tisdag 21 april 2009

Förbannade fiskar...

Mitt liv är ju som en enda lång räcka av förnedringar, den ena mindre eller större än den andra och den lilla framgångsanda jag tillfälligtvis lyckas uppbringa pissas ner utan pardon så fort jag vågar sträcka på halsen. Det är ju helt sanslöst hur allting hela tiden ska gå emot mig och även om jag antagligen inte ska gnälla sett ur ett makroperspektiv orkar jag fan inte knipa igen heller, GE MIG ETT BREAK! ONE TIME!

Lördagen ägnades åt kroppslig och själslig vila med en hel del sova kombinerat med lite bokläsning och TV-seriegluttande innan kvällen ankom med dagens begivenhet, Långlördag på SS. Jag reggar mig glad i hågen och känner att jag är beredd för sofistikerat deep stack-spel coh det visar sig för en gångs bli en ganska angenäm afton. Jag lyckas till slut faktiskt knipa en 15:e plats av runt 300 spelare men det satt hårt inne bitvis när jag bland annat får utnyttja mina skills till max när jag vid ett tillfälle t.ex. drar ut AA med JJ. Utöver det tycker jag dock mitt spel var stabilt och jag undvek verkligen de för mig så vanliga dubiösa situationerna när jag går med i potterna med händer som egentligen inte håller måttet överhuvudtaget. Jag följer dock några maniacs framfart vid borden och som så många gånger får jag en ruggig föraning om att en viss spelare kommer att bli min undergång, precis som i SCOOP-eventet när jag direkt kände att supernova-killen till vänster om mig skulle bli mitt problembarn. Nåväl, här heter han -famous- och spelar som en total idiot, han ställer med 80k i en pott på 3k typ och dylika spel avlöser varandra. Jag har svårt att ta sådana spelare på allvar för oavsett hur bra hand de har när de gör så så maximerar de knappast värdet i handen för egen del i det långa loppet. Om du nu sitter med AA vill du ju få mig typ en eller två spelare och inte skrämma bort alla med ett sinnessjukt bet som du bara får syn av AA och KK på sin höjd. Nåväl, jag hamnar i den ack så vanliga berg-och-dalbanan som uppkommer mot slutet av dessa brant strukturerade turneringar då alla helt plötsligt sitter med max 20BB och lotto-effekten blir total. Ena stunden sitter jag med 25BB och känner mig hyfsat trygg för att efter en förlorad hand vara nere på 10BB igen med paniken långt ner i halsen, det är ingen bra miljö för nervöst folk men jag brukar härda ut ganska bra ändå då mitt shortstackspel är av hyfsad klass. Jag håller mig flytaden tills blindsen är 2k/4k med en ante på 200 eller något dylikt, jag har runt 34k i stacken och ställer från rätt tidig position med A4o. Det blir fold fram till BB som då är denna -famous- och han tvekar inte länge innan han tar synen, han har runt 220k i stacken och anser alltså att det är värt en syn med...T8o. Vad tänker han med? Han VET ju att han ligger under oavsett vad och han är alltså beredd att ta synen för 1/7 av sin stack, det är ju världsklass och jag ska ju egentligen tacka och ta emot men alla som känner mig vet ju hur det slutar. Han träffar självklart en sketen tia och jag är ute på 15:e plats, jag skriver ett moget "Jävla fitta" innan bordet stängs ner och det får bli min slutreplik i den turneringen.

Söndagen ägnas åt fortsatt softande och efter lördagens framgångar i LL tar jag ett skott på SR också men det blir inte lika kul, jag dubblar dock tidigt när jag gör en ytterst syn. Blindsen är 15/30 och en snubbe har höjt till 120 med tre efterföljande syner, jag har AKo och squeezar upp det till 600 varpå ursprungshöjaren ställer och alla andra viker. Självklart sätter jag honom på AA och KK(kanske QQ) och borde blixtvika men efter att en fisk som tidigare dragit ut mig vräker ur sig "Syna!" får jag djävulshorn, jag tänker att det får bära eller brista och tar synen. Visst har han KK och visst får jag ett välförtjänt A på floppen, så var den uppdubblingen biff då. Tyvärr tappar jag det mesta i ett antal otursamma spel där jag bland annat turnar ett set med QQ men där brädan fyrfärgas på river, det är ju inte mer än typiskt. Sista handen blir en halvsjuk historia där jag tröttnat på att spela och hittar synen på en allin på brädan 323 med 56 i klöver på hand, motståndaren har QQ och så var den sagan alles. Jag vet inte, jag orkade bara liksom inte kämpa och lira längre och tog ännu ett avlägset skott. Nåväl, det kunde ju ha funkat...eller inte...

Så till dagens poker, jag hade repat mod efter förra torsdagens totala katastrofala utveckling i Super Torsdags-turren och letade mig ner till klubben igen trots att jag visste att spydigheterna skulle hagla som spön i backen. Gliringarna börjar direkt och den ena efter den andra tar tillfället i akt för att gnida salt i såren, jag försöker lite desperat hänga på och skoja om det även om jag känner mig halvt kräkfärdig. Innan turren startar sitter jag med EMD-gossarna och chitchattar lite men får onda aningar när de börjar snacka prob-bets sinsemellan och mitt namn nämns, de är ju självklart ute för att jävlas som vanligt. Jag får Harju och Henke vid mitt bord och så fort jag är inne i en pott tjoas och tjimmas det till Pommes som sitter vid ett annat bord. Det känns lite mobbingvarning på det och obehaget växer, jag vet att det här kommer att sluta illa och det på min bekostnad. En kvart in i första perioden plockar jag upp KTQ7ds och pottar upp det efter att Guzen raisat upp det, sjukt nog pottar Harju direkt efter mig och totala preflopbetet blir runt 1500 som jag tar syn på. Det bör väl tilläggas att startstackarna är på 10k... Nåväl, floppen kommer 775 med två spader, jag har QT i spader och noterar inte först att jag faktiskt träffet trissen också. Jag checkar lite kallt till Harju och han faller i fällan när han slänger ut en 1k-bet i potten, jag blixtpottar tillbaka och mitt bet landar på drygt 5k. Nu börjar han gå in i thinktanken och muttra, jag vet att jag leder och att han antagligen sitter på typ AA men förhoppningsvis inte färgdraget. Efter många om och men väljer han att trycka allin som jag tar syn på och döm min förvåning när han viker upp AA9K(har för mig att det var det) utan spaderdrag. Halvt chockad över hans riktigt dåliga spel inser jag att jag har 87,5% i vinstchans mot honom men det kommer ju självklart inte att räcka, han drar in en runner-runner-klöver för att fylla hans klöverfärg. SÅ SJUKT DÅLIGT SPELAT att jag inte vet var jag ska vägen, jag vägrar moget nog ens att ta honom i hand och drar från klubben. Nu är måttet rågat säger jag bara...och för att spä på tiltkänslan visade ju Guzen som dealer riverkortet bara för Henke till en början och hans grimaserande ansikte är fastbränt på min näthinna. Jag visste ju direkt att det var kört och känslan över att bli påpissad på det sättet är inte angenäm, jag vet ju att jag gjorde något snarlikt mot Jörgen i en turnering när Levin gav mig riverkortet för att vända upp det men jag kollade på det först själv innan jag slängde upp det. Oförlåtligt. Alla ska se korten på brädan samtidigt...

Seriöst, jag pallat inte mer, jag pallar inte detta konstanta oflyt i avgörande lägen där alla andra kan spela hur jävla dåligt som helst men ändå maxa medan jag blir brutalt bestraffad så fort jag gör minsta lilla misstag. Olusten späs ju på av att det känns som att det är rätt många som njuter av att det går dåligt för mig och helst på de mest förnedrande sätten, visst kan jag ta lite kamratligt jävlande men nu börjar det nästan kännas som att det är för mycket. Jag funderar allvarligt på att ta ett break från allting, kanske strunta i att köra live för att slippa all den energitömmande utsattheten. Jag vet varken ut eller inte, jag vet bara att det inte känns vare sig bra eller kul...

Något annat som inte var särskilt kul var tandläkarbesöket idag, jag fick tiden framflyttad(bakåtflyttad?) från nästkommande vecka eftersom de hade fått ett återbud. På schemat stod en lagning och en utdragning så jag var ju lagom kaxig i hågen när jag pallrade mig dit i förmiddags, mina förhoppningar var ju att jag i alla fall skulle få min favoritsköterska Therese som handhållare men det var en annan förmåga som intog hennes plats vid min sida. Attans! Det hela började rätt sansat med en massa bedövningar till höger och vänster, till slut kändes halva ansiktet bortdomnat och varje försök till kommunikation slutade i en massa slödder bara kändes det som. Läpparna börjar pirra lite, som om jag fått en snabb släng av herpes eller något och tandläkaren kunde peta i tandköttet utan att jag överhuvudtaget kände att han var där. Nåväl, efter tandstensborttagning och lagning av en tand var det då dags för utdragningen, jag har ju bävat för hela grejen länge men någon sorts rofylld apati infann sig och jag lät mig våldföras på utan motstånd. Som tur är går det dock fort och fem minuter och ett antal krasanden och knakanden senare ser jag något blodigt och vitt lyftas ur min mun. Lite chockad över kvickheten i processen och ett "Vadå? Var det inte mer än så?" ekandes i huvudet inser jag att som vanligt byggt upp en enorm worst-case-scenario i skallen, det var inte ens hälften så illa som jag trodde. Nu har jag gått runt med ett hål efter tanden halva dagen och känt en vag smak av blod, känner mig lite brutal och fighter-aktig med blodsmaken även om resten av fysiken motsäger alla sådana tankar.

På tal om fysiken så fortsätter GI-kuren utan pardon, är nu inne på sjunde dagen och det var väl då Gud vilade men det gör inte jag. Jag kör på med alla GI-konstens regler och skördar hyfsad framgång, tills igår hade jag väl gått ner dryga 3 kg på sex dagar. Jag ska presentera en fin kurva snart så att ni som inte förstår siffror får det visualiserat för er, jag måste bara tillföra promenader till ekvationen så tar det nog än mer fart.

En film har jag hunnit se(ja, jag laddar lite smått fortfarande trots IPRED):

Titel: Monsters vs. Aliens
Genre: Animerat

En standardmässigt utförd animerad film om en kvinna som träffas av en meteorit och därmed får en massa superkrafter som hon tvingas använda för att rädda San Fransisco från utomjordingar. I samband med detta träffar hon ett antal nya monsterpolare som hon börjar hänga med och det dröjer inte länge innan de kallas in för att assistera på nytt mot nya anfall. Animationenrna är snygga och det händer mycket på skärmen samtidigt allt som oftast och jag kan tänka mig att den här är klockren att beskåda i bluray på plasman, nu förtas ju känslan lite av den inte alltför perfekta bilden på denna cam/rip-version. Det finns egentligen inget särskilt att säga om filmen som sådan, gillar man animerade filmer så kommer man nog att tycka att den här är helt ok men den är ju vare sig hysteriskt rolig eller nybildande på något sätt.

Betyg: R R R
---------------

Så har jag läst klart "Shantaram" också och den boken var verkligen speciell, den innehöll allt från stenhård action till djuplodande filosofiska diskussioner där många klokheter yttras. Det blir dock nästan för mycket till slut när det känns till slut som att man har med någon övermänniska att göra, det känns som att hans liv är som taget ur en actionrulle eller något. Jag gjorde också misstaget att söka lite efter honom på nätet innan jag läst klart boken och i samband med detta råkade jag få se en bild av honom som kapitalt förstörde för mig, den fantasibilden jag hade av honom var långt ifrån verkligheten. Min rekommendation därför är att ni läser boken först och sedan börjar rota runt på extra info om honom, på så sätt slipper ni bli konfunderade som jag. Totalt sett dock en väldigt intressant bok med många ord att bära med sig i livet, en riktig tankekrävande och frågeställande bok.

Jaha, det kanske räcker för idag med detta mastodontinlägg, jag ska nog bara försöka glömma allt som har med poker att göra resten av kvällen och ägna mig åt slöande. Ha det bra alla...utom EMD-asen...

7 kommentarer:

svensk sa...

Surt sa räven..

"varje försök till kommunikation slutade i en massa slödder"

Som en vanligt kväll på BMB då?

svensk sa...

Varflr kör du inte PLO på SS ett tag? Du har ju en härligt tiltande spelstil

EMD sa...

Tja Koivu, Skulle bara vilja gå igenom handen som dräpte dig igår från min synvinkel och med lite mer korrekta procent.

Guzze pottar från knapp till 175, du pottar om från SB och Jag pottar från BB. min bet landar på 1550 tror jag, orkar inte räkna ut exakt nu.. men ungefär..
Guz lägger sig och du synar upp.

Min hand är AAK9 single suited.

Floppen kommer 775 med två spader och du väljer att checka till mig och jag betar ut 1k varpå du mer eller mindre instapottar. Här vet jag ju att jag har mer eller mindre en coinflip och min think-tankande beror mestadels på att jag är lite rädd för att du ska ha floppat fyrtal varpå jag bara har c:a 38% på två gator.

Kommer tillslut fram till att du förmodligen har KQT7ds för triss och färgdrag och att vi flippar (hade inte helt rätt där, efter en diskussion med pommes kom vi fram till att jag faktist tom är knapp favorit) Så jag kastar in stacken och precis som väntat sitter backdoorfärgen ganska omgående.

Men inte mobbas vi, du är favoriten hos EMD ju! Sluta larva dig och kom ner och återdra snarast!

tjong i medaljongen!

Anonym sa...

"Innan turren startar sitter jag med EMD-gossarna och chitchattar lite men får onda aningar när de börjar snacka prob-bets sinsemellan och mitt namn nämns, de är ju självklart ute för att jävlas som vanligt. Jag får Harju och Henke vid mitt bord och så fort jag är inne i en pott tjoas och tjimmas det till Pommes som sitter vid ett annat bord. Det känns lite mobbingvarning på det och obehaget växer, jag vet att det här kommer att sluta illa och det på min bekostnad."


Hmmm Robert.. Nu tycker jag faktiskt du är ute och cyklar...
Har man satt en boll i rullning får man lixom vara med när den rullar....
Jag menar att eran "stämmning" ni har du och bröderna EMD är det faktiskt du som har startat...
Som jag kommer ihåg det började det med "Lill-Grisen" sen fick Henke och Harju hänga på och då skapade du namnet EMD...
Jag är helt säker på att dom tror att du är med på häckleriet du har startat..dvs dom skämtar vidare i samma takt..och att dom helt enkelt bara GILLAR dig och tycker att "grabb-stämmningen" ni har är rolig...
Säger du till dom att du tycker det räcker så är jag 100% SÄKER på att dom respekterar din vilja
(dom kan alltid börja HÄCKLA mig)
För mig funkar sånna här häcklerier.. GER MAN får MAN TA!!!
Så mitt råd till dig är att helt enkelt sluta GE samt att säga till dom att NU RÄCKER det nu vill jag kliva av...(då råder jag dig att inte skriva saker i Gb som du gör om EMD bröderna dvs)
/Fredrik Nordborg

Mharju sa...

word /Mharju

Inget ont menat utan vi gillar ju dig din fisk!(:

Anonym sa...

Jo absolut, allt vi gör och säger är med glimten i ögat, hoppades att du var med på detta lika mycket som vi..
Vi framstår mer eller mindre som idioter här i bloggen, vi har bara sett det hela som nordborg skrev: "och att dom helt enkelt bara GILLAR dig och tycker att "grabb-stämmningen" ni har är rolig..."

Vill du att vi ska sluta med det här skojjandet så är det bara att säga stopp. Ända sedan tiden jag var lillgrisen och vi blev till dom 3 grisarna har vi sett det som att du var med på detta och gillat det.


Ha de /pommes (D)

Koivulainen sa...

Svensk: Ja, ungefär, alkoholen har samma pirrande effekt på tandköttet. Jag får väl försöka satsa på något dylikt, ska väl någon gång göra slag i min go-pro-in-PLO-satsning...

EMD: Ironi är överskattat, aight? Jag skulle gärna vilja se den där oddskalkylatorn du använder dig av, du måste ha gjort den själv va?

FN, fisk-Harju, Pommes: Se mitt inlägg "EMD:The truth..."