måndag 9 november 2009

Dagen då domen föll...

Både för mig och den 15-årige broden i Vollsjö-fallet men låt oss ta mig först... Jag började dagen med att först ringa till Saabs verkstad i Hallstahammar för att kolla vad det går på och fick snabbt reda på att vi pratar 7-8k för att reparera skadan så då är ju det ganska uppenbart att jag ska låta eländet gå på försäkringen. Nästa samtal blir därmed till Länsförsäkringar där tanten lite motvilligt tar emot mina uppgifter och konstaterar kallt att jag har 5k i självrisk, min snåle fan har ju valt bort den lägre på 3k för att få lägre månadskostnader. I och för sig är ju det halvt förståeligt då min premie i dagsläget är runt 12k om året, då känns det som att man vill komma undan så billigt som möjligt. Nåväl, jag får ett ärendenummer som far min lämnar till Saab i samband med dumpandet av bilen där... Jag ger mig dock inte utan tar även kontakt med Hallstahammars kommun för att kolla mina möjligheter till ersättning från deras håll, jag får en motsträvig gatunisse i andra änden av luren och han försöker in i det sista att argumentera för att det var en cykelväg jag åkte på. Jag kontrar kallt med att det i så fall är första gången det är farthinder på en cykelbana, han blir rätt tyst efter det och muttrar fram en adress dit jag ska skicka en skriftlig redogörelse för händelseförloppet. Jag tackar för mig och så är dagens praktiska göromål avklarade, det känns en aning bättre nu när jag vet omfattningen av allt men det är ändå surt. Min vinst från DM som kändes så skön har ju nu i sin helhet förbrukats på bilen och det under en vecka, livet är underbart.

Ikväll blir det för en gångs skull lugnt på pokerfronten då det istället blir lite X360-live med gamergänget då vi ska fortsätta vår coop-kampanj(nej, det är inte någon rea i en sketen livsmedelsbutik vi snackar om) i Borderlands. Det var riktigt kul i torsdags att slå ihop våra påsar(vilket dirty uttryck! Teabagging någon?) och beta av en bit av kampanjen, det känns som att det gäller att försöka beta av så mycket som möjligt innan dagen D infaller...och det är imorgon. D som i Call of Duty:Modern Warfare 2. Det dyker upp i min brevlåda imorgon och därmed är årets spelhändelse ett faktum, jag tror aldrig ett spel haft en liknande förväntan på sig och det är nog knappt någon i hela gamercommunityn som inte sett framemot detta. Förhandsprognoserna pekar på ett riktigt bra spel till skillnad från mellanlandningen med Call Of Duty:World At War som i bästa fall var en frustrerande strid mot en brutal svårighetsgrad samt ett regn av granater. I mina ögon är Call Of Duty:Modern Warfare det bästa FPS-spelet som någonsin gjorts eftersom det har allt i alla dess olika spelformer, nu bygger man vidare på det hela och jag blir förvånad ifall vi inte kommer att få se en brutal succé rakt av. Jag kommer i alla fall att försöka plöja ner så många timmar som möjligt i det hela under kommande veckor men det är ju rätt mycket annat som pockar på mitt intresse som ni vet.

Pokern skulle ju ligga i träda ett tag hade jag tänkt mig men jag börjar bli sugen på att äntra Club Aqva på onsdag igen, det börjar bli lite prestige i medaljligan nu även om jag egentligen vill ge mig in i dylika bataljer då jag är born loser. Jag är otroligt förvånad över att jag faktiskt redan har två guld, sannolikheten för att det skulle vara faktum en månad efter Club Aqvas öppnande är mikroskopisk. Vi får dock se hur pass mycket jobbet tillåter, det är inte alls säkert jag kommer loss. Till helgen stundar det lite kvinnligt umgänge i form av en date så det får vi se hur det fortlöper, det kommer nog att bli en chillish film-/musikkväll bara så det är inget mer avancerat än så...

Ja, Vollsjö-mordet. Ni som inte är bekanta med det hela så handlar det alltså om 19-åriga Lottie som hittades skjuten med två skott, ett i nacken och ett i pannan, på en gård i Vollsjö. Hon var naken så när som på några plagg uppdragna till halsen när hon hittades och direkt började man spekulera om vem som var gärningsmannen, snabbt riktades dock blickarna mot familjen i allmänhet och den 15-åriga lillebrodern David i synnerhet. Efter nästan tre månader kom domen i första instans idag, David döms för mordet och jag tror att vi har en halv rättsskandal på halsen. Efter att ha läst igenom en dryg tredjedel av det över 1 000-sidiga förundersökningsprotokollet kan jag bara konstatera att vi har att göra med en väldigt dysfunktionell familj, jag har svårt att tro att den allvarligt ADHD-drabbade lillebrodern har gjort detta eller om han gjort det så har han inte gjort det själv. Det är skrämmande läsning att gå igenom, förhören pekar på en biologisk mamma som inte gör annat än tittar på TV om dagarna och en styvpappa som jobbar dagarna i ända samtidigt som han ibland vevar på ungarna. I bakgrunden finns en biologisk pappa som inte har någon kontakt med barnen och som även han är en före detta missbrukare, så som modern också är. Jag måste dock plöja igenom resten av FUP:en innan jag kan fullt uttala mig om alla aspekter, jag känner dock att det finns något obehagligt i hela storyn som gör att det är svårt att släppa det. Usch.

Ett annat fall är också på gång i rättegångsväg och det är det tredje ungdomsmordet i somras, det som inträffade i Borås där en 16-årig tjej blev misshandlad, våldtagen och därefter lämnad med ansiktet i en bäck för att dö. Tydligen hade killen ifråga suttit och väntat på bussen tillsammans med henne när hon beslutar sig för att gå och kissa, han följer efter och får några okvädesord från henne. Detta triggar igång killen som ger henne en rejäl smäll och innan hon hinner reagera fullföljer han med sparkar mot hennes huvud. Sparkarna motiverar han med "Jag ville inte att hon skulle minnas så jag började sparka henne i huvudet så hon skulle få en minneslucka", vilket jävla geni. Efter att ha sparkat henne blir han rädd för att hon är död så han börjar slita av henne kläderna för att bränna dom, när han väl fått av dom orkar han inte bränna dom utan blir kåt på henne istället och våldtar henne. Efter att han gjort det inser han att loppet nog är kört så han dumpar henne med ansiktet nedåt i en bäck och täcker över henne med grenar. Nu hävdar han att det aldrig var meningen att hon skulle dö...kommer den här killen undan med mord vill jag banne mig ta lagen i egna händer. Jag blir mörkrädd när jag hör liknande, hur sjuka människor finns det därute? Jag väntar på att FUP:en ska komma ut gällande det här fallet också så att man kan få lite mer detaljer kring allt.

Jag vet, det kan kännas som en lite morbid sysselsättning att läsa igenom FUP:ar men jag blir så fascinerad av fall som dessa. Jag vill veta hur en människa kan gå så långt som att mörda i en sådan ung ålder, vad är det som får dessa barn(för det är vad de är) att gå över gränsen och ta någon annans liv. Det är en psykologisk gåta i många fall och jag vill bara försöka förstå för allting är så långt ifrån mig som det går att komma. Nog om detta för den här gången dock...

Nej, nu är det nog dags att börja stretcha fingrarna för en omgång X360...

Inga kommentarer: