tisdag 27 november 2012

Next stop: Malta...

Imorgon bitti bär det av, 08.05 lyfter planet mot Malta och färden går via Düsseldorf men vad gör en mellanlandning när man vet att man är på väg mot stordåd. Vi får verkligen hoppas att live-SM ger en bättre avkastning än online-varianten...

I söndags påbörjades alltså main-eventet i SM på SvS och mina förhoppningar var stora som vanligt, jag har ju inte lärt mig något av historiken som talar sitt brutala klarspråk egentligen. Under de senaste fem åren då jag kört de flesta SM-events, inofficiella så som officiella, så har jag cashat en gång och det var 2009 när jag kom på 17:e plats. Det är ett ganska skralt resultat ifall ni frågar mig, dock hade jag som vanligt vaggat in mig själv i någon falsk trygghet och tro inför main. Förhoppningarna grusades ganska snabbt då jag en dryg timme in i turneringen försöker mig på en bluffmove som resulterar i halverad stack.

Efter det är mitt kortsnitt något som Gud glömde då jag inte får en enda spelbar hand på över en timme, jag stretar på och till slut stoppar jag in det med KJ och får två syn. Floppen kommer K-hög och en kille småbetar ut varpå den andre lägger sig, är uppe mot QQ och turn ger mig en till K och rivern blankar. Upptripplingen är klar men det är inte alls så bra som det låter, är inte ens uppe på startstack efter det. Jag fortsätter harva men korten lyser med sin frånvaro och jag äts sakta men säkert upp, får inga möjligheter till några som helst moves men när jag väl hittar KThj i SB och det är en minraise och en syn innan mig väljer jag att hänga på. BB synar upp också och floppen kommer 87x som det också blir rundcheck på, turn ger en T och jag känner att det får bära eller brista. Jag betar ut och får en syn varpå river kommer J, känns inte bra men jag måste fullfölja och får instasyn från den andre som har J9. Tack och godnatt. Ännu en miserabel SM-upplevelse till handlingarna...

Nej, riktigt tungt var det att ännu en gång känna att jag inte fick chansen att komma till min rätta i en större turnering, kortsnittet var inte av denna värld även om det inte går att skylla allt på det. Som om det inte vore nog semitiltade jag bort mig i Steken också, som hade ett fint förstapris på 75k. En knapp timme in får jag QQ som jag trebetar efter en bet och syn före mig, nu ställer en ytterligare kille in sin stack som är i startstacksstorlek varpå de två andra foldar. Det borde inte vara omöjligt för mig att lägga den men jag är så tiltad efter SM-turneringens kortkyla så jag kör, självklart har den andre AA och ingen hjälp av brädan. Nej, onlinespelet går tungt nu så därför hoppas jag att jag konserverat min liveform inför Malta-trippen så att jag kan få till en klonk där istället. Det känns som att jag borde kunna hitta någon form av framgång någonstans i alla fall...

Jag gjorde förresten världens vidrigaste slowroll på klubben förra fredagen, dock helt omedvetet. Det var PLO som stod på schemat och jag slaskade på i vanlig ordning, stacken krymper dock och till slut känner jag att det får gå som det går. Det slutar med att jag får in det mot skåningen Daniel på en QJx-flopp när jag har ATQx och Daniel har QQxx, det ligger två ruter men jag har inga samtidigt som hans set i damer gör att det känns helt oöverkomligt för mig. Istället för att som vanligt lägga fram korten säger jag bara att jag drar dött och låter dealern lägga turn och river också, på rivern kommer dock en K och när jag en sista gång tittar på min hand innan jag ska mucka den inser jag att jag faktiskt ju har nöten med AT. Gissa om jag skämdes för mitt misstag, Daniel kokade av ilska och kände nog sig rätt jävla förnedrad. Jag skulle dock aldrig någonsin göra något dylikt medvetet och det är jag övertygad om att han vet, det blev inte bättre att jag skrattade så att jag grät efteråt men det var helt sonika åt min egen idioti även om det nog inte kändes så för herr Daniel. Nej, dylikt beteende är banne mig inte acceptabelt även om det sker av misstag.

Annars rullar det på i vanlig ordning, försöker klämma in lite TV-serier och xboxande mellan varven av umgänge med bättre hälften. Det är ju ganska mycket ett i-landsproblem om ni frågar mig, ska ju knappast ens ha mage att gnälla på något sätt. Skönt att för en gångs skull ha lite positiv problematik att brottas med...

På tal om problematik att brottas med fick ju ett antal pokerspelare ett mindre trevligt brev från SKV i förra veckan, några fick till och med påhälsning hemma av konstapeln. Inte direkt oväntat men inte desto mindre olyckligt för de drabbade, självklart ska alla göra rätt för sig skattemässigt men tillvaron som professionell pokerspelare har ju inte direkt varit solklart reglerad av SKV så långt. Olika bud har funnits vid olika utredningar varav den sista fastslår att det är ok att netta sajt och år men inte vare sig mellan år eller sajter, att man inte får netta mellan år kan jag på något sätt köpa men inte det att det inte får göras mellan sajterna. Säg att man plussar 1 miljon dollar på PS och så backar man 3 miljoner på FT, då ska man alltså ändå skatta för plusset på 1 miljon på PS. Hyfsat absurt om ni frågar mig. Det goda jag kan se som kommer ur hela den här grejen är att det förhoppningsvis klargörs en gång för alla hur det hela ska beskattas och att det i och med de givna överklagandena som lär komma från spelarna infinner sig en viss logik och rättvisa i det hela också. Nej, det är många som haft ett brutalt uppvaknande i förra veckan och även om det som sagt inte kan ha varit oväntat bör beskattning ändå ske med logik och rättvisa.

Nu tror jag att jag ska fortsätta packa här inför resan, fick ett ryck med lite städning och diskning efter att ha haft lite trassel på tråden med kärestan så lär ju styra upp även det amorösa innan läggdags. Jag ska försöka hålla er uppdaterade från Malta också, det lär bli apdrag där nere och ingen vore lyckligare än jag om jag äntligen kunde få till en klonk om så en mindre sådan. Håll allt ni kan hålla för mig, ska äntligen försöka sätta mig själv på pokerkartan rent resultatmässigt också.

1 kommentar:

generationX.se sa...

Lycka till, se till att vinna nu! :)