lördag 26 september 2009

Jag ger upp...

Jag pallar inte mer, jag trodde jag hade hittat en hyfsat optimistisk syn på livet för tillfället men den här lördagen är över redan innan den ens har börjat. Ursprungsplanerna var ju att ha en fest hemma hos mig kvällen till men efter x antal återbud från mina s.k. vänner blev uppslutningen alldeles för skral för att det skulle vara någon idé, lite besviken blev jag men jag hade ju samtidigt ett fullgott alternativ med Big Stack-turren i Hallsta. Glad i hågen och nyvaken plockade jag upp Rille för färd till Hallsta där turneringen samlade runt 35 pers, det skulle bli en spelvänlig variant då startstacken var 30k och perioderna började på 15 minuter för att sedan sakta ökas till slutliga 60 minuter. Bordet jag hamnar på känns helt ok med en lagom blandning av slask och skills även om bristen på det sistnämnda hos vissa kommer att bli ett brutalt uppvaknande för mig. Jag kan redan nu avslöja att jag är alltså ute efter en dryg timme och det kan enkelt förklaras med tre händer där jag egentligen inte vet vad jag skulle ha gjort:

1) Jag limpar med 98o och Engström slår upp det med efterföljande syn från mig, floppen kommer JT5 med två spader och jag har 9 i spader. Han bettar ut på floppen och jag synar, turn kommer 6 i spader och han bettar ut igen. Jag läser inte honom som särskilt stark här och utöver mitt öppna stegdrag läser jag på något konstigt sätt in min eventuella fyrfärgsspader som möjliga outs också. Jag funderar en stund och tar till slut synen, rivern kommer en 4 i klöver och han checkar. Det luriga med Engström i de här lägena är att han kan sitta på en riktigt bra hand likväl som han kan vara helt tom, jag hinner i en nanosekund tänka att jag ska slänga ut ett bet på rivern men vågar inte på grund av Engströms labila spelstil så jag checkar också. Han visar upp AQo(utan spader) och vinner på A-hög, jag blir halvtiltad över att jag inte fullföljde min guts-känsla och bettade ut på rivern för då hade jag vunnit en fin pott.

2) Den här handen är fucking unbelievable, jag blir återigen tiltad bara jag skriver om den. Jag sitter på SB med JThjärter, det är limpat 4-5 pers när det kommer till mig och jag slår upp det till 800 med blinds 75/150. Av de som limpat är det bara en person som viker, floppen kommer J93 med två hjärter och jag jublar. Jag bettar direkt ut 2 800 i potten och alla viker utom Andreas Jo som tar en lite försiktig syn, turn kommer en underbar Ahjärter och jag vet att jag i alla fall inte är uppe mot ett sketet Axhjärter. Nu bettar jag ut 6 000 som jag återigen får en ganska snabb men försiktig syn på, rivern pissar mig rakt upp i anus då det kommer en 2hjärter och jag kan inget annat än checka. Här bettar han ut 6 700 med runt 10k bakom och jag är ju SÅ hundra på att han har Khjärter men kan inte mäkta med ett vik så jag tar syn. Visst har han Khjärter med Tspader som kicker...han har alltså följt med på hålstegedraget på flopp och sedan mäktat med att syna med sina ytterligare färgouts på turn. Han har ju drag hela vägen men jag tycker det är oerhört kallt spelat men å andra sidan vill jag ju att han ska dumjaga sina drag och "ge" bort sina marker så länge han inte får in sina fittdrag också. Nej, den här handen tog luften ur mig totalt och med runt 10k kvar kände jag mig redan ute men rövknullandet var inte över än...

3) Jag har runt 10k kvar och blindsen är 100/200 med 25 i ante, jag har AK och slår upp det till 800 och får syn av Viktor(en nykomling på klubben). Floppen kommer AJ6 och jag bettar ut knappt pott med syn från honom, turn är en helt ofarlig 2:a så jag bettar ut runt pott igen men får ett ställ från honom emot mig. What the fuck?!? Vad har karln? Jag tycker dock inte det är så mycket att fundera på då jag har endast 5k kvar bakom och vill antingen få en snabb uppdubbling för att vara med i matchen eller åka ut och kunna ägna mig åt roligare saker än att bli påpissad av amatörer och pokergudar. Jag slänger in min 5k-marker och säger "Vad har du? AJ? 22?" samtidigt som han svarar "Du kommer inte att bli glad..." för att sekunden efteråt slänga upp 62. 62?!?!? SEX FUCKING JÄVLA TVÅ? Hur F-N hittar man synen med den pre på en höjd hand? Hur FANx2 hittar man synen med den på ett floppbet med både A och J ute? Nej, där och då brast min tro på att någonsin kunna bemästra det här spelet...eller åtminstone få en chans att göra mig själv rättvisa.

Så nu sitter jag här, 14.00, då dagen knappt har börjat och alla mina aktiviteter redan är avklarade. Festen som skulle förgylla kvällen är inställd på grund av en social krets som inte finner mig tillräckligt intressant och dagen och eftermiddagen är körd för att jag blivit brutalt rövknullad i ännu en omgång av poker. Det är ju SÅ underbart...jag tror fan jag ska börja skära mig i armarna eller något, bara för att jävlas med mig själv än mer. Rista in "FISK" och "LOSER" med djupa snitt...suck...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Robert: Du skriver i alla fall en av de roligaste bloggarn jag vet!

Själv sitter jag på pokerpsyk mellan besöken på klubben.

Du ska få ett riktigt bra drinktips att stoppa innanför västen nästa gång det vanskas pokermisshandel. Blanda Red Bull och Valium! Du blir så skönt speedad!

//KE

Koivulainen sa...

KE: Tack för berömmet, det värmer alltid. :) Jag måste ju säga att dina besök på klubben är alldeles för få och alldeles för sällsynta, det var länge sedan man fick äran att lyssna på ditt svamlande och lördagens timme av underhållning som jag fick ta del av skvallrade om forntida minnen. Du får fan ta och pallra dig ner oftare, vi behöver någon som rör om i grytan ibland. :) Jag ska se till att blanda mig en dylik, blandningen förebådar dock mer om härdsmälta än om någon form av speedning...