söndag 5 oktober 2008

HPK Open resumé...

Jaha, då var HPK Open avklarat och jag känner väl fortfarande en aning olust efter mitt uttåg men låt oss inte gå händelserna i förväg...efter jobbet i fredags kände jag för att köra lite turneringspoker på nätet som uppladdning så jag laddade in lite dineros på Full Tilt och reggade mig för diverse turneringar. Den det gick bäst i var en $5-turre med drygt 200 deltagare där jag efter fyra-fem timmar lyckas knipa en femte plats(eller fjärde plats, kommer inte ihåg) där jag inkasserar drygt $100. Jag är dock inte nöjd med det utan tar mina vinstpengar och köper in mig i några ytterligare turrar varav en är en $6k garanti som jag lyckas riktigt bra i, efter fem timmars spel kniper jag en tredje plats och inkasserar drygt $850. Lite sur utåkning dock när jag som chiptvåa går upp mot chipettan med A4, floppen kommer A53 och jag bettar ut och han synar bara. Turn en suverän 2:a och jag bettar ut drygt 1/2-potten för att behålla honom i potten och han synar igen, tyvärr pissar rivern på mig med en 3:a och så fort den faller ställer han och jag kan inget annat än att göra en crying call. Svinet sitter på AA och har spelat den helt sjukt/suveränt och jag är ute, lite bitter då första priset var $1,9k men får vara nöjd ändå. Tyvärr kom jag inte i säng förrän 03.00 och det var ju inte den uppladdningen jag hade tänkt mig, trots detta gick det bra på lördagen.

67 spelare på plats och jag hamnar på ett lagom bord där det sitter både tighta och lösa spelare varav en sent anländande Hish tar över spelet ganska snabbt, han har både flyt med träffarna och bra kortsnitt som han sedan kombinerar med både bra och dåligt spel. Jag ligger runt 25k-15k och pendlar där jag torskar/splittar några jobbiga potter, en där Hish drar ut min AQ med Q-träff på floppen med sina KJ då han turnar hålstegen och en där jag splittar med Thomas S med mina QQ mot hans 4T eller något när brädan stegar. En av de sista potterna vid bordet är den som sparkar upp mig en bit i markerväg, jag plockar upp AA på BB och Thomas S ställer med efterföljande ställ från Juhani, jag kan ju bara le det bredaste jag kan och ställa jag med. Thomas visar upp JT och Juhani K3o(!), jag känner mig relativt väl till mods till floppen faller i formen av TKQ. Turnen pissar på mig så otroligt på en 9:a faller men rivern smeker mig till orgasm i form av en J och jag tar hem en pott på 50k och är 20k över avg. Efter det lugnar det ner sig vid det nya bordet där det är lösare spel och jag gör några jobbiga folds där jag får se monsterpotter utvecklas som jag skulle ha tagit hem ifall jag varit med. T.ex. får jag KTo i UTG-position men foldar, Eric C på SB höjer upp det lite grann bara för att se Jocke H syna på BB. Floppen kommer KTT(!) och jag grinar blod, nu börjar de betta mot varandra som små djur och det blir action hela vägen med turn J och river 3(eller något). Det visar sig till slut att Eric har Q9 och försökte stjäla medan Jocke turnade två par med KJ, jag hade säkert kommit över 100k om jag varit med i den potten. Den tog ett tag att smälta för jag var bra nära att limpa med bara...

Jag pendlar lite upp och ner och är som sämst nere på 15k innan jag spottar upp mig med en KQ mot AJ där jag klonkar Q och en A8 mot A7 hos en shortie, strax efter min upphämtning till runt 60k bryts spelet för dagen då vi är nere på 16 spelare. Jag har 56k till dag 2 och känner mig hyfsat nöjd, jag har en viss chans även om blindsen är på 2k/4k och avg på 70k. Det blir en orolig natt innan det är dags för nya tag 11.00 på söndagen, jag är hyfsat nervös och känner att jag måste ha flyt med korten för att ha en chans. Tyvärr går det flera varv utan att jag får bättre än 82o och 95o typ, jag börjar känna en viss desperation och försöker hålla huvudet och min chipstack över vattnet med lite steals här och där. Efter ca 20 min höjs blindsen till 3k/6k och min situation är än mer desperat då jag halkat ner till 35k, jag har alltså bara 6xBB och måste hitta på något. När vi är sex vid bordet och jag sitter på knappen -1 och det är foldat fram till mig ser jag min chans, jag kollar ner på ett J och vill egentligen ställa redan där men vill ändå kolla andra kortet som är en sjua. Jag känner mig inte riktigt bekväm med det hela men känner att jag måste våga nu när två spelare redan är borta ur potten så jag ställer, Andreas N viker men Peder synar tyvärr medan BB viker. Jag är uppe mot TT och det känns inte alls bra och brädan blankar för min del varpå jag är ute, jag drämmer näven i dörrkarmen bredvid mig i besvikelse över uttåget och drar mig muttrandes från lokalen. Det tar flera timmar av eftermiddagen innan jag kunnat släppa det hela någorlunda, jag är ju väldigt nöjd med mitt spel under turneringen och tycker det är godkänt med en 12:e plats men självklart hade jag velat komma åt pengarna också. Jag ångrar lite mitt ställ med J7 men samtidigt har jag svårt att se hur länge jag ska kunna vänta på en mer ställbar hand, jag var ju riktigt illa ute chipmässigt. Nej, jag måste försöka se allting i sin helhet och känna att jag ändå gjort en bra turnering...

Nu är det bara att kasta sig in i en ny arbetsvecka efter en helg med en överdos av poker...

Inga kommentarer: