söndag 21 september 2008

Oerhört avslappnat...

Helgen har kommit och gått och den har varit hur mentalt avslappnande som helst då jag ägnat den åt egoistiskt vårdande av sinne och kropp, jag har helt enkelt bara tagit det soft på alla plan och vigt helgen åt film-, serie- och fotbollstittande som jag varvat med lite xboxande och gammal hederlig bokläsning. Jag har bara tagit dagarna som de kommit och gjort det jag känt för och det har känts helt underbart efter en ganska lång tid med relativt fullbokade helger, det är skönt att bara vara ibland. Jag tar lite filmrecensioner på en gång:

Titel: Iron Man
Genre: Action

Ännu en i raden av Marvels superhjältefilmer och den här gången får vi följa vapentillverkaren Stark(Robert Downey Jr.) som efter en kidnappningsincident i Mellanöstern får en annan syn på sitt liv och leverne. I samband med flykten från sina kidnappare uppfinner han en robotliknande dräkt på ett nästintill McGyver-liknande sätt och grunden för det hela är en ny form av batteri som han lyckas framställa från ingenting. På detta spinner han sedan vidare på hemmaplan och förädlar sin kreation till att bli en fulländad och på gränsen till ostoppbar rustning/vapen, självklart springer han dock på problem av olika art som han måste lösa med hjälp av sin nya dräkt. Robert Downey Jr. är riktigt bra som en till början väldigt kall och affärsinriktad oneliner-maskin som snabbt dock vänder till den andra extremen på skalan, hans skådespelande ger filmen en skön avslappnad allvarsamhet. Resten av skådisarna gör väl inga märkvärdiga insatser men inte heller några usla så de blir som bakgrund till Downeys sköna agerande, man lyckas blanda in en hel del humor i det hela också och vi har alltså den klassiska formen av superhjältefilmer. Jag hade inga större förväntningar inför filmen men tycker den ändå charmar mig, det är en svår balansgång att få just dessa superhjältefilmer att hålla både humorn och seriositeten intakt.

Betyg: R R R R

----------------
Titel: The Incredible Hulk
Genre: Action

Som för att fortsätta på temat klämde jag också en annan Marvel-superhjälte i helgen, nämligen den gröna bestens senaste alster där Edward Norton spelar den olycksalige och miserabla Bennett som i samband med ett medicinskt experiment förvandlats till ett monster utan ord(jag vet, jag snor lite från Uno). Nu kliver vi in i handlingen när han hållit sig undan från alla former av uppmärksamhet och lever ett stilla liv i Brasilien jobbandes på en läskfabrik, tyvärr skär han sig en dag och blodet letar sig in i en flaska som hamnar i USA där en olycksalig gamling får i sig detta blod. Effekten uppmärksammas av regeringen och de inser att Hulken lever och måste infångas, där börjar återigen den eviga jakten på gröningen och hela filmen handlar om en katt-och-råtta-lek som egentligen blir lite tjatig. Vid sin sida har Norton den ack så sköna Liv Tyler och även om hennes roll inte kräver mycket skådespelande är det alltid trevligt att beskåda henne, hon är ju rätt fin om vi säger så. Edward sköter sig bra men även hans roll känns ganska begränsad, den går ju mest ut på att se plågad ut och det klarar han ju av galant. En liten skön touch i slutet av filmen är att Robert Downey Jr. i form av Stark i nyss nämnda film kliver in till generalen i den här filmen och frågar om inte han är sugen på att sätta ihop en grupp av supersoldater. Får vi månne se en uppföljare med både Iron Man och Hulken? Mycket troligt i mina ögon...i så fall får de dock spotta upp Hulken ifall han ska komma upp i samma klass som Iron Man, en ganska intetsägande rulle det här...

Betyg: R R R

----------------
Titel: The Dragon Hunters
Genre: Animerad action

Jag har ju en liten dragning mot dessa animerade filmer och fick av en slump nys om denna, den är inte gjord av någon av de större animationsfabrikerna utan är så vitt jag förstod det hela ett mestadels franskt projekt. Det hela handlar om en flicka som bor hos sin farbror kungen på ett stort slott och hon drömmer om ädla riddare och onda drakar, när hon en dag flyr slottet springer hon på två misslyckade drakbekämpare som hon genast faller tycke för och släpar hem till slottet. Väl på slottet ger kungen dessa krigare uppdraget att slakta en drake som är på väg att vakna till liv igen, därifrån och framåt får vi följa detta omaka gäng på deras äventyr och i jakten på draken. Själva animationsstilen är väldigt annorlunda och hela filmen utspelar sig i en ganska flummig miljö där omkringsvävande byggnader och planeter tillhör vardagen, det ger dock en rätt skön stämning åt det hela och det blir en rätt ovanlig upplevelse. Självklart finns det en hel del humor i filmen och musiken är riktigt skön på sina ställen också, jag sitter och småler till och från för mig själv när jag beskådar härligheten. Det känns mer som en konstnärlig animerad film än en kommersiell som typ Shrek eller något, jag kan rekommendera den för lite skönt ögongodis i animerad form ifall ni är lagda åt det hållet.

Betyg: R R R R
-----------------

Det var filmerna det...fotbollen har varit sisådär under helgen, inte helt oväntat hade Liverpool dyngsvårt mot Stoke då 'Pool inte klarar av att vinna matcher där de måste föra spelet själva(ungefär som svenska landslaget). Som tur var kryssade Man Utd och Chelsea idag och det var ju egentligen inte heller så oväntat, rätt intensiv match dock där psykfallen i United utmärkte sig med sju eller åtta gula kort och Scholes borde ha blivit utvisad om inte domaren chicknat ur. Det ser fortsatt bra ut alltså men 'Pool måste lära sig att vinna skitmatcherna också, annars kommer de aldrig att vinna titeln igen.

Jag har inte grindat Rock Band i helgen utan, hör och häpna, Lego Star Wars istället på X360 och nu kan ni ju undra varför. Jo, jag körde ju det ganska stenhårt förut och hade som mål att maxa spelet och klara 100% på det, jag tröttnade dock på det då men tog upp det nu igen för att få lite break från psykbrytande Rock Band och nu är jag SÅ nära att maxa. Jag känner mig ganska trött på det igen men den här gången ska jag köra klart allt så att jag får alla achievements-poäng och kan lägga spelet totalt till handlingarna, jag vet att nördfaktorn är stor när man jagar achievementspoäng men må så vara...något måste jag ju fylla vardagen med i brist på bättre saker att göra och sträva efter. :P Pokern har legat på is nu och kommer nog att göra så till nästa helg då nästa GP körs, det är rätt mycket med annat just nu och jag försöker återigen vila mig i form och få tillbaka hungern på riktigt. Det är så lätt gjort att tappa den efter en snabb session på nätet där man gör allt rätt i PLO men ändå tappar allt på en halvtimme, då är inte poker vidare spännande. Jag ser dock rejält framemot mot HPK Open och funderar starkt på att göra det jag pratat om tidigare, nämligen notera varje hand jag är delaktig i men jag vet inte hur jag riktigt ska lyckas med det rent praktiskt. Jag får fundera på det helt enkelt...

Nej, nu är det dusch- och sussadags, jag kommer nog dock att inte somna direkt då jag tog en liten lur på sena eftermiddagen och jag drömde ganska sinnessjuka grejer som inte ens går att skriva ner med risken för att jag ska verka sinnessjuk. I och för sig är det väl många som tycker det redan men varför ge dom ännu mer bensin på elden...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Shit, måste ju säga att Iron Man var fan riktigt bedrövlig i mina ögon. Wellwell.

Koivulainen sa...

Alex: Smaken är som baken, penetrerad. Jag tror Iron Man kanske kan tilltala oss 30-plussare eftersom den på något sätt ger hopp åt oss, att vi också en dag fortfarande kan bli någons superhjälte istället för att bara vara feta och avdankade nobodies. :)En teori bara...

Anonym sa...

Fan var det därför jag gillade den...Blev lite överraskad själv.