onsdag 9 september 2009

Schwein-flu...

Fan, jag tror jag är på väg att falla dit, är halvt kallsvettig med ett icke-definierbart tryck i huvudet som ömsom uttrycker sig i vad huvudvärk och ömsom som tryck i bihålorna. Ovanpå detta kan tilläggas en trötthet som inte verkar ge med sig samt vissa synrubbningar...låter väl trevligt? Vi får hoppas allt detta bara är tillfälligheter och att jag inte är på väg att springa in i en grisrosa-skimrande vägg och sluta min existens på denna kalla jord grymtandes som ett svin efter luft. Jag känner mig dock inte helt trygg själv...

Idag kom domarna i Stureby-målet rörande mordet på Therese Rojo Johansson, mördaren Tim fälldes för mord och hans dåvarande flickvän Tove fälldes för anstiftan till mord. Ingen påföljd meddelades dock eftersom de ska genomgå varsin rättspsykiatrisk undersökning först, det tar väl ett par veckor och därefter kommer alltså själva antalet år de ska sitta av. Nu är ju det här knappast avgjort då det säkerligen kommer att överklagas eftersom det här var på tingsrättsnivå men det är dock en hänvisning åt vilket håll det bär, jag är mest nöjd över att Tove också åker dit för jag tror inte det här hade hänt om inte hon hade manipulerat gossen så brutalt som hon gjorde. Självklart har ju han en egen vilja men kombinationen av hans svaga psyke och behov av bekräftelse gav tillsammans med hennes manipulativa sida och kontrollbehov en cocktail av kärlek till en början men det visade sig snabbt bli en förtärande molotov-variant. Hela grejen är bara tragisk rakt igenom och det är mångas liv som förstörts, jag blev ganska rörd av brevet från Thereses familj som de läste upp i tingsrätten. Det avslutades med en mening från hennes minnesblogg på nätet där en av hennes kompisar skrivit "Du är inte borta, du har bara gått lite i förväg...", på något sätt reagerade jag starkt på dessa ord och jag inser att det här fallet berört mig djupt. Jag får se om jag hinner få ihop någon form av sammanfattning av det hela i något senare blogginlägg för er som inte är så insatta i det hela, det är en fascinerande men skrämmande historia som mynnat ut i detta hemska brott.

Sverige spelade gladfotboll idag igen, för andra matchen i rad, och det känns verkligen som att de har något att göra i VM-sammanhang...eller inte. Det är banne mig skandal att ett svenskt landslag inte kan slakta ett lag som Malta utan tvingas förlita sig på ett självmål i 81:a minuten, det kanske dock är dags att vakna upp och inse att Sverige inte är bättre än så här. Jag börjar nästan tro att det bästa vore ifall Sverige missade VM för då skulle det definitivt bli förändring och det tror jag behövs, det är för fantasilöst agerande kring landslaget och ledningen känns ju inte direkt stabil. Det bådar banne mig inte gott för Danmarks-matchen, det kommer nog behövas en till dansk fyllbult för att bärga hem den matchen. Jag har stora bekymmer över hur jag ska kunna följa den matchen då jag är på tjänsteresa i utlandet vid det tillfället, det är dock kanske bara bra att slippa se eländet. Inte för att Finland är så mycket bättre, de fick bara 1-1 borta mot Liechtenstein och det när de ändå fortfarande hade en teoretisk chans i sin grupp. Nej, Norden är inte direkt konkurrenskraftiga just nu...

Jag måste bara få basunera ut att jag känner mig stark just nu, jag har mycket inspirerande människokontakter för tillfället känns det som. Relationer som inte börjat så bra som börjar bli riktigt bra, tidigare bra relationer som avbrutits men som verkar kunna återupptas samt nya relationer med en massa spännande folk. Det är upplyftande att ha människor som ger tillbaka och inte bara tar som det vanligtvis varit för mig, jag tror också att jag blivit bättre på att inte vara någon form av barmhärtig samarit utan börjat ryta ifrån och dra gränser. Jag har blivit för gammal för att ödsla energi på människor som inte är värda det eller som på något sätt inte respekterar mig, jag är ju dock uppfostrad i den snälla och kärleksfulla skolan så om jag fick välja skulle ju hela jorden bara vara en enda stor orgie i love, peace and understanding. Nu är det ju inte riktigt så men jag kan ju skapa mig illusionen av det i min egna lilla bubbla genom att välja vilka som ska få tillgång till den, jag har ju blivit bränd ett antal gånger för att jag låtit fel människor få tillträde. No more. Jag har en kompis som börjat fråga mig nästintill varje dag på sistone vad fan jag är hög på då jag har rejält urflippat beteende baserat på en massa positiv energi och jag svara ju självklart "Livet!".

Peace and love, people...

2 kommentarer:

Blomster sa...

Skulle det bli ändring om Sverige gick vidare? Det finns väl ingen ansvarig som tar ansvar för ngt i samhället. Dessutom har Lagerhoran sagt "vem skulle kunna göra detta bättre än oss"

Koivulainen sa...

Jadu, Lagerbäck är ju ett fenomen i sig, snacka om att vara som Bagdad-Bob och förneka fakta in i det sista. Någon form av självinsikt bör det ju finnas och det blir bara pinsamt om man ska försöka bortse från det uppenbara...