söndag 15 februari 2009

Helg-e-rån...

Ännu en helg avklarad och en av de softare på länge då mesta tiden ägnats åt själslig återhämtning, må låta pretentiöst men ibland behöver jag bara vara mig själv för ett ögonblick så som den fina sloganen låter. Jag har helt enkelt hängivit mig åt att grinda TV-serier och filmer för att koppla loss hjärnan för en stund, både CSI:NY och The Shield har fått sig rejäla genomkörare samtidigt som jag plöjt två filmer också:

Titel: Underworld: Rise Of The Lycans
Genre: Action

En liten prolog till de två första Underworld-rullarna, som verkligen är några av mina sentida vampyr-/varulvfilmsfavoriter, där vi får lite bakgrund till hur allting blev som det blev i de senare filmerna. Det handlar i alla fall om ett gäng vampyrer som håller till i en befäst by/stad där de har lycans(hälften människor, hälften varulvar) som sina slavar samtidigt som hela stället är omgivet av tät skog som i sin tur är hemvist åt rena varulvar. Som ni förstår är det en kokande häxkittel där varje ras vill utvidga sitt territorium, som grädde på moset uppstår ju självklart förbjuden kärlek mellan en lycan och en vampyr varpå vi har början på slutet. En helt ok rulle även om jag hade hoppats på lite coolare actionscener men nu blir det lite väl mycket dåliga effekter och förutsägbart möljande, jag tycker ju bäst om filmer där fightingen verkligen är stiliserad och iskall(tänk Matrix). I mina fantasier är ju vampyrer iskalla snubbar och snubbor som slåss minimalistiskt, de tar kål på sina motståndare med minsta möjliga energiåtgång och utan att överhuvudtaget lyfta på ögonbrynen. Riktigt så bra blir det inte men som sagt, helt klart sevärt...

Betyg: R R R
---------------
Titel: Låt Den Rätte Komma In
Genre: Drama

För att fortsätta på vampyrtemat så avverkade jag den här svenska(?) vampyrfilmen som handlar om en 12-årig kille som bor i Blackeberga där han en dag får en ny granne i form av en 12-årig tjej. Killen är mobbad i skolan och har en splittrad familjesituation så han söker kontakt med den nya tjejen och de bygger en annorlunda vänskap där det sakta sipprar fram att hon är vampyr, detta leder ju självklart till komplikationer för hennes del då hon hela tiden måste ha blod för att överleva. Jag brukar ha svårt för svenska filmer men just sådana här utanför-ramen-av-Åsa-Nisse-och-Jönssonligan-samt-Beck-filmer gillar jag, kan bara komma på en till från senare år som faller inom kategorin nämligen "Storm". Jag tycker de fångar tidsandan från 70- och början på 80-talet perfekt med karga vinterförortsmiljöer med fågelsång och snöknarr, gamla tidens polisbilar har letats fram och till och med Rubiks kub gör ett gästspel. Det är som att förflytta sig tillbaka till sin egna låg- och mellanstadietid med skolångest, mobbning och dålig inredningsstil som största ingredienser. Den här filmen pendlar i tempo mellan klassiska svenska tomt-och-tyst-rum-estetiken samt plötsliga actionutfall, det blir en skön balans och filmen håller en hög lägstanivå rakt igenom. Helt klart rekommenderbar för er som vill ha lite avbrott från Persbrandts senaste utbrott i någon dussinfilm, om all svensk film hade den här ambitionen kunde jag lätt omvärdera min syn på den.

Betyg: R R R R
---------------

Det var filmtittandet det, på pokerfronten har det varit lite action... Jag fortsatte att leka runt med mina online-vinstpengar från klubbturren i måndags och lyckades faktiskt bygga upp dom till exakt €204 som allra mest men efter den sedvanliga dippen valde jag att plocka ut €138 innan allt var borta. PLO är banne mig inte att leka med swingsmässigt, jag måste dock erkänna att jag spelade som en donkey i vissa händer men andra händer är det svårt att slinka ur hur man än gör och byggs potterna upp snabbt har man ju inget mer val än att sätta allt på ett bräde. Idag söndag tvekade jag länge ifall jag skulle mäkta med att göra livedebut igen efter ett tags avhållsamhet, jag bestämde mig någon timme före start att jag ändå skulle ge mig på det igen trots viss oro i kroppen. Dagen till ära var det 3:e GP-turren och 42 pers kom till start, riktigt kul med att vi verkar ha hittat ett nytt snitt på över 40 pers per GP-turre vilket nästan är i klass med storhetstiden för några år sedan då pokerboomen var som störst.

Jag får ett jävligt skumt bord med en Bo, en Anders E, en Jörgen E, en P1, en KG, en Benny och en Majsan vid mitt bord. Det kändes bara fel från början och fel skulle det bli, jag kom aldrig in i det och gick ganska tidigt på några minor mot bl.a. Benny, han är verkligen en spelare man antingen vinner eller förlorar stort mot för det finns liksom inget mellanläge där. I andra handen får vi dock se prov på Jörgens numera labila fiskighet, han höjer upp pre och får syn av KG och floppen kommer K-hög. Jörgen checkar och KG bettar ut varpå Jörgen reraisar, KG synar och på turn bombar Jörgen igen för att se KG blixtsyna. Rivern checkar Jörgen varpå KG går all-in och gott folk, observera att det här är andra handen i turneringen och grabbarna sitter med fulla stackar innan handens början med nivån 25/50. Jörgen sitter och steker i evigheter med 3 600 kvar i stacken men till slut hittar han synen, gissa med vilken hand? Nej, inget set...nej, inget tvåpar...nej, ingen färg...nej, ingen stege...top-par med top-kicker, gott folk. Så jävla sick. Han menade på att han måste syna där och att hade det inte handlat om nollan hade han blixtsynat istället för att steka, what the fuck säger jag bara? Brädan var typ K2456 eller något sådant och båda satt på AK visade det sig...

Jag halkar dock bara längre och längre ner i misären och blir tilt efter att bland annat ha torskat en hand mot Jörgen där han vinner med 7-hög utan träff efter att jag bettat pre och på turn. Det blir även han som till slut dödar mig med sitt sedvanliga flyt med coinflips där han går in som underdog, jag har 44 som jag ställer med på nivån 75/150 från UTG-position och han blixt-allinar direkt efter mig varpå alla viker men först efter att Benny stekt en stund. Vad har han den här gången som han blixtställer med? AKo. Floppen kommer K-hög och bara hjärter, det ger mig lite fler outs då en av mina fyror är hjärter och Jörgen inte sitter på någon men så som alla förstått så går det ju inte att vinna sådana här lägen mot Jörgen så turn och river blankar. Ska man vinna mot Jörgen ska man gå in som underdog, allt annat är menlöst... Lite lagom trött på det hela x:ar jag mig på datorn och rullar hemåt, så som jag längtat efter lite live-spel och oh boy om det var värt väntan. Vad OTROLIGT kul jag hade, jag MÅSTE göra om det snart igen! Jag fick ju till och med träffa på 2/3 av EMD som gav mig lite härliga gliringar, jag älskar verkligen de små gossarna!

I huvudsak är jag dock nöjd med helgen och bara jag kan bli kvitt mina små magproblem med visst blodvite så skulle tillvaron vara på topp, ikväll återstår bara en titt på Milano-derbyt innan det är dags att nanna kudden. Jag borde enligt alla konstens regler försöka mig på lite matlådemakande men jag har blivit så innerligt lat på den fronten så det gör nästan ont att erkänna, jag måste skärpa till mig där å det kvickaste. Imorgon är det onlineliga igen och jag hoppas jag hinner köra den, jag vill ju inte missa chansen att tilta mig för resten av veckan och var hittar jag en bättre plats att bli tiltad på än där? Nästa veckas höjdpunkt är väl annars en festlighet inbokad på fredagen då den tidigare inställda Rock Band-festen ska bli av, inshallah vill säga. Nej, nu är det dags att lägga ner för idag...peace & love, folks...

Inga kommentarer: