söndag 7 september 2008

Batman: The Dark Knight

Genre: Action

Jag glömde ju att jag idag också såg klart på Batman: The Dark Knight och jisses vilken rulle, borta är alla de barnsliga delarna och det mörka som antyddes i förra filmen får en än större plats i Marvels universum. Vi får följa Christian Bale(en av nutidens bästa skådisar) i sin andra gestaltning av hämnaren i svart och han gör det otroligt övertygande när han som Bruce Wayne/The Batman brottas med sina tankar, det handlar mångt och mycket om hur han inser att hans brottsbekämpande får effekter hos andra människor och att många dör på grund av det han gör. Ni förstår alltså att det är det klassiska onda mot det goda, frågan om man ska låta en person dö för att rädda många fler och även om denna problematik i sig är väldigt fascinerande är det ändå inte det som lyfter filmen till dess kvalitetstunga nivå utan skådespelandet. Bortsett från nyss nämnda Bale gör Heath Ledger sitt livs(olyckligt val av ord, jag vet) roll som The Joker, han spelar så otroligt övertygande rollen av en psykopat som använder sin tragiska barndom som bensin till den eld av galenskap som härjar fritt inom honom. Det är det ena hysteriska skrattet efter det andra, spontana tungrörelser och oavbrutet tryckande på allas knappar som får hans gestaltning att bli genial. Jag skulle nästan vilja påstå att just konfrontationen mellan Bales och Ledgers roller är klassisk, det är på något sätt en monumental duell där det inte är riktigt enkelt att uttyda vem som är god och vem som är ond egentligen. Som ni börjar förstå är jag ganska tagen av denna rulle och jag vet att jag inte är ensam om det, de har lyckats hitta massorna med denna film dess mörka och intelligenta sida till trots för tyvärr är det ju så att filmer som kräver lite från tittaren sällan blir några braksuccéer men i det här fallet har ett mirakel skett. Tyvärr tror jag dock att mycket av haussen och upphetsningen kommer från Ledgers tragiska död strax efter filmens färdigställande, han lämnade oss i alla fall med ett minne där han presterar på toppen av sin förmåga och jag tror de närmast anhöriga kan hitta någon form av tröst i det...att Heath visade en gång för alla att han var en riktigt bra skådis. Rest in peace, The Joker...

Betyg: R R R R R

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan rekommendera en annan bra film med Heath L som heter Candy. Där gör han bra ifrån sig oxå...//Calle

Anonym sa...

kul att se med en recension som stämmer för en gångs skull ;)

Koivulainen sa...

Calle: Ok, får ta och kolla upp den för det är en rulle som jag inte sett. Tyvärr måste jag ju säga att den enda rullen jag spontant kommer på som Heath varit med i är A Knight's Tale, den är ju inte världsklass direkt. :P

svensk: Ursäkta mig för att jag för en gångs skull la ned lite mer tankeverksamhet i en recension och att filmen föll dig i smaken samtidigt, bastard... :)