lördag 9 maj 2009

Bruksmästerskapen 2009...

Med nyinköpta hoodien i högsta hugg och en ICA-kasse med lite GI-käk med mig drog jag till klubben för att ännu en gång ge mig i kast med speldemonerna som fysiskt tagit formen av alla fiskar och fän som samlats i Hallsta. 48 spelare blir det till slut och jag lottas till ett bord med Pontus, Vesa, Rille, Kryckan, FN, P1 och Helena, ett helt ok bord även om det till en början kändes lite labilt med några stycken halvluriga spelare. 15k i startstack, 30-minutersperioder och blinds 25/50, det är förutsättningarna. Jag startar turren direkt med att plugga in min MP3:a och gosa ner mig i hoodien, jag känner mig oerhört taggad och väldresserad för en gångs skull. Jag viker varenda hand som ens doftar en nyans av svaghet och håller mig väldigt bra till min plan d.v.s. spela hyfsat tight och spelteoretiskt korrekt poker. Jag roar mig själv med att försöka läsa folk även i händer som jag inte är med i och med Metallicas senaste dundrande i öronen lyckas jag ändå hyfsat, jag har oftast huvudriktningen på spelarna klar för mig även om jag inte pinpointar korten i detalj. Det är lagom mycket action vid bordet även om det limpas en hel del och där reraisarna är väldigt sällsynta, åtmionstone pre, vilket bådar för ganska mycket flopporienterad action.

Jag tar mig fram vinnandes lite potter här och torskandes lite potter där, inga märkvärdigheter överhuvudtaget utan bara standardrörelser i stacken. Efter en stund plockar jag dock upp AKo i mittposition och FN har höjt det till 400 från tidig position, jag slår om till 1 200 och det viks fram till honom och efter några sekunders tvekan slänger han sitt allt vilket i det här fallet var runt 4k. Jag blixtsynar med visshet om att jag mycket väl/antagligen ligger under men jag är beredd att ta skottet, han viker upp QQ och det känns ju sisådär. Floppen kommer tom men turn visar en snygg K men samtidigt blir det tre ruter på bordet och han sitter på ett, som tur är visar rivern ingen ruter och inte heller någon Q och jag har vunnit min första stora pott för dagen. Lite sporrad av detta börjar jag ge mig i kast med fler händer och lyckas ömsom träffa och ömsom betta bort folk. Till matpausen efter fem perioder har jag lyckats jobba upp mig i 27 700 och det är jag helt klar nöjd med sett till bordet och de kort jag fått, jag hade ett oerhört dåligt kortsnitt under hela dagen där jag förvisso plockade upp någon AA, KK och QQ men bortsett från dessa hade jag knappt några par eller ens suitade connectors. Ofta var även en dåli träffbild sammankopplad till min form så jag fick verkligen jobba för varje marker...

Under pausen står jag och pratar med Henry om hans stack på 9k och säger att det är lugnt, han behöver ju bara dubbla så är han med i matchen men tyvärr visste jag ju inte då att det skulle bli jag som dubblar honom. I och med att FN och Kryckan åkt har vi fått just Henry och P2 till bordet, P2 var en obehaglig överraskning som vanligt men den här dagen förskonades jag från hans reguljära rövknull av mig då jag nästan var på väg att rövknulla honom myself men mer om det strax. Nåväl, tillbaka till Henry och hans uppdubbling, jag vaknar strax efter pausen upp med AJ på SB(tror jag) och han har höjt upp det typ 3-4xBB. Sett till mitt tidigare kortsnitt är det här värsta nötterna men jag sansar mig och intalar mig själv att spela dessa kort väldigt försiktigt, därför tar jag bara en syn. Det blir bara han och jag i potten och floppen visar 245 i ruter, jag har J i ruter och känner mig ganska väl till mods. Planenligt nog bettar Henry ut sitt cb och jag känner att mitt färgdrag borde vara bra nog samtidigt som jag har lite extra outs i form av hålstegen så jag slår om, lite oroväckande nog för mig mer eller mindre instaställer han om dock med en lite bekymrad min. Jag säger "Du leder nog men jag har lite outs..." när jag viker upp min hand bara för att se hur han slänger upp AQruter...doh. Snacka om att springa in i en vägg, jag är stendöd och P2 jublar över att han lyckades hitta vik med Kx i ruter pre. Mina 27k åker ner till runt 18k och det mesta känns miserabelt även om jag inser att jag inte gjort något dåligt spel, otajming skulle jag vilja kalla det.

Nu ligger jag strax under average och inser att det måste börja hända saker om jag ska överleva, jag börjar sno lite potter och bli en aning mer aktiv och det funkar till en början då jag snor lite potter här och där. En spelare som är väldigt aktiv vid bordet och raisar mycket är P1 och när han ännu en gång raisat väljer jag att ta syn med J9hjärter i position, alla andra lägger sig och floppen kommer typ K63 med två klöver. P1 gör ett litet skumt mindre-än-halv-pott-bet och jag vet inte vad jag ska tro, han kan sitta i princip på vad som helst men potten är för stor för mig att släppa och jag vill verkligen försöka vinna den trots att jag är tom så jag slår om hans bet tre gånger. Knappt hinner jag in med markerna innan han ställer all-in och han har mer än mig, jag vet inte vad jag ska läsa in i hans spel men egentligen kvittar det då jag inte har någonting. Vi har vid bordet sett tidigare hur han gjort samma move med QQ med K-hög bräda där Rille till slut hittar en syn med JJ när han, precis som jag, konstaterat att P1 i alla fall inte satt på ett K i det fallet. Nåväl, jag funderar inte alltför länge innan jag slänger men hade jag haft minsta lilla träff eller drag hade synen nog kommit. Nu börjar det dock osa katt då jag halkat ner till runt 11k och blindsen är 400/800, jag måste verkligen hitta på något för att inte dö. Jag drar på Metallica på MP3:an igen eftersom det gav mig rätt bra flyt i spelet i början, jag hoppas på samma effekt nu.

Några händer senare får jag QJhjärter i sen position och med fold fram till mig ställer jag med förhoppning om att sno blindsen men Pontus ställer direkt efter mig med ytterligare ställ från Vesa efter honom, tror ni jag känner mig stark nu...Ponuts visar upp AA och Vesa AT, jag har visst hopp då jag inte är blockad i färgen och inte heller i typ steg-/tvåparsdrag. Tyvärr för min del blir hela bräden låg, äcklig och parad så det är bara att tacka för mig som 30:e man i turren. Bittert ack så bittert men ajg känner mig nöjd ur det hänseendet att jag höll ihop min gameplan bra och gjorde inga förhastade grejer, jag kände att jag gjorde det bästa av situationerna och känner inte att jag hade kunnat gjort något annorlunda. Kortsnittet, tajmingen och trärffbilden var inte på min sida denna dag så då finns det inte så mycket att göra...

Två händelser som också präntat sig fast från turren är:

1) Rille synar mitt riverbet i pottstorlek med fjärdepar, jag hade limpat pre och han höjde upp med efterföljande syn av mig. Han bettar flopp och jag synar, både checkar turn bara för att jag sedan alltså slänger iväg ett riverbet på. Han har alltså 42ruter som han raisat pre med och som han hittar synen med med träff på hans fyra, helt jävla sick och bland det värsta jag varit med om. Han måste ha världens tell på mig eller något för den synen kan man inte göra, blev lite småförbannad på aset efteråt faktiskt och det tog en stund innan jag coolade ner mig.

2) Efter att jag åkt på smällen mot Henry vaknar jag upp QJ på BB där Vesa limpar först bara för att P2 strax efter slår upp det till 3,5-4xBB, jag är oerhört sugen på att vara med och spela handen men har inte råd att ta synen med min stack på 20k. Vesa tar dock synen och floppen kommer JJx, DOH! De hamnar till slut all-in på floppen och Vesa har TT och P2 KK och jag hade vunnit en monsterpott precis när jag hade behövt det som bäst. Jag hade verkligen gutkänslan att det var läge att gå med den här gången men hjärnan vägrade...den potten satt också kvar en bra stund eftersom en vinst där hade verkligen gett mig en chans att spela mig längre in i turren.

Usch, aldrig kul att åka ur turrar och absolut inte lite mer prestigefyllda som denna men det var väl kul så länge det varade antar ajg, nu blir det dock ett avbrott i allt som har med poker att göra. Jag kommer inte att ha tid för det framöver och jag vet inte om jag har lusten just nu heller med tanke på de mer än svajiga senaste veckorna där den ena fadäsen efter den andra gjort min tillvaro ganska miserabel. Jag ska ju inte svära på något då jag ändå ändrat mig så många gånger men just nu känns det som att det inte blir något på ett tag men vem vet, är man fisk så är man...

5 kommentarer:

Plzd2beatU sa...

Ja du Koivu, det var inte meningen att få dig på tilt med synen (även om det naturligtvis blev en sidoeffekt hehe).

Så här var det.. från min synpunkt.

Helena och du limpade väldigt mycket. Fanns vissa andra till höger om mig som gjorde det rätt ofta med.
Fick inte många händer värda namnet, så jag fick höja med skiten som delades ut till mig.

Allt som oftast kan man ju c-beta hem potten på flopp.
Nåväl, båda ni hade limpat in för 300 tror jag det var och jag höjde upp till 900 har jag för mig på knappen med 4d2d.
Fold av henne och du synar.
Flopp J 9 4.
Du checksynar mitt c-bet och här kan du ha en jävla massa händer.
Turn 8 vilket är lite oroande då Q 10 definitivt är en hand du kan spela så pre.
Du checkar och jag checkar bakom för att dels ha chans att förbättra min skithand på river samt att jag vill se hur du agerar på riverkortet.

Kommer inte ihåg exakt vad river är men det är en blank, har för mig att det är en 5a för jag vet att jag har bottenparet.

Nu bettar du ut 2800 i potten på drygt 3k.
Ok.. nu ska jag bena ut vad du kan ha som du spelar så här.
Nämnda Q 10 är definitivt en möjlighet. Finns vissa möjligheter att du har en J oxå men finner det som osannolikt då jag tror du skulle spelat den annorlunda.

Realistiska händer jag slår är QK och K 10.. det är i princip that.

Det är egentligen en given fold, men så tittar jag upp på dig där du gömmer dig i hoodien. ;)
Tänker naturligtvis inte avslöja vad jag såg men något fick mig att känna att du de facto var tom.

Problemet var att om jag tog synen så var den för en rätt stor del av min stack.

Följde dock min gut-känsla och tog synen.. visade sig vara korrekt den här gången, men nästa gång sitter man kanske där som en idiot.

Tror mycket på din nya "stil" dock med fokus och inte sitta och lalla mellan potterna.
Saker som man plockar upp mellan händer på motståndare när man själv har foldat kan visa sig vara skillnaden mellan vinst och förlust i senare skede.
Fortsätt på denna bana så ska du se att det ger resultat =)

Anonym sa...

Detta gillar jag:
"Jag viker varenda hand som ens doftar en nyans av svaghet och håller mig väldigt bra till min plan d.v.s. spela hyfsat tight och spelteoretiskt korrekt poker."

Jag är nog inte rätt man att ifrågasätta denna mening då jag knappt spelade två perioder...
Måste säga att vi har olika syn på att viker varenda hand??
Medans jag satt vid bordet(även om det var en väldigt kort stund),
så vek du inte varenda hand som doftade en nyans av svaghet...
eller så måste jag ifrågasätta din syn på dåligt kortsnitt...
Jag menar medans jag satt där håller jag med Rille så limpade nästan alla händer...

Skulle vara intressant att filma din turre nån gång...
och se vad för händer du anser vara tight att vika...
Jag säger ABSOLUT INTE att jag INTE slaskar lika mycket som dig...absolut inte på nått sätt...
Skillnaden mellan dig och mig verkar bara vara att jag är medveten om det(JAG ÄR EN FISK)...

Ta din AJ mot Henry...
Jag säger inte heller här att JAG inte hade kunnat spela handen likadant som dig... men dock hade jag haft en annan syn på "mitt spel" efter handen var klar...
och den är att: Denna hand spelade jag verkligen Dåligt(onödigt om du hellre vill)...

Du lurade mig fett i min sista hand, den fick mig att påminnas om SM i fjol...
DIN Hellmut syn gav mig känslan ajajaj..nåja det finns 2st damer mot hans AA...
för AA var jag säker på att du hade med din blixtsyn och övertygelse om YES, jag fick NORDBORG dit jag ville SYYYYYN!!!

I SM ställde jag med AK utg och knappen sa SYN! varpå dealern frågade vad sa du SYYYYYYYYYN! sa killen och ställde sig upp...
Jag vände mig till Jörgen som satt vid bordet bakom och Sa: AJAJ! Jag sprang rätt in i nötterna.. sedan slänger killen upp QQ..
varpå jag världigt väldigt glatt vänder mig till Jörgen igen och då säger jag fick en COIN!!!!!!
dock loosade jag bägge dessa kanske pga av mina motståndare liksom Ledde mentalt i dessa;)

Koivulainen sa...

FN: Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över denna kommentar men jag kan ju göra ett försök att svara i alla fall:

Så eftertänksamt som jag spelade nu i lördags var det länge sedan jag spelade, jag värderade varje hand efter varje steg i händelseförloppet och att jag limpade med x antal händer betyder ju inte så mycket för om jag fick välja skulle jag ju helst se varje flopp med varje hand till absolut minsta möjliga kostnad d.v.s. 1 BB. Ok, kanske inte varenda en men du förstår principen hoppas jag, jag limpar med sådana händer som jag ser potential i på en eventuell flopp men skillnaden mot normalt var att jag väldigt få gånger synade upp en raise efter min limp. Jag vägrade ge mig in i stora potter med marginella händer, till skillnad från vissa andra, och det var däri min strategi låg för jag ville inte göra mina tidigare misstag när jag villat bort mig i händer som jag definitivt inte borde ha varit delaktig i. Sedan vet jag inte hur du kan bedöma vilken styrka händerna jag vek eller spelade hade om du inte riggat klubben som värsta Ken Lenaard med hålkameror och annat, jag visade ju inte direkt många av dom jag spelade och definitivt inga av dom jag vek.

Du är ganska motsägelsefull i det du säger också, nu påstår du att jag är en fisk och spelar händer som jag absolut inte borde medan du i princip varje gång du är uppe mot mig läser mig på nöten. Rätt schizofren läsning av mig om jag får säga det, jag vet inte hur spännande det skulle vara att filma mig egentligen då jag nog inte spelar alls extravagant eller har alltför slaskigt spektra av händer. Jag tror nog att fler skulle lära sig mer om de fick se dig i fullfjädrad action, du har nog mer fantasi än vad jag har i spelandet även om det inte funkat så bra för dig på sistone. Du slaskade ju bort en stabil stack i senaste GPn på en kvart och samma sak nu i Bruksmästerskapen, bland alla de spel jag bevittnat under dessa turrar har det ju förekommit en hel del diskutabla spel också men det hör ju inte hit. Du har ju all rätt att tycka vad du vill om mig och om jag är en fisk i dina ögon så kan jag bara tacka för det, det är den imagen jag vill ha.

Jag tycker inte min AJ var så dålig, jag hade en plan hela vägen. Jag funderade pre, jag funderade på floppen och fullföljde mina beslut varje gång så som jag trodde det föreföll sig per situation. Pre ville jag inte riskera något utan tar bara synen för Henry kan ju sitta i princip på vad som helst även om han är åt det tightare hållet, på floppen tror jag ju att min Jruter är ett väldigt bra kort samtidigt som jag har stegdraget samt eventuellt A-outsen. Att han nu får sin nötflopp är ju en annan femma, det kan ju ingen människa i världen läsa att han fått in den drömträffen. Jag var medveten om risken hela vägen men var beredd att ta den, man måste ju våga för att vinna som bekant.

Min AK mot din QQ var också genomtänkt hela vägen, min första tanke efter din raise var att jag ville få dig all-in och spela handen ensam mot dig, oavsett vad jag kunde tro att du hade. Jag gjorde min raise för att försöka isolera dig mot mig och när du ställer gör du precis det jag vill att du ska göra, jag är beredd att ta coinflippen mot dig där och min snabba syn kommer utifrån att jag planerat handen i förväg. Handen utspelade sig precis så som jag hade tänkt mig och jag sket i vad du hade, hade du bättre än mig så var det så men sedan hade jag ju flytet att träffa men det är en annan historia.

Nej, fortsätt du att tro att jag är en fisk och inte vet något om poker så är alla parter nöjda…

Anonym sa...

Hej Hej!

Gillar dig:)

Bara ett par saker:
Jag säger absolut inte att jag spelar bra poker alla ggr...
OFTAST INTE!!(detta är jag medveten om)
Jag gör ofta ofta dåliga till och med rikitigt dåliga spel..

Du skrev till mig på msn att jag skriver mellan raderna att du är en fisk....
Jag tycker iofs att du är en fisk;) men den ända jag kallade fisk var mig själv...
Jag vet att jag är en FISK!!...

Anledningen till mitt inlägg var bara din syn på din turre:
(jag poängterade att jag kanske inte var rätt man att utala mig då jag donkade ut mig väldigt väldigt tidigt...på allt annat än bra spel.. jag fiskade helt enkelt för mycket:)..)
Du skrev att du foldade allt som doftade en nyans av svaghet...men i samma inlägg beklagade du dig över ditt kortsnitt...
Detta fick jag inte ihop då du enligt mig(samt tydligen Rille) limpade och synade upp många ggr i tidigt stadie i turren...så antingen hade du hyffsade kort väldigt ofta i början av turren eller så..........?

Jag dissar ofta många spelare och spel...men jag dissar ofta mig själv också....
Jag är helt enkelt bara ärlig...
dvs Jag säger det många tänker oavsett vem det är....
vissa gillar mig av den anledningen,
vissa hatar mig av den anledningen.

Fast jag dissade aldrig att du spelade många händer, det är ju för fan den poker jag förespråkar...kanske inte den bästa men ack så väl den roligaste om ni frågar mig....
Jag dissade ditt spel med AJ..och det står jag fast vid att var "mindre bra";)

Fredrik Nordborg

Koivulainen sa...

Plzd2BeatU: Nej, jag förstår att du inte försökte tilta mig men var fan redo att lappa till dig där ett tag. :) Fattade inte vad fan du höll på med, helt sinnessjukt spel som typ 95% av gångerna är fucked men den här gången funkade det. Vi får väl se om min nya stil ger någon effekt, den här gången höll den mig hyfsat stabil spelmässigt men vem vet, jag kanske flippar ur helt snart igen. Och jag kan tänka mig en grej du reagerade på under min hoodie, mitt tuggummituggande. Jag har för mig att jag ibland inte riktigt kunde kontrollera det hela i avgörande lägen så hädanefter blir det att krypa än längre in i huvan och sluta upp med tuggandet...

FN: Jadu, vi lär aldrig enas om AJ och vad spelar det för roll, poker är ett dynamiskt spel och därmed finns det många sätt att spela på där många av dessa kan vara vinnande. Det är som sagt helt ok att du kallar mig fisk, du får egentligen kalla mig vad du vill utan att det spelar någon roll och jag varken hatar eller älskar dig. Du är en kontroversiell snubbe som skapar debatt var du än far fram och det kan vara intressant ibland och drygt ibland men så är ju livet, det som räddar dig är att du i alla fall är ärlig i allt du tar för dig. Det är uppfriskande med människor som i alla fall står för det de tycker och inte är sena med att både diskutera och debattera det hela... WP o GG... :)