söndag 23 november 2008

Pokeralus infernalus helveticus...

Just nu suger mitt s.k. pokerspel kapitalt, dock inte bara på grund av diskutabelt spel från min sida utan även monstruös otajming och oflyt i de flesta situationer. Idag var jag ju iväg till HPK för att köra ännu en GP och redan pratet innan turneringens igångkörning med Johan A siade om framtiden, vi råkade nämligen nämna att vi båda bara fått en nolla var hittills under våra karriärer på klubben. En nolla är alltså när man åker först av alla och "belönas" med en kortlek, ack vad jag inte anade att jag skulle öka på min samling av dessa med 100%. Jag foldar en stund innan jag plockar upp min första riktiga hand, ATklöver, som jag höjer upp till 4xBB(200) varpå Lubban slår om till 700 med efterföljande vik fram till mig. Vi har ju haft våra duster tidigare och jag känner att det är värt att gå i clinch igen så jag tar en syn, mest tack vare att jag har position på honom. Floppen kommer KQx med två spader och en klöver, han bettar ut 700 igen och jag synar med mitt hålstegdrag samt en önskan om ytterligare klöver på turn. Turn levererar dock en lanka i form av en femma eller något och Lubban checkar, han verkar lite väl taggad för att checka med ingenting men jag faller i fällan och bettar ut 1 700. Nu gör han en väldigt systematisk och bestämd allin-rörelse och jag sitter med skägget i brevlådan, jag kastar mina kort illa kvickt och får se honom vika upp QQ för floppat set. Nh, mister. Snabbt börjar dock kommentarerna hagla mot mig från andra spelare vid bordet, jag har känt av vibbarna tidigare men nu kulminerar de i framstötar om att jag är fisk och att jag nog minsann var rejält ute och cyklade. Jag vet inte varifrån aggen kommer och skiter väl i det egentligen men kan ju inte låta bli att undra...nåväl, handen efter plockar jag upp AKo och gör samma raise, 4xBB, vilket får precis samma effekt som förra gången eftersom Lubban höjer till 700 igen. Det foldas återigen fram till mig och jag orkar inte tjafsa så jag ställer mitt allt, det blir 3,5k till för Lubban att syna. Han börjar jiddra om att han tror att det är en coin och han ser mer än sugen ut, efter en inte alltför lång stund slänger han in synen och visar upp TT. På något sätt känner jag att jag kommer att träffa men samtidigt mässar han om att han vill se en tia, bådas böner är hörda då floppen kommer KT9, turn är en 8 och river ett A...skönt när inte ens två träffar med mina AK räcker mot ett par sketna TT. Han är snabb att ta min hand och jag väser väl ur mig ett frustrerat "Grattis, jävla f-tta!" men återigen måste jag poängtera att det inte var riktat mot honom, det är bara mitt sätt att steama...att slänga in lite vulgära ord här och där i de närmaste efterkommande meningarna efter mitt utåk. Jag x:ar mig snabbt ur datorn och drar ur lokalen som en oljad blixt, jag är dock inte tilltad för jag vet att den andra handen hade jag inte kunnat slinka hur jag än hade gjort. Hade jag bara synat(vilket jag minst måste göra med den handen)hade allt åkt in på floppen ändå så det är bara att gratulera Lubban till två träffade set mot mig inom loppet av fem minuter, nästa gång ska jag dock ta revansch!

Gårdagens pokerspel involverade en €22 3,5k garre på ParadisePoker som gick åt h-vete och samtidigt körde jag LL på SS där jag tog min i andra timmen innan det roliga tog slut. I fredags körde jag samma garre och även en satellit till SM på SS, den satelliten var ganska sjuk då jag höll i typ tre minuter där. I första handen får jag AK UTG och höjer upp till 4xBB, en synar efter mig tills en annan slår om 4xmitt bet och jag tar synen bara för att se första snubben ställa. Det dröjer inte många sekunder innan den andra också ställer och jag är så sugen på att ta ett skott och hoppas på att jag klonkar, tyvärr besinnar jag mig då jag antagligen ligger rejält under. De viker upp JJ och TT bara för att få se en flopp med utseendet A66 varpå turn och river blankar, tiltad som få inser jag alltså att jag hade kunnat trippla direkt om jag bara varit villig nog att chansa lite. Några händer senare plockar jag upp KQklöver i SB och får en liten höjning pre, jag tar synen med tre andra spelare. Floppen kommer A-hög med två klöver och den andra bettar ut varpå jag ställer och han synar med JJ(!), tyvärr kommer inte något av mina miljoner outs och satelliten är alltså över på tre minuter. Grattis Robert!

Ungefär så har mitt spel sett ut under hela veckan och tyvärr för min del har jag alltså valt att vara ganska intensivt aktiv med pokerspelandet på sistone och har alltså därmed tajmat in hög ambition med låg utdelning och dålig form. Jag har ju länge funderat på att köra SM i helgen men vi får se hur det blir nu, jag måste känna efter under veckan och se ifall tendenserna på något sätt skiftar riktning. På pokerfronten kan det annars vara roliga grejer på g då vi är en koalition här som har ett projekt på upprull, får vi allt i hamn som vi tänkt oss kan det bli en trevlig vår. Keep your eyes and ears open!

Filmrecensioner:

Titel: Quantum Of Solace
Genre: Action

Senaste Bond-rullen är nu avklarad och jag är besviken, lika bra att säga det direkt men jag måste kvickt påtala att jag aldrig varit något större Bond-fan överhuvudtaget men har ändå åtnjutit underhållningen de gett främst på senare år. Nu blev det dock ett rejält magplask i mina ögon då det saknades handling och allting egentligen bara gick ut på att ta sig från en action-scen till en annan och det utan större finess. I mina ögon är Bond med mil utklassad av t.ex. Bourne där det på något sätt känns trovärdigt och mer ruffigt, Bond har bara blivit en karikatyr av sig själv även om han i den här filmen ska visa sig från en mer känslosam sida då han ska hämnas sin älskade från förra rullen. Handlingen är knappt nämnvärd, det är ond snubbe som köper upp land för att dämma upp vattnet för de fattiga bara för att sedan kunna sälja det nyss nämnda till dom för dyra pengar. Eller något...who cares? Ful brorsa hade han också, ärkeskurken...

Betyg: R

Titel: Space Chimps
Genre: Animerad komedi

Ännu en av dessa animerade filmer som dykt upp på sistone, det verkar gå lite inflation i det hela och det märks på kvaliteten för inte heller den här lär gå till historien som något mästerverk. Det handlar om hur en obemannad farkost försvinner in i en parallell värld varpå man skickar en chimpans-försedd raket för att ta reda på vad som faktiskt har hänt. På färden tar man med en titeltung chimpans då hans farfar var den första chimpansen i rymden, nu ska han återupprepa sin förfaders bravader och rädda världen. Det blir ungefär det gamla vanliga med lite söta figurer, lite läskiga figurer och lite humor men absolut inget som på något sätt ger en långvarig effekt. Humorn känns ganska pubertal ofta och har inte alls samma finess som i t.ex. Shrek eller Ice Age utan det handlar mer om billiga bajs-skämt och liknande. Nej, nu är det allmänt dåligt på filmfronten!

Betyg: R R

Det är väl ungefär det jag hunnit med under helgen, bortsett från lite tvättstugemakande och pepparkaksdegsätande. Jag räknar i största allmänhet ner dagarna till julledigheten och det ska bli så förbannat skönt att bara vara i nästan tre veckor...

Inga kommentarer: