måndag 15 december 2008

Veckan som gått...

Tiden flyr över fälten likt en lärka letandes efter en daggmask att stilla hungern med, ifall vi ska börja dagens övningar lite poetiskt. Sett till den senaste dagens händelser kan det ju vara passande även om det är för tidigt att yppa några detaljer om dessa, tiden får utvisa vad framtiden har i sitt sköte. En till vecka har dock lagts till min livshistoria och den kommer nog inte att hamna topp-tio direkt, om ens topp-1000...

Jag får ju återigen beklaga min lite slappa uppdatering av sidan men på något sätt slukas tiden och tillfällena att verkligen sätta sig ner och nedteckna några rader är svårfunna, även denna gång får jag lova bättring då viljan helt klart finns men det är inte alltid medlen räcker till. Om vi börjar i föregående vecka så var det ju en Omaha/Texas-turre på klubben i torsdags där varannan period körs i det ena spelet och varannan i det andra, jag kände ganska stor tillförsikt till det hela efter föregående helgs KM-debacle i H.O.R.S.E. Att köra Omaha i fixed limit är inget annat än en brutal våldtäkt av spelet och spelarna, ett sådant dragbaserat spel ska inte ha ett dylikt masochistiskt upplägg och därför var det skönt att få spela det i dess rätta naturtillstånd nämligen pot-limit. Jag kommer inte ihåg så värst mycket detaljer kring händerna utan mer bara att det blev ett otal bataljer där markerna flög fram och tillbaka, jag lyckades ju med praktstycket att klonka in en enoutare mot Levin i texas när jag synat en preflop raise med A9. Floppen kommer 9-hög och jag ser det som läge att pusha allt jag har, tyvärr för min del sitter Levin på AA men rivern ger mig en förlösande nia samtidigt som Harju viker upp en nia från sin hand. Ibland är poker rättvist! Micke skulle dock ta tillbaka markerna med råge senare då han till slut plockar mig i omaha och jag åker på en fjärde plats, är dock nöjd med insatsen då jag på grund av lite sociala åtaganden missade de två ack så viktiga första perioderna.

Efter denna lilla formtopp var resten av veckan en miserabel historia ur pokerhänseende, jag körde lite online både fredag och lördag men pengarna försvann fortare än jag hann säga "insättning". Det har gått lite troll i mitt onlinespel just nu så jag bör nog tänka till där och se till att ta ett break, vila mig i form helt enkelt och det speciellt med tanke på vilken utgiftsrik månad december är med julafton och diverse födelsedagar. På söndagen letade jag mig dock till Hallsta för sista GPn för säsongen, efter den återstår bara finalen den kommande helgen, och det samlades 34 sugna lirare denna gång. Jag hamnade vid ett bord där jag fick en oerhört frustrerande lottning med Magnus B direkt till vänster om mig och en väldigt spelsugen Jörgen efter honom, ganska snart fick jag erfara Magnus B alternativa spelstil. Jag fick till en början inga märkvärdiga kort men försökte mig på lite spännande moves där t.ex. Magnus synade upp en raise från mig mörkt från BB när jag hade TT. Floppen kommer K-hög och jag bettar ut, han synar efter att ha kollat korten varpå jag bettar ut turn igen och han synar. Rivern checkar jag men då bettar han ut istället och jag tar en crying call, då har fiskfan floppat två par med K5o. Tilten börjar bli total och efter någon till batalj mot honom har jag tappat mig ner till drygt 4k av startstacken på 10k, huvan åker på och min världsberömda Hellmuth-imitation är återigen ett faktum. En stund senare plockar jag dock upp nötterna, AA, och ställs inför ett prekärt läge: jag sitter på BB och Magnus B har synat liksom Jörgen(tror jag det var) och Andreas L, blindsen är 300/600 och jag sitter som sagt på drygt 4k. Här vill jag inte skrämma bort alla utan helst få med mig en men att bedöma korrekta storleken på bettet är för mig omöjligt så jag tvingas till en gayraise, alla utom Andreas viker och floppen kommer T-hög. Jag tar tillfället i akt och ställer mina resterande marker varpå Andreas går in i thinktanken, han försöker sätta mig på en hand men jag är helt tyst för att inte ge några tells och till slut hittar han synen med AT och jag kan dubbla upp efter blanka turn och river.

Efter det hänger jag med hyfsat men tappar ändå några k innan jag plockar upp AA igen och återigen får jag ett jobbigt problem med raisestorleken då min stackstorlek inte är alltför spelbar sett till blindsen. Jag gör återigen en gayraise och till min lycka ställer Jocke H ur ganska sen position och det är ingen svår syn för mig, jag tror han hade AT men jag lyckas dodga allt och dubbla upp återigen. Efter det löper spelet på hyfsat för mig och jag kan vinna lite potter här och där och jobba upp mig till nästan 30k innan min dödshand kommer, Lars M har tydligen haft lekstuga vid ett annat bord innan han flyttas till vårt och kommer därför över med ett berg av marker. Ganska snart börjar han ge sig in i potterna och höjer upp ytterligare en pott till 4k pre med blindsen 500/1000 och jag tittar ner på AJo i sen position, jag ser värdet i att i alla fall ta en syn i det här läget för att sedan se vad floppen har att erbjuda. Alla andra lägger sig och floppen kommer 3TJ och jag känner klonken långt in i benmärgen, Lars checkar och jag bettar ut 7k som han efter mycket om och men synar. Turn kommer en sjua och det kortet känns helt ofarligt då jag sätter honom på typ AK, AQ, KQ eller KJ(eller liknande drag) eftersom han bara synade på floppen, med den insikten pushar jag in mina resterande 17k och det tar en stund innan han vågar syna med QQ. River blankar och jag är ute, bara att gratulera Lars till ett bra spel där han fick mig precis dit han ville, självklart gjorde ju brädan sitt till att jag fångades i dödsfällan. Inget J eller en Q eller K hade lätt bromsat mig och förhindrat katastrofen...nåja, bara att tacka för sig och dra därifrån, halvt toktiltad dock med tanke på Magnus rövknullande av mig tidigare i turren och så den här lite sura "coolern" eller vad man ska kalla det. Jag var i alla fall inte helnöjd med slutet eftersom det kändes som att jag var bra med i turren innan jag sprang in i Lasses "monster"...

Det var väl ungefär det som är värt att förtälja ur pokerväg gällande den senaste veckan, det som ligger närmast till hands där är som sagt GP-finalen i helgen och jag tror att jag kommer att få runt 10k i startmarker vilket jag är helt klart nöjd med. Sedan att fiskar som Rille kommer att sitta med 20k+ ser inte jag som något problem utan snarare som en möjlighet till att dubbla relativt snabbt och enkelt... ;) Det ska bli kul att avsluta årets GP-säsong och förhoppningsvis kanske jag kan klocka hem min första prestigefyllda titel på klubben, who knows. Helgen efter det är ju en Big Stack och jag ser nästan framemot den mer än GP-finalen för jag gillar verkligen turrarna med mycket marker och speltid, det blir en helt annan känsla jämfört med de mer tids- och markermässigt begränsade andra turrarna. Onlinelirandet kommer jag nog att ta det lugnt med under den här veckan i alla fall, har dock svårt att tro att jag ska kunna hålla fingrarna i styr när min julledighet väl börjar på fredag...

Filmer som betittats:

Titel: Resident Evil - Redemption
Genre: Animerad skräck

Snacka om besvikelse, jag såg filmen för nedladdning och trodde i min enfald att det var en ny Resident Evil-spelfilm med den alltid så fagra Jovovich i huvudrollen men ack vad jag bedrog mig. Det var istället en ganska sketen animerad historia där de japanska undertonerna i stilen är ganska tydliga och storyn därefter, det handlar om en blandad kompott av karaktärer som måste överleva ännu en zombie-attack och vi börjar kunna det nu. Filmen är inte speciell på något sätt och jag fick till och med kolla klart på den i tre olika sittningar för att palla, den gav ingenting egentligen utan var mer en transportsträcka med dålig dialog och dålig historia. Nej, undvik...

Betyg: R
-------------
Titel: Felon
Genre: Thriller

Den här filmen hade jag hört positiva omdömen om från flera håll så förväntningarna var ganska höga, det handlar alltså om en snubbe som av misstag slår ihjäl en inbrottstjuv och tvingas lämna familj, firma och Svensson-liv för ett stenhårt fängelse. Det börjar bra med lite annorlunda stil och en viss realism över det hela men jag tycker tyvärr det flippar ut efter ett tag, det blir en macho-sörja där killen ifråga oväntat nog(observera ironin) måste bli en av bad guysen för att överleva och bla bla bla. Skådespelarinsatserna är inte direkt överdrivet bra men Val Kilmer gör en stabil tolkning av en härdad veteran som agerar som mentor åt Stephen Dorffs huvudperson, Kilmer är kung!(Heat, do I need to say more?) Filmen är helt ok men inte den totala succéen som jag nästan hade förväntat mig utifrån förhandsrapporterna...

Betyg: R R R

Det är väl ungefär det jag har att avrapportera, såg att staten var klar med sin spelutredning och jag ska väl försöka sätta mig in i den vid senare tillfälle. Det viktigaste gick ju att konstatera fort, livespel i pokerväg föreslås fortfarande vara strängt förbjudet. Motherfuckers!

Inga kommentarer: