tisdag 9 september 2008

Lycka kostar dineros...

Sådärja, som en viss Wettis skulle ha sagt, nu funkar grejerna efter ytterligare investeringar och det är härligt hur snabbt pengarullandet sätts igång. Låt oss följa förloppet denna gång:

1. Robert bestämmer sig för att skaffa en HDTV-box för 1(en) krona.
2. Robert inser(läs får för sig) att X360 går via HDMI också och därför krävs en switch för 3k
3. Robert får istället tips om att förstärkare fixar biffen, Robert köper en sådan för 7k
4. Robert installerar förstärkaren och X360 dör.
5. Robert köper ny X360 för 3k
6. Robert måste reparera gamla X360 för 1k

Vad ska man säga? Från en krona till över 10k på en vecka, det är fan bra jobbat men jag blir ju mörkrädd också. Hur mycket ska saker och ting egentligen behöva kosta? Det enda jag vill är ju att ha HDTV hemma och få alla mina prylar att funka och samsas tillsammans och så går X360-helvetet och dör på mig! Kände han sig bedragen eller vadå? Sicken loser...nu skaffade jag en svart istället, jag har alltid gillat svarta bättre än vita...

Ett tag idag trodde jag att Murphys lag satt klorna i mig på ett bestialiskt då jag satte mig i bilen för att köra till innebandyn, den har stått still ett par dagar en bit bort då jag samåkt till jobbet samtidigt som min ordinarie parkering är utsatt för underhåll som hindrar bilen från att stå där. Nåväl, jag sätter mig i bilen och startar upp den men inser snart att allting inte är som det ska: blinkers funkar men låter inte; bilstereon vägrar att fungera; kylvätskemätaren är i botten. Jag får halvt panik när jag inser att bilen också kan dö(ok, jag överdriver lite) på mig så jag stannar till vid Hammarbyrampen för att börja kolla vad fan som är fel. Jag hittar inget i instruktionsböckerna som tyder på någon större livsfara men jag vågar inte göra något utan att ringa storebror bilmekanikern, han tror att en säkring gått och jag kollar expertmässigt in något under huven men så fort jag hör honom säga att det nog inte är någon fara drar jag iväg som ett skott. Efter 100 meter hoppar allting igång igen och Gud garvar åt det spratt han spelat mig, det är skönt när till och med han sparkar på mig när jag redan ligger raklång och krälar i gyttjan.

På tal om kräla hände det en lite otäck grej på innebandyn, i sista matchen krockar två polare varav den ena slår axeln ur led. Mmm, ni läste rätt...det blir ju först det klassiska att alla bara garvar men när vi ser att snubben bara ligger och skriker av smärta på golvet börjar vi inse att något inte står rätt till. Han grymtar fram att han tror att han slagit axeln ur led och jag ser snart att den faktiskt sitter lite konstigt och att han inte kan röra armen, sekunden efter ser jag hur det klonkar till och han har puttat tillbaka den på plats igen. Fy fan...så jävla nasty...han kliver dock upp ganska snabbt och visar inga större tendenser på smärta efter att den väl satt sig där den ska igen. Är det något jag önskar att jag aldrig råkar ut för så är det att slå något ur led, jag skulle hamna i en evighetsloop där jag svimmar varje gång jag ser hur mitt ben eller min arm sticker ut på något konstigt sätt. Usch, som tur var gick det ju ändå rätt bra sett till omständigheterna...

Kvällen har annars ägnats åt de kära teknikproblemen som jag börjar känna att jag har någorlunda under kontroll nu, den nya X360 bekräftade farhågorna att den gamla saggat ihop och jag provade den gamla med de nya sladdarna men ingenting. Efter att ha ringt supporten visar det sig att de reparerar skiten för €87 och det är väl helt ok, det sjuka är att det är ett fast pris de kör med så oavsett vad du har för fel kostar det €87 och i det inkluderas hämtning och lämning av boxen HOS dig. Det är ganska sinnes, det har jag nog aldrig varit med om att de kommer hem till mig... Därmed kan jag ju också säga att min gamla X360 då är till salu, jag vill ha 1,5k för den och då ingår en HD på 120Gb, en handkontroll, några spel. Nypriset på den billigaste X360 är 2,4k och HDn kostar 1k så marknadsvärdet är ju 3,4k och då är inte handkontrollen och några spel inräknade heller...först till kvarn maler...

5 kommentarer:

Plzd2beatU sa...

Ingår rock band så tar jag den ;)

Vill "multitabla" med två trumset.. fan va coolt

Anonym sa...

Fick du ordning på tekniken nu?

Koivulainen sa...

Plzd2BeatU: Du, Rock Band får bända loss från mina döda fingrar, aldrig att jag släpper en endaste del av den guldklimpen. :) Det vore ju ascoolt att prova med dubbla trummor, ifall det nu mot all förmodan går. Helt apropå inget som kommer att göra dig tokig: de har släppt en All That Remains låtpack på Xbox Live där "This Calling" ingår. :) Kan riktigt se framför mig hur du kokar nu... :P

svensk: Japp, efter många om och men så är jag på banan. Det blev ju som sagt en ny X360 och jag fick ringa Comhem för att få ordning på HDTV-boxen men nu fungerar allting som det ska. Det kostar att ligga på topp helt enkelt...

Anonym sa...

Man ska passa sig för korpen, innebandy och allt sånt. Hade en polare som stod i mål i fotboll. Det spöregnade och han hoppade upp för att fånga bollen. Trots att jag stod ca 30m från målet hörde jag hur det knakade när han landade. Benpipan stod rätt ut. Han bröt foten på 3-4 ställen och fick ligga på sjukhus i två månader! För att benbrott. Nu har han stelopererat foten.

Motionera hemma till rock band istället så slipper du alla sådana risker :)

Plzd2beatU sa...

Koivu... All that remains...??...??...??