söndag 20 september 2009

Outvecklad helg...

Den här helgen kom och gick som vanligt men med skillnaden att jag inte fick mycket gjort överhuvudtaget, både lördagen och söndagen har ägnats mest åt välbehövligt sovande då både den gångna veckan och en känsla av eventuell förkylning på gång i kroppen tagit ut sin rätt. Som idag söndag t.ex., jag hade planerat in ett besök hos föräldrarna samt hos en f.d. kollega men inget av det blev av, istället sov jag först till 12.00 för att sedan vara upp i några timmar innan jag sov tre till. Resterande delar av kvällen har ägnats åt filmtittande och allmänt slappande, jag anser mig vara hyfsat välförtjänt av detta även om det hade varit trevligare att orka med likte aktiviteter också. Jag hade ju t.ex. en inbjudan till utgång i Stockholm igår lördag men jag orkade inte, idag söndag fanns ju även poker att tillgå men orken finns inte. Vi får väl se om det tar sig kommande vecka igen, jag lär behöva all ork jag kan uppbringa framöver.

Idag fick jag en dryg och oväntad känslomässig flashback till tidigare händelser i mitt liv och då av det mer romantiska slaget, jag har inte berört just det här fallet på bra länge så smällen var desto mer omskakande när den väl kom. Varför finns det ingen radera-knapp för minnen? Det vore så mycket skönare ibland ifall man bara kunde spara de minnen man vill ha samtidigt som vi självklart inte vore de vi är utan alla våra minnen och erfarenheter, både de goda OCH de onda. Just i det här fallet existerar dock inte minnena med största sannolikhet hos motparten så varför ska jag minnas något som aldrig ändå var sant? Nej, livet förundrar och förbryllar men det är väl som det ska vara...man ska inte fatta något av det.

Filmer ja, tittade på två idag:

Titel: Year One
Genre: Komedi

Här har vi Jack Black och Michael Cera som två losers i stenålderstid där de inte hittar sin plats i den lokala stammen utan tvingas efter lite dråpligheter leta sig vidare mot andra äventyr på annat håll. Självklart blir de indragna i bibliska händelser så som brödrafighten mellan Abel och Kain där den överlevande brodern blir som en röd tråd genom hela berättelsen. Lite småputtrigt trevlig film som inte når några höjder men inte heller några dalar, det rullar på helt enkelt och jag som gillar Michael Ceras sköna lågmälda stil får mitt lystmäte. Jack Black kör sin vanliga härjiga variant men blir dock inte så påfrestande här som han annars lätt kan bli, det finns en slags balans mellan karaktärerna som håller hela filmen igenom. Inget märkvärdigt men gick att kolla på...

Betyg: R R R
---------------
Titel: Brüno
Genre: Komedi

Sascha Cohen Baron eller Sascha Baron Cohen eller vad han nu heter är tillbaka med en film om ytterligare en av hans karaktärer, efter dundersuccén med Borat finns väl förhoppningar om att nå samma framgångar med denna men jag faller inte för det hela. Det här är bara ett billigt cash-in-försök på Borat-receptet men som alltid med snabbt framarbetade uppföljare så håller inte grundstoryn, det blir bara en massa sämre upprepningar från Borat-filmen. Nej, dags för herrn ifråga att lägga ner sina karaktärer och sikta på någon annan form av underhållning eller karriär...

Betyg: R

Ingen bra filmskörd idag men kan ändå lägga två till filmer till handlingarna, alltid något. Nu återstår inte mycket av helgen utan sänghalmen kallar, lika tom på motpart som alltid. Jag skulle kunna roa er med lite matchmaking-stories men det börjar nästan bara bli pinsamt värdelöst så jag besparar er nog det hela. Dags att ge upp på den fronten tror jag bestämt...

Inga kommentarer: