söndag 7 september 2008

Känsloladdad poker...

Idag var det tidig uppstigning(med tanke på gårdagskvällens äventyrande) och färd till Hallsta för möte samt pokerturre, idag var det dags för GP 2 och jag kände väl mig så där halvsugen på sin höjd. Jag hamnar på ett relativt lugnt bord där det spelas mycket potter men det är ändå sansat, inga idiotgrejer (förutom senare) och det flyter på ganska bra. Ett par perioder in har jag lyckats plussa några k när sjuka handen nr 1 för dagen utspelar sig. Jag får AJruter i UTG-position och tripplar BB, jag får tre pers som synar med mig till floppen och den kommer mer eller mindre perfekta TAx med två ruter. Jag pratar först och bettar ut 3/4 av potten varpå Högback dubblar det hela innan Calle ställer med väldigt mycket, fjärde spelaren viker och det är tillbaka till mig. Jag täcker Calle med några k och Högback är short i jämförelse med oss, jag försöker fundera mig till ett vik men hittar inte det även om jag inser att jag antagligen ligger under. Högback sätter jag på ett ganska starkt A medan Calle har jag helt klart på set eftersom han aldrig brukar spela AT eller dylikt, jag vet dock att jag har nio outs till nöten och jag bestämmer mig för att gambla. Högback trycker in sitt allt efter mig och viker upp AA, Calle visar TT och handen känns ju lite lagom riggad, tyvärr för min del blankar både turn och river och jag är mer än short. När första breaket kommer har jag 4k kvar av mina 10k i startantal, riktigt surt och det speciellt med tanke på att jag innan ödeshanden hunnit med att träffa ett fyrtal och få hyfsat betalt.

Efter breaket börjar det dock rulla på och jag lyckas på ganska kort tid gå upp till runt 35k, sedan kommer dock den andra handen som knäcker mig rent mentalt. Jag har AKspader och synar Olas ställ som motsvarar knappt hälften av min stack, han visar upp AA och jag känner ju mig ganska slagen. Floppen leverar dock två spader och på turn sitter flushen, rivern kn-llar mig dock hårt där bak då det kommer en sjua och då tänker ni "Ja, och?". Jo, jag kan säga det att floppen hade två av dessa så brädan trissar sig och han får kåk med sina AA, surt sa räven och bet kråkan i arslet. Efter det hade jag en stack strax under average som jag kämpade med ett tag men utan någon större framgång och det hela tog slut när jag till slut ställde med 77 och Harju synar med TT. Det är ett riktigt kuklirigt spel som en viss P1 så vackert beskrev det hela idag, det i samband med ett av de värre blowoutsen på länge och det osade katt inne i lokalen bra länge innan svadorna lade sig och han kunde fortsätta med sin allin-poker. Vi fick lite tvivelaktigt beteende från LordSpace också när han gav sig på Calle i någon form av tiltfeber efter att Calle funderat ett tag på ifall han skulle syna Tobias mörka all-in med AQ, det kan ju tyckas som en autosyn men man måste ju alltid respektera att en motspelare vill fundera.

Nej, det var riktigt tät stämning vid vårt bord och det var nog många som led rent psykiskt med alla möjliga utdragningar där vi hade(inkl. min hand med AK) två andra händer som avgjordes på rivern med två-outare. Poker är riktigt brutalt i sina värsta stunder och gråtfärdigt funderar man gång på gång vad man egentligen håller på med när man plågar sig genom session efter session, det finns ju bara en slutsats och det är att man är masochistiskt lagd i sin läggning.

Katten är hemma nu också, hon var riktigt tjurig hemma hos mor och far när jag var där...sprang och gömde sig så fort jag närmade mig henne, här hemma är dock tonen en annan och hon visste väl att hon skulle bli hemplockad varpå butterheten kom fram. Nu är det dock kel och gos som om inget hade hänt, ack dessa kvinnor, de är inte alls lätta att förstå sig på...

Det enda som återstår för kvällen är att hitta en parkeringsplats åt bilskrället då fastighetsägarna bestämt sig för att renovera parkeringsplatserna men inte bemödat sig om att fixa fram alternativa platser åt oss, riktigt uselt i mina ögon. Om vi nu betalar för dessa platser och helt plötsligt får sagt att vi inte får nyttja dessa under en vecka, är det då inte upp till fastighetsägaren att ordna fram alternativ eller åtminstone i så fall betala tillbaka en veckas hyra för platsen? Nu har ju det förra inte hänt och det senare lär väl inte heller inträffa så det är bara att göra som vanligt, böja sig framåt och ta den hårt där bak. Sicket liv!

6 kommentarer:

Neverbluff sa...

Poker är jobbigt och det krävs
mental styrka ibland :-)

Man ska alltid försöka analysera sitt spel så man kan gå framåt som spelare.

Dom händerna du skriver om är lite intressanta, vad har dom gemensamt ?

Jo i alla tre ligger du under stort preflopp och får in degen som underdog i alla tre.....
Sen är det absolut tråkigt att först dra ut och sen själv bli utdragen på rivern.

Men min poäng är ändå försöka analysera spelet preflopp och postflopp i dom händerna.

Sen vet inte jag vad svaret blir

Koivulainen sa...

Absolut, jag kan bara hålla med, slutar man att analysera sitt spel kan man lika gärna sluta men just de här händerna tror jag faktiskt att jag skulle göra likadant varje gång.

Första handen där jag går upp mot AA och TT har jag 32% på floppen att vinna den, pottoddsen räcker nästintill då jag har för mig att Calles all-in var på 11k till utöver de 3,4k som Högback lagt. Bettandet var ju raise från mig till 600 pre med 100/200 i blinds, tre syn på det. Potten är då 2600(jag har för mig att Roger satt på SB)...på floppen bettar jag ut 1700, Högback dubblar till 3400 och Calle ställer för ytterligare 11000. Därmed är potten uppe i 22 100 och jag måste lägga in 12700 för att syna Calle samtidigt som jag kan räkna med att Högback trycker in sitt resterande också. Jag kommer dock inte ihåg hur mycket han hade men det borde ha varit en 3k till vilket gör att mina pottodds till slut blir 12700/37800 = 33,6%. Detta är dock sett till att jag vet att de sitter på exakt AA och TT, jag läser ju dock Högback på en Ax medan Calle kan trycka med två par också men där är jag nästan 100% på set. Det är alltså worst case-scenariot som ger mig 32% i vinstchans...Skulle vi tänka oss AK på Högback och AT på Calle har jag nästan 45%, inga omöjliga händer alls för dom att sitta på.

Den andra handen är inte så mycket att snacka om, självklart viker jag ju om jag vet att han har AA men det är ju den enda handen(och KK då) som jag ligger brutalt under emot. Allt annat har jag en hyfsad till bra chans emot, det kostar mig drygt 1/3 av min stack att syna så i mina ögon är det autosyn med tanke på att jag går upp mot en enda spelare.

Tredje handen är inte heller något att snacka om, jag är short och hittar 77 UTG(eller om det var UTG+1), jag tror till och med du Jörgen skulle hitta en push där.

Nej, jag skulle spela alla händer exakt lika vilken dag i veckan som helst. Den första är ju lite mer gambling men jag vill vinna de turrar jag spelar och då är jag beredd att ta lite chanser...

Kom gärna med mothugg...

Anonym sa...

Hur kan du ha 45% chans att vinna med en färgdrag? Räkna om, räkna rätt :)

Du kan aldrig ha mer än ca 34% chans att vinna den där handen.

Tur du inte drog ut för då hade vi blivit ihjälwhinade av Högback

Anonym sa...

ett*

Koivulainen sa...

Läs rätt, kommentera rätt. Jag har 45% om Högback sitter på AK och Calle på AT, jag har inte bara färgdraget utan toppträffen också.

Anonym sa...

Jag läste rätt...Hade bara fel..hahaa. Sorry bitch.