fredag 5 september 2008

Återfall...

Usch, jag är en svag människa då jag fick ett återfall idag...jag köpte och åt godis, for fuck's sake... Jag har varit vit i typ fyra veckor men idag blev begäret för stort och fredagskvällen förgylldes/förpestades av ett kaloririkt intag, nu känner jag mig bara smutsig och våldförd på. Jag lovar att detta inte kommer att upprepas, jag var bara tvungen att få en smak av det förbjudna igen men nu mår jag bara dåligt så det får bli en bra påminnelse om varför jag ska avstå från detta satans påfund. Jag var och lunchade hos mina gamla arbetskamrater på ICA idag och där påtalades det att jag minsann gått ner i vikt så det får bli en sporre att ta ännu större krafttag för att bli fit för fight...nu är det mest "För fet för ett fuck" med Svullo som rullar i skallen...

Gamla arbetskamraterna på ICA, ja...alltid lika trevligt att hälsa på där då jag blir emottagen som Messias eller något(ok, jag överdriver LITE), till och med mattanterna har svårt att greppa att jag inte jobbar kvar då de varje gång jag är där vill att jag ska dra mitt anställningskort. Jag får bara snällt förklara att jag tyvärr inte längre är anställd och därmed vill betala för mig, de blir lika förvånade varje gång. Är det nu jag ska känna mig som en inventarie på det bygget? Nåväl, det var trevligt att återstifta bekantskapen med alla även om det nästan blivit luncher där varannan månad under året och den här gången fick jag träffa en annan "avhoppare" som var där på konsultbasis, det är vid sådana tillfällen jag inser att jag saknar många där.

Förstärkaren har kommit men jag behöver installationshjälp, jag klarar inte av att lyfta ner plasman själv så jag måste lura hit någon godtrogen krake som kan assistera mig så att jag kommer åt HDMI-kontakten på TVn. När det väl är fixat är jag totalt riggat för alla former av mediaupplevelser, det ska bli riktigt trevligt att beskåda Premier League-fotboll i HD-format och jag tror det kommer att bli en given succé. Jag hade dock seriösa problem att konka hem skiten då det väger 18 kg(jag vet, jag är en tunnis) och var otympligt som bara den, det blev en lite kul incident i affären där jag hämtade paketet. Det var just då mycket folk i köerna i båda kassorna mellan vilka jag hade tänkt och smita ut, en snubbe sökte ögonkontakt med när jag tvekade inför att ge mig in i folkmassan med monsterpaketet varpå jag sa att det ser tight ut och började spana efter en annan utväg. Då kommer han med dagens tips "Det är bara gå där, säg bara "Ursäkta" så flyttar de nog på sig..." No shit, old man? Men men, goda råd är dyra och jag följde hans med total framgång och fick till och med en "Kommer du fram eller?" från en ung kvinna med barnvagn. Respekt. När Koivulainen rullar fram flyttar sig alla...

Två filmer:

Titel: Hellride
Genre: Action

En Quentin-sponsrad rulle till som handlar om några MC-snubbar och deras gänginterna käbbel, hela filmen andas Tarantino-stämning men når inte riktigt fram. För mig kändes storyn ganska rörig där det hoppades fram och tillbaka i tiden och en massa olika snubbar och snubbor inblandade i storyn, många bra skådisar men lite överspel från Michael Madsen tyckte jag och så var det en yngre skådis som varit med i bl.a. 24 och Six Feet Under som inte riktigt kändes rätt castad. Mycket attityd och mycket bågar, en del sex och en del skjutande, lite rörigt och lite bra helt enkelt.

Betyg: R R R
-----------
Titel: Tropa De Elite
Genre: Drama

Nu börjar vi dock snacka kvalitetsrulle, det här handlar om en elitstyrka inom Brasiliens polisväsen som kliver in när de vanliga, korrupta snutarna inte klarar av att hantera läget. Vi får följa en viss Nascimento som är chef för en insatsstyrka och han vill lägga av då han ska bli pappa, han måste dock hitta en ersättare innan han får kliva av och det är då det blandas in en hel del andra karaktärer i det hela. Filmen är ganska rå i sin action där det inte överdrivs Hollywood-mässigt utan det är ett skott i bröstet och så är allt finito, skönt för en gångs skull. Filmen känns som en ganska verklig bild av hur det antagligen är där nere och vilka problem samhället brottas med dagligen, vi får se hur delar av städerna styrs av knarkhandlare och vart poliserna endast åker för att hämta mutpengar. Jag kan starkt rekommendera denna rulle som ett avbrott från alla amerikanska massproducerade verk, om ni inte fattat det än så är alltså rullen brasiliansk varför alla pratar brasilianska(om det nu finns ett språk som ens heter så...).

Betyg: R R R R

Böcker efterlyste jag ju för ett tag sedan och nu har jag fixat hem en ny laddning med ett väldigt fokus på mitt intresse för andra världskriget i allmänhet och Hitler i synnerhet. Det blev Paulo Coelhos "Elva minuter" som Calle så starkt rekommenderade och på det köpte jag "De välvilliga" som handlar om en SS-officer, en bok som heter "Adolf Hitler" som ska avhandla honom mer som privatperson och slutligen "Branden" som handlar om de allierades bombningar av Berlin och effekterna av dessa. Ni ser, jag kan vara lite seriös ibland också...

Pokermässigt har det varit lugnt, har kört lite här på kvällskvisten men inget att skriva hem(eller till er) om...vi får väl se vad helgen har i sitt sköte(gud vad jag älskar det uttrycket...)...

1 kommentar:

Plzd2beatU sa...

Kul att se att du är hemma och bloggar igen =)

Ikväll är det ju fotboll.. Så jag tycker att du ringer runt till lite folk så kommer vi hem till dig ikväll och kollar på matchen.. kanske lirar lite rock band och varför inte en sng eller två?
Självklart ackompanjerat med ett par öl.

Ring mig om jag är bjuden 0704093283