söndag 13 september 2009

Pokerproblematik...

Lite inspirerad av Indis lilla MTT-gåta från häromdagen så måste jag ge er en hand att fundera som är rätt snarlik hans, på något flummigt plan åtminstone:

Din stack: 36k
Blinds: 500/1 000
Position: UTG+1
Din hand: QQ

Du höjer upp till 3k och spelaren efter dig återhöjer till 8,5k med en totalstack på 35k, det foldas fram till dig och det är din tur att agera. Vad gör du? Tilläggas kan att det är 16 spelare kvar av 39 startande, din stack är runt 1,5xaverage och du är helt klart med i matchen. Readen på den höjande spelaren är hyfsat tight generellt sett men under denna turnering har han gjort ett antal vågade spel där han hållt sig levande mer på tur än på skicklighet. Din image vid bordet är stabil och stark, de andra har sett dig vika upp starka händer vid showdown och sett folk vika händer mot dina kraftfulla bets.

1) Vad sätter ni honom på?
2) Vad gör ni?
3) Varför gör ni det?

Förlåt om jag glömt några enligt er väsentliga fakta, påtala detta och jag lägger till dessa till scenariot ovan. Jag tror mig dock ha fått med det mesta av intresse...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hur ofta har han trebettat tidigare i turren?
Vilka händer har han visat upp när han trebettat?
Har ni haft någon "historia" av att varit i många potter mot varandra?
Vilka händer har han sett dig höja upp med?

/Rille

Koivulainen sa...

Han har inte trebettat i någon större utsträckning tidigare utan antingen varit först ut att betta eller bara synat en tidigare bet. De händer han visat upp rent generellt är t.ex. all-in mot mig med A4ruter på en tvårutad flopp när jag hade KJruter och hade bettat ut. En annan all-in hade han med KT på SB(om jag inte missminner mig) där han synade BBs all-in, BB hade A8 men rivern gav T.

Ingen överdriven historia mot varandra, vare sig i den här turren eller annars för den delen heller. Jag läser absolut inte in något personligt i det hela vilket hade kunnat vara fallet med andra spelare... Han har sett mig höja upp med t.ex. KK, TT, AQ o.s.v., jag har d.v.s. inte visat upp några som helst bluffar eller semibluffar.

Motspelaren sa...

Jag tror att du är UTG och att jag återhöjer till 8.7k. Vi är också bara 5 runt bordet kan tilläggas.

Lite händer innan den handen...

------------------
Strax efter jag kommer till ditt bord gör jag en usel riverbluff när jag ställer knappen all-in precis innan pausen men blir synad av 77 på brädan JJJ55. Jag har knappt några marker kvar men gör en add-on och får 5k marker till.

------------------
Min enda 3-bett på ditt bord var en all-in från mellanposition mot en 4BB UTG-höjning med KK och fått syn av UTG's AJo och vunnit.

------------------
Du limpar från tidig position, jag limpar efter. Tror vi är 4 spelare som ser floppen QQT regnbåge. Rundcheck. Turn ruter 9 som ger 2 ruter på bordet och du satsar ut normalstort varefter jag ställer in motsvarande 3-4 ggr din satsning. Alla lägger och du steksynar med K7 ruter. Jag visar upp A4 ruter och vinner efter blank river. Min read var givetvis att du inte var stark och troligen på drag eftersom du satsar ofta hårt på drag även om det är många i handen.

------------------
2 limp (däribland du) fram till mig. Jag höjer till 5BB (sitter på innan cut-off tror jag) och limparna synar. Floppen kom 773 med 2 spader. Rundcheck. Turn hjärter 5, check, du satsar ut mellan halv och 2/3 pott, jag trycker all-in, första limparen blixtsynar. Du stekfoldar med din KJs som fick färgdraget på turn. Förstalimparen visar 55 och jag lyckas inte klonka någon av mina 4 outs med mina svarta raketer.

------------------
BB är på småtilt och säger högt att han ställer om du eller jag höjer in i honom. Du lägger men jag höjer 3BB till 2.4k, han tittar på sina kort och funderar ett tag men ställer sen för 11.6k totalt. Jag har kanske 20k totalt. Jag tror ju han gör detta med alla pocket, hyfsade ess plus lite fler händer och tar synen med KTs. BB har A8o och jag vinner handen med en tia på river.
Denna handen visar ju att jag tar syn även om det kostar mycket av min stack om jag tror att den är korrekt pottoddsmässigt.

------------------
Handen innan den du beskriver höjer du UTG + 1. 3 syn (bl.a av mig) och floppen kommer 842r. SB trycker all-in för drygt 3/4 pott och alla viker. SB visar upp 99. Du visar AK upp och kaninjagningen visar att turn kom en kung. Jag visar upp KQs och pustar ut.

Anonym sa...

1. Jag sätter honom som stark, dock med tanke på "din image" sett av honom så behöver han inte vara vrål-stark...
Hans range skulle jag sätta till:
AA, KK, AK, AQ, QQ, JJ, 1010, kanske 99 men inte mycket mer....

2. Jag synar nog!(skulle kunnat lagt mig också...har hänt förr i dessa situationer, skulle inte gå all in)

3. Då jag inte vill "coin-flippa" med hela min stack i detta läge...
kommer flopp J-hög, bettar jag ut...dock ett litet bett och får jag då en all in mot mig viker jag...
Floppar det A eller K ger jag upp direkt...
Floppar jag set MOSAR JAG! ;)

Ps. Jag fattar att din motståndare är Lordspace, dock har jag ingen aning om denna hand...skall bli intressant att höra vad som hände)Ds.

Fredrik

Blomsterfisken sa...

Om det är 5-handed kommer jag 4-betta allin. Särskilt om det är Lordspace som 3bettat. Han är tillräckligt bra för att 3betta med inte alltför starka händer 5handed.

Anonym sa...

Ganska självklar push om det är 5 handat tycker jag, hur de kan vara de med 16 spelare har jag ingen aning om dock :p ännu självklarare om de är tobbe som 3 bettat där :) /pommes

dawod sa...

haha... skiljde ju lite i originalstoryn och motståndarstoryn men så är det ju i poker, man har olika bilder av hur händer har spelats. Något som dock är högst kritisk information i den här handen är hur många spelare ni är vid bordet. Om det stämmer att ni är fem spelare vid bordet så är QQ nöten med 35BB. Jag pushar, försöker se svag ut och hoppas att han synar. Om han synar o viker upp KK eller AA så måste nån ha riggat leken. Be att få spela om handen i så fall. Synar han med AK kan du kalla honom fisk. Då brukar det kunna kännas bättre även om han träffar.

Är det fullring så finns vik mot riktigt tighta spelare just eftersom ni sitter så tidigt men om motståndaren verkligen har den image som påstås av honom själv så släpper jag inte då heller.

Koivulainen sa...

Tack för alla svar och även för lite kompletteringar från LordSpace a.k.a. Tobias Larsen som alltså var min motståndare i den här handen.

Jag gick på den linjen som förespråkas av de flesta kommentatorerna d.v.s. en push då jag kände att jag ville få in allt jag hade pre och om han viker så får jag mig en hyfsad pott ändå. Tobias säger "Ja, jag måste ju syna" och då tänker jag direkt KK men döm min förvåning när han viker upp AK. Flopp och turn blankar men rivern ger honom en "välförtjänt" K och min turre är mer eller mindre över. Jag har 700 kvar som jag lyckas trippla en gång innan jag torskar allt...