söndag 5 april 2009

Mörker, mörker, mörker...

Det fortsätter oavbrutet, detta spektakel som kallas "The Life Of Koivulainen"...det är som en enda lång dyster Monty Python-sketch där jag bara väntar på att slutgiltigt bli uppspikad på korset så att jag kan sjunga "Always look on the bright side of life" som avskedsmelodi. Några snabba exempel på fina motgångar under de senaste fyra dagarna:

1) Nytt tandläkarbesök i torsdags med resultatet -900 kr i kassan samt nytt besök den 29:e då en tand ska dras ut och ytterligare en lagas varpå dessa åtgärder genererar -2000 kr i kassna.

2) Snabbt uttåg ur KM på klubben i lördags efter ganska tvivelaktigt spel från min sida

3) Man Utd lyckas vända underläge med 1-2 till vinst med 3-2 under matchens sista 15 minuter, där avgjordes ligan definitivt

Ok, det kanske inte är så dramatiska motgångar men ändå, det är så otroligt kännetecknande för mig just nu(och alltid). Born as a loser, always a loser...en liten halvkul incident hos tandläkaren var när själva tandläkaren pratade med en av sina sköterskor om någon ny avdelning någonstans som skulle kallas "Oral rehabilitering". Tror ni inte att "min" tandsköterska skrockar lite för sig själv och upprepar "Oral rehabilitetering" lite pilskt? Jag var på väg att skrika "Ge mig oral rehabilitering nu!"...

Igår var det alltså dags för KM och jag var grymt taggad trots förra veckans miserabla avslut och tro det eller ej men det fanns en viss nervositet i maggropen också, jag hoppades kunna förvalta min goda träffbild från förra veckan bättre den här gången. Jag fick ett oerhört läskigt bord med David A, Pekka Ko och Magnus B som de största orosmolnen varav de två förstnämnda ju var mina dräpare senast. Första dryga timmen spelade jag oerhört passivt och gick inte med på några som helst händer, det var dock inte så svårt att avstå heller när förstahöjningarna in i potterna oftast var 6-8xBB tack vare mästerspelarna David A och P2. Till slut började jag plocka upp lite löv och kunde förvalta dessa hyggligt, jag plockade bland annat upp AAx2, KK, QQx2 och JJ under de första två-tre timmarna. Sedan började dock nedgången, jag förlorade t.ex. med QQ mot AK där floppen kommer med två spader(eftersom han ju har AKspader) och så en fin A på turn för att seala the deal. Lite senare gör jag en missbedömning mot Johan A där han har höjt pre från UTG och jag sitter på BB med 45spader, jag tar synen och floppen kommer Q4Q. En hyfsta flopp i mina ögon och jag checkar till honom varpå han lägger in en halvstor bet,, jag slår om den i tron att jag faktiskt leder men han ställer ganska snabbt efteråt och jag kan inte annat än att syna då potten är alldeles för stor. Han har ju självklart AQ och jag drar mer eller mindre dött, ingen hjälp på turn eller river och jag är rejält skadeskjuten.

Jag lyckas torska små irriterande potter också, t.ex. en där Eric C träffar set på rivern och jag har lett hela vägen fram tills dess, hade jag bara mäktat med ett bet tidigare hade han lagt sig raklång. Grunden till min dip i markerväg är dock en pott som jag var delaktig i tidigare där jag gick emot min gutkänsla, matematiskt gjorde jag korrekt men för att citera Barry Greenstein från High Stakes Poker "math is idiotic" och därmed bör man alltså ibland lita på sin magkänsla. Jag har i alla fall QJklöver och brädan är 568 med två klöver, jag har raisat och Eric C reraisat varpå Tobbe R ställer för 10xmitt bet och 4xErics. Jag vet att Eric antagligen inte är alltför stark men att se Tobbe pusha var det sista jag ville, när han gör det mot två raisare så vet jag ju att han sitter på en riktigt stark hand och i detta fall alltså set, färdig stege eller kombination av par/två par/nötfärgdrag. Jag sitter och steker en bra stund innan jag tvingas vika trots min starka känsla av vinstmöjlighet i handen, jag ser Eric ta den ytterst tveksamma synen med A8 och Tobbe visar upp 79 för färdig stege. Turn levererar ett äckligt Kklöver och jag bannar mig själv högt samtidigt som alla andra pissar på mig för att ens överhuvudtaget ha övervägt syn där, jag vet att jag matematiskt sett är ute och simmar men min tanke var att ta en risk för att försöka få en stor stack tidigt eftersom det skulle gynna mitt spel. Tyvärr lyssnar jag som sagt inte på mig själv och bannorna från motspelarna för mitt agerande i handen tar aldrig slut samtidigt som Erics syn inte ens nämns. Poker är orättvist ibland...

Det hela tar till slut slut när jag trycker med AJo short som jag är och får syna av Erics AK, tack och hej anus. Direkt efter turren kände jag bara att jag nog kommer att lägga ner med poker helt nu, mitt självförtroende är helt i botten och jag känner mig totalt värdelös. Idag söndag känns det lite bättre men ändå är känslan stark av att jag borde lägga ner för jag har inget att hämta vid borden längre, jag känner att jag inte har något stabilt spel att luta mig emot och de händer jag vinner vinner jag på tur och inget annat. Nej, jag tror det är dags att ta mig en rejäl funderare kring det hela, om jag någonsin trott att jag har någon som helst talang inom pokern så är dessa tankar som bortblåsta. Usch...

Lördagskvällen ägnades dock åt trevligheter då tre kompisar kom över för lite RB-spel och allmänt umgänge, vi spelade även lite brädspel i form av "Pratmakarna" och stundtals skrattade vi så att vi grät. Det går ju ut på att i lag försöka förklara ord för varandra utan att använda det faktiska ordet varpå medtävlaren ska försöka gissa vad det är för ord man försöker beskriva. En av kvällens klassiker var när en av polarna sa bara "Ett djur" till sin medtävlare som beskrivning, snacka om att begränsa alternativen. Efter att de dragit försjönk jag i boken "Shantaram" i en timme, en bok som jag fått rekommenderad av en vän och som 200 sidor in har fångat mig ganska brutalt. Det handlar om en australiensare som flyr från ett fängelse och hamnar i Bombay där han försöker finna sig själv och starta ett nytt liv, väldigt häftiga miljöbeskrivningar och färgrikt skrivet. Jag får återkomma med ett slutomdöme, en film har jag hunnit se:

Titel: Saw V
Genre: Skräck

Evighetsserien fortsätter och receptet är detsamma, x antal människor ska ta sig ur den ena människofällan brutalare än den andra och den tar vid där IV slutade d.v.s. när man trodde allt var slut. Jag orkar inte ens kommentera handlingen för den är så otroligt förutsägbar, det är verkligen formulär 1A som gäller och även om man försöker väva in någon slags finurlighet i intrigen blir det aldrig spännande. Det mest roliga är egentligen att se hur fällorna är gjorda, vad som krävs för att överleva dessa och då är det ganska illa eftersom grundtemat ändå är att det ska vara läskigt och spännande. Nej, lägg ner...

Betyg: R R
-------------

Nästa vecka är det ju påskvecka inklusive fyra-dagars-helg vilket vi ser framemot å det grövsta, jag har faktiskt syndat under helgen här gällande mina tidigare godis- och kebabembargon. Det har blivit en viking kebab och en påse lösvikt, jag måste dock säga att det inte alls var så gott som jag trodde och jag känner inget större sug efter att fortsätta intaget. Troligtvis kommer jag dock att inta en påse lösvikt under påskhelgen för att sedan påbörja min avhållsamhet igen, lite måste ju en miserabel jävel som jag unna mig själv?

Bärbara datorn har ballat ur, den vägrar att hoppa igång och kommer hela tiden bara fram till inloggningsrutan till Windows där det står "Vänta" en stund innan den startar om sig själv igen. Några tips eller är det ominstallation av Windows som gäller?

6 kommentarer:

Plzd2beatU sa...

Har oxå haft en miserabel helg.. så vi är två iaf som kan tycka synd om varandra.

Ang datorn.. som jag ser det är det ett av tre möjliga fel.

1. Du har fått ett virus som fuckar med datorn... inte ett särskilt troligt alternativ men om så är fallet är en ominstallation av datorn bästa lösningen.

2. Mjukvarufel (Windows). Något har blivit korrupt, antingen vid uppdatering av operativet alternativt vid en installation av något slag. Det mest troliga felet. Lösning - ominstallation.

3. Hårdvarufel. Något är paj i datorn. Inte jättetroligt.
Lösning - ominstallera datorn och kvarstår problemet så lämna in den där du köpte den för reparation.

TurboT sa...

Får börja med att be om ursäkt för att jag med flera ifrågasatte dig när det gäller QcJc handen. Var verkligen inte min avsikt att göra dig upprörd och jag hoppas verkligen att du inte tar det som personligt.

I min värld så är det dock en självklar fold (men så är jag ju Nordeuropas näst tightaste också) ;-)

Vad gäller datorn så är det förmodligen någon systemfil som har blivit korrupt. Om jag vore dig så skulle jag slänga in den restore-skiva som du borde fått med och göra en ominstallation. Förhoppningsvis har du inte hunnit lägga in så mycket data i burken då den är så ny.

Koivulainen sa...

Tackar för tipsen boys men innan vi går vidare borde jag kanske beskriva det hela mer ingående:

Jag kan alltså starta datorn och typ en gång av fem får jag en blue screen innan jag kommer alls långt. Tre gånger av fem kommer jag förbi första Windows-laddningsrutan innan det hela stannar i en svart skärm och den sista gången av fem kommer jag till huvudinloggningssidan men får ingen ikon eller något. Det står bara "Vänta" en stund tills datorn startar om av sig själv... Jag forumrumlade runt lite på nätet och hittade något om att det kunde vara en uppdatering av Windows som stör ut nVidias grafikdrivrutiner men har provat installera om dessa utan effekt. Som ni alltså kan läsa ut av sista meningen kan jag komma åt Windows och allt annat genom felsäkert läge så hela Windows har ju de facto inte brakat ihop. Några nya råd och rön utifrån denna lite mer utförliga beskrivning

Koivulainen sa...

Och just det, TurboT, ingen fara med kommentarerna. :) Jag tar inte åt mig så utan förundrades bara över hur mycket och starka åsikter folk hade om det spelet som ändå hade varit standardspel för säkert 50% på klubben samtidigt som Erics spel slank helt obemärkt förbi. :P Nej, jag uppskattar bara åsikter och tycker om att diskutera händer så låt kommentarerna komma. Det är ju bara härligt ifall man kan lära varandra lite annorlunda tänk och det är nästan så att jag tror att du tagit till lite av den vildsinthet som bl.a. jag visar upp eftersom du vid ett tillfälle synade en raise med 96o om jag inte missminner mig. :) Kanske dags att omvärdera ditt epitet? Nordeuropas tredje tightaste eller något...

TurboT sa...

Att du kan starta datorn i felsäkert läge är ju positivt då det i alla fall innebär att inget av de primära systemresurserna är knasiga. Dock kan det ju fortfarande vara t ex grafikkort, ljudkort, DVD drivrutinerna som knasar eller något annat som inte laddas i felsäkert läge. Ett sätt att testa vad som felar är ju att gå in i felsäkert läge och sedan in under tjänster och avaktivera de oväsentliga en efter en och prova omstart och se om det startar som det ska. Alternativt så går man in under enhetshanteraren och avinstallerar t ex grafikdrivrutinen och gör sedan en omstart. Om den startar som det ska kan man ju sedan installera grafikdrivisen igen.

Detta kan bli en ganska tidskrävande procedur som inte helt säkert löser problemet. Skulle därför i alla fall rekommendera dig att blåsa burken för då får du i alla fall reda på direkt om det är någon hårdvara som är paj.

Koivulainen sa...

Tackar för alla tips men det löste sig till slut då jag fick trycka typ alt och F10 för att komma åt en återställningsvariant. Efter det har det funkat smärtfritt, få se hur länge det håller. Nästa problem är dock min gamla dator som jag behöver rensa innan jag lämnar den till mor och far, där har jag problem med hårddiskarnas inbördes relation men det är en annan story. :)