måndag 27 oktober 2008

Förbannade förkylningshelvete...

Efter fyra dagars snorkoma är jag tillbaka i de levandes rike och jag kan se tillbaka på flera dagars icke-varande då jag inte fått mycket gjort överhuvudtaget, jag hann inte ens hem i fredags innan sjukdomen slog till med full kraft. Jag körde upp på parkeringen på Maxi Erikslund när jag kände att trycket i öronen ändrades till det sämre så jag försökte mig på det klassiska håll-i-näsan-och-blås-för-att-fixa-öronen-tricket men det skulle jag aldrig ha gjort. Istället för att få bort locket blev det nästan tyst, öronen slog bakut och jag höll på att tappa balansen i samma veva då balanssinnet sattes ur spel för ett ögonblick. Chockskadad drog jag mig in i affären och avslutade min köprunda fortast möjligt för att komma hem, vid kassan såg jag Wettis en bit bort också och var på väg att skrika efter hjälp men han försvann som en oljad blixt. Väl hemma var det bara sova och snyta som gällde, fredagskvällen försvann i ett töcken och jag funderade länge och väl ifall jag skulle offra mig på Big Stacken på klubben på lördagen...

...vilket jag gjorde mot allt bättre vetande. Jag kom dit ordentligt täppt och uppdämd i skallen men vad gör man inte för att vistas i närheten av en livs levande legend i form av Micke Norinder. Tyvärr hann jag inte insupa atmosfären längre än en timme innan jag var ute och mitt äventyr kan sammanfattas i tre händer:

T8o: Jag hänger med i en hand där jag floppar öppet stegdrag som jag följer med på till rivern där jag försöker representera färg men får ett omslag från en brett leende nykomling så det är bara att lägga. Tappar 30% av stacken.

J3s: Jag vet att handen är dödsdömd och idiotisk att spela men jag gör misstaget att limpa med bara för skojs skull, floppen kommer J-hög och jag hänger med på ett bet från nyss nämnda snubbe. Turn en trea och jag har två par samtidigt som brädan fyller upp en färg, jag bettar ut och får ett omslag som jag synar. Rivern blankar och han bettar ut direkt och jag känner mig tvingad att vika igen, hans breda leende blir bredare och jag känner mig mer än lovligt rövknullad vid det här laget då jag definitivt tror att jag hade honom i den här handen. Tappar 50% av stacken.

33: Jag limpar med i en ganska månghövdad pott och floppen kommer Q36, Jörgen bettar ut och Benny slår om innan det är dags för mig. Jag är så pass short så för mig finns inga andra alternativ utan det är bara att ställa, tyvärr för min del instaställer(nåväl, han funderade ett tag men för att vara honom så...) Jörgen bakom och jag inser att mitt fläsk är stekt. Benny börjar fundera men honom är jag inte orolig för utan jag vet att Jörgen sitter på 66 eftersom allt spel pekar på det, hade han haft QQ - KK - AA(som är de andra händer han skulle ha spelat likadant) hade spelet preflop sett annorlunda ut. Nej, det är så uppenbart som det någonsin kan vara att han har 66 och att jag är slagen och när Benny väl lägger sig får vi se att jag är helt rätt ute i min analys. Jag drar mot en out och det vet vi ju alla hur det brukar sluta...i total misär...rivern blankar och jag kan bara ta mitt pick och pack och dra hem. Äcklig turnering med bara äckelkänsla i kroppen efteråt, jag kände mig först så brutalt utspelad av redneck-wannaben(observera att det var så jag kände då, jag menar inte att han är det eller att jag tycker det nu... :) ) och sedan påpissad av pokergudarna i största allmänhet. Nej, bara att åka hem och gräva ner sig i sin miserabla tillvaro...

Enda goda med förkylningen är att jag har fått tid till att kolla ikapp lite TV-serier, även om det är en evig tillströmning av nya avsnitt, samtidigt som jag kollat in lite filmer också:

Titel: Tropic Thunder
Genre: Action/komedi

Den här filmen har jag sett framemot länge då jag trott att den ska vara bra, den handlar om ett gäng skådespelare som tror sig spela in en film men snart inser att de faktiskt hamnat i ett riktigt krig istället för ett fejkat. Många bra skådisar är med så som Ben Stiller och Robert Downey Jr. men det känns ganska urballat ändå, humorn känns inte alls klockren och jag börjar bli jävligt förbannad på Jack Blacks jävligt enahanda rolltolkningar. Om jag bara kunde skulle jag blåsa skallen av hans lobotomerade skräniga karaktärer som bara härjar runt utan någon som helst mening eller mål, skönaste rollen har nog Robert Downey Jr. som spelar en De Niro-aktig skådis som går så in i sin roll som svart soldat att han pigmenterar om huden och anammar en total sydstatsstil istället för den blonda och blåögda australiensare han egentligen är. Nej, humornivån är lite för mycket på dagisstadiet för att det ska kännas klockrent och storyn i sig är inte mycket att hänga i julgran. Ja just det, höll på att glömma att Tom Cruise gör en roll som speedad filmbolagsägare också men så mycket som han blivit lovprisad för den rollen känns överdrivet. Det var högst att jag log lite försynt åt det hela, då är han mycket bättre som kvinnoraggningskonsulten i Magnolia...

Betyg: R R

Titel: Bangkok Dangerous
Genre: Action

Tyvärr måste jag säga att Nicolas Cage börjar tappa greppet och se riktigt gammal ut, dock har väl det inte så mycket med själva filmen att göra. Det handlar i alla fall om en yrkesmördare som ska göra sina sista jobb(som alltid) för karriären i Bangkok där han skaffar sig en lokal hjälpreda som han snabbt ser sig själv i. Han tar adepten under sina vingar och börjar lära honom den ädla konsten av att ta livet av andra, det dröjer inte länge förrän de båda dras in i en härva som de inte gärna kan ta sig ur. Den här filmen passerar ganska obemärkt förbi, det är inget som känns vare sig nyskapande eller upphetsande utan det handlar bara om en sliten Cage som försöker casha in lite mer pengar innan karriären är över helt. En fattigmans-Léon helt enkelt...

Betyg: R R

Titel: Burn After Reading
Genre: Komedi

Bröderna Coens senaste, efter mästerverket No Country For Old Men, handlar om några förvirrade själar på ett gym som råkar komma över, vad de tror är, hemliga dokument som avslöjar djupa hemligheter om USAs agenter och liknande. I en desperat jakt efter pengar för skönhetsoperationer försöker de först idka utpressning mot ägaren av skivan som uppgifterna ligger på bara för att sedan vända sig till ryssarna, det hela spinner på i ett ganska hektiskt tempo och med många karaktärer inblandade i förloppet. George Clooney och Brad Pitt är några av de mest kända skådisarna som är med och båda gör sköna roller, George som en kvinnoslukerska som är på gränsen till neurotisk och Brad som en instruktör som är överdrivet pantad och mer orolig över sin cykels välbefinnande än sitt eget liv. Som alltid när det gäller Coen-bröderna är filmen twistad och uppfuckad på ett positivt sätt och jag tror jag måste se den här en gång till för att få ett bra grepp om det hela, det är dock en helt ok känsla jag sitter med efter att ha kollat klart på den. Bra förströelse om inte annat...

Betyg: R R R

Söndagskvällen ägnades åt lite onlinepoker då jag blev lite sugen efter lördagens snabba uttåg, jag reggade mig för två SM ME-satelliter och en PLO SM-satellit samt SR på SS. PLO-satelliten var snabbt avklarad och trots en bra början i den ena SM ME-satelliten tog det ganska snart slut även där. SR höll ett tag men som så ofta slutar det abrupt i ett nederlag som kom från ingenstans, bäst gick det i den andra av SM ME-satelliterna där jag började bra men halkade ner ett tag så att jag kämpade för glatta livet för att hänga kvar. Med 58 spelare från början och platser till de tre första bara var det grymma förutsättningar för succé, jag kom dock till finalbord där de flesta satt med mer eller mindre lika stora stackar men blindsen var ganska brutala. Jag pendlar lite upp och lite ner där innan några avgörande händer kommer, vi har en chippie vid bordet som har över 50% av markerna när vi är sex kvar. Jag får AA på BB och det är foldat fram till chippien som höjer upp det hela varpå jag slår om, det tar typ två millisekunder innan han trycker all-in och synen för mig är ju en formalitet. Han viker upp QQ och mina AA får rättvist hålla, helt plötsligt är jag uppe i ledninge vid bordet om än med liten marginal. Handen efter får jag A4 och återigen höjer chippien upp det hela och jag tar en lite tveksam syn, floppen är dock allt annat än tveksam då den leverar 644 och jag checkar med förhoppning om en raise från honom men han checkar också. Turn kommer en J och jag bettar ut bara för att se honom slå om, jag tvekar inte länge innan jag trycker in mina resterande marker och han blixtsynar. Jag tror på många händer men tappar hakan när han viker upp 66(!), så jävla ofattbart att han ska ha den handen men hakan hinner knappt träffa skrivbordet innan den åker upp igen då rivern levererar min en-outare i form av den fjärde fyran. Woopee-fucking-doo! Nu är jag i totalt dominant ställning gentemot de fyra som är kvar utöver mig och det blir en walk-in-the-park att fixa en plats...riktigt skönt att få lira SM igen, hade varit lite surt att sitta ute den då jag varit med de senaste åren och haft lagom framgång. Jag hoppas kunna spöa det lokala rekordet på en 9:e plats(från förra året) och ta hela onlinepoker-Sverige med storm! GG Koivulainen!

Otroligt skön scen i senaste "True Blood" där en vit man legat med en svart kvinna och han är inte riktigt nöjd efter akten, hon börjar förhöra honom om det hela och han fäller till slut kommentaren att hon grymtar när de har sex. Hon frågar om han menar som ett djur varpå han säger att det snarare är som när en tennisspelare servar, hon avslutar med "Så bara för att jag är svart så låter jag som Serena? Tack för att du förstörde de enda bra 10 minuter jag haft idag...". :) Världsklass...och så försöker snubben rädda det hela med "Jamen det var väl lite längre än 10 minuter i alla fall?"...

Jag fick ju de nya X360-liren i förra veckan och båda är grymma, FarCry2 är en mördande jakt ute på en savann där malarian och hettan får en att se i syne och infödingarna jagar mig med kulsprutebestyckade jeepar vart jag än vänder mig. Riktigt enerverande och påfrestande stämning i spelet, man känner sig inte trygg någonstans... Det andra, Dead Space, är ungefär samma sak fast att det hela utspelar sig på ett öde rymdskepp samt att infödingarna är utbytta mot jävliga aliens istället. Ja, och aliensarna åker ju inte jeepar då, självklart... Båda spelen kan rekommenderas starkt till alla FPS- och HL2-älskare, ni blir inte besvikna...

Nej, nu är det dags att göra något vettigt innan läggdags, typ xboxa eller något...jag lovar att försöka uppdatera oftare, nu satte ju influensan stopp för all form av vettig verksamhet...

Inga kommentarer: