måndag 27 april 2009

Life on the cold side...

Vi börjar veckan med ett litet diagram och jag kan direkt avslöja att det inte är min bankrulles utveckling även om jag önskade det innerligt trots kurvans riktning, om den vertikala axeln alltså vore tusentals dollar. Nej, det är något så spännande som min viktutveckling sedan 14 april:



Helt ok eller hur? På 12 dagar har jag alltså gått ner nästan 5 kilo på min lilla GI-diet och det är ju nästan för bra för att vara sant, jag måste ju återigen tillstå att det inte varit grundtanken från början utan syftet har varit att komma igång med lite vettig matlagning. Jag har ju gått in i det med totalt öppet sinnelag och äter saker som blomkålspuré, crabfish och shiitakesvampar utan att blinka. Det är ju ändå sådant som jag knappast skulle komma på att laga på egen hand om jag inte var "tvungen", måste dock erkänna att det hittills i princip inte varit något som jag inte tyckt har varit gott så själva urvalet går det inte att klaga. Idag köpte jag dessutom en fin fläskfilé på drygt 600 gram som det ska bli SÅ jävla gott att hugga in på, jag saknar det rejäla köttet som jag ändå varit utan då jag mest tuggat i mig kyckling och tonfisk. Jag snart halvvägs i själva kuren och det känns oförskämt bra än så länge, jag är inte trött och känner ingen hungerkänsla mellan varven så jag kan inte klaga på något. Bara jag nu möjligen kan bli kvitt förkylningen en gång för alla så jag kan börja leta mig ut på lite promenader också så är den här delen av mitt liv fulländad...

Pokern har inte legat still under helgen utan jag har slaskat lös på Stars för glatta livet och inser ju att det stället är minst lika fullt av fiskar som alla andra, tyvärr drar de här fiskarna ut mig oftare än vad jag lyckas hålla mina nötter mot dom. Jag vet inte hur många brutala riverkills jag råkat ut för och det spelar ingen roll om vi pratar turrar eller PLO-cg, de spelar helt vansinnigt där och skulle händerna bara få hålla skulle det vara finalbord varje gång. Nåja, kanske inte vare gång men bra jävla bra skulle det gå... Jag måste också erkänna att jag börjar tycka att klienten är så jävla kass som jag tyckt förut, den är fortfarande old school och lobbyn känns mer än lovligt plottrig. Vad jag kan sakna är lite snabbknappar för satsningsstorlekar, typ 1/2 pott - pott och så vidare, det går säkert att få fram sådana som någon besserwisser säkerligen kommer att informera mig om men jag har i alla fall inte lyckats hitta några inställningar för detta. Vad jag dock hittat är den mest deepstackade och flackt strukturerade turren på nätet hittills, 18.00 svensk tid kör de en $11-turre där startstacken är 5 000 och blindsnivåerna 30(!) minuter. De två gånger som jag kört har jag faktiskt blivit tiltad av att det varit så flack struktur, jag har bara fått nippran och tryckt in med första bästa hand bara för att slippa spela längre. Turneringen kan dock rekommenderas ifall man har mer tid och ork än vad jag har att sitta och köra den, $7000 är ändå garanterat i prispott varje gång. Jag kommer direkt att tänka på den sämsta turren man kan köra på nätet, SSs 500-kronorsturre...snacka om att få skit för sina pengar. 1 500 marker och typ 10-minutersperioder, då finns det bra mycket fler och roligare sätt att bränna en femhunka.

Helgen har ägnats åt kroppslig och själslig återhämtning från förkylningen och vad passar bättre då än att glo på en massa rullar:

Titel: Eden Lake
Genre: Thriller

Ett nykärt par tar sitt pick och pack och drar till en sjö mitt ute i bushen, det är tydligen en hemlig favoritplats för killen men där platsen lever farligt då det verkar börja byggas en massa där. Nåväl, de campar vid stranden och njuter av varandra i lugn och ro tills de får sällskap av ett gäng ungdomar. De härjar och röjer tills snubben får nog och går för att tillrättavisa dom, detta borde han dock inte ha gjort då han morgonen efter märker hur hans bil riggats för punktering. Nu börjar saker och ting eskalera och hela tillvaron för paret hamnar i en ond spiral som bara snurrar fortare och fortare, det som började som en oskyldig semester blir till en mardröm. En helt ok film som väcker obehaget hos mig då jag hatar barn/ungdomar som visar på en djävulsk ondska, det är så att man själv vill kliva in i filmen och mosa sönder de små jävlarna. Det är en av de få saker som fortfarande skrämmer mig men det är inte så att jag sitter och är rädd direkt men obehaget finns där och det tilltar för varje tilltag som åskådliggörs i filmen. Mot slutet blir det dock lite för mycket som det ofta tenderar att bli i filmer som dessa, dock funkar den helt klart ifall ni vill skrämma upp flick- eller pojkvännen en mörk lördagkväll.

Betyg: R R R
--------------
Titel: Outlander
Genre: Action

Det här är en film som man antingen tycker är helt kass eller så hittar man charmen där någonstans i all B-aktighet, jag tillhör nog den senare kategorin. Det handlar om en rymdsnubbe som kraschlandar på en vikingaplanet där han snabbt blir tillfångatagen av...vikingar. Oväntat va? Dock hinner de knappt börja på att förhöra honom om var han kommer ifrån innan tillvaron slits i bitar av något ohyggligt monster som slaktar män på löpande band. Det visar sig att rymdsnubben fått med sig en form av drake på sitt rymdskepp som nu ser den nya planeten som sin jaktmark, en kamp på liv och död börjar mellan människorna och den ohyggliga besten. Ni märker hur jag drar på med baksidan-av-filmfodral-klyschor? :) Seriöst så är filmen helt ok, småskön stämning i den och som en fin köttgryta puttrar den bara där mättande dig på underhållningsångor.

Betyg: R R R
----------------
Titel: The Wrestler
Genre: Drama

Nu börjar vi dock snacka kvalitetsfilm, en Mickey Rourke i högform spelar en avdankad och nerdekad wrestlingsnubbe som harvar på wrestlingens bakgårdar för att tjäna sitt uppehälle. Blanda in lite kärlek i form av en strippa och lite familjemisär i form av en förskjuten dotter så har ni huvudingredienserna i detta drama som verkligen tuggar sig in i en som åskådare. Tempot är aldrig högt och allting sker i naturlig fart känns det som, man får vid flertal tillfällen bara följa honom i hans tysta vardagssysslor och det är väl där storheten ligger. Det målas fram en bild av en ensam och miserabel man som gör några sista försök för att försöka hitta en mening i sitt liv och få ihop något som kan faktiskt kallas ett liv. Jag kände mig rejält tagen efter filmen och den lämnar ett tungt och sorgset avtryck, helt i klass med "Farväl Las Vegas".

Betyg: R R R R 1/2
-----------------

Det var filmskörden det, jag har dock hunnit med att titta på en del TV-serier också och måste säga att Lost verkligen hittat tillbaka till den gamla goda formen de senaste tre-fyra avsnitten. Nu börjar saker och ting verkligen knytas ihop och även om det är mycket att hålla reda på i och med tidsförskjutningarna kombinerat med bakåt- och framåtblickar så håller helheten sakta men säkert på att fogas samman. Jag tror banne mig att när serien är slutsänd så kommer den att vara ett historiskt och klassiskt mästerverk, det har nog aldrig visats en serie som på ett relativt lättsamt sätt kräver så mycket av sina tittare. Jag såg någon kommentar om att de här avsnitten som går nu måste vara helt värdelösa för de som inte har sett hela serien från början, det refereras till händelser, personer och saker från alla tidigare säsonger. För oss Lost-hängivna blir det en högtid då vi hela tiden får fler pusselbitar att använda oss av för att försöka få ihop helhetsbilden och banne mig om vi inte är på väg att få någon slags grepp om det hela. Mästerligt.

En sista grej som slog mig idag ännu en gång i mitt pendlade, varför är det alltid så att varje gång man ska till att köra förbi någon och kommer till ett lämpligt ställe så kommer det mötande trafik? Jag kan liksom ligga och trycka bakom en bil i evigheter tills jag vet att vi kommer till en fin raksträcka men tror ni inte att det alltid är mötande trafik på g just där när vi inte mött en bil på år och dagar. Det är ett stort mysterium för mig, någon som har en teori?

Nu måste jag gå och koka lite ägg för att ha som mellanmål imorgon, lovely...

4 kommentarer:

Mattias H sa...

Hej kompis! Återhämtat dig än så du kommer ner på Crazy ikväll?

Tänkte tipsa om att deeeeeeepstacken på stars finns som $22 och $109 också, vet dock inte vilka tider. Dennis vann $22an en gång iaf efter typ 11 timmar, Henke åkte ut driekt efter bubblan vilket var 5h tidigare :D

Ha de gott

Koivulainen sa...

Tja ärkefisken. :) Jodå, jag har väl nästan förträngt det hela även om det fortfarande gnager en aning någonstans i det undermedvetna, dröjer ett bra tag innan jag glömmer ditt fiskspel. :P Nog för att du är guldbrallan men någon måtta får det vara... Ikväll kunde jag inte dyka upp då jag prioriterade lite innebandy före men tankarna cirkulerar kring en närvaro på fredag.

Vad gäller deepstackarna så är det väl än mer garre på de dyrare eller? Ja, jag tyckte först att det var ett bra och prisvärt upplägg då man får mycket spel för pengarna men det är nästan för bra. Jaha, så Pommes har plockat hem en? Det har man fan inte hört något om...men strongt jobbat ändå. :)

Mharju sa...

Ja, tur att du inte kom, nu kunde jag vinna ostört ;)

garren är såklart högre i de dyrare, har dock ingen koll på hur mycket. Själv spelade jag en sån och bubblade med QQ mot KT efter 6 timmars spel en natt ;)

Koivulainen sa...

Du får väl än större chans att vinna om jag kommer ner, jag kan ju inte vinna mot dig. :)

Ok, får kika lite på Stars men det känns ju inte att jag direkt kan köra de turrarna på en vardag för jag tror inte chefen blir glad om jag trillar in på jobbet hel natt utan sömn.