Honor-serien, till det tillkommer ju alla andra genrer och även ytterligare FPS-titlar. Ja, har man ett TV-spelsintresse behöver man inte oroa sig för att inte ha något att göra och är man på det även achievements-junkie som en annan måste man nog ta permanent semester för att hinna med. Ett intressant spel som släppts på Arcade är Limbo, det är ett steg tillbaka mot 80- och 90-talets spelglädje till nackdel för grafiken. Det här är ett spel där den enda texten du ser är när du börjar spelet och i sluttexterna, skärmen fylls annars bara upp av en 2D-värld där du tar dig an rollen som en liten pojke som vaknar upp i en skog utan någon aning om någonting. Stilistiskt är det riktigt läckert också då de enda färger som används är alla nyanser av svart och vitt, rekommenderas starkt för er som vill leva er tillbaka till den gamla goda tiden. :P

Det är väl ungefär det väsentliga som finns att återberätta... Jag ska även ta tag i mitt viktprojekt än en gång då jag släppt till alldeles för mycket och börjar närma mig gammal god form, nu är det slut på svullandet. Och på tal om det måste jag nog gå iväg för att diska och laga matlåda för morgondagen, det blir lite läckra thaifrikadeller för att fresta de kulinariska generna. Jag lovar dock att återkomma här inom en snar framtid, det avbrottet som varit nu är en engångsföreteelse. Koivulainen is back, back for good...

Inga kommentarer: