onsdag 24 april 2013

Övervärde i SM...

SM är ju som sagt i full gång och hittills har sex event avgjorts med följande antal deltagare samt garantier och eventuellt övervärde:

1. NLHE 6-max 328 $40 000 $7 200
2. NLH deepstack 369 $30 000
3. PLO hi/lo 124 $10 000
4. Mörkpoker 91 $10 000 $900
5. Mixed NLH/PLO 146 $15 000 $400
6. Dam 46 $5 000 $400

Totalt på sex event har garantierna inte fallit ut i fyra av fallen med ett totalt övervärde på $8 900, inte helt ok men inte katastrof heller kan jag tycka. Det är ju bara egentligen en turnering som fallerat i den aspekten och det är det första eventet, alla andra har ju varit riktigt nära att tangera garantin. Det blir intressant att följa utvecklingen i de kvarvarande turneringarna, tror faktiskt inte att det är så många fler som inte kommer att nå upp till garantin. För egen del blir det nog att köra lowrollern och main i alla fall, eventuellt att jag offrar mig på PLOn på fredag också. Vore ju rätt trevligt att köra någon highroller också men det kan jag ju bara fortsätta att drömma om...

I nästa vecka lutar det åt att det blir en till liten Kill Koivu-turnering på Metspoker, måndagen verkar bli speldag men jag får återkomma med mer detaljer. Lär bli rätt bra värden den här gången också för de som känner sig manade att köra, om inte annat för att förnedra mig och spä på bitterheten.

Tjejen ssatellitade in till dam-eventet i SM igår och det med bravur, en avgörande hand i satelliten var när hon fick in det med AKkl mot AA med sju kvar och fem priser. Floppen kommer 345 med två klöver, jag skriker efter en tredje sådan på turn för allt vad halsen håller men the next best thing kommer i form av en 2:a för split. Knappt har vi hunnit ta in det förrän rivern kommer en fin Jkl och hennes plats är mer eller mindre klar, dock blir det en aning tight till slut ändå men kvalplatsen vinns till slut några minuter före huvudturneringens start.

I själva SM-eventet går det riktigt bra för henne från första början, bra träffbild bäddar för en stadig ökning av stacken men tyvärr får allting ett något brutalt slut när hon hittar 9Tru. Den höjs upp med omslag från en ganska lös spelare efter, hon synar då hon helt klart har stack för det i och med näst intill dubbel startstack. Floppen kommer ljuvliga T8T med två hjärter, hon checkar och motståndaren bettar ut med syn från henne. Turn en blank som återigen checkas, motståndaren bettar ut än en gång varpå hon slår om med efterföljande syn. Rivern levererar det vidrigaste kortet av dom alla, ett Ahj och jag suckar högt. Hon checkar och motståndaren går allin, i det läget säger jag att hon nog bör lägga sig för det är inte mycket hon slår med dylikt spel från motståndaren och att jag faktiskt sätter denne på AA sett till utvecklingen av handen. Tjejen min vägrar dock lyssna och synar i ren ilska ner handen för sin existens, visst visar motståndaren upp AA för en rivrad kåk. Riktigt surt men bra spelat hela vägen ändå, att den andre drar in en tvåoutare på rivern är ju bara att gratulera till.

En ny podcast blev det idag och den återfinns på alla vanliga ställen, både i podcastbloggen på poker.se men även på iTunes eller på följande ställe:

https://soundcloud.com/koivu-egon/koivu-egons-podcast-avsnitt-5

Det är riktigt kul att göra denna podcast och vi har ganska stora planer och mycket idéer om hur vi ska fortsätta med konceptet, känns som att vi har en naturlig och avslappnad stil i det hela. Inser att jag skrockar en hel del men får bjuda på det, är ju tyvärr inte så mycket att göra åt men ni får se mig som en lagom tjock och fryntlig finne helt enkelt. Måste dock jobba mer på att framhäva bitterheten, tycker den får en underordnad roll i sammanhanget.

Plockade upp ännu ett TV-serietips, The Americans ska eventuellt kunna vara något intressant. Det handlar om två ryssar på 80-talet som är undercover i USA och försöker upprätthålla fasaden av att vara amerikaner. Serien görs av F/X som nog är mest kända för The Shield, en serie som är en orgie i våld och misär så det bådar ju gott helt klart. Har inte hunnit kolla på Hemlock Grove men såg också att vad gäller den så har hela första säsongen släppts på Netflix, man behöver alltså inte vänta på framtida avsnitt utan kan se allt i ett svep där om man känner för det. Tjejen och jag har kollat på The Following på sistone och den började helt ok men senaste sedda avsnittet, det sjätte, fallerar kapitalt i mina ögon. Alla de logiska luckorna i storyn gör mig galen, ett exempel är när ett hus är helt omringat av FBI men ändå lyckas några smita ut bakvägen. Hur omringat är det huset då? Tänker FBI-snubbarna att det är lugnt om alla ställer sig på framsidan bara och vägrar hålla koll på baksidan? Nej, sådana vurpor och slarvfel får det att koka en aning inom mig. Försöker febrilt kolla ifatt några avsnitt jag missat av Game Of Thrones men det går sisådär, grym serie dock och stabil början på tredje säsongen.

Nu måste jag avvika för att börja steka lite pannkakor åt sambon som dyker upp från träning om en dryg halvtimme, vill inte hamna i onåd i onödan.

Inga kommentarer: