tisdag 9 december 2008

Bra eller anus...

Jag har en liten frågeställning som legat och jäst i min hjärnbark ett bra tag och det har självklart med poker att göra men mer med den etiska/moraliska aspekten, jag undrar nämligen vad ni anser om att vara flera personer som kör samma konto. Jag menar inte den självklart föraktade formen av samarbete där två spelare sitter vid samma bord och via MSN ger varandra information om vilka händer de har och så vidare utan jag menar när man är två personer som samtidigt kör med samma konto. Säg ett scenario, ni är två polare som sitter hemma hos den ene och kör några turrar tillsammans där ni kanske turas om att köra eller bara enas om en gemensam spelstil vartefter spelet lider, är det att anse som fusk och omoraliskt? Jag vet ju att det tidigare varit debatter i olika forum där t.ex. en person tagit över en annans konto eftersom den ursprungliga kontoägaren inte kunnat fortsätta spela av någon anledning eller som i USA där en kille sålde sitt konto till en annan när han var klar för finalbord. Vad har ni för åsikter kring det hela? För egen del måste jag säga att jag inte ser något fel i att sitta flera vid samma dator och samarbeta, man har ju varken mer eller mindre information att tillgå än de andra spelarna vid bordet och då känns det som att det inte spelar någon roll om det så sitter en person eller tusen bakom ett nick på skärmen. Collusion är jag självklart däremot stenhårt emot, jag tycker det bara är larvigt att sitta flera vid samma bord och samarbeta och jag skulle aldrig kunna känna någon äkta glädje över att vinna något om jag vet att jag haft bättre förutsättningar än de andra. Jag kan säga att detta inträffade för mig under poker-SM på Unibet(äckel-sajt) där jag hamnade på samma bord som en bekant men jag hade inte för ett ögonblick något som helst intresse av att veta vad han hade på hand, för mig var han som vilken motspelare som helst och i en turnering är alla mina fiender som jag vill knäcka under korrekta spelformer. Hela det här tänket är bara något som malt i min skalle på sistone, kanske föranlett av min och Wettis grindkväll hemma hos mig...

Innebandy var det ikväll igen och jag kan säga att jag känner mig riktigt fet, jag kan riktigt känna hur magen och tuttarna skvalpar i bilen på vägen till och från jobbet om dagarna och det är ingen behaglig känsla. Ur det hänseendet är det ju bra att få röra på sig men idag kände jag mig lite lat, jag sprang inte så mycket som jag borde ha gjort men det gick hyfsat ändå även om vi bara var sex som lirade. Ett problem har jag dock och det är mitt högra lår som fortsätter att värka på något ytterst udda sätt, jag kan inte för mitt liv förstå varifrån det kommer då jag inte lirat RB på ett bra tag nu. På tal om det, jag måste se till och hämta hem det från lillebror så jag kan börja prova RB2...suget har byggts upp lite snyggt nu känns det som...

Lite positiva likvida flöden att rapportera om, efter lite efterforskningar med försäkringsbolaget verkar det som att jag inte ska behöva betala mer än självrisken för min punkfadäs och 1 200 kr känns ju betydligt mer överkomligt än 3 500 kr. Sedan fick jag också brev från bostadsrättsföreningen om att de ska slopa den inre reparationsfonden varpå de innestående medlen ska betalas ut, jag hade tydligen drygt 3k där så det är bara att tacka och ta emot. Det är inte första gången jag anar ett visst mönster i mina in- och utflöden av pengar, det har hänt x antal gånger tidigare när jag haft en oväntad utgift att en lika oväntad inkomst dykt upp som ett brev på posten. Jag tackar inte nej till dessa positiva besked för en gångs skull...förresten, vet ni skillnaden mellan intäkt/kostnad och inkomst/utgift? En äkta ekonom-mupp-fråga men vem vet, den som svarar rätt kanske får ett litet pris... :P

Jag glodde på en film häromsistens:

Titel: 24 - Redemption
Genre: Action

Det här ska vara en överlöpare mellan den sjätte och sjunde säsongen av TV-serien 24 och vi får följa vår favorithjälte Jack Bauer på ännu ett äventyr, han börjar nästan kännas som 2000-talets MacGyver. Nåväl, nu har han hittat ut till något afrikanskt bushland där han likt John Rambo i Rambo II(eller III eller IV eller whatever) hittat sitt lugn med ideellt arbete för den goda sakens skull. Självklart hinner verkligheten ifatt honom snart och han dras in i ett kuppförsök där hans väns skola för pojkar hotas av lokala gerillakrigare, innan vi ens hinner 20 minuter in i filmen börjar det smälla och så rullar det på i dryga 1 1/2 timme. Jag vet inte vad jag ska säga, det börjar kännas som att det finns en viss mättnad kring konceptet 24 och att det börjar gå seriöst på tomgång. Den här filmen var bara ett enda stort "Jaha..." och jag vet inte om jag ser framemot sjunde säsongen av 24 så värst mycket, det känns som att vi kan det här nu: 24 timmar, Jack Bauer, inga toabesök, konstanta skiftningar i intrigen, hysterisk Chloe på CTU, araber, bomber, terrorister, tortyr, förhör, politik, presidenter, döda presidenter, asläcker Kim Bauer o.s.v.

Betyg: R R
-----------------

Jag hade en tanke till jag hade tänkt ta upp här men den har flytt sin kos någonstans, var den viktig lär den väl dyka upp igen. Jag längtar innerligt efter julledigheten fortfarande dock, om ni inte förstått det...det ska bli så skönt att bara slappa, äta gott, må gott och umgås med nära och kära. Goddamn it, it will be Merry fucking Christmas! Just fan, måste julpynta snart också... :P

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag ser inget problem med att folk delar konto på det sättet du beskriver, precis som jag tycker det är ok att A köper x % i B i en turnering eller att man byter procent osv... helt normalt imo.

Däremot är det nog, som du säger, ingen höjdare att byta ip-adress i samband med att man når finalbordet i nån stor turre. Tror dock att Stars är dom som bevakar sådant överlägset mest, följt av FTP och därefter troligen bara i betydligt mindre utsträckning.

Rent moraliskt så känns det ju oetiskt att sälja sin finalbordsplats i sunday million till någon annan men å andra sidan tycker jag att det bör finnas nån utväg om uppkopplingen skulle krascha och om det skulle hända mig i slutet av en turnering så skulle jag inte ha några moraliska bekymmer med att låta nån annan ta över, inte heller om jag var den som skulle behöva ta över. Däremot kan man ju uppenbarligen få problem med regelverket, åtminstone hos Stars. Men om man byter spelare av andra orsaker så blir det naturligtvis oetiskt och därför är det bra att reglerna finns.

Har ju läst några poäng ekonomi och får jag dessutom ett mycket exklusivt pris som utlovat så är det klart att jag ska reda ut begreppen :)

Kostnad och utgift blir i princip synonyma om du köper en läsk som du dricker upp omedelbart men om du däremot t.ex. cashar en bil så har du en utgift på, låt oss säga en kvarts miljon vid köpetillfället medan kostnaden sprids över den tid som du innehar och använder bilen. Kostnaden är såklart störst det första året på en ny bil men även efter 10 år kommer bilen fortsätta att minska i värde, vilket då är en kostnad.

Ser vi det hela från bilhandlarens synvinkel i just det fallet så blir hans intäkter och inkomster synonyma men om du väljer att betala bilen på avbetalning så motsvarar intäkterna en kvarts miljon vid köpetillfället medan han kommer få inkomsterna stötvis inbetalda.

Hoppas nu bara att jag inte blandat ihop det hela he he... och om inte, var hämtar jag pokalen? ;)