onsdag 4 november 2009

Myten späs på...

Jag är precis hemkommen från Club Aqva och ännu en trevlig pokerafton, det var en enkel rebuy-turre med 23 deltagare(tror jag det var). Jag ska inte dra alla detaljer hela vägen fram utan bara konstatera att det började bra men sedan fick jag kämpa mig kvar med näbbar och klor, mot slutet var det extremt då jag var så short att jag var tvungen att ställa så fort jag fick chansen. Till slut hittar jag dock AA som Majscht så snällt dubblar upp åt mig med KQo, i det läget är chipsen mer eller mindre helt jämnt fördelade mellan oss fyra som är kvar(Statoil-David, DM-Jörgen, Majscht och jag). Totala markerantalet är 214k och jag har runt 48k när handen med stort H börjar, jag har 63klöver på SB och Majscht samt Roger lägger sig. Jag synar upp till BB bara för att se David höja med 6k, blindsen är 1,5/3, och jag känner mig lite äventyrlig efter att precis ha dubblat så jag tar synen. Floppen kommer AJ2 med två klöver och jag checkar, David bettar ut 10k och jag får lite att fundera på.

Min instinktiva tanke är att pusha men samtidigt är jag ganska säker på att han har ett A så jag förmodar att jag får syn om jag ställer, synar jag bara så har jag fortfande en möjlighet att slinka på turn ifall det blir riktigt ugly. Med det resonemanget hittar jag alltså synen på floppen och turn kommer en 5:a(ej klöver), det innebär att jag nu har även hålstegsdraget jämte mitt färgdrag och mina outs ökas på med tre kort. Jag checkar dock till David som bettar ut 15k vilket innebär att jag ställs inför ett rejält beslut men det är här jag förvandlar mig till en väldigt okonventionell och annorlunda spelare då jag bara tar synen lämnandes runt 13k bakom. Rivern är dock blank till min stora besvikelse(jag tror det var en Q) och jag checkar igen med efterföljande check från David, han sätter mig på monster men har själv ändå två par med A5. Jag får lite skamset bara deklarera att jag har 6-hög och de andra vid bordet fattar nog ingenting, knappt så att jag gör det själv men jag hittade det annorlunda spelet någonstans i min arsenal. I nästa hand plockar jag upp AT på knappen och efter raise från Roger ställer jag, de andra viker och Roger tar syn med...52klöver. Grattis säger jag redan innan handen till honom, helt säker på att han kommer att dra ut. Floppen blankar men på turn faller ju en given 5:a och rivern blankar så det är bara att tacka för sig, gg wp ty!

Dock känns det som att två fall av rivalitet har börjat ta sin form:

1) Roger då självklart som börjar bli lite smått obehaglig i sitt eliminerande av mig, han bluffade mig även x antal gånger under turren då jag faktiskt ledde över honom och starkt övervägde att syna ner honom på rivern. Nej, det bådar inte gott inför framtiden men min tröst är att fler också fick smaka på hans skills då han två gånger drog ut hyfsat brutalt. En gång med TT mot JJ där han träffar T på rivern i en pott för hans existens och även på finalbordet där han återdrar ut AK med 44 efter att AK träffat K på floppen, på rivern kommer ju självklart en 4:a.

2) Majscht som på allvar tagit upp jakten på mig medaljligan, det var det enda han tjatade om under hela turren och jag vet ju i nuläget inte om han tangerat min notering med 2 guld eftersom han fortfarande var kvar när jag åkte. En skön snubbe som jag gärna tar upp kampen med men jag tror dock inte den blir så långlivad för han kommer nog att dra ifrån vad tiden lider...och det är ju inte så att jag har ett ointagligt försprång gentemot alla andra heller. Vi får väl låtsas att det handlar om typ Liverpool vs. Man Utd gällande ligaguld eller något.

Pokern går bra nu och om jag bara hade kunnat hålla fingrarna i styr i potten med 63klöver så hade jag kanske kunnat utmana på allvar, lite fel tillfälle bara att get creative. Nåja, sånt som händer, jag missade precis pallplatsen men är ändå nöjd med min placering med tanke på andra halvan av turren då mina kort dog helt. Bara att ta nya tag...

2 kommentarer:

Lars K sa...

Tja, tänkte på ditt synspel där.....har själv gjort det med både framgång och motgång. Men jag tycker det är helt okej spel eftersom man fortfarande kan vara kvar i turren om man missar. Så man har en chans till...typ. Men det kan ju bli svåra lägen också då man kan bli ställd all in efter turn och vid vik så har man ju inte spelat ut oddsen helt ut. Kul att det fortfarande flyter på bra för Aquariets största fisk ;). Ska försöka komma ner och ta lite revansch. C U

Koivulainen sa...

Ja, jag har funderat på det lite och håller nog med, har jag väl försatt mig i den situationen på turn är syn det enda rätta. Jag kan ju inte pusha och jag kan inte vika, otur bara att jag inte träffar något av mina outs. :) Det är bara att leta dig ner så jag får dra ut dig igen... ;) Ha det!