måndag 24 november 2008

SH-SM SS...

Jag kunde inte hålla mig från att köra kvällens SM-event på SS, 5-manna SH och det tog 43 min innan jag fick kyssa eländet godnatt. Tre nyckelhänder, dock i omvänd ordning d.v.s. handen jag bustade med först och sedan två andra som satte nivån tidigare:

***** Hand 866037737 *****
25.00/50.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 24 november 2008 19:42:28
SM Texas 5-manna (Vanlig /Turnering )
Plats 1: GulaFisken (6105.00)
Plats 5: Koivula (4795.00)
Plats 2: smurf (4068.00)
Plats 3: BigDwarf (3020.00)
Plats 4: KarlKalkyl (5375.00)
Koivula lägg LM 25.00
GulaFisken lägg SM 50.00
** Giv **
GulaFisken [N/A, N/A]
Koivula [Eh, Ds]
smurf [N/A, N/A]
BigDwarf [N/A, N/A]
KarlKalkyl [N/A, N/A]
*** Bet Runda 1 ***
smurf Lägg
BigDwarf Lägg
KarlKalkyl Lägg
Koivula Höj till 200.00
GulaFisken Syna 200.00
*** Flop(Board): *** : [3h, 9r, Er]
*** Bet Runda 2 ***
Koivula Satsa 350.00
GulaFisken Syna 350.00
*** Turn(Board): *** : [3h, 9r, Er, Dr]
*** Bet Runda 3 *** Koivula Satsa 900.00
GulaFisken Höj till 2000.00
Koivula Syna 2000.00
*** River(Board): *** : [3h, 9r, Er, Dr, 7h]
*** Bet Runda 4 ***
Koivula Passa
GulaFisken All-in 3555.00
Koivula All-in 2245.00
*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 9590.00
GulaFisken [6r, 8r] Färg med ess i topp Vinst: 9590.00
Koivula [Eh, Ds] Två par, ess och damer Vinst: 0.00
smurf Lägger mig Vinst: 0.00
BigDwarf Lägger mig Vinst: 0.00
KarlKalkyl Lägger mig Vinst: 0.00

Hade jag kunnat gjort något annorlunda? Borde jag ha hittat viket på rivern? Jag tänkte i banorna att han kan sitta med A9 eller A3, färgen kändes lite vag även om den så här i efterhand helt klart var sannolik(eller snarare ett faktum). Jag såg inte hans återpoppning på turn som ett styrkebesked utan snarare som ett test för att se ifall jag menade allvar, att han lika gärna kunde sitta på KQ med endera i ruter eller som sagt två par eller AK/AJ. Jag satte honom på ett brett urval av händer i alla fall men oturligt nog för mig så träffar jag damen på turn samtidigt som det inte kommer fler ruter. Det blev liksom min dödsdom...kommentarer?

***** Hand 866006103 *****
15.00/30.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 24 november 2008 19:19:41
SM Texas 5-manna (Vanlig /Turnering )
Plats 1: GulaFisken (5150.00)
Plats 2: smurf (4118.00)
Plats 3: BigDwarf (4100.00)
Plats 4: lucky b (5085.00)
Plats 5: Koivula (5355.00)
lucky b lägg LM 15.00
Koivula lägg SM 30.00
** Giv **
GulaFisken [N/A, N/A]
smurf [N/A, N/A]
BigDwarf [N/A, N/A]
lucky b [N/A, N/A]
Koivula [Knr, Knk]
*** Bet Runda 1 ***
GulaFisken Lägg
smurf Höj till 90.00
BigDwarf Lägg
lucky b Syna 90.00
Koivula Höj till 330.00
smurf Lägg
lucky b Syna 330.00
*** Flop(Board): *** : [10r, 2k, 9h]
*** Bet Runda 2 ***
lucky b Passa
Koivula Satsa 600.00
lucky b Syna 600.00
*** Turn(Board): *** : [10r, 2k, 9h, 8k]
*** Bet Runda 3 ***
lucky b Passa
Koivula Passa
*** River(Board): *** : [10r, 2k, 9h, 8k, Eh]
*** Bet Runda 4 ***
lucky b Satsa 1462.00
Koivula Lägg
*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 1950.00
GulaFisken Lägger mig Vinst: 0.00
smurf Lägger mig Vinst: 0.00
BigDwarf Lägger mig Vinst: 0.00
lucky b Vinner potten Vinst: 1950.00
Koivula Lägger mig Vinst: 0.00

Här är bara ett exempel på vilken nivå mina antiklonkingskills ligger på just nu, jag får en helt klart spelbar hand pre som jag poppar upp ganska rejält med tanke på tidigare raise och limp. Floppen kommer helt ok men jag blir direkt orolig när han check-steksynar min bet, han tar alldeles för lång tid på sig för att det ska kännas som drag utan det luktar snarare färdig hand redan. Turn levererar ju ett äckligt kort då QJ helt plötsligt är nöten med x antal suited connectors eller connectors därute som dödar mig lätt, jag finner ingen annan lösning än en check och på rivern kommer ju dödskortet. Nu är det inget tvivel om min fold även om den känns brutalt bitter...kommentarer?

***** Hand 866008603 *****
15.00/30.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 24 november 2008 19:21:33
SM Texas 5-manna (Vanlig /Turnering )
Plats 1: GulaFisken (5120.00)
Plats 5: Koivula (4410.00)
Plats 2: smurf (4028.00)
Plats 3: BigDwarf (4145.00)
Plats 4: lucky b (6105.00)
GulaFisken lägg LM 15.00
smurf lägg SM 30.00
** Giv **
GulaFisken [N/A, N/A]
Koivula [9s, 9k]
smurf [N/A, N/A]
BigDwarf [N/A, N/A]
lucky b [N/A, N/A]
*** Bet Runda 1 ***
BigDwarf Lägg
lucky b Syna 30.00
Koivula Höj till 120.00
GulaFisken Höj till 480.00
smurf Lägg
lucky b Lägg
Koivula Syna 480.00
*** Flop(Board): *** : [Ds, 6k, Kr]
*** Bet Runda 2 ***
GulaFisken Passa
Koivula Passa
*** Turn(Board): *** : [Ds, 6k, Kr, Knk]
*** Bet Runda 3 ***
GulaFisken Passa
Koivula Passa
*** River(Board): *** : [Ds, 6k, Kr, Knk, 10s]
*** Bet Runda 4 ***
GulaFisken Satsa 765.00
Koivula Lägg
*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 1020.00
GulaFisken Vinner potten Vinst: 1020.00
Koivula Lägger mig Vinst: 0.00
smurf Lägger mig Vinst: 0.00
BigDwarf Lägger mig Vinst: 0.00
lucky b Lägger mig Vinst: 0.00

En ännu tidigare hand som på intet sätt var avgörande men ändå visade ännu ett prov på tidigare nämnda icke-skillsen, jag tar en ganska vågad syn pre men jag är ganska säker ändå på att jag leder eftersom bordet tidigt hade speglats av ultra-aggressivt spel. Nu hoppades jag på set och därmed en möjlighet att maxa återkastningen, tyvärr kom ju floppen brutalt ofördelaktig för mig så det var passivt spel som gällde hela vägen. Sedan pissar ju pokergudarna på mig bara för att jävlas på river, det känns som att de kollar hur pass stor fisk jag egentligen är för om jag synar något bet överhuvudtaget där så är jag ju dum i huvudet. Stegen är ju ett faktum men A:et hos motståndaren lyser starkare än Batman-loggan en kriminellt tung natt i Gotham City. Kommentarer?

Det var min lilla trevliga 45-minutersresa in i pokerns värld denna kväll, vi ska inte ens nämna subsatelliten jag lirade för 20 kr på SS till ME-satelliten i SM. Jag lyckades få QQ och KK varsin gång i avgörande lägen bara för att springa in i AA båda gångerna, jag åkte som 33 med 28 priser. Grattis Robert! Poker är ju bara för jävla härligt! Nu är det definitivt avbrott på onlinespelet fram tills på lördag då en eventuell SM-start alltså hägrar men med mitt flyt vete fan...kan ingen ge mig en välsignelse så att gudarna återigen kan le mot mig? Ge mig en Unibet-första-dag-aktig upplevelse på lördag men låt det inte stanna där utan led mig ända in i målfållan, å ärade pokergudar!

Annars är det inte mycket nytt under solen...eller snön för den delen...busvädret har dominerat dagen och bilkörningen tar sig intressanta former då jag tar min vinteroskuld som motorburen ungdom. Idag lärde jag mig t.ex. att jag bör torka bort snön från framlyktorna innan jag kör iväg, jag hann köra en bra bit innan jag började fundera på varför hellysena var så förbannat svaga. Jag fick stanna till vid en lämplig rastplats och lite moloket damma av framlysena, det är ju inte för intet som ovanan lyser igenom men alla har vi varit oskulder någon gång.

Något som inte direkt förbättrar min frustrerade tillvaro just nu är mitt försök till att knäcka CoD:WaW på veteran-nivån, det är alltså det senaste Call Of Duty-liret till X360 och jag försöker klara av banorna på svåraste svårighetsgraden och det är inte lätt ska ni veta. Som nyss, jag satt en timme och nötte en två minuter lång spelsekvens innan jag klarade av den, det är en sådan blandning av skicklighet, tur och tajming ifall man ska klara av banorna så att man blir lite lätt gråtfärdig. Jag vet inte hur många gånger jag visualiserat hur jag tar den trådlösa handkontrollen och vevar ut den genom fönstret eller rakt in i plasman. Det är INNERLIGT frustrerande men jag har fått någon form av dille på att knäcka burkfanskapet, jag har klarat av de sex första av 13 banor och de blir ju inte lättare för varje ny som jag hoppar på. Jag tror banne mig jag ska ta ett break och köra något annat ett tag nu, jag har ju precis knäckt en bana och har man väl börjat på en ny är det svårt att ge sig. Vilken masochistisk tillvaro jag lever i...

3 kommentarer:

Plzd2beatU sa...

Tjo Koivu.. tar väl mina synpunkter på händerna i "rätt" ordning då, dvs nerifrån och upp =)

Första handen med 99 får du ju en ganska kraftig reraise från sb.
Synar du där måste det vara för att kunna spela position resten av handen och inte för set equity.
Tycker ni har lite för grunda stackar i relation till bettet för det.

Jag har ju inte koll på tableimage osv men du säger ju att bordet har varit löst hittills. Ändock får man ju sätta "GulaFisken" på en stark hand då han gör detta ur pos.
Troliga händer (som jag ser det med tanke på att bordet varit löst) är A10s-AK samt pocket kanske ned till 77.

Med floppen Q 6 K känns det såklart inte så roligt men han checkar nu och jag ser egentligen inget fel med att checka bakom.
Hans check är egentligen rätt intetsägande då han likaväl kan checka en monsterträff eller ett pocket under Q.
Händer som A10s-AK är jag dock rätt säker på att han hade contbettat då det inte är en helt torr bräda.

Hursomhelst när turn kommer J och han checkar igen är jag SÄKER på att han inte har Ax i handen.. nu ligger det mycket jobbiga drag ute och här måste han skydda en sån hand samt att han vill ju få lite värde.
Här tycker jag att du gör ett fel som inte försöker ta hem potten.

Hade du setat på A10-AK i den här situationen hade du aldrig checkat bakom honom men iom att du gör det så kan han rätt så enkelt placera dig på den hand du faktiskt sitter på.

River är en 10. Han bettar bara ut här med ett A eller som bluff enligt mig och med tanke på hur handen har spelats så hade jag nog synat.

Har väldigt svårt att sätta honom på ett A som han slår om med pre men är så passiv med hela vägen till river.

---------------------------------

Hand 2 där du har JJ hade jag nog spelat likadant.
Reraise pre är helt i sin ordning och du får ju bort den ursprunliga raisaren men killen som synade 3ggr bb tycker tydligen att det är värt att syna en reraise ur pos oxå.
Har väldigt svårt att sätta honom på en hand med tanke på hur han spelat den men floppen är ju helt ok för dig.
Hans check-syn av ditt c-bet är ju lite märklig.. antingen synade han pre för set med 10 10,99 eller om det är en riktig idiot 22.. eller så drar han till något. Tycker dock det är kallt att syna din reraise med JQ pre men man vet ju aldrig vad för idioter det finns därute.

Turn kommer en inte alltför trevlig 8 men jag tror fortfarande inte han är på QJ. Jag tror han har en färdig hand och vill gå på checkraise här.
Det finns ju en liten chans att idioten sitter på tex A10 men det är långsökt.

Jag tycker inte det är fel att checka i ditt läge då du absolut inte vill ha en checkrasie mot dig.
Du har lagt in ca 1k av dina nästan 5k och ska du betta nu så måste du göra det i 1200-2000 klassen vilket gör det väldigt otrevligt att få just checkraisen mot dig.
En check här indikerar ju även svaghet från din sida då du förmodligen skulle gjort det med AQ, AK osv och kunna inducera ett ev bluffbet på river från hans sida.

När nu river kommer A så bettar han rätt ut.
Det är lite märkligt då du spelat handen som ett ev AK AQ.
Alltså en enkel fold från min sida.. Hade han idiothänderna A10 eller QJ så har han dragit ut dig men jag tror att ditt försiktiga spel räddade dig från att busta redan här.
Känns som han hade dig postflop hela vägen och A på river räddade kanske dig? =)

---------------------------------


Sista handen då.. med AQ.

Raise från sb är standard och han synar. Detta gör han ju med rätt många händer som sagt och floppen 3 9 A ser ju onekligen trevlig ut.
Standard c-bet på 350 och syn från honom. Dags att börja bena ut vad han kan ha nu då. Det ligger ett ruterdrag ute och det är ju såklart ett alternativ. Många försöker ju dock ta hem potten/definiera din hand med en CR redan på flopp så jag hade nog satt honom på ett svagt A alternativt träff på 9an.

När nu turn kommer Qd bettar du ut 900 och NU kommer reraise till 2k???
Om du synar kommer du bara ha drygt 2k kvar så det är här beslutet måste tas.
Foldar du har du ca 3300 kvar vilket är ok på 25/50 nivån.

Troliga händer han har.. A3 A9 som du var inne på är definitivt två händer han kan ha. Naturligtvis också färgen, eller floppat set så som handen spelats i tex 33 99..

Till skillnad från dig tror inte jag hans repop här är ett "test" för att se vart hans står alternativt en semibluff med en hög ruter. Finns ju ingen anledning att bygga potten här på ett drag då han vet att hans bet gör att du spelar för hela din stack (om han nu inte vill semibluffa bort dig men det verkar osannolikt). Varför jag räknar bort ett drag här är att han knappast skulle synat ditt contbet med händer som KQ KJ os med någon av dom ruter...Det finns två rätt osannolika händer han kan ha iof och det är AxKd eller AxJd. Han borde ju repoppat med dom pre men möjligheten finns.

I det här läget sätter jag honom alltså på något av följande.. 33, 99 för floppat set, A3 A9 för två par eller färdig färg.

Set och färg är du ju riktigt illa ute mot medans du ligger väldigt bra till om han har A3 eller A9.

Personligen hade jag valt att dega in eller folda på turn men du väljer att syna.. Om han setat på AxKd eller AxJd så checkar han bakom när du checkar river. Därför är hans allinbet i mina ögon en stark hand som förmodligen har din slagen. Oavsett om det är set eller färg.
Frågan är om han inte check-checkat även A3 och A9 bakom där..
Så jag hade nog foldat mot hans riverbet OM jag nu hade synat på turn.

Alltid lätt att vara efterklok och när man har facit i hand.. men ungefär så här hade jag resonerat om jag satt i din sits =)

Unknown sa...

En generell observation om ditt spel. Jag tycker att du bettar lite för mycket generellt. Ser ofta att du bettar pott eller nästan pott. Det blir dyrare nbär du har fel, 2/3 pott ger samma effekt som att betta 4/5 pott, bara en tanke..

AQ: Pre och flop standard även om jag hade betat mindre på flop. Svårt sen att sätta just en ss-spelare på en hand tycker jag då spelarkvaliteten är väldigt ojämn. Svaga ess, färgdrag, kanske en nia är väl rimligt. Turnen ger ju blandade känslor och riktigt svårt beslut. Vill man ta den konservativa vägen så kan man ju lägga och ha gott om marker att spela med men det lockar också en del att få in stacken. Jag själv har alltid svårt att sätta dem precis på färgen i en headsup pott och stackar ibland av när jag inte ska mot just en eventuell färg och han har ju spelat handen som att ett färgdrag är ganska troligt. Spelare på SS spelar säkert A3 och A9 på det här sättet också. Jag tror jag ställer in iaf, vilket är bättre än att bara syna som du gör då du ju ger nåt jävla randomfärgkort som du slår i nuläget gratis chans att dra ut dig, du har ju bestämt dig på turnern för att ta showdown så in med såsen där om du ska spela vidare.

JJ: Varför check på turn här?? Du kan ju inte sätta honom precis på KQ, det är fortfarande många händer du slår här och ett värde/informationsbet är absolut på sin plats här, dessutom vill du inte låta honom dra gratis om han har draghand. En bet på typ 1100 verkar vettigt här tyker jag och får du motstånd då så kan du bara vika. Då du har position så ökar du ju dessutom chansen att gå till showndown om du gör ett bet på turn, då slipper du ofta få ett fett bluffbet i nyllet vid missat drag. Allt talar för att beta själv på turn här. Som spelat så måste du vika på river men det kändes lite onödigt tycker jag.

99: Jag lägger nog i det här läget mot en ordentlig reraise, även OM du leder så kommer floppen att bli väldigt svårspelad med nästan alltid minst ett överkort och ett fett cbet i nyllet. Ni har dessutom för grunda stackar för att setmina så utan en väldigt stark read på motståndaren så lägger jag här pre. Som spelat så är check-fold spelet på alla gator med den brädan då hans check lika gärna kan vara ett monster efter reraise pre.

Koivulainen sa...

Först av allt, jag tackar innerligt för alla kommentarer. Det är väldigt givande att få andras syn på mitt spel och jag uppskattar tiden ni tar er att fundera och plita ner era tankar. Nu till händerna ännu en gång:

99: Håller bara med så här i efterhand att det var ganska dålig syn pre, jag borde nästintill ha slagit om där för att se var jag står men då hade jag å andra sidan säkert fått en all-in emot mig som krävde ytterligare beslut. Jag har dock oerhört svårt att hitta viket på 5-mannabord med ett medelhögt pocket, det känns fiskigt att hitta viket hans betstorlek till trots. När floppen dock kommer med två överkort börjar det kännas mindre upphetsande, jag tappar egentligen allt intresse i handen där och då och om inte annat så på turn. Det är inte mycket jag slår där och jag vägrar att committa mig mer än vad jag redan gjort, jag vill bara få en showdown så billigt som möjligt och efter hans riverbet är det ju bara att vika utan tvekan. Jag kan ju inte direkt påstå att jag hade någon read på honom men bordet var som sagt väldigt löst och aggro, vet dock inte om det rättfärdigar min syn för runt 10% av min stack. :P

JJ: Här fick jag en grym känsla/read vid hans syn av mitt flop-bet, han tog väldig tid på sig och det bara osade syn/raise från honom. När han bara hittade synen började jag fort som attan ana ugglor i mossan och det är där ni hittar förklaringen till min check på turn. Jag vill försöka se hela brädan innan jag ger mig på något, för att försöka få ett grepp om vad som kan finnas därute. Han sa ju efteråt att han hade TT men det tvistar de lärde om, kan vara lika mycket bullshit som sanning men jag är nog beredd att tro på honom. Hela hans spel luktade set lång väg...

AQ: Här kan jag också bara hålla med om att mitt spel på turn inte är direkt världsklass, jag bör ju antingen vika eller ställa men återigen har jag svårt att släppa tvåparet där färgen till trots. Precis som du, Nicklas, säger så kan SS-spelarna ha i princip vad som helst i det läget även om hans syn på floppen tydde på ett drag. Jag vägrar tvinga mig själv till vik i dylika lägen där jag ska anta att motståndaren alltid har värsting-värsting mot mig, gör jag det kan jag nog lägga ner pokern och jag har ju en ganska stark hand i det läget och även om han har färg är jag ju inte stendöd. :) Sex outs har räckt förr...

Jag ska ta till mig dina tankar om bet-storleken, Nicklas, för det är sånt som jag gör undermedvetet och inte tänker på själv. Det var ju precis som Joge påpekade häromsistens med mina variationer i preflop-raisarna där jag alltså varvar allt från 3xbb till 5xbb beroende på min undermedvetna osäkerhet vilket känns onödigt eftersom det ger motståndarna tells. Det är ju läckor som dessa man vill täppa till men det går ju inte förrän någon påtalar dessa så tack! :)